• Anonym (Julklapp_styvförälder)

Rätt att ge julklapp för 70 000 till dotter?

Hej,

Jag och min man är gifta sedan 4 år tillbaka och lever på heltid tillsammans med hans dotter, 14 år och min dotter på 13. Flickorna bor 100 % av sin tid med oss. Vi lever under ordnade former och döttrarna går mycket bra ihop tillsammans. Jag fungerar fint tillsammans med hans dotter, och min med honom.

Nu har min man köpt en häst till sin dotter för 70 000, utan att diskutera frågan med mig.Vi kommer även köpa lite andra nödvändigheter till henne i julklapp. Flickans hästintresse betalas även av honom och ingenting som hon betalar själv. Min dotter planerar vi att ge kläder och vinterskor, till ett värde av 2 000 kr ca i julklapp. Hon har inget intresse som kostar så mycket heller, utan simmar 1 gång i veckan. Vill inte att min dotter ska bli bortskämd med dyra pressenter, då jag inte finner detta sunt. Dock inget problem att han skämmer bort sin. 

Vi båda är höginkomsttagare och har det mycket gott ställt med gemensam ekonomi. 

Är detta ok? 

• Svar på tråden Rätt att ge julklapp för 70 000 till dotter?
  • Annita
    Avenia skrev 2019-12-18 07:11:10 följande:

Så är det en annan sak, om hon faktiskt önskar sig det.

Ja det håller jag med om. Att ge kläder när de önskat helt andra saker är inte optimalt förstås.
  • Elin P

Tycker det var jättebra att den andra flickan får sparpengar istället! Det kan hon använda då hon blir äldre till något som hon behöver. Skulle ha löst det på samma sätt. Men det är smart att inte spara i barnets namn utan i sitt eget så man kan styra när pengarna ska ges och till vad. Inte säkert att alla är mogna i det tänkandet då de fyller 18.

• Anonym (A 2)
    Elin P skrev 2019-12-18 10:49:56 följande:
    Tycker det var jättebra att den andra flickan får sparpengar istället! Det kan hon använda då hon blir äldre till något som hon behöver. Skulle ha löst det på samma sätt. Men det är smart att inte spara i barnets namn utan i sitt eget så man kan styra när pengarna ska ges och till vad. Inte säkert att alla är mogna i det tänkandet då de fyller 18.
    Håller med
    Lione81 skrev 2019-12-18 07:51:24 följande:

Vad fint gjort. Heja heja heja....Vad sa din sambo då?

Nyfiken om han kommenterade det?

Nej han kommentera det inte ens. Vet att många tycker det är suspekt att ha gemensam ekonomi när man lever i bonusfamilj. Dock ser vi oss som en enhetlig familj och det är väl det som gör att allt funkar. Hans dotter, älskar jag nästan lika mycket som min egna, och han med min. Hade våra inkomster skillt sig väsentligt åt, så hade vi nog haft problem i äktenskapet. Köper han något dyrt till sin dotter, har jag således inga problem att föra över samma summa till min tjej.

Samtidigt tog jag en weekend med hans tjej till Mallorca ensam.. inga konstigheter alls.
    Lione81 skrev 2019-12-18 07:51:24 följande:

Vad fint gjort. Heja heja heja....Vad sa din sambo då?

Nyfiken om han kommenterade det?

Nej han kommentera det inte ens. Vet att många tycker det är suspekt att ha gemensam ekonomi när man lever i bonusfamilj. Dock ser vi oss som en enhetlig familj och det är väl det som gör att allt funkar. Hans dotter, älskar jag nästan lika mycket som min egna, och han med min. Hade våra inkomster skillt sig väsentligt åt, så hade vi nog haft problem i äktenskapet. Köper han något dyrt till sin dotter, har jag således inga problem att föra över samma summa till min tjej.

Samtidigt tog jag en weekend med hans tjej till Mallorca ensam.. inga konstigheter alls.
  • Anonym (ja)
    Anonym (S) skrev 2019-12-18 07:00:15 följande:

Det behöver det inte betyda. Det kan betyda att alla pengar är bådas och att man tar gemensamma beslut om gemensamma pengar och åtaganden.

Intressant att du vägrar svara på om du anser att ts nej väger tyngre än pappans ja.

Sen har man såklart egna pengar helt enligt lagen oavsett gemensam ekonomi eller ej. Vill en förälder köpa något till sitt barn för sin egen lön kan inte en bonusförälder hindra det så länge resterande pengar räcker till de utgifter man har.
  • Tom Araya
    Anonym (Julklapp_styvförälder) skrev 2019-12-17 17:41:29 följande:

Hej,

Jag och min man är gifta sedan 4 år tillbaka och lever på heltid tillsammans med hans dotter, 14 år och min dotter på 13. Flickorna bor 100 % av sin tid med oss. Vi lever under ordnade former och döttrarna går mycket bra ihop tillsammans. Jag fungerar fint tillsammans med hans dotter, och min med honom.

Nu har min man köpt en häst till sin dotter för 70 000, utan att diskutera frågan med mig.Vi kommer även köpa lite andra nödvändigheter till henne i julklapp. Flickans hästintresse betalas även av honom och ingenting som hon betalar själv. Min dotter planerar vi att ge kläder och vinterskor, till ett värde av 2 000 kr ca i julklapp. Hon har inget intresse som kostar så mycket heller, utan simmar 1 gång i veckan. Vill inte att min dotter ska bli bortskämd med dyra pressenter, då jag inte finner detta sunt. Dock inget problem att han skämmer bort sin. 

Vi båda är höginkomsttagare och har det mycket gott ställt med gemensam ekonomi. 

Är detta ok? 

Nej, det är inte okej.

Har man gemensam ekonomi så ska alla ekonomiska beslut som gäller större summor också vara gemensamma.
  • Anonym (....)
    Anonym (Julklapp_styvförälder) skrev 2019-12-18 15:25:44 följande:

Hans tjej? Du tar en weekend till Mallorca med din mans älskarinna?! Wow, har ni ett öppet förhållande?
    Anonym (....) skrev 2019-12-18 16:49:10 följande:
    Hans tjej? Du tar en weekend till Mallorca med din mans älskarinna?! Wow, har ni ett öppet förhållande?
    Haha! Herregud.. Som jag tidigare sagt har både jag och maken två DÖTTRAR sedan tidigare förhållande. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Julklapp_styvförälder) skrev 2019-12-18 17:13:08 följande:

Haha! Herregud.. Som jag tidigare sagt har både jag och maken två DÖTTRAR sedan tidigare förhållande. 

Ja, det har jag fått med mig. Och nu senast fick jag även med mig att din makes älskarinna också ingår i familjen. Och att du drog på en weekend till Mallorca med henne. Ska hin också vara med art fira jul?
Svar på tråden Rätt att ge julklapp för 70 000 till dotter?