• Anonym (Julklapp_styvförälder)

Rätt att ge julklapp för 70 000 till dotter?

Hej,

Jag och min man är gifta sedan 4 år tillbaka och lever på heltid tillsammans med hans dotter, 14 år och min dotter på 13. Flickorna bor 100 % av sin tid med oss. Vi lever under ordnade former och döttrarna går mycket bra ihop tillsammans. Jag fungerar fint tillsammans med hans dotter, och min med honom.

Nu har min man köpt en häst till sin dotter för 70 000, utan att diskutera frågan med mig.Vi kommer även köpa lite andra nödvändigheter till henne i julklapp. Flickans hästintresse betalas även av honom och ingenting som hon betalar själv. Min dotter planerar vi att ge kläder och vinterskor, till ett värde av 2 000 kr ca i julklapp. Hon har inget intresse som kostar så mycket heller, utan simmar 1 gång i veckan. Vill inte att min dotter ska bli bortskämd med dyra pressenter, då jag inte finner detta sunt. Dock inget problem att han skämmer bort sin. 

Vi båda är höginkomsttagare och har det mycket gott ställt med gemensam ekonomi. 

Är detta ok? 

• Svar på tråden Rätt att ge julklapp för 70 000 till dotter?
  • Anonym (ja)
    Anonym (*) skrev 2019-12-17 22:03:45 följande:
    Nej, men gäller det en häst. som kostar både mycket pengar i inköp, löpande kostnader samt tid i anspråk, så är det väl självklart att man pratar om det hemma om man har gemensam ekonomi samt respekt för sin partner. Handlar ju inte enbart om pengar, utan även tiden.
    Sorry, anser att mina barn går före ny partner. Det är dessutom varken ts tid eller pengar som ska gå till hästen då det är maken som betalar och dottern som tar hand om den.
    Gemensam ekonomi betyder ändå att hälften är makens, eller hur. Tycker du att ts nej ska väga tyngre än mannens ja? Varför? Det är ju som sagt hans barn, inte hennes.
  • Blubbli

Självklart får ni göra som ni vill! Tänkte bara berätta min erfarenhet som barn, jag och min bror växte upp i djursholm och Lidingö och båda våra föräldrar är höginkomsttagare. Men vid alla presenter har vi alltid fått exakt samma belopp. Tex nu när min bror fick en mopedbil fick jag resterande summa för att det inte ska bli ojämt, ni kanske kan lägga undan 70 000kr till andra barnet? Det är väldigt lätt att sånna stora summor skapar långa konflikter långt fram över. Sen förstår jag att alla inte har möjlighet till detta :)

• Anonym (snö)

Ursäkta för OT men är det inte bättre att dottern får vara med och bestämma vilken häst hon ska skaffa? Ofta måste man provrida många hästar innan man hittar någon som man matchar med. Vill hon ha en läromästare eller en yngre häst med potential som hon kan utvecklas tillsammans med? Det påverkar ju även vad hästen är värd om ett par år om ni ev ska sälja den igen. Har han pratat igenom med henne vad hon behöver för att utvecklas inom sin sport? Jag hade såklart blivit glad om jag fått en häst i den åldern men samtidigt frustrerad över att jag inte fått vara med själv och välja ut en individ som passar just mig och min ridstil/personlighet. Det är inte bara att köpa en häst som låter bra på pappret. Ta åtminstone med någon som känner dottern och hennes ridsätt/behov väl, tex hennes tränare som kan provrida hästen åt henne. Det låter oseriöst att någon säljer sin häst utan att ha träffat den blivande ryttaren. Jag hoppas att ni är noga med alla veterinärbesiktningar etc innan köpet går igenom eller tar hjälp av någon som vet vad man ska titta efter så att ni inte blir lurade. 

• Anonym (Stallflicka)

En häst är ingen engångskostnad, det är löpande utgifter med stallplats, försäkring, veterinär, hovslagare också. Det är inte ovanligt att det kostar lika mycket på ett år. Hur förbi med den kostnaden, ska den också räknas rättvist?

• Anonym (F)

Om bägge föräldrarna är höginkomsttagare och pengarna finns, vad är då problemet? Är det rättvist att det ena barnet ska stå tillbaka med sitt hästintresse för att bonusföräldern inte tycket att barn ska skämmas bort?

Var är hästflickans biomamma i det här? En häst är ett långtgående ansvar både ekonomiskt och i tid, har svårt att tro att denne vare sig är tilltalad eller med på banan.

Hade TS varit helt fine med det här hästköpet hade tråden inte funnits. Var klämmer skon?

• Anonym (Abc)
    Anonym (Julklapp_styvförälder) skrev 2019-12-17 22:10:29 följande:
    Jag har inte problem med att hon får en häst utav oss. Hon tycker om att rida och det är ett vettigt intresse som hon mår bra av. Men det är just nu på julafton och runt jul, jag finner att det blir känsligt och jag vill att man diskuterar detta. Då det kan bli känsligt för min dotter. I övrigt behövs ingen milimeter rättvisa. Jag kan köpa en dyr dator till dottern, eller kamera utan att kompensera hans tjej . Lika väl med henne och hennes intressen eller om hon behöver något. Men nu blir det en så stor summa runt jul där båda ska få något samtidigt, och något som inte jämnar ut sig mellan dom.

Min sambo är helt ok med att jag sätter av pengar till min dotter och summan nu.

Vi avsätter dock vanligtvis även till hans flicka, lika mycket till båda två.Men nu när det blir så enorma skillnader, känns det fair att min dotter får mer sparat.

Vad tycker ni om upplägget?

Borde han inte diskuterat julklappar med.mig innan?
    Bra att ni kunde lösa det på ett sätt som känns bra för alla. 

Men jag håller med dig om att han borde ha pratat med dig först, man köper inte ett djur utan att först ha stämt av. Även om det så bara vore ett marsvin så behöver alla vuxna i familjen vara överens om att det ska finnas ett djur i familjen. 

En fråga bara, köper han en häst på egen hand eller får hon typ ett presentkort och de handlar tillsamans. Kan ju bli väldigt fel om han inte har dottern med sig att provrida och komma med synpunkter på att hästen verkligen passar henne. 
  • Anonym (S)
    Anonym (ja) skrev 2019-12-18 00:28:49 följande:

Sorry, anser att mina barn går före ny partner. Det är dessutom varken ts tid eller pengar som ska gå till hästen då det är maken som betalar och dottern som tar hand om den.

Gemensam ekonomi betyder ändå att hälften är makens, eller hur. Tycker du att ts nej ska väga tyngre än mannens ja? Varför? Det är ju som sagt hans barn, inte hennes.

Det behöver det inte betyda. Det kan betyda att alla pengar är bådas och att man tar gemensamma beslut om gemensamma pengar och åtaganden.
  • Avenia
    Annita skrev 2019-12-17 22:47:21 följande:

Min tolvåring önskar sig nästan bara kläder, och för pengarna hon får köper hon också kläder. Eller skor, eller väskor. Det hon köper blir liksom utöver det som är basgarderoben.

Så är det en annan sak, om hon faktiskt önskar sig det.
  • marmaduke

Äsch. Han ger väl vad han vill till sin dotter. Din dotter kanske får språkresa eller vad vet jag i framtiden. Går du runt och känner att det är orättvist på något sätt överför du den känslan till din dotter. Det jämnar ut sig i framtiden. Ger ni barnen lika mycket kärlek och uppmärksamhet kommer de inte ihåg vem som fick mest i ören och kronor.

• Lione81
    Anonym (Julklapp_styvförälder) skrev 2019-12-17 21:55:13 följande:

Jag ser det problematiskt att det blir ojömt mellan flickorna. Vi båda vill att det ska vara jämt men min styvdotter har dyrare intressen osv. Jag vill kompensera min flicka, men att köpa kläder till 70 000 känns orimligt? Känns respektlös av min man att inte meddela mig innan köp då det rör sig så mycket pengar, och då diskutera hur vi kan göra jämt med min dotter. Nu har jag köpt fonder till henne för 70 000. Men detta är inget som en 13 -åring uppskattar som sagt.

Vad fint gjort. Heja heja heja....Vad sa din sambo då?

Nyfiken om han kommenterade det?
Svar på tråden Rätt att ge julklapp för 70 000 till dotter?