• Anonym (Julklapp_styvförälder)

Rätt att ge julklapp för 70 000 till dotter?

Hej,

Jag och min man är gifta sedan 4 år tillbaka och lever på heltid tillsammans med hans dotter, 14 år och min dotter på 13. Flickorna bor 100 % av sin tid med oss. Vi lever under ordnade former och döttrarna går mycket bra ihop tillsammans. Jag fungerar fint tillsammans med hans dotter, och min med honom.

Nu har min man köpt en häst till sin dotter för 70 000, utan att diskutera frågan med mig.Vi kommer även köpa lite andra nödvändigheter till henne i julklapp. Flickans hästintresse betalas även av honom och ingenting som hon betalar själv. Min dotter planerar vi att ge kläder och vinterskor, till ett värde av 2 000 kr ca i julklapp. Hon har inget intresse som kostar så mycket heller, utan simmar 1 gång i veckan. Vill inte att min dotter ska bli bortskämd med dyra pressenter, då jag inte finner detta sunt. Dock inget problem att han skämmer bort sin. 

Vi båda är höginkomsttagare och har det mycket gott ställt med gemensam ekonomi. 

Är detta ok? 

• Svar på tråden Rätt att ge julklapp för 70 000 till dotter?
  • Cheescake
    Anonym (en far) skrev 2019-12-17 20:58:43 följande:

Jag är lite förvånad över svaren i tråden. Hade jag gjort en tråd om att min 14årige son skulle få en dator för 65000 utan att prata med min fru så hade det blivit ramaskri och jag hade kallats fullkomlig idiot.

Jag tror inte folk hade brytt sig så länge du har råd. Men det är en väsentlig skillnad på en häst och en dator.
  • Anonym (S)

Aldeles oavsett pengar så är det rimligt attprata med sin partner om man skaffar sig något som både kommer kosta för en lång framtid och som kräver både tid och ansvar. Det känns fullt rimligt att man pratar igenom så stora beslut innan de tas, oavsett om eet sker i samband med jul eller ej.

• Anonym (en far)
    Cheescake skrev 2019-12-17 21:12:53 följande:
    Jag tror inte folk hade brytt sig så länge du har råd. Men det är en väsentlig skillnad på en häst och en dator.
    Intresse som intersse.
  • FuckGoggleAskMe

TS, du säger att du inte har problem med att han skämmer bort sin dotter, men ändå skapar du denna tråd, vad menar du? Jag tycker att om han har de pengarna och vill använda dom på detta sätt, varför inte? Men han ska inte använda dina pengar till detta.

FuckGoggleAskMe skrev 2019-12-17 21:32:34 följande:

TS, du säger att du inte har problem med att han skämmer bort sin dotter, men ändå skapar du denna tråd, vad menar du? Jag tycker att om han har de pengarna och vill använda dom på detta sätt, varför inte? Men han ska inte använda dina pengar till detta.

Problemet jag har är att det blir så stora skillnader i prisklass mellan flickorna. Min dotter får kläder och skor för omkring 2 000. Det blir en skillnad på 68 000, som känns ganska saftig. Absolut har jag inga problem att han skämmer bort sin dotter. Men på självaste julafton känns det fel när vi öppnar julklapparna? Han vill prompt ge hästen på julafton. Dock undrar jag hur min dotter kö?ner där och då? Själv vill jag inte ge så stora pressenter, då jag anser det ger fel bild, trots att vi har en god ekonomi.

Vi har gemensam ekonomi mannen och jag. Han har även köpt hösten för våra pengar.
  • Anonym (*)
    Anonym (Julklapp_styvförälder) skrev 2019-12-17 21:40:50 följande:
    Problemet jag har är att det blir så stora skillnader i prisklass mellan flickorna. Min dotter får kläder och skor för omkring 2 000. Det blir en skillnad på 68 000, som känns ganska saftig. Absolut har jag inga problem att han skämmer bort sin dotter. Men på självaste julafton känns det fel när vi öppnar julklapparna? Han vill prompt ge hästen på julafton. Dock undrar jag hur min dotter kö?ner där och då? Själv vill jag inte ge så stora pressenter, då jag anser det ger fel bild, trots att vi har en god ekonomi.

Vi har gemensam ekonomi mannen och jag. Han har även köpt hösten för våra pengar.
    Så det hade varit ok om han gett henne hästen veckan innan jul?
  • Studentpappa

Det hade jag inte gått med på, fine att han gör som han vill med klappar till sitt barn om han sköter sin egen ekonomi. Jag hade sagt att jag ville ha tillbaka min del i hästen sen hade jag haft separat ekonomi hädanefter. Det funkar ju inte med gemensam om man har så olika syn på hur den hanteras. En häst slutar ju inte direkt att kosta när den är inköpt.

Om inte annat kan du ju bara för kul visa en mopedbil för 100 tkr som du beställt till din dotter för att se reaktionen.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (ja)

Men även om det är skillnad i pris så är det ju skillnad i "behov" eller önskemål.

Vill din dotter också ha en häst? Om inte, så är det väl inga problem. En bra häst kostar, så är det bara, och varför ska hans flicka behöva stå tillbaka och inte få en häst för att det ska vara "rättvist", trots att din dotter inte vill ha en?

Hade du sagt nej om han frågat eller velat diskutera hästköpet?

Om du funderar på vad din dotter känner, vaför inte öka på hennes klappar också? Skicka henne på simläger (om det finns) eller som andra sa, ge henne en resa då. Det är ju du som väljer om din flicka ska få för lika mycket eller ej. Hans barn= han bestämmer, ditt barn= du bestämmer.

Era pengar är ju även hans pengar. Man kan inte hela tiden fråga den andre om varenda  inköp, då blir ju gemensam ekonomi bara en börda. Kan ni fortfarande betala alla era andra utgifter och hästen inte gör stor eller märkbar skillnad för er, så borde det inte spela roll.
    Jag känner folk med låg inkomst som har häst, har ni så bra ekonomi förstår jag faktiskt inte vad problemet är.
    Anonym (*) skrev 2019-12-17 21:47:13 följande:

Så det hade varit ok om han gett henne hästen veckan innan jul?

Jag ser det problematiskt att det blir ojömt mellan flickorna. Vi båda vill att det ska vara jämt men min styvdotter har dyrare intressen osv. Jag vill kompensera min flicka, men att köpa kläder till 70 000 känns orimligt? Känns respektlös av min man att inte meddela mig innan köp då det rör sig så mycket pengar, och då diskutera hur vi kan göra jämt med min dotter. Nu har jag köpt fonder till henne för 70 000. Men detta är inget som en 13 -åring uppskattar som sagt.
  • Anonym (*)
    Anonym (Julklapp_styvförälder) skrev 2019-12-17 21:55:13 följande:
    Jag ser det problematiskt att det blir ojömt mellan flickorna. Vi båda vill att det ska vara jämt men min styvdotter har dyrare intressen osv. Jag vill kompensera min flicka, men att köpa kläder till 70 000 känns orimligt? Känns respektlös av min man att inte meddela mig innan köp då det rör sig så mycket pengar, och då diskutera hur vi kan göra jämt med min dotter. Nu har jag köpt fonder till henne för 70 000. Men detta är inget som en 13 -åring uppskattar som sagt.
    OK, så varför skriver du då att det känns fel på julafton, när du är emot det när det än ges?

Inte nu, men när hon flyttar hemifrån så blir hon nog glad för pengarna.

Vad säger din man om det?
Svar på tråden Rätt att ge julklapp för 70 000 till dotter?