• Anonym (Julklapp_styvförälder)

Rätt att ge julklapp för 70 000 till dotter?

Hej,

Jag och min man är gifta sedan 4 år tillbaka och lever på heltid tillsammans med hans dotter, 14 år och min dotter på 13. Flickorna bor 100 % av sin tid med oss. Vi lever under ordnade former och döttrarna går mycket bra ihop tillsammans. Jag fungerar fint tillsammans med hans dotter, och min med honom.

Nu har min man köpt en häst till sin dotter för 70 000, utan att diskutera frågan med mig.Vi kommer även köpa lite andra nödvändigheter till henne i julklapp. Flickans hästintresse betalas även av honom och ingenting som hon betalar själv. Min dotter planerar vi att ge kläder och vinterskor, till ett värde av 2 000 kr ca i julklapp. Hon har inget intresse som kostar så mycket heller, utan simmar 1 gång i veckan. Vill inte att min dotter ska bli bortskämd med dyra pressenter, då jag inte finner detta sunt. Dock inget problem att han skämmer bort sin. 

Vi båda är höginkomsttagare och har det mycket gott ställt med gemensam ekonomi. 

Är detta ok? 

• Svar på tråden Rätt att ge julklapp för 70 000 till dotter?
  • Anonym (S)
    Anonym (ja) skrev 2019-12-17 20:04:36 följande:

Fast jag fattar inte varför man ska behöva vara överens med någon annan om vad man vill ge till sitt eget barn?

Om ts sagt nej, skulle pappan då inte fått ge sin dotter en häst, om han nu har råd och hon har tid? Vad är det som ska diskuteras? Så länge inte ts drabbas och måste betala mer i räkningar eller lägga tid på hästen själv så är det väl inget att diskutera om?

Det är hans barn och han väljer själv vad han vill ge sitt eget barn.

De har gemensam ekonomi. Det brukar innebära att man har ett samtal innan man gör ett stort inköp för gemensamma pengar.
  • Anonym (ja)
    Anonym (S) skrev 2019-12-17 20:08:54 följande:
    De har gemensam ekonomi. Det brukar innebära att man har ett samtal innan man gör ett stort inköp för gemensamma pengar.
    Så om ts sagt nej, hade det blivit nej då? Varför ska hennes åsikt väga tyngre när det är hans barn? Oavsett samtal eller diskussioner eller vad som så har han ändå rätt att köpa vad han vill till sin egen dotter.

Gemensam ekonomi betyder inte heller att man inte har egna pengar utan kan likaväl bara betyda att man gemensamt betalar alla utgifter.

Skulle det vara ok om mannen sa nej till de julklappar ts vill köpa till sin egen dotter?
  • Anonym (Helt ok)

Dottern som får hästen kanske också har en mamma som i sin tur tycker att det är helt ok med en häst (kanske rentav så att även hon bidrar till hästen utan att TS vet om det) hon kanske vill att hennes dotter ska få en häst!

• Avenia
    Cheescake skrev 2019-12-17 19:08:39 följande:

Varför kan de inte få kläder och skor i julklapp?

Inte bara!

Stackars barn. Sånt får man när det behövs. Ungefär som att få toapapper i julklapp. Föräldrar köper kläder till barn, det är förbrukningsvaror. Undantaget nåt dyrare som barnet önskat, det kan man ge i julklapp.
  • Anonym (A)

Har man bra ekonomi är det troligen kläder och skor som man inte nödvändigtvis köpt annars. Speciella märken, något extra som inte behövs men som barnet vill ha t.ex.

• marräng

Har ni gemensam ekonomi och kommer detta i sådana fall att påverka dig ekonomiskt? Vilka pengar används för köpet?

Vad är det egentligen du vill ha svar på.

• Cheescake
    Avenia skrev 2019-12-17 20:30:17 följande:

Inte bara!

Stackars barn. Sånt får man när det behövs. Ungefär som att få toapapper i julklapp. Föräldrar köper kläder till barn, det är förbrukningsvaror. Undantaget nåt dyrare som barnet önskat, det kan man ge i julklapp.

Mina barn får kläder både till jul och vid behov. De önskar sig ibland kläder.

Mitt ditt resonemang så borde de inte få julklappar alls eftersom allt tekniskt sätt är sådan de behöver och som föräldrar ändå ska betala.
  • Anonym (en far)

Jag är lite förvånad över svaren i tråden. Hade jag gjort en tråd om att min 14årige son skulle få en dator för 65000 utan att prata med min fru så hade det blivit ramaskri och jag hade kallats fullkomlig idiot.

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (en far) skrev 2019-12-17 20:58:43 följande:
    Jag är lite förvånad över svaren i tråden. Hade jag gjort en tråd om att min 14årige son skulle få en dator för 65000 utan att prata med min fru så hade det blivit ramaskri och jag hade kallats fullkomlig idiot.

Vadå? Om du har råd att ge din son en sådan dator, av dina egna pengar, och du vill göra det, go for it!
  • Anonym (A 2)
    Anonym (Välling) skrev 2019-12-17 19:43:45 följande:
    Jag hade inte tyckt att det var ok. En häst tar jättemycket tid och pengar i många år framöver. Sånt ska man vara överens om oavsett när och till vem den köps (i synnerhet om man har gemensam ekonomi).
    Idén att sätta in samma summa på din dotters sparkonto var ju lysande!
    Håller fö med den som tycker att kläder är en trist julklapp till barn. Det köper ni väl till henne i vilket fall som helst? Till den som själv betalar sina kläder är det en annan sak, eller om man köper något speciellt som är önskat och som inte ryms i den vanliga klädbudgeten.
    Håller med
Svar på tråden Rätt att ge julklapp för 70 000 till dotter?