Anonym (Julklapp_styvförälder) skrev 2019-12-17 21:40:50 följande:
Problemet jag har är att det blir så stora skillnader i prisklass mellan flickorna. Min dotter får kläder och skor för omkring 2 000. Det blir en skillnad på 68 000, som känns ganska saftig. Absolut har jag inga problem att han skämmer bort sin dotter. Men på självaste julafton känns det fel när vi öppnar julklapparna? Han vill prompt ge hästen på julafton. Dock undrar jag hur min dotter kö?ner där och då? Själv vill jag inte ge så stora pressenter, då jag anser det ger fel bild, trots att vi har en god ekonomi.
Vi har gemensam ekonomi mannen och jag. Han har även köpt hösten för våra pengar.
Jag anser att summan med pengar ni har lagt ut på vardera dotter är oväsentligt i denna sammanhang. Fine, hade ni gett ut varsin kuvert med pengar så vore det förjäkligt om det skiljde flera tusen mellan var barn (särskilt när de e i så nära ålder med varandra )
Men jag anser att kostnaden för var julklapp är skitdetsamma om tex den ena får en häst för 70 tusen och den andra får den efterlängtade hunden för 17 tusen....liksom om tex jag har noll intresse för hästar men älskar hundar, varför skulle jag ens stirra avundsjukt mot min syster som fick en häst som uppenbart kostar mycket mer än min hund?
Hur mycket var julklapp har kostat är inte huvudsaken...Jag anser att du har varit rättvist mot din dotter om du tex ger henne en resa som kanske kostar "bara" 30 tusen.
Stirrar man sig blind på att var barn måste ha exakt lika mycket i julklappar i pengavärde så är man ute och cyklar. Man köper väl ändå inte julklappar för att strödsla ut pengar? Man köper väl ändå julklappar för att man tror att ens barn ska uppskatta dennes värde? Och som det är nu, tror din make att hans dotter kommer uppskatta en häst oerhört mycket, medan som det är nunu så kommer knappast din dotter uppskatta aktier för 70 tusen som du tror hon ska ha för att allt ska vara rättvist. Hade du inte stirrat dig blind på några siffror (70 tusen kr i detta fallet) så hade du kanske sett att din dotter hade blivit den lyckligaste tjejen i världen av att tex åka på en Spanienresa..Även om denna resa nu hade råkat kosta mycket billigare än en häst:) pengar är inte allt i världen, är man petig med att någon annan har fått något dyrare än en själv, så har man nog råkat bli bortskämd