• Anonym (Julklapp_styvförälder)

Rätt att ge julklapp för 70 000 till dotter?

Hej,

Jag och min man är gifta sedan 4 år tillbaka och lever på heltid tillsammans med hans dotter, 14 år och min dotter på 13. Flickorna bor 100 % av sin tid med oss. Vi lever under ordnade former och döttrarna går mycket bra ihop tillsammans. Jag fungerar fint tillsammans med hans dotter, och min med honom.

Nu har min man köpt en häst till sin dotter för 70 000, utan att diskutera frågan med mig.Vi kommer även köpa lite andra nödvändigheter till henne i julklapp. Flickans hästintresse betalas även av honom och ingenting som hon betalar själv. Min dotter planerar vi att ge kläder och vinterskor, till ett värde av 2 000 kr ca i julklapp. Hon har inget intresse som kostar så mycket heller, utan simmar 1 gång i veckan. Vill inte att min dotter ska bli bortskämd med dyra pressenter, då jag inte finner detta sunt. Dock inget problem att han skämmer bort sin. 

Vi båda är höginkomsttagare och har det mycket gott ställt med gemensam ekonomi. 

Är detta ok? 

• Svar på tråden Rätt att ge julklapp för 70 000 till dotter?
  • Anonym (*)
    Anonym (ja) skrev 2019-12-17 21:54:47 följande:
    Era pengar är ju även hans pengar. Man kan inte hela tiden fråga den andre om varenda  inköp, då blir ju gemensam ekonomi bara en börda. Kan ni fortfarande betala alla era andra utgifter och hästen inte gör stor eller märkbar skillnad för er, så borde det inte spela roll.
    Jag känner folk med låg inkomst som har häst, har ni så bra ekonomi förstår jag faktiskt inte vad problemet är.
    Nej, men gäller det en häst. som kostar både mycket pengar i inköp, löpande kostnader samt tid i anspråk, så är det väl självklart att man pratar om det hemma om man har gemensam ekonomi samt respekt för sin partner. Handlar ju inte enbart om pengar, utan även tiden.
    Anonym (*) skrev 2019-12-17 22:00:29 följande:

OK, så varför skriver du då att det känns fel på julafton, när du är emot det när det än ges?

Inte nu, men när hon flyttar hemifrån så blir hon nog glad för pengarna.

Vad säger din man om det?

Jag har inte problem med att hon får en häst utav oss. Hon tycker om att rida och det är ett vettigt intresse som hon mår bra av. Men det är just nu på julafton och runt jul, jag finner att det blir känsligt och jag vill att man diskuterar detta. Då det kan bli känsligt för min dotter. I övrigt behövs ingen milimeter rättvisa. Jag kan köpa en dyr dator till dottern, eller kamera utan att kompensera hans tjej . Lika väl med henne och hennes intressen eller om hon behöver något. Men nu blir det en så stor summa runt jul där båda ska få något samtidigt, och något som inte jämnar ut sig mellan dom.

Min sambo är helt ok med att jag sätter av pengar till min dotter och summan nu.

Vi avsätter dock vanligtvis även till hans flicka, lika mycket till båda två.Men nu när det blir så enorma skillnader, känns det fair att min dotter får mer sparat.

Vad tycker ni om upplägget?

Borde han inte diskuterat julklappar med.mig innan?
  • Anonym (*)
    Anonym (Julklapp_styvförälder) skrev 2019-12-17 22:10:29 följande:
    Jag har inte problem med att hon får en häst utav oss. Hon tycker om att rida och det är ett vettigt intresse som hon mår bra av. Men det är just nu på julafton och runt jul, jag finner att det blir känsligt och jag vill att man diskuterar detta. Då det kan bli känsligt för min dotter. I övrigt behövs ingen milimeter rättvisa. Jag kan köpa en dyr dator till dottern, eller kamera utan att kompensera hans tjej . Lika väl med henne och hennes intressen eller om hon behöver något. Men nu blir det en så stor summa runt jul där båda ska få något samtidigt, och något som inte jämnar ut sig mellan dom.

Min sambo är helt ok med att jag sätter av pengar till min dotter och summan nu.

Vi avsätter dock vanligtvis även till hans flicka, lika mycket till båda två.Men nu när det blir så enorma skillnader, känns det fair att min dotter får mer sparat.

Vad tycker ni om upplägget?

Borde han inte diskuterat julklappar med.mig innan?
    OK, då förstår jag hur du tänker.

Självklart ska man diskutera detta innan, speciellt om man har gemensam ekonomi, men även annars, tycker jag. Inte för att få tillåtelse, men mer en diskussion om vad det innebär att ha en egen häst, både kostnadsmässigt varje månad men även tidsmässigt.

Jag tycker du har löst det bra, med fonder. Kan ju bli bra avkastning med tiden. Finns ju ingen anledning att köpa en massa prylar som inte efterfrågas.
  • Avenia
    Cheescake skrev 2019-12-17 20:54:43 följande:

Mina barn får kläder både till jul och vid behov. De önskar sig ibland kläder.

Mitt ditt resonemang så borde de inte få julklappar alls eftersom allt tekniskt sätt är sådan de behöver och som föräldrar ändå ska betala.

Nej, nödvändigheter vs. nöjen.
  • Cheescake
    Avenia skrev 2019-12-17 22:16:54 följande:

Nej, nödvändigheter vs. nöjen.

Och nöjen är även ting man kan få förutom jul och födelsedag.
  • Annita
    Avenia skrev 2019-12-17 20:30:17 följande:

Inte bara!

Stackars barn. Sånt får man när det behövs. Ungefär som att få toapapper i julklapp. Föräldrar köper kläder till barn, det är förbrukningsvaror. Undantaget nåt dyrare som barnet önskat, det kan man ge i julklapp.

Min tolvåring önskar sig nästan bara kläder, och för pengarna hon får köper hon också kläder. Eller skor, eller väskor. Det hon köper blir liksom utöver det som är basgarderoben.
  • Anonym (Rättvis.)

Jag tycker att när det handlar om så stora summor och dessutom extrem orättvisa är det något man pratar om. Men ärligt talat så tror jag tjejen som får så dyr present jämfört men sin ?syster ? kommer skämmas.

Min son får extremt mycket mindre än sina syskon och kusinerna på julafton varje år. Han tycker snarare att dom andra är pinsamma som blir överösta med saker som knappt vill ha.

Anonym (Rättvis.) skrev 2019-12-17 22:52:23 följande:

Jag tycker att när det handlar om så stora summor och dessutom extrem orättvisa är det något man pratar om. Men ärligt talat så tror jag tjejen som får så dyr present jämfört men sin ?syster ? kommer skämmas.

Min son får extremt mycket mindre än sina syskon och kusinerna på julafton varje år. Han tycker snarare att dom andra är pinsamma som blir överösta med saker som knappt vill ha.

Mitt i prick vad jag känner! TACK!

Vid dessa tillfällen känner jag därför att vi måste kompensera min dotter. Dock blir julen väääldigt skev ifrån verkligheten med så dyra presenter. Även om det inte genererar ekonomiska problem för oss. Men att behöva lägga ut 140 000 kronor i julklappar till TVÅ barn, känns inte som en normal och hälsosam livsstil man förmedlar till sina barn. Även om jag inte är emot dotterns häst som vi köpt. Dock genererar detta en skevhet, och att skillnaderna dom emellan måste elimineras, för att det inte ska bli skevt.
  • Anonym (Mamma)

Det är jätte orättvist. Anser verkligen att det är något man diskuterar innan man köper oavsett om man så skulle äga miljarder. Klart att man då inte kan ge barn nummer 2 skor och kläder enbart. Hade det varit jag så hade kanske köpt en resa till mig och min dotter som hon fått i julklapp. Visst att man inte ska skämma bort sina barn. Men detta blir sjukt orättvist och enligt mina erfarenheter kan skapa väldiga problem i framtiden. Men skulle aldrig fira en sån jul där det inte är hyfsat rättvist mellan barnen.

• Millnear
    Anonym (Julklapp_styvförälder) skrev 2019-12-17 21:40:50 följande:

Problemet jag har är att det blir så stora skillnader i prisklass mellan flickorna. Min dotter får kläder och skor för omkring 2 000. Det blir en skillnad på 68 000, som känns ganska saftig. Absolut har jag inga problem att han skämmer bort sin dotter. Men på självaste julafton känns det fel när vi öppnar julklapparna? Han vill prompt ge hästen på julafton. Dock undrar jag hur min dotter kö?ner där och då? Själv vill jag inte ge så stora pressenter, då jag anser det ger fel bild, trots att vi har en god ekonomi.

Vi har gemensam ekonomi mannen och jag. Han har även köpt hösten för våra pengar.

Jag anser att summan med pengar ni har lagt ut på vardera dotter är oväsentligt i denna sammanhang. Fine, hade ni gett ut varsin kuvert med pengar så vore det förjäkligt om det skiljde flera tusen mellan var barn (särskilt när de e i så nära ålder med varandra )

Men jag anser att kostnaden för var julklapp är skitdetsamma om tex den ena får en häst för 70 tusen och den andra får den efterlängtade hunden för 17 tusen....liksom om tex jag har noll intresse för hästar men älskar hundar, varför skulle jag ens stirra avundsjukt mot min syster som fick en häst som uppenbart kostar mycket mer än min hund?

Hur mycket var julklapp har kostat är inte huvudsaken...Jag anser att du har varit rättvist mot din dotter om du tex ger henne en resa som kanske kostar "bara" 30 tusen.

Stirrar man sig blind på att var barn måste ha exakt lika mycket i julklappar i pengavärde så är man ute och cyklar. Man köper väl ändå inte julklappar för att strödsla ut pengar? Man köper väl ändå julklappar för att man tror att ens barn ska uppskatta dennes värde? Och som det är nu, tror din make att hans dotter kommer uppskatta en häst oerhört mycket, medan som det är nunu så kommer knappast din dotter uppskatta aktier för 70 tusen som du tror hon ska ha för att allt ska vara rättvist. Hade du inte stirrat dig blind på några siffror (70 tusen kr i detta fallet) så hade du kanske sett att din dotter hade blivit den lyckligaste tjejen i världen av att tex åka på en Spanienresa..Även om denna resa nu hade råkat kosta mycket billigare än en häst:) pengar är inte allt i världen, är man petig med att någon annan har fått något dyrare än en själv, så har man nog råkat bli bortskämd
Svar på tråden Rätt att ge julklapp för 70 000 till dotter?