• Nandez

Farmen 2020

Framen börjar 5/1, om en vecka. Hoppas att fler ska följa programmet

• Svar på tråden Farmen 2020
  • BeautifulLiz
    Johannus skrev 2020-02-11 20:59:52 följande:
    Jag tror att Farmens djur som fraktas dill gården inte kommer långt i från. Tänk på alla kossor och grisar och annat kött i Sverige som slaktas och sen hamnar på hyllorna i affären fraktas långa vägar. Till och med utomlands innan det slaktas. Djuren får åka lastbil trångt och eländigt innan vi folket köper köttet i affären. 

Mer seriöst på Farmen och att slakten går fort. Köttet tas tillvara på en gång det kallar jag färskt kött.
    Det har du säkert rätt i. Men, jag tycker ändå att det är hemskt att se en livrädd gris ena dagen och en död gris ett par dagar senare. Att den transporterades dit för att dö för underhållningens skull.

Men så äter jag inte landgående kött heller sedan många år tillbaka.
  • Nandez
    Johannus skrev 2020-02-11 20:59:52 följande:
    Jag tror att Farmens djur som fraktas dill gården inte kommer långt i från. Tänk på alla kossor och grisar och annat kött i Sverige som slaktas och sen hamnar på hyllorna i affären fraktas långa vägar. Till och med utomlands innan det slaktas. Djuren får åka lastbil trångt och eländigt innan vi folket köper köttet i affären. 

Mer seriöst på Farmen och att slakten går fort. Köttet tas tillvara på en gång det kallar jag färskt kött.
    Så är det nog
  • Nandez
    BeautifulLiz skrev 2020-02-11 21:05:14 följande:
    Det märks iallafall att Jens har varit med om slakt förr.
    Ja, det gör det.
  • Johannus
    BeautifulLiz skrev 2020-02-11 21:04:13 följande:
    Det har du säkert rätt i. Men, jag tycker ändå att det är hemskt att se en livrädd gris ena dagen och en död gris ett par dagar senare. Att den transporterades dit för att dö för underhållningens skull.

Men så äter jag inte landgående kött heller sedan många år tillbaka.
    När man jobbar hårt som deltagarna gör så behöver dem protein för att orka jobba. Enbart med kött och grönsaker orkar man inte byggjobb eller att jobba i skogen med.

Vi får ju bara förstå att så här var det förr i tiden. Människorna kunde inte bara gå till affären och plocka från hyllorna vad dem behövde. 

Farmen går ut på att göra som man gjorde för 100 år sen och då ingår även slakt och det tror jag att alla som söker till programmet är införstådda.

Jag äter nötkött, griskött, fågel, och fisk. Däremot äter inte jag modena snabbmat som man inte vet vad det innehåller.
  • BeautifulLiz
    Johannus skrev 2020-02-11 21:14:38 följande:
    När man jobbar hårt som deltagarna gör så behöver dem protein för att orka jobba. Enbart med kött och grönsaker orkar man inte byggjobb eller att jobba i skogen med.

Vi får ju bara förstå att så här var det förr i tiden. Människorna kunde inte bara gå till affären och plocka från hyllorna vad dem behövde. 

Farmen går ut på att göra som man gjorde för 100 år sen och då ingår även slakt och det tror jag att alla som söker till programmet är införstådda.

Jag äter nötkött, griskött, fågel, och fisk. Däremot äter inte jag modena snabbmat som man inte vet vad det innehåller.
    Jag vet det. Själv har jag inte ätit rött kött sen 80-talet och har ett krävande fysiskt arbete.
    Men nog om det kanske?
  • Nandez
    Johannus skrev 2020-02-11 21:14:38 följande:

Allt är ju inte som är hundra år sedan. 
  • Nandez
    BeautifulLiz skrev 2020-02-11 21:24:45 följande:
    Jag vet det. Själv har jag inte ätit rött kött sen 80-talet och har ett krävande fysiskt arbete.
    Men nog om det kanske?
    Äter kött men inte mycket.
  • Johannus
    BeautifulLiz skrev 2020-02-11 21:05:14 följande:
    Det märks iallafall att Jens har varit med om slakt förr.
    Ja han är Norrlänning som jag eller han kommer från Västerbotten, men det jagas både älg och småvilt norröver mer än det verkar här nere i södra Sverige.
  • Johannus
    Nandez skrev 2020-02-11 21:27:19 följande:
    Allt är ju inte som är hundra år sedan. 
    På Farmen ska det vara som det var för hundra år sen....men nä allt är inte så för vatten fick man dra upp från brunnen eller hämta från en kallkälla. På farmen verkar dem ha rinnande vatten i köket.

Programmet är tänkt som det var för 100 år sen, men det ändras hela tiden.
Svar på tråden Farmen 2020