• Anonym (Utkastad)

Mamma kastar ut mig

Hej. Jag fick ett tråkigt besked igår kväll. Mamma tänker kasta ut mig ur lägenheten 28.2. Jag är 23 år och har inga pengar, så jag vet inte vad jag ska göra. Enda idén jag har är att soc får försöka hyra en lägenhet till mig, men vet inte om det funkar så?

Anledningen till att jag är pank är helt enkelt att jag inte jobbar. Skulle säkert kunna tänka mig att jobba men jag tror inte så lätt att få jobb utan ens gymnasieutbildning så ser liksom ingen anledning att försöka. Funderat ett par år på att återuppta gymnasiestudierna men t.o.m blir ju svårt om jag måste betala hyra. Har inte kunnat spara nåt heller. Eftersom jag inte räknat med att bli utkastad har månadspengen gått till mina egna utgifter, som smink och kläder.

Försökte övertala mamma igår att låta mig bo kvar nåt år till. Erbjöd mig t.o.m att ha huvudansvaret över städningen i mitt rum, alternativt laga middag en gång i veckan. Men hon ville inte gå med på det.. Får en förälder ens kasta ut sitt panka barn? Jag har ju ingenstans att ta vägen. Skulle säkert få bo några månader hos kompisar men det är ju ingen långsiktig lösning.

• Svar på tråden Mamma kastar ut mig
  • Anonym (Mamma till 3)

Ja jag tycker hon gjorde rätt.

Min dotter är 20 och har haft ansvaret för städningen av sitt rum sen hon var 14. Hon tvättar , städar, lagar mat mm precis som samtliga vuxna i familjen.

Man gör enligt mig barnen en björntjänst om man inte gör dem självständiga och ansvarstagande.

Skolan går man klart på ett eller annat vis för man behöver ett jobb.

Utan jobb inga pengar.

Dags att du tar ansvar för ditt liv.

• Anonym (Mamma till 3)

Ja jag tycker hon gjorde rätt.

Min dotter är 20 och har haft ansvaret för städningen av sitt rum sen hon var 14. Hon tvättar , städar, lagar mat mm precis som samtliga vuxna i familjen.

Man gör enligt mig barnen en björntjänst om man inte gör dem självständiga och ansvarstagande.

Skolan går man klart på ett eller annat vis för man behöver ett jobb.

Utan jobb inga pengar.

Dags att du tar ansvar för ditt liv.

• Anonym (Troll)

För mig luktar detta troll

Men om vi ska leka med tanken att detta e på riktigt!

1. Varför har du inte gjort klart gymnasiet via komvux. De e ingen överraskning att de e svårt att få jobb utan gymnasieutbildning.

2. Du ÄR inget barn. Du e vuxen och din mamma får slänga ut dig då hon bara e Försörjningsskyldig till du är 18.

3. Du erbjöd dig att städa DITT rum och laga mat en gång i veckan? Du bor grattis och kostar den ca 7-8 tusen i månade plus din veckopeng. Kom igen! Du ska städa allt, handla, laga mat, tvätta åt alla i hushållet som jobbar medan de jobbar. Då kan ni prata om att ev bo kvar då de e lite mer jämställt.

4. De e dags för dig att växa upp och inse vad de innebär att vara vuxen och ta ansvar över sina handlingar och vad de ger för konsekvenser.

• Tangent

Har du försökt att söka jobb?

Besökt arbetsförmedlingen?

Har inte kommunen någon verksamhet för arbetslösa unga vuxna utan gymnasium?

• Gulsoffa
    Anonym (Utkastad) skrev 2020-01-05 08:25:12 följande:

Jag hoppade av gymnasiet för att jag var skoltrött och nästan utbränd. Utan utbildning får man inget jobb.

Och nu har du vilat i vad 5 år? Och inte gjort ett skit? Inte hjälpt till hemma? Inte ens försökt och söka jobb? Inte läst på komvux?

Hade du varit min dotter (tur för dig att du inte är det) hade du varit utsparkad för lääääängesen.
  • Anonym (Ta tag i ditt liv)
    Anonym (Utkastad) skrev 2020-01-05 07:48:00 följande:

Hej. Jag fick ett tråkigt besked igår kväll. Mamma tänker kasta ut mig ur lägenheten 28.2. Jag är 23 år och har inga pengar, så jag vet inte vad jag ska göra. Enda idén jag har är att soc får försöka hyra en lägenhet till mig, men vet inte om det funkar så?

Anledningen till att jag är pank är helt enkelt att jag inte jobbar. Skulle säkert kunna tänka mig att jobba men jag tror inte så lätt att få jobb utan ens gymnasieutbildning så ser liksom ingen anledning att försöka. Funderat ett par år på att återuppta gymnasiestudierna men t.o.m blir ju svårt om jag måste betala hyra. Har inte kunnat spara nåt heller. Eftersom jag inte räknat med att bli utkastad har månadspengen gått till mina egna utgifter, som smink och kläder.

Försökte övertala mamma igår att låta mig bo kvar nåt år till. Erbjöd mig t.o.m att ha huvudansvaret över städningen i mitt rum, alternativt laga middag en gång i veckan. Men hon ville inte gå med på det.. Får en förälder ens kasta ut sitt panka barn? Jag har ju ingenstans att ta vägen. Skulle säkert få bo några månader hos kompisar men det är ju ingen långsiktig lösning.

Du är 23 år och erbjuder dig att städa ditt rum och laga mat 1g/v ?? Hur kommer det sig att du som arbetslös inte erbjudit dig att ha huvudansvar för städning av hela hemmet, tvätt, inköp och matlagning när du går hemma hela dagarna?
    Din mamma ska ha en eloge att hon inte kastat ut dig för flera år sedan !!

Vården skriker efter vikarier och kräver ingen utbildning så ring kommunen och skriv in dig som timvikarie!
  • Barbro45
    Anonym (Utkastad) skrev 2020-01-05 08:26:43 följande:
    Jag skulle jobba om det var möjligt. Är ju typ chanslös utan utbildning. Men plugga är liksom inget för mig. Men måste säkert försöka någongång..

Har du försökt få ett jobb? Städning, dogwalking, barnvakt är sånt som inte kräver gymnasieutbildning. Vilken typ av svårigheter var det som gjorde dig utbränd under gymnasiet? Har du kommit tillrätta med dessa eller känner du att du behöver hjälp att ta tag i dessa?

Ni är två vuxna som bor tillsammans just nu, då hjälper man inte till, man tar din del av det som behöver göra. Då du inte bidrar ekonomiskt bör du ta den största delen av städning, tvätt, matlagning. Att du inte gjort det är säkert en av orsakerna till att din mor tröttnat. Hon har länge fått  försörja och sköta om en vuxenbebis.

• Whitehorse1979

Anledningen till att jag är pank är helt enkelt att jag inte jobbar. Skulle säkert kunna tänka mig att jobba men jag tror inte så lätt att få jobb utan ens gymnasieutbildning så ser liksom ingen anledning att försöka.

Är du helt dum?

Denna mening säger ju allt om dig och karaktär.Fy fan!
    Din mamma borde ha en medalj!

• Beccus

Du försöker inte ens söka jobb? Låter mer som att du inte vill.. du kan inte leva på din mamma, du är vuxen, ska stå på egna ben. Städjobb, vikarie inom kommun brukar gå att få om man är intresserad av att jobba och visar framfötterna.

• Anonym (A)

Dags att ta ansvar för dig själv.

Svar på tråden Mamma kastar ut mig