• Anonym (Utkastad)

Mamma kastar ut mig

Hej. Jag fick ett tråkigt besked igår kväll. Mamma tänker kasta ut mig ur lägenheten 28.2. Jag är 23 år och har inga pengar, så jag vet inte vad jag ska göra. Enda idén jag har är att soc får försöka hyra en lägenhet till mig, men vet inte om det funkar så?

Anledningen till att jag är pank är helt enkelt att jag inte jobbar. Skulle säkert kunna tänka mig att jobba men jag tror inte så lätt att få jobb utan ens gymnasieutbildning så ser liksom ingen anledning att försöka. Funderat ett par år på att återuppta gymnasiestudierna men t.o.m blir ju svårt om jag måste betala hyra. Har inte kunnat spara nåt heller. Eftersom jag inte räknat med att bli utkastad har månadspengen gått till mina egna utgifter, som smink och kläder.

Försökte övertala mamma igår att låta mig bo kvar nåt år till. Erbjöd mig t.o.m att ha huvudansvaret över städningen i mitt rum, alternativt laga middag en gång i veckan. Men hon ville inte gå med på det.. Får en förälder ens kasta ut sitt panka barn? Jag har ju ingenstans att ta vägen. Skulle säkert få bo några månader hos kompisar men det är ju ingen långsiktig lösning.

• Svar på tråden Mamma kastar ut mig
  • AndreaBD

Japp, jag hade en son i samma situation. Han hade suttit hemma i flera år, och jag kastade också ut honom när han var 23. Och han började ordna sitt liv då. Så, din mamma gör helt rätt. Och du KAN hitta jobb. Eller börja ta igen gymnasiet, på komvux alltså. Varför har du inte gjort det än.....?

• Anonym (K)

Låter som din mamma har ledsnat på att försörja en vuxen kvinna. Du erbjuder dig att ta fullt ansvar över städningen i ditt rum och laga mat en gång i veckan? Du är vuxen och borde kunna göra mycket mer än så.

Skulle jag vara din mamma så skulle jag ha mycket högra krav på dig. Laga mat lika ofta som alla andra vuxna i hushållet, betala endel av mat och lite hyra, städa rummet helt själv, hjälpa till att städa resten av lägenheten, tvätta all din tvätt själv, diska lika mycket som alla andra vuxna i hushållet. Skulle du inte gå med på den så skulle du bli utkastad.

Mitt tips till dig är att söka in till en skola få csn. Får du inte bo kvar så sök lägenheter också men då får du nog ta csn lån. Altenrativt. Sök jobb som bara den. Åk runt till olika arbetsplatser visa upp dig. Jo det finns jobb du kan få utan direkt någon utbildning men det blir svårt. Men försöker du tillräckligt mycket finns det chans ändå ska du se. Lagerjobb, städ mm.. var inte kräsen ta det du får först. Så du får referenser och erfarenheter så du senare kan söka dig andra jobb.

Kommer bli kämpigt till en början men bestämmer du dig för att lära dig ta ansvar över ditt liv så tror jag det kan vara nyttigt för dig att faktiskt vara tvungen att bli mer vuxen och ansvarsfull.

Tänk på att du nu kostar pengar för din mamma eftersom hon köper din man, betalar hyran. Din mamma får mer att städa när du bor där. Låter som du inte tillför så mycket alls faktiskt. Tänk själv hur jobbigt det skulle vara atr ha en vuxen människa som lever på dina pengar, sttökar ner ditt hem.

Hur som helst lycka rill i vuxenlivet som nu står för dörren!

• elmadumle

Du är 23 år och får månadspeng av mamma? du ska inte ha en krona till, behöver du saker till dig själv får du skaffa jobb. Du får antingen söka en utbildning och studera med csn, eller helt enkelt gå till soc och söka försörjning för dig själv, men för att få pengar därifrån måste du först skriva in dig på af och ha med dig en handlingsplan därifrån, du måste redovisa sökta jobb varje månad du söker pengar för. 
    Så på tisdag skriver du in dig på af, bokar soc möte och kollar på ev utbildningar du kan söka. Du måste nog börja att läsa in gymnasieämnena först. 

• Cheescake
    Anonym (Utkastad) skrev 2020-01-05 07:48:00 följande:

Hej. Jag fick ett tråkigt besked igår kväll. Mamma tänker kasta ut mig ur lägenheten 28.2. Jag är 23 år och har inga pengar, så jag vet inte vad jag ska göra. Enda idén jag har är att soc får försöka hyra en lägenhet till mig, men vet inte om det funkar så?

Anledningen till att jag är pank är helt enkelt att jag inte jobbar. Skulle säkert kunna tänka mig att jobba men jag tror inte så lätt att få jobb utan ens gymnasieutbildning så ser liksom ingen anledning att försöka. Funderat ett par år på att återuppta gymnasiestudierna men t.o.m blir ju svårt om jag måste betala hyra. Har inte kunnat spara nåt heller. Eftersom jag inte räknat med att bli utkastad har månadspengen gått till mina egna utgifter, som smink och kläder.

Försökte övertala mamma igår att låta mig bo kvar nåt år till. Erbjöd mig t.o.m att ha huvudansvaret över städningen i mitt rum, alternativt laga middag en gång i veckan. Men hon ville inte gå med på det.. Får en förälder ens kasta ut sitt panka barn? Jag har ju ingenstans att ta vägen. Skulle säkert få bo några månader hos kompisar men det är ju ingen långsiktig lösning.

Du är vuxen och måste ta tag i ditt egna liv. Du vet att du måste flytta 28.2 då har du en och en halv månad på dig att fixa jobb och boende.

Ja, hon kasta ut dig eftersom du är myndig och hon inte är försörjningsansvarig över dig längre.
  • mamaleona

Säger som många andra här. Väx upp. Har 4 barn varav 3 i din ålder. Bodde dom hemma utan jobb el studier hade dom garanterat fått stå för "markservicen" hemma: städa, handla, laga mat ofta mm. Det är ju inte ett hotell precis. Nu vet vi ju inte hur era diskussioner gått hemma flera år. Det nämner du inte. Gissar hon bönat, bett, diskuterat, skällt, hotat....att börja jobba, studera, rycka upp dig. Ingen kommer ju o fixar detta åt dej om du inte själv tar tag i saken. Nånsin. Hur tänkte du dig ditt liv skulle se ut vid 26-27? Trodde du allt skulle fixas av sig själv? Eller? Det är ett stort steg för en mamma att slänga ut sitt barn, så det finns garanterat en lång o svår väg bakom er som inte gett resultat. Det blir bättre bara du börjar ta tag i saker, men du måste nå botten först. O en dag förstår du din mamma.

• Anonym (Det är dags nu)
    Anonym (Utkastad) skrev 2020-01-05 08:26:43 följande:

Jag skulle jobba om det var möjligt. Är ju typ chanslös utan utbildning. Men plugga är liksom inget för mig. Men måste säkert försöka någongång..

Och nu är det dags. Som någon redan nämnt, att hitta timvik i vården kan man även utan utbildning så du kan tjäna lite extra vid sidan av studier. Komvux eller folkhögskola är alternativen som finns där du kan läsa in gymnasiekompetens, om du inte vill läsa vidare sen välj ett program som kan ge jobb med bara gymnasiekompetens. Handels, Hotell, Restaurang, Vård, Naturbruk och Bygg är exempel sådana program.

Är det något av dem som skulle intressera dig? För den som saknar "läshuvud" och snabbt blir skoltrött har Naturbruk, Restaurang och Bygg störst andel praktiska moment och praktik.
  • Anonym (Katta)

Nu låter din tråd lite väl överdriven för att vara sann men annars, ja, din morsa borde ha slängt ut dig MYCKET tidigare. WTF?

Min dotter är snart 19, vägrar gå i college och jobbar endast halvtid på Donken. Jag har sagt att om hon inte betalar minst 300 dollar i månaden för hyra åker hon ut. Basta. Jag gör henne en björntjänst om jag låter henne få leva i nån slags falsk bubbla att det är helt gratis att leva bekvämt. 

• Anonym (??)
    Anonym (Utkastad) skrev 2020-01-05 07:48:00 följande:

Med den inställningen så länge så har din mamma med all rätt att slänga ur dig så att du får lära dig ta ansvar för dig och ditt liv!

Vi är många som inte har gymnasieutbildning men ändå jobbar och tar eget ansvar!

Vaddå huvudansvaret över ditt rum? Har din mamma haft det hittills? Hoppas att denna tråd är ett skämt.....
  • Anna545

Du måste skämta? Du erbjöd dig ?till och med? att städa ditt eget rum? Trodde det var en självklarhet.

• Anonym (Paff)

Mina ungars månadspeng hänger på att de gör ev. läxor, håller sina rum städade och gör sina dagliga sysslor, (rent kök och daglig dammsugning) och de är 12 och 10 år.... Din mamma är helt korrekt.

Ut och spring till samtliga matbutiker i området ditt, du bör ha jobb inom 2-3 månader.

Svar på tråden Mamma kastar ut mig