• Anonym (Utkastad)

Mamma kastar ut mig

Hej. Jag fick ett tråkigt besked igår kväll. Mamma tänker kasta ut mig ur lägenheten 28.2. Jag är 23 år och har inga pengar, så jag vet inte vad jag ska göra. Enda idén jag har är att soc får försöka hyra en lägenhet till mig, men vet inte om det funkar så?

Anledningen till att jag är pank är helt enkelt att jag inte jobbar. Skulle säkert kunna tänka mig att jobba men jag tror inte så lätt att få jobb utan ens gymnasieutbildning så ser liksom ingen anledning att försöka. Funderat ett par år på att återuppta gymnasiestudierna men t.o.m blir ju svårt om jag måste betala hyra. Har inte kunnat spara nåt heller. Eftersom jag inte räknat med att bli utkastad har månadspengen gått till mina egna utgifter, som smink och kläder.

Försökte övertala mamma igår att låta mig bo kvar nåt år till. Erbjöd mig t.o.m att ha huvudansvaret över städningen i mitt rum, alternativt laga middag en gång i veckan. Men hon ville inte gå med på det.. Får en förälder ens kasta ut sitt panka barn? Jag har ju ingenstans att ta vägen. Skulle säkert få bo några månader hos kompisar men det är ju ingen långsiktig lösning.

• Svar på tråden Mamma kastar ut mig
  • Miss Skywalker

?Erbjöd mig t.o.m att ha huvudansvaret över städningen i mitt rum,?

Wow.. Hon borde ha gjort det för länge sen.

• Anonym (Rosie)

Låter ju knappt som att det här är sant, men om det är det måste du ju för det första åtminstone försöka få jobb och inte bara bestämma dig för att det aldrig kommer gå. Du är ju faktiskt 23, myndig, vuxen och du måste ju ha någon slags plan för ditt liv. Tycker att du ska vara rätt tacksam om du fortfarande får månadspeng samt har gratis hyra vid din ålder. Det börjar bli dags för dig att växa upp.

Att du försöker få bo kvar i utbyte mot att du bara städar ditt eget rum och lagar mat en gång i veckan är ju bara pinsamt. Om något skulle det väl vara att fram tills slutet av februari sköter du exakt all tvätt/städ/hushållsgöra. Din mamma ska ju inte behöva göra ett skit när hon kommer hem från jobbet.

Börja sök jobb och kolla dina möjligheter att läsa upp gymnasiet är mina tips.

• Anonym (,,,)

Nåja. Om den här tråden nu är sann, berätta mer om utbrändheten o skoltrött? 
    :)

• Sasu

Antagligen en trolltråd, men vem fan ger en 23åring månadspeng?? Sen är du inget barn, du är en vuxen människa.

• Anonym (-)
    Anonym (Utkastad) skrev 2020-01-05 08:25:12 följande:
    Jag hoppade av gymnasiet för att jag var skoltrött och nästan utbränd. Utan utbildning får man inget jobb.
    Min sambo har inga betyg alls från högstadiet och gick aldrig gymnasiet, han har ett jobb med en lön på 25,000kr efter skatt. Så skriv in dig på arbetsförmedlingen och börja leta. tror du t.o.m kan få aktivitetsersättning via arbetsförmedlingen.
  • Anonym (Utkastad)
    elmadumle skrev 2020-01-05 13:06:43 följande:

Du är 23 år och får månadspeng av mamma? du ska inte ha en krona till, behöver du saker till dig själv får du skaffa jobb. Du får antingen söka en utbildning och studera med csn, eller helt enkelt gå till soc och söka försörjning för dig själv, men för att få pengar därifrån måste du först skriva in dig på af och ha med dig en handlingsplan därifrån, du måste redovisa sökta jobb varje månad du söker pengar för. 

Så på tisdag skriver du in dig på af, bokar soc möte och kollar på ev utbildningar du kan söka. Du måste nog börja att läsa in gymnasieämnena först. 

Förlåt men du bestämmer väl inte att jag inte SKA få en krona till av mamma, eller vilken dag jag ska skriva in mig på arbetsförmedlingen. Dessutom är arbetsförmedlingen skit och kan inte ordna jobb ens åt utbildade.
  • Anonym (Utkastad)
    Anonym (,,,) skrev 2020-01-05 17:17:15 följande:

Nåja. Om den här tråden nu är sann, berätta mer om utbrändheten o skoltrött? 

:)

Det skulle jag säkert kunna göra, din passivt-aggressiva stil skrämmer mig inte. :) Men tycker inte att det är relevant för tråden. Jag undrade hur jag ska lösa dethär, bad inte att få redovisa min sjukdomshistoria.
  • Anonym (Utkastad)

Tycker ni är onödigt elaka som tar fasta på att jag inte städar. Jag stökar inte ner särskilt mycket heller på dagarna eftersom jag mest ligger i sängen och kollar film. Tar jag några smörgåsar plockar jag naturligtvis undan ost och mjölk och sånt efter mig. Dessutom är det ofta jag som plockar upp kattens bajs de gånger han bajsat i mitt rum. Han är gammal och har svårt att vara rumsren.

• Anonym (Utkastad)

Tycker inte det är så konstigt att jag får månadspeng eftersom jag inte har nåt jobb. Är väl inte rimligt att jag aldrig ska kunna köpa smink, kläder, hämtmat eller en drink. Ni kan säga att man klarar sig utan sånt, men så funkar det ju inte i praktiken, och det vet ni.

Svar på tråden Mamma kastar ut mig