• Anonym (Utkastad)

Mamma kastar ut mig

Hej. Jag fick ett tråkigt besked igår kväll. Mamma tänker kasta ut mig ur lägenheten 28.2. Jag är 23 år och har inga pengar, så jag vet inte vad jag ska göra. Enda idén jag har är att soc får försöka hyra en lägenhet till mig, men vet inte om det funkar så?

Anledningen till att jag är pank är helt enkelt att jag inte jobbar. Skulle säkert kunna tänka mig att jobba men jag tror inte så lätt att få jobb utan ens gymnasieutbildning så ser liksom ingen anledning att försöka. Funderat ett par år på att återuppta gymnasiestudierna men t.o.m blir ju svårt om jag måste betala hyra. Har inte kunnat spara nåt heller. Eftersom jag inte räknat med att bli utkastad har månadspengen gått till mina egna utgifter, som smink och kläder.

Försökte övertala mamma igår att låta mig bo kvar nåt år till. Erbjöd mig t.o.m att ha huvudansvaret över städningen i mitt rum, alternativt laga middag en gång i veckan. Men hon ville inte gå med på det.. Får en förälder ens kasta ut sitt panka barn? Jag har ju ingenstans att ta vägen. Skulle säkert få bo några månader hos kompisar men det är ju ingen långsiktig lösning.

• Svar på tråden Mamma kastar ut mig
  • Virriga Vera
    Anonym (Utkastad) skrev 2020-01-05 21:43:01 följande:

Tycker ni är onödigt elaka som tar fasta på att jag inte städar. Jag stökar inte ner särskilt mycket heller på dagarna eftersom jag mest ligger i sängen och kollar film. Tar jag några smörgåsar plockar jag naturligtvis undan ost och mjölk och sånt efter mig. Dessutom är det ofta jag som plockar upp kattens bajs de gånger han bajsat i mitt rum. Han är gammal och har svårt att vara rumsren.

Vad har du gjort för att underlätta för din mamma under de 5 år som du inte gjort något förutom att oftast plocka upp kattens bajs i ditt rum......
  • Finansen7
    Anonym (Utkastad) skrev 2020-01-05 21:45:35 följande:

Tycker inte det är så konstigt att jag får månadspeng eftersom jag inte har nåt jobb. Är väl inte rimligt att jag aldrig ska kunna köpa smink, kläder, hämtmat eller en drink. Ni kan säga att man klarar sig utan sånt, men så funkar det ju inte i praktiken, och det vet ni.

Nu ligger tråden i Sandlådan så ditt trollande är genomskådat för länge sedan. Vad var det för roligt med det här?
  • nihka
    Anonym (Utkastad) skrev 2020-01-05 07:48:00 följande:

Hej. Jag fick ett tråkigt besked igår kväll. Mamma tänker kasta ut mig ur lägenheten 28.2. Jag är 23 år och har inga pengar, så jag vet inte vad jag ska göra. Enda idén jag har är att soc får försöka hyra en lägenhet till mig, men vet inte om det funkar så?

Anledningen till att jag är pank är helt enkelt att jag inte jobbar. Skulle säkert kunna tänka mig att jobba men jag tror inte så lätt att få jobb utan ens gymnasieutbildning så ser liksom ingen anledning att försöka. Funderat ett par år på att återuppta gymnasiestudierna men t.o.m blir ju svårt om jag måste betala hyra. Har inte kunnat spara nåt heller. Eftersom jag inte räknat med att bli utkastad har månadspengen gått till mina egna utgifter, som smink och kläder.

Försökte övertala mamma igår att låta mig bo kvar nåt år till. Erbjöd mig t.o.m att ha huvudansvaret över städningen i mitt rum, alternativt laga middag en gång i veckan. Men hon ville inte gå med på det.. Får en förälder ens kasta ut sitt panka barn? Jag har ju ingenstans att ta vägen. Skulle säkert få bo några månader hos kompisar men det är ju ingen långsiktig lösning.

Hahaha. Fortfarande jullov och för lite att göra.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • viseversa

Du är vuxen och betalar ingenting hemma. Städar inte lagar ingen mat bidrar inte med någonting. Försöker inte ens söka jobb. Du lever alltså på din mamma?

Jag förstår att hon tröttnat rejält. Läge att ta ansvar för sitt liv som vuxen. Och nej hon har ingen skyldighet att försörja dig., Du är vuxen sen flera år tillbaka. Du går ionte i skolan. Hon har ingen skyldighet alls. 

När jag var 23 hade jag jobbat i flera år. Bådde i egen lägenhet med min sambo och väntade mitt första barn. 

• viseversa
    Anonym (Utkastad) skrev 2020-01-05 08:25:12 följande:
    Jag hoppade av gymnasiet för att jag var skoltrött och nästan utbränd. Utan utbildning får man inget jobb.
    Men buhu då! Jag hoppade också av gymnasiet så jag vet hur trött man kan bli. Men jag utbildade mig sen som 21 åring och fick sen jobb på en gång efter det. Det är itne din mammas ansvar att försörja dig. Hur länge hade du tänkt bo och leva på mamma? Tills du var 45år?
  • viseversa
    annabellelee skrev 2020-01-06 00:03:43 följande:
    Snälla, inse att ts är ett troll som bara spelar er... Lycka till, ts!
    Ja det sista ts skev får mig att tro det är ett troll också. Jösses kasn inte tro det finns så bortskämda curlade 23åringar.
  • Themis

Om jag vore din mamma så hade jag ställt kravet på dig för fyra år sen att söka minst ett jobb om dagen tills du har ett, för det är så det funkar på riktigt om man ska få någon ersättning som arbetssökande.

Ska du bo hemma borde du dessutom betala eller utföra arbete för 4640 kr/månad enligt Konsumentverkets norm, så det är nog dags att jobba lite nu,

https://www.konsumentverket.se/globalassets/artikel/kostnadsberakningar/kostnadsberakningar-flytta-hemifran-2019-konsumentverket.pdf

Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • viseversa

Sen har inte soc lägenheter dom delar ut och man måste ändå betala hyra och räkningar. Inget kommer serverat gratis så man kan glida runt och köpa smink och kläder. haha

• Ess
    Virriga Vera skrev 2020-01-06 07:51:23 följande:
    Vad har du gjort för att underlätta för din mamma under de 5 år som du inte gjort något förutom att oftast plocka upp kattens bajs i ditt rum......
    Det är bra att ha en katt att skylla på...?.

• Ess
    viseversa skrev 2020-01-06 17:11:42 följande:

Sen har inte soc lägenheter dom delar ut och man måste ändå betala hyra och räkningar. Inget kommer serverat gratis så man kan glida runt och köpa smink och kläder. haha

I Trolleskog är allt gratis.
  • viseversa
    Ess skrev 2020-01-06 17:57:39 följande:
    Jo det är väl så.
  • Nandez
    Ess skrev 2020-01-06 17:57:39 följande:
    Nog är det så.
Svar på tråden Mamma kastar ut mig