• Anonym (Utkastad)

Mamma kastar ut mig

Hej. Jag fick ett tråkigt besked igår kväll. Mamma tänker kasta ut mig ur lägenheten 28.2. Jag är 23 år och har inga pengar, så jag vet inte vad jag ska göra. Enda idén jag har är att soc får försöka hyra en lägenhet till mig, men vet inte om det funkar så?

Anledningen till att jag är pank är helt enkelt att jag inte jobbar. Skulle säkert kunna tänka mig att jobba men jag tror inte så lätt att få jobb utan ens gymnasieutbildning så ser liksom ingen anledning att försöka. Funderat ett par år på att återuppta gymnasiestudierna men t.o.m blir ju svårt om jag måste betala hyra. Har inte kunnat spara nåt heller. Eftersom jag inte räknat med att bli utkastad har månadspengen gått till mina egna utgifter, som smink och kläder.

Försökte övertala mamma igår att låta mig bo kvar nåt år till. Erbjöd mig t.o.m att ha huvudansvaret över städningen i mitt rum, alternativt laga middag en gång i veckan. Men hon ville inte gå med på det.. Får en förälder ens kasta ut sitt panka barn? Jag har ju ingenstans att ta vägen. Skulle säkert få bo några månader hos kompisar men det är ju ingen långsiktig lösning.

• Svar på tråden Mamma kastar ut mig
  • Pierott
    Anonym (Utkastad) skrev 2020-01-05 21:45:35 följande:

Tycker inte det är så konstigt att jag får månadspeng eftersom jag inte har nåt jobb. Är väl inte rimligt att jag aldrig ska kunna köpa smink, kläder, hämtmat eller en drink. Ni kan säga att man klarar sig utan sånt, men så funkar det ju inte i praktiken, och det vet ni.

När man är 23år ska man vara egenförsörjande, inte igla fast i sina föräldrar o suga pengar ur dom. Så jo, det är konstigt att du får månadspeng. Din mamma bör genast upphöra med det så kanske du hittar motivation till att arbeta och fram tills dess du skaffat jobb får du hur orimligt det än låter leva utan smink och drinkar.
  • mamma1970

Men du är ju vuxen nu. Det är ditt ansvar att se till att du själv har pengar.

När hade du själv tänkt att bli självförsörjande? Jobb finns visst. Jag träffar mkt ungdomar. Kan de få jobb så kan du. Vill man ha ett jobb så finns det. Alla ungdomar jag känner som har försökt att hitta jobb har fått jobb.

Plugga med studielån. Då får du också pengar. Och du behöver ju läsa in gymnasiet. Man kan inte säga att studera passar inte mig. Näe ibland måste man bara göra saker, för att komma vidare i livet. Så är det, väx upp. Din mamma gör helt rätt.

• drakenflyg

ja du jag sitter i samma sits som dig TS.

problemet för mig är att det är svårt att få jobb samt lägenhet i den delen av stockholm med den diagnosen jag har. nån som har nå tips.
    igår dippade jag och vräkte ur mig hur mycket jag hatade henne.

• Ess

Ha ha ha ha, luttar mig tebaks å eter min pittsa me kårrv som mami chöpte ti maj å fölljor troden me storrt innttrese.

• Alessia

Din mamma gör helt rätt - du ska ut ur hennes bostad och ta ansvar för ditt eget liv. Skaffa dig ett jobb eller ta tag i din oavslutade skolgång. Inte så helt lätt kanske, men du har haft några år på dig för att ta dig in på banan.  Du verkar både bortskämd och lat. Bättre sent än aldrig att ta tag i sitt eget liv. Jag tycker inte särskilt synd om dig ska jag säga.

• Nicco123

Jag jobbade mkt inom restaurangbranschen när jag var yngre, aldrig att någon kollade betyg. Så tips är att börja med något sånt!

Du måste komma igång med livet nu, ligga i sängen och kolla film blir du inte lycklig av i längden.

• Solarn

Tycker inte det är så konstigt att jag får månadspeng eftersom jag inte har nåt jobb. Är väl inte rimligt att jag aldrig ska kunna köpa smink, kläder, hämtmat eller en drink. Ni kan säga att man klarar sig utan sånt, men så funkar det ju inte i praktiken, och det vet ni.

Jag har faktiskt viss sympati för dig, om dina föräldrar curlat sönder dig så mycket att du vid 23 års ålder ligger hemma och tittar på film och inte ens har en gymnasieutbildning så är det inte så konstigt att du tror att det är rimligt att du får pengar av din mamma att köpa kläder och smink för. Men nu har din mamma fått nog och fullföljer hon detta så blir det ett bryskt uppvaknande för dig. Men du är ändå vuxen nu och det är verkligen dags för dig att börja ta ansvar för ditt eget liv och lära dig saker som att det faktiskt inte är rimligt att köpa kläder och smink när man inte har några egna pengar. Så ut och sök jobb eller börja studera och sök nytt boende och starta ditt eget liv.
  • riboflavin
    drakenflyg skrev 2020-01-05 22:02:31 följande:

ja du jag sitter i samma sits som dig TS.

problemet för mig är att det är svårt att få jobb samt lägenhet i den delen av stockholm med den diagnosen jag har. nån som har nå tips.

igår dippade jag och vräkte ur mig hur mycket jag hatade henne.

Det kan vara läge att tänka utanför boxen och inse att ett visst område i Sthlm kansle inte är nödvändigt att bo i. Beroende på typ av diagnos så borde du kunna få lite extra hjälp med anpassade jobb/praktik. Kanske kan du plugga?
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Sasu

månadspengen får man oftast från sitt barnbidrag, visste inte att man fortfarande får barnbidrag vid 23 års ålder utan att ha barn?? Detta betyder att du får månadspeng ur din mammas egna ficka och du gör absolut ingenting för att ens förtjäna denna månadspengen.
    Man behöver inte använda smink, kläder behöver man inte köpa varje månad, hämtmat är inget måste när det finns mat hemma, finns dugligt vatten i kranen och antagligen mjölk i kylen, alkohol är inget kroppen behöver, så det är inget måste heller.
Svar på tråden Mamma kastar ut mig