• linnea­20
    Thu 9 Jan 2020 16:11
    6220 visningar
    17 svar
    +1
    17
    6220

    Svårt att ta körkort= korkad?

    Hej,

    Jag vet inte om jag lägger tråden på rätt plats nu (kanske snarare är ett relationsproblem...).

    Jag är 25+ och har inte körkort. Flyttade hemifrån tidigt och hade därav ingen att övningsköra med förrän fram till några år sedan. Har de senaste åren övningskört sporadiskt, intensivt emellanåt men med långa uppehåll(inte vågat köra i stan/ höggravid/med barn i bilen när det är halt osv). Har mestadels kört samma vägar, när jag har kört.

    I höstas så tänkte jag att jag skulle ta tag i detta ordentligt då jag verkligen behöver ett körkort eftersom att jag bor på landet och det skulle underlätta oerhört i vardagen. Övningskörde då en hel del(under två månader ungefär), fortfarande mestadels samma vägar som vi ändå åker till vardags liksom). Körde också fem körlektioner i en stad.

    Det gick fruktansvärt dåligt, jag blev så stressad- och jag kan tydligen inte tänka när jag blir stressad. Gjorde en massa fel under den här tiden men tyckte ändå att jag hade koll på vissa moment, när jag senare skulle göra dem igen så- hjärnsläpp... Kände mig helt värdelös, och har nog också någon mental blockering vad det gäller att lära mig att köra bil(har dessutom bara kört automat).

    Min sambo har ett par gånger uttryckt att jag är korkad "som inte ens kan köra bil". Han säger det inte rakt ut, men ja. Även min svärfar har kommit med trevliga pikar i stil med "det är ju bara att gasa och bromsa" och "det kommer ta tid för dig detdär". Inte så motiverade precis...

    Har en ADHD diagnos sedan tidigare, och tror att en del av anledningen till att jag upplever det som så svårt bottnar i denna. Koncentrationssvårigheter etc. Jag vet många med ADHD som kör jättebra, men för min egen del då. Upplever ibland att jag "missar" vad människor säger trots att jag lyssnar. Har mycket lättare att ta till mig information genom text. Har också sovit extremt lite det senaste året, pga heltidsstudier(universitetsnivå) på distans i kombination med föräldrarledighet(två barn hemma på heltid).

    Jag kommer förhoppningsvis att ta tag i det här snart igen, om jag lyckas motivera mig själv tillräckligt.

    Vad jag undrar är alltså:

    Är det rimligt att uppfattas som korkad för att man "inte kan" lära sig köra bil(inte ens automat)?

    Finns det fler som har haft svårt att ta körkort att de gett upp?

  • Svar på tråden Svårt att ta körkort= korkad?
  • Thu 9 Jan 2020 16:43
    #1

    Jag vet inte vad jag ska säga... Om du inte ens kan köra en automat så verkar det ju som om du har otroliga inlärningsutmaningar.

    Jag tycker du ska strunta i vad de där negativa och okänsliga människorna kläcker ur sig och ta några fler lektioner. Ingen blir bäst på en gång.

  • Thu 9 Jan 2020 17:09
    #2

    Du behöver nog bara mer träning. Övningskör mer i stan och andra ställen där du känner dig osäker. De flesta jag känner tog körkort när de var 18-19 och hade då övningskört aktivt från 16-17 års ålder. Det låter som att du inte kört så jättemycket?


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Fri 10 Jan 2020 08:56
    #3

    Det är mer träning som behövs. Du är inte korkad. Däremot blir du stressad. Kan du övningsköra med personer som ger dig positivt stöd istället för att dissa dig? Eller prata med den du övningskör med om hur körningen blir värdelös om du stressas av negativ inställning? En närstående till mig har samma problem som du, när hon slutade köra med sin partner och började köra med en person som var lugn och positiv så började hon slappna av och köra bättre. Stressa inte fram körkortet utan öva i lugn och ro, tids nog går det. Helt ok att köra med automat, det är framtiden!

  • Fri 10 Jan 2020 09:06
    #4

    Det är taskigt av din sambo och din svärfar. Det har inte med det att göra. Du blir helt enkelt stressad inför uppkörningen. Det har inte heller så värst mycket med ADHD:n att göra. Kan hända att det bidrar lite att göra dig lite extra stress-känslig. 

    Det är jätte-vanligt att man inte klarar första uppkörningen. Det var så för mig och även för mitt ex (som annars också är en person som klarar allt). Jag var också så skärrad att jag gjorde vad som helst. Det du behöver är mer träning, det måste bli rutin. Det har inte blivit automatiserat än.  Och det är egentligen inte så ovanligt att folk behöver mer tid än så. 

  • Fri 10 Jan 2020 09:11
    #5

    Jag tror nog att du kan lära dig. Du har bara inte övat tillräckligt än. Jag övningskörde rätt intensitet i åtminstone 8 månader och tog över 20 körlektioner innan jag körde upp.

    Taskigt av din sambo och svärfar att uttrycka sig så. Gör det knappast lättare att lära sig då.

  • Fri 10 Jan 2020 09:12
    #6

    Blev du lika stressad på körskolan som när du kör privat?

  • Fri 10 Jan 2020 09:36
    #7

    Jag känner en person som har haft jättesvårt att ta körkort - en släkting till min man. Hon är bipolar, och antagligen blev hon också stressad. Hon rök ihop med körskollärararna och de var nästan rädda för henne. Men hon var faktiskt väldigt intelligent, antagligen på MENSA-nivå, så det kan inte hänga på intelligens. 

  • Jonnyn­ilsson
    Fri 10 Jan 2020 09:46
    #8

    Vi har alla helt olika förutsättningar. Väldigt synd att du inte blir respekterad för det.

    Så som stolt fader till två barn som jag har haft äran att övningsköra med har jag en viss erfarenhet.

    Det ena barnet hade väldigt svårt att koordinera gas och koppling. Antingen var det fullt varv på motorn och bränd koppling eller motorstopp. Det tog flera månader av ihärdigt tränande innan det fungerande någorlunda. Uppkörningen gick som en dans enligt egen utsago. Men hen köpte en automatare och vägrar köra manuellt.

    Det andra barnet mer eller mindre gick ut och satte sig i bilen och körde iväg. Tog inte många övningstillfällen förrän allt satt på plats och klarade också uppkörningen på första försöket.

    Bägge två kompletterade med körskola för att få echodriving med mera som vi gamla inte fått lära oss en gång i tiden.

    Så mitt råd till dig är att kämpa. Det handlar bara om träning. Öva manövrering på mindre vägar och grusplaner tills du verkligen känner att du kan manövrera bilen. Sen lägger du in lugn landsvägskörning innan du ger dig in i stan och kör.

    Lycka till!

  • Fri 10 Jan 2020 09:54
    #9
    Jonnynilsson skrev 2020-01-10 09:46:28 följande:

    Vi har alla helt olika förutsättningar. Väldigt synd att du inte blir respekterad för det.

    Så som stolt fader till två barn som jag har haft äran att övningsköra med har jag en viss erfarenhet.

    Det ena barnet hade väldigt svårt att koordinera gas och koppling. Antingen var det fullt varv på motorn och bränd koppling eller motorstopp. Det tog flera månader av ihärdigt tränande innan det fungerande någorlunda. Uppkörningen gick som en dans enligt egen utsago. Men hen köpte en automatare och vägrar köra manuellt.

    Det andra barnet mer eller mindre gick ut och satte sig i bilen och körde iväg. Tog inte många övningstillfällen förrän allt satt på plats och klarade också uppkörningen på första försöket.

    Bägge två kompletterade med körskola för att få echodriving med mera som vi gamla inte fått lära oss en gång i tiden.

    Så mitt råd till dig är att kämpa. Det handlar bara om träning. Öva manövrering på mindre vägar och grusplaner tills du verkligen känner att du kan manövrera bilen. Sen lägger du in lugn landsvägskörning innan du ger dig in i stan och kör.

    Lycka till!


    Bra råd!
  • Mon 13 Jan 2020 21:18
    #10

    Tog precis (december) körkort för mc och bil och har i perioder under många år (20+ år!) övningskört mycket privat men även haft kortare perioder i körskola. Jag är 40 år gammal nu så du behöver inte oroa dig eller skämmas för att vara 25+. Visserligen hade det varit skönt att ha kortet tidigare och haft det men hade heller inget större driv eller behov av kortet samtidigt som jag körde med fel personer vilket var största orsaken till att det tog så lång tid.

    Som andra personer tidigare påpekat behöver du köra med någon som är LUGN och inte hackar på dig eller din självkänsla. Det skall vara ROLIGT att köra för när det är jobbigt så det också motigt att lära sig. Ett stort problem när man börjar köra är att man måste lära sig alla moment samtidigt. Man är osäker på trafikregler, man är osäker på hur fordonet beter sig och man är osäker på andra i trafiken. Man blir lätt stressad vid rödljus eller ännu värre om det är motlut vid rödljus. Försök få känsla för fordonet först innan du ger dig ut i trafiken, gärna utan någon annan i bilen (Ja, var ensam i bilen!). Hitta en STOR asfalterad yta där det inte finns något annat att köra på och bara kör runt långsamt, få lite känsla för de olika pedalerna, svängradie och att växla. När långsamt känns ok ökar du takten lite bara. När du sedan känner dig redo för en långsam men riktig väg får du såklart ha med dig den du skall övningsköra med, men se till att det är rätt person. Har du ingen bra att köra med så vänd dig till en liten trafikskola med personlig service så du inte försvinner i mängden.

    Ett annat knep kan vara att börja med att köra moped för att få en känsla för fart och trafik. De flesta scootrar är dessutom automatväxlade. Dock tycker jag absolut att du skall ta körkort för manuell bil och sedan köra automat i stälelt. Det blir lättare om du behöver köra bil i arbetet framöver. Och nej, jag tror inte det är för "svårt" för dig, det är bara en vanesak. Det som är svårt är att lära sig allt samtidigt under skitiga förhållanden.

  • Wed 15 Jan 2020 22:26
    #11

    Jag känner väl igen det du skriver. Jag har en bipolär-diagnos i botten och har försökt ta körkort i många år, har kört och givit upp flera gånger. Tror att det tog 10 lektioner för att behärska en vanlig sväng i en korsning.

    Jag är inte dum, snarare tvärt om, om man ser till universitetsstudier mm.

    Min sambo som är ofta är lugn och vänlig, förvandlades till ett monster när jag satt bakom ratten och han påpekade hur jag kör (för fort, för sakta, för långt ut på vägen osv) och jag blev så otroligt stressad och ville bara ge upp allting (och kasta ut sambon). Så jag slutade att övningsköra med honom.

    Men förra hösten gav jag mig f-n på att klara körkortet en gång för alla. Jag förklarade för körläraren mina problem med stresskänslighet och bra hjälp att komma över stressfyllda moment (så som rondellkörning, vilket i början nästan gav mig blackout).

    I måndags tog jag mitt efterlängtade körkort, nästan 42 år gammal och efter mängder av timmar av övning, körlektioner och tårar. Det sista som min provförättare så var: ,Nu har du körkort, Nu är det du som kör, inte gubben din.. Det var så otroligt träffande!!

    Kan jag ta körkort så kan du också. Jag lovar!!

  • Wed 15 Jan 2020 22:34
    #12

    Har en kusin som hade svårt att ta körkort. Han har en masterexamen i fysik och doktorerar just nu, så han är inte korkad. Men han blev stressad och nervös och i det läget hade han antagligen svårt att ta till sig av informationen han fick. 

  • Wed 15 Jan 2020 22:35
    #13

    Nej! Man behöver verkligen inte vara korkad för att ha svårt för att köra bil!

    Mitt tips är (som jag själv fick lära mig) kör på en lång, otrafikerad väg och träna koppla och växla, starta, 1,2 sakta ner 1:an, stanna, sedan tex 1,2,3, sakta ner stanna gör det MASSOR av gånger tills växlingen sitter. Kommer också ihåg att jag satt i en avstängd bil och tränade att växla för att hitta växlarna och få in det där mer koppla och växla/gasa. Hur många gånger som helst!

    Kämpa på! <3

  • Wed 15 Jan 2020 23:16
    #14

    Hej

    Jag har jobbat på bilskola (kontorist) och jag kan säga att antal billektioner inte har med intelligens att göra. Men våra hjärnor är annorlunda och vi är bra på olika saker.

    Fler och fler bilskolor har simulatorer. I en bilsimulator kan du öva utan att känna press. Jag vet inte vilken stad du bor i, men kolla upp om du har någon bilskola i närheten med alternativet.

    Annars är att lära känna bilen så du känner dig fullt säker. Övningskör på enslig plats och bara nöt in allt. Ge dig inte in i centrum direkt därefter utan börja i lugna ytterområden och jobba dig sakta inåt.

    Du klarar det!!!

  • Thu 16 Jan 2020 02:37
    #15

    Du är inte korkad! Du behöver tid, och stöd. Säg ifrån på skarpen till de som är negativa att de försvårar för dig när de håller på så, och vill de inte stötta dig så får de hålla sig borta istället. Jag var osäker när jag övningskörde, hade väldigt dåligt självförtroende på den tiden. Min körskollärare var väldigt snäll och stöttande och fick mig tillslut att tro på mig själv. Minns hur han sa en dag: "Men vart har den här tjejen varit hela tiden? Nu kör du ju hur bra som helst!"
    Tro på dig själv! Alla klarar att ta körkort, det handlar om att bestämma sig. Se till att hitta en bra, lugn och stöttande lärare. Känns det inte bra med den du får, så byt! Det har du full rätt att göra. Läs teori regelbundet så att du håller det färskt i minnet. Lycka till! 

  • Wed 11 Mar 2020 15:30
    #16

    nej du är absolut inte korkad.. lägg bara ner mer tid.. träna och träna ger framgång

  • Mon 13 Apr 2020 11:18
    #17

    Många kommenterar att det är automat.
    Anledningen till att många misslyckas på uppkörningar med automat är inte framförning av bilen, utan annat som är relaterat till körningen vilket gör att man kuggar.

Svar på tråden Svårt att ta körkort= korkad?