• Mii82

    Ett eller flera barn som äldre förstagångsförälder?

    Hej!

    Har iaf i 10 års tid velat bli förälder, men är nu vid 37 fortfarande barnlös pga att jag inte träffat någon tidigare. Nu har jag dock en helt fantastisk sambo där jag känner allt allt är rätt och han vore en helt fantastisk pappa.

    Men. Jag är ju 37, så det känns som att tiden springer ifrån mig. Har ?alltid? tänkt att jag skulle vilja ha två barn eftersom jag själv haft syskon och gillat det. Men jag känner en extrem tidsångest nu pga min ålder. Skaffar vi två så borde vi ju kanske försöka ta det nästan på en gång - men hur funkar det rent praktiskt? Har nån erfarenheter med jobb? Ork? Man blir ju borta länge i en klump känns det som.

    Har någon erfarenheter att dela med sig av? Tanken har ju kommit att det är ?försent? med allt, samtidigt är det en sån stark dröm hos mig att skaffa barn...

  • Svar på tråden Ett eller flera barn som äldre förstagångsförälder?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (najda) skrev 2020-11-25 06:39:00 följande:
    skitsnack. det räcker med mindre stress än så. binjurarna är superbra på att sno hormonet som senare ska bli progesteron och göra om det till stresshormoner.
    Kan även tillägga att jag har haft en tumör som producerar just dessa stresshormoner som binjurarna producerar i över 10 år, dvs innan jag blev gravid med min son. Det gjorde inte saken svårare för mig, jag blev som sagt gravid på första försöket. 
  • Bärryhosch

    Jag tycker att du bara ska tuta och köra med att försöka få till det första barnet och fundera på syskon sen. När du har fått ditt första barn så kommer du känna tydligare vad du vill. Självklart är det svinjobbigt med två barn tätt, men man överlever ju det med. Det är ju främst under några år som det är extra tufft. Vi hade nog tänkt att skaffa två barn. Vi fick vårt första och enda barn när jag var 34 år, något syskon gick inte att få när vi började försöka när jag var 37 år för då hade äggkvaliteten försämrats såpass på mig. Vi försökte i 1-2 år sedan nöjde vi oss med ett barn och nu är vi jätteglada över det. I efterhand ser vi att vi aldrig hade orkat gå igenom allt igen.

  • Anonym (1)
    Anonym (XXX) skrev 2020-01-11 13:38:53 följande:

    Jag tycker att du ska välja mellan inga barn och två barn. Jag är själv enda barn till gamla föräldrar, och jag hade en ensam, isolerad, glädjelös barndom och ungdom. Hade väldigt svårt att frigöra mig, ta mig ut, börja träffa killar o.s.v.. Kom efter med allting. Inget som jag önskar någon annan.

    Klart det är jobbigt med två barn tätt, men det är ALLTID jobbigt med småbarn. Spriderr man ut dem i tiden så blir det lite lättare, men å andra sidan så tar ju då den jobbiga småbarnsperioden en längre tid av ens liv. Och detta gäller vare sig man är en ung eller "gammal" mamma, för den delen.


    Jag tror inte att ett syskon hade fått din barndom att bli annorlunda, utan glädjen inom en familj kommer från annat håll. Mycket beror ju såklart på föräldrarna och de vänner man har. Jag har haft en hemsk syster under uppväxten och hade en bra uppväxt som hade kunnat bli ännu bättre utan henne. Har själv en son som sprudlar av glädje varje dag, han har fina glada goa vänner och ett par lekfulla föräldrar som ger honom massa tid. Hur kan det vara illa? Nej, du lägger för mycket vikt vid det där med syskon.
  • Anonym (najda)
    Mrs Moneybags skrev 2020-11-25 11:29:32 följande:

    Kan även tillägga att jag har haft en tumör som producerar just dessa stresshormoner som binjurarna producerar i över 10 år, dvs innan jag blev gravid med min son. Det gjorde inte saken svårare för mig, jag blev som sagt gravid på första försöket. 


    kvinnorna i krig, klassikern. givetvis GÅR det att bli gravid men chanserna minskar. och vad bra att du har positiva personliga erfarenheter men det går inte att att applicera på alla. varför blir personer gravida när de slutar dricka kaffe och slutar med löpning? förstår inte varför folk så enträget ska tuta i kvinnor att stress inte skulle påverka när det finns massa studier som bevisar motsatsen.
  • Anonym (najda)
    Mrs Moneybags skrev 2020-11-25 11:25:54 följande:

    Hur kommer det sig då att kvinnor i krig och svältområden blir gravida? Den typen av stress övergår nog det mesta som kvinnor i den här delen av världen har gått igenom...

    Till TS: jag fick barn vid 40, blev gravid på första försöket. Om jag ville ha två, skulle jag försöka skaffa två (om jag var du). Lika bra att sätta igång på en gång.  Det behöver absolut inte vara svårare att bli gravid vid 37 än vid 27. Det finns även studier som visar på det. Lycka till! 


    samt att: bara för att man inte är med om krig så kan man vara lika stressad ändå. en kvinna uppväxt i trygga sverige som jämför sig med sina gravida vänner, tempar dagligen, planerar in sex, och testar negativt gång på gång och samtidigt kanske har det stressigt på jobbet kan vara nog med stress för att kroppen ska nedprioritera barnaalstrande duktigt. hur man reagerar på stress är högst individuellt.
  • Anonym (P)
    Anonym (XXX) skrev 2020-01-11 13:38:53 följande:

    Jag tycker att du ska välja mellan inga barn och två barn. Jag är själv enda barn till gamla föräldrar, och jag hade en ensam, isolerad, glädjelös barndom och ungdom. Hade väldigt svårt att frigöra mig, ta mig ut, börja träffa killar o.s.v.. Kom efter med allting. Inget som jag önskar någon annan.

    Klart det är jobbigt med två barn tätt, men det är ALLTID jobbigt med småbarn. Spriderr man ut dem i tiden så blir det lite lättare, men å andra sidan så tar ju då den jobbiga småbarnsperioden en längre tid av ens liv. Och detta gäller vare sig man är en ung eller "gammal" mamma, för den delen.


    Alla ensambarn är inte isolerade dock.. Räcker att de har en kompis..
  • Mrs Moneybags
    Anonym (najda) skrev 2020-11-25 17:25:32 följande:
    kvinnorna i krig, klassikern. givetvis GÅR det att bli gravid men chanserna minskar. och vad bra att du har positiva personliga erfarenheter men det går inte att att applicera på alla. varför blir personer gravida när de slutar dricka kaffe och slutar med löpning? förstår inte varför folk så enträget ska tuta i kvinnor att stress inte skulle påverka när det finns massa studier som bevisar motsatsen.
    Blir folk gravida när de slutar med kaffe och löpning? 
    Det låter helt snurrigt och helt ovetenskapligt. 
  • Anonym (najda)
    Mrs Moneybags skrev 2020-11-26 08:50:45 följande:

    Blir folk gravida när de slutar med kaffe och löpning? 

    Det låter helt snurrigt och helt ovetenskapligt. 


    personer som tidigare haft svårt att bli med barn eller har problem med sin mens kan bli hjälpta av det, ja. den ovetenskapliga och snurriga infon finns en googling bort :)
  • Mrs Moneybags
    Anonym (najda) skrev 2020-11-26 09:05:16 följande:
    personer som tidigare haft svårt att bli med barn eller har problem med sin mens kan bli hjälpta av det, ja. den ovetenskapliga och snurriga infon finns en googling bort :)
    Nämen vad bra, det borde ju kunna hjälpa alla infertila kvinnor. Bara att sluta med kaffet, då. 
  • Anonym (najda)

    om du söker lite så ska du finna att det har hjälpt väldigt många kvinnor. men annars kan de väl bara åka till nått krigsdrabbat område, där är ju fertiliteten på topp enligt dig.

  • Seven Costanza
    Mrs Moneybags skrev 2020-11-26 14:23:00 följande:

    Nämen vad bra, det borde ju kunna hjälpa alla infertila kvinnor. Bara att sluta med kaffet, då. 


    Det stämmer faktiskt. Livsmedelsverket har nyligen sänkt sina rekommendationer för hur mycket kaffe man max bör dricka som gravid (från 300 mg till 200 mg per dag) för att minska risken för missfall och för låg födelsevikt

    www.livsmedelsverket.se/om-oss/press/nyheter/pressmeddelanden/uppdaterade-rad-om-koffein-for-gravida
  • Seven Costanza
    Seven Costanza skrev 2020-11-26 19:38:23 följande:

    Det stämmer faktiskt. Livsmedelsverket har nyligen sänkt sina rekommendationer för hur mycket kaffe man max bör dricka som gravid (från 300 mg till 200 mg per dag) för att minska risken för missfall och för låg födelsevikt

    www.livsmedelsverket.se/om-oss/press/nyheter/pressmeddelanden/uppdaterade-rad-om-koffein-for-gravida


    Dvs i förlängningen skulle det troligen hjälpa åtminstone en del infertila att markant sänka sitt kaffeintag med tanke på att många får tidiga missfall och att vissa tidiga missfall misstas för mens om man inte redan har testat sig.
  • Anonym (ensambarn)

    Två barn alltid, men särskilt om ni är så pass mycket äldre. Ensambarn blir lätt kufar. Ensambarn med gamla föräldrar blir ännu mer kufar. Dessutom är det bra för dem att ha någon att känna gemenskap med när ni är så pass mycket äldre. 

  • Godochglad

    Ta inte för givet att det är svårt att bli gravid i din ålder. Det är individuellt.

    Jag fick mitt första när jag var 36 år. Blev gravid samma vecka vi slutade skydda oss. Det var lite av en chock faktiskt, jag var inställd på att det skulle ta ett år, minst.

    Fick vår andra två år senare.

    I Stockholms innerstad där jag bor är jag inte ens en särskillt gammal förälder, så barnen kommer inte att bli mobbade för det heller

  • Anonym (A)
    Anonym (ensambarn) skrev 2020-11-26 21:59:35 följande:

    Två barn alltid, men särskilt om ni är så pass mycket äldre. Ensambarn blir lätt kufar. Ensambarn med gamla föräldrar blir ännu mer kufar. Dessutom är det bra för dem att ha någon att känna gemenskap med när ni är så pass mycket äldre. 


    Så genomfördomsfullt! Endabarn är individer, precis som barn med syskon. I dagens samhälle har det blivit vanligare att få barn senare. Föräldrar med ett barn är ofta medvetna om att aktivt skapa ett nätverk, både av kompisar/kusiner etc för barnet men även av familjer med ett barn, så inte flerbarnsfamiljer blir oemotsagd norm.
  • Anonym (-)

    Först och främst ska du bli gravid EN gång och lyckas genomgå den graviditeten.

    Därefter ska du fokusera på det lilla livet du tagit till jorden.

    Därefter ska du fundera på om DU vill ha fler barn. Man skaffar inte barn för att det befintliga barnet ska få ett syskon.

  • Anonym (ensambarn)
    Anonym (P) skrev 2020-11-25 17:59:55 följande:

    Alla ensambarn är inte isolerade dock.. Räcker att de har en kompis..


    Inte ens lite samma sak..
  • Anonym (ensambarn)
    Anonym (A) skrev 2020-11-30 09:02:41 följande:

    Så genomfördomsfullt! Endabarn är individer, precis som barn med syskon. I dagens samhälle har det blivit vanligare att få barn senare. Föräldrar med ett barn är ofta medvetna om att aktivt skapa ett nätverk, både av kompisar/kusiner etc för barnet men även av familjer med ett barn, så inte flerbarnsfamiljer blir oemotsagd norm.


    Som jag skrev så är inte kompisar en en lite likvärdig ersättning. Inte ens kusiner är det, men dessa är åtminstone från samma familj och underlättar identitetsskapande och rötter. Jag hade massa kompisar. Att vi tyvärr blir vanligare gör det inte bättre för oss.
  • Anonym (ensambarn)
    Anonym (A) skrev 2020-11-30 09:02:41 följande:

    Så genomfördomsfullt! Endabarn är individer, precis som barn med syskon. I dagens samhälle har det blivit vanligare att få barn senare. Föräldrar med ett barn är ofta medvetna om att aktivt skapa ett nätverk, både av kompisar/kusiner etc för barnet men även av familjer med ett barn, så inte flerbarnsfamiljer blir oemotsagd norm.


    Som jag skrev så är inte kompisar en en lite likvärdig ersättning. Inte ens kusiner är det, men dessa är åtminstone från samma familj och underlättar identitetsskapande och rötter. Jag hade massa kompisar. Att vi tyvärr blir vanligare gör det inte bättre för oss.
Svar på tråden Ett eller flera barn som äldre förstagångsförälder?