• Zanamarie91

Letrozol - Följas åt?

Hej!

Jag är en 28 årig tjej med PCOS. Jag och min man har försökt få barn i ett år utan att lyckas. Vi är just nu på den andra kuren av Letrozolbehandling.

Jag undrar ifall det finns någon som vill följas åt? Utbyta bra tips och peppa varandra..

• Svar på tråden Letrozol - Följas åt?
  • Nellan24
    Tjejpå28 skrev 2020-03-19 08:20:36 följande:

Okej skönt att du svarade då iaf på tabletten men förstår känslan när mensen kommer den är allt annat är skön. De hugger till i hjärtat :( kan ni kan börja direkt nu igen alltså på cykel dag 3 med tabletterna eller måste man vänta en cykel ? Den ovitrelle är de den sprutan man tar när de är glad gubbe på ägglossning testet? Har en spruta i kylen hemma men fick aldrig ta den nu eftersom vi avbröt enkeldosen. Eller är de någon annan spruta ? Min mens bör komma om 1,5-2 veckor. Ja har väldigt oregelbunden mens!

Ja de får vi göra.. De tycker ja också????

Pratade med vår läkare och han sa att vi ska köra igång med enkeldos letrozol i fem dagar igen med start på lördag. Alltså cykeldag 3-7. Sen ska jag på ul den 30e för att se om det kommit en äggblåsa även denna gång. Knyter om tummarna och hoppas igen!

Ovitrelle fick vi ta samma dag som jag va på ul senast. Då vi såg blåsan på 20mm. Ovitrelle skulle skapa en ägglossning inom 36h.

Varför avbröt du letrozolen? Du behöver inte svara om det är för privat. :)

Vad säger läkaren till dig nu? Inväntar du mens för att börja om eller ska ni fortsätta försöka som vanligt?

Hur ofta har alla sex här inne? Vi får endast ha varannan dag. Vad har er läkare sagt?
  • Tjejpå28
    Nellan24 skrev 2020-03-19 10:46:35 följande:

Pratade med vår läkare och han sa att vi ska köra igång med enkeldos letrozol i fem dagar igen med start på lördag. Alltså cykeldag 3-7. Sen ska jag på ul den 30e för att se om det kommit en äggblåsa även denna gång. Knyter om tummarna och hoppas igen!

Ovitrelle fick vi ta samma dag som jag va på ul senast. Då vi såg blåsan på 20mm. Ovitrelle skulle skapa en ägglossning inom 36h.

Varför avbröt du letrozolen? Du behöver inte svara om det är för privat. :)

Vad säger läkaren till dig nu? Inväntar du mens för att börja om eller ska ni fortsätta försöka som vanligt?

Hur ofta har alla sex här inne? Vi får endast ha varannan dag. Vad har er läkare sagt?

Okej spännande då får vi hålla tummarna att de går denna gång och skönt att va igång tänker ja..

ja väntar bara på min mens nu så ja kan börja äta letrozolen igen. Denna gång ska vi köra dubbel dos för enkel dosen gick inte på mig. Hade bara fått någon blåsa på ca 12 mm och en på 14 så hon sa att vi får ?avbryta? och alltså inte testa mer med ägglossnings stickor å så skulle ja vänta på mensen å så köra igen fast med dubbel dos då. Vi har inte kommit till de stadiet en där vi får ha sex ännu eftersom de inte bitit på mig. så ja längtar nu och hoppas att dubbel funkar på mig så man kan börja försöka ????
  • Zamaso1
    Tjejpå28 skrev 2020-03-19 07:10:59 följande:

Hoppas de blir så på mig också! Va spännande! Du får skriva sen hur de gått ! Lycka till!!

En ägg låsa på 17mm så det är på g med lossning inom dom närmsta dagarna!
  • Tjejpå28
    Zamaso1 skrev 2020-03-19 11:51:14 följande:

En ägg låsa på 17mm så det är på g med lossning inom dom närmsta dagarna!

Härligt håller tummarna att de ska gå bra !
  • Evelinaaan
    Tjejpå28 skrev 2020-03-19 11:04:34 följande:

Okej spännande då får vi hålla tummarna att de går denna gång och skönt att va igång tänker ja..

ja väntar bara på min mens nu så ja kan börja äta letrozolen igen. Denna gång ska vi köra dubbel dos för enkel dosen gick inte på mig. Hade bara fått någon blåsa på ca 12 mm och en på 14 så hon sa att vi får ?avbryta? och alltså inte testa mer med ägglossnings stickor å så skulle ja vänta på mensen å så köra igen fast med dubbel dos då. Vi har inte kommit till de stadiet en där vi får ha sex ännu eftersom de inte bitit på mig. så ja längtar nu och hoppas att dubbel funkar på mig så man kan börja försöka ????

Hej får fortfarande upp notiser i denna grupp då jag varit med innan men blev gravid med letrozol :)

Vill bara säga att jag blev gravid på letrozol ch mina blåsor blev aldrig större än 12 mm när vi kolla på VUL. Men växte ikapp mer på slutet. Min gyn räknade då ut att jag skulle ha ägglossning om 4-5 dagar, alltså att blåsan växte 2 mm varje dag fram tills ca 20-22 mm då den ska släppa. Och det stämde! Följde med ägglossningsstickor och blev gravid den gången! Tycker det låter konstigt det att din läkare sagt att ni ska få ?avbryta? för att blåsan bara är 12-14 mm. Fick ägglossning båda gånger med det! Tog mig två kurer att bli gravid och mina blåsor växte ?långsamt? båda gångerna och snabbare på slutet. På dag 16 var bara min blåsa på 12 mm och fick ägglossning dag 21 i cykeln.

Ville bara slänga in en liten kommentar här, vet hur frukstrerande och jobbig denna perioden är, men man tar sig igenom den!! Nu har jag en liten bebi i magen. Stort lycka till allihopa <3
  • Zamaso1
    Tjejpå28 skrev 2020-03-19 13:20:13 följande:

Härligt håller tummarna att de ska gå bra !

Tack! Vad är du på för Cd?
  • Levnudösen

Hej alla i tråden!

Är en tjej på 26 (snart 27 år) med PCOS som försökt bli gravid sen i höstas. Lyckades bli gravid i december efter andra kuren med Letrozol. Dessvärre slutade det i ett MA i v.7.
    Är nu igång igen och har precis varit hos gyn efter avslutad letrozol-behandling, är inne på CD 12 idag och VUL visade en stor äggblåsa på 22 mm samt en tjock och fin livmoder. Så jag hoppas på ägglossning till helgen. Vill gärna följas åt med fler här i tråden!

Håller tummarna för mig och för er alla!
    Kramar!

• Tjejpå28
    Evelinaaan skrev 2020-03-19 14:52:06 följande:

Hej får fortfarande upp notiser i denna grupp då jag varit med innan men blev gravid med letrozol :)

Vill bara säga att jag blev gravid på letrozol ch mina blåsor blev aldrig större än 12 mm när vi kolla på VUL. Men växte ikapp mer på slutet. Min gyn räknade då ut att jag skulle ha ägglossning om 4-5 dagar, alltså att blåsan växte 2 mm varje dag fram tills ca 20-22 mm då den ska släppa. Och det stämde! Följde med ägglossningsstickor och blev gravid den gången! Tycker det låter konstigt det att din läkare sagt att ni ska få ?avbryta? för att blåsan bara är 12-14 mm. Fick ägglossning båda gånger med det! Tog mig två kurer att bli gravid och mina blåsor växte ?långsamt? båda gångerna och snabbare på slutet. På dag 16 var bara min blåsa på 12 mm och fick ägglossning dag 21 i cykeln.

Ville bara slänga in en liten kommentar här, vet hur frukstrerande och jobbig denna perioden är, men man tar sig igenom den!! Nu har jag en liten bebi i magen. Stort lycka till allihopa <3

Hej! Okej blev du gravid med enkeldos eller fick du dubbla den ? Vilket hopp du ändå inger:) ja ska absolut fråga min läkare de nästa gång mer varför för det låter ju konstigt att dem säger så då. Tack för meddelandet :)
  • Evelinaaan
    Tjejpå28 skrev 2020-03-19 17:13:00 följande:

Hej! Okej blev du gravid med enkeldos eller fick du dubbla den ? Vilket hopp du ändå inger:) ja ska absolut fråga min läkare de nästa gång mer varför för det låter ju konstigt att dem säger så då. Tack för meddelandet :)

Ja så kör du på med ägglossningsstickorna ändå och se om det ger något :) tog enkel dos första och dubbel andra, med ägglossning båda gånger! Hon tyckte jag skulle ?boosta? med dubbeldos då äggen ändå inte tokväxte!! Det blev samma effekt på ägget och gravid blev jag då på dubbel :) stort lycka till!!
  • Tjejpå28
    Evelinaaan skrev 2020-03-19 18:12:52 följande:

Ja så kör du på med ägglossningsstickorna ändå och se om det ger något :) tog enkel dos första och dubbel andra, med ägglossning båda gånger! Hon tyckte jag skulle ?boosta? med dubbeldos då äggen ändå inte tokväxte!! Det blev samma effekt på ägget och gravid blev jag då på dubbel :) stort lycka till!!

Okej! Men de ska ja göra då så fort ja kan börja å får min mens :) tack för tipset ???? nu längtar ja bara till mensen för ovanlighetens skull
Svar på tråden Letrozol - Följas åt?