• Tue 28 Jan 2020 12:00
    8366 visningar
    929 svar
    929
    8366

    BIM mars 2020

    Ja då får jag väl vara först ut att skapa en BIM tråd för mars här nu, då mina cykler är långa av sig, om mensen är på ingång här i dagarna.

    Exakt BIM vet jag inte än men mest troligt runt 1 mars. Får se när det börjar droppa in folk här som är med!

    När har ni BIM? :)

  • Svar på tråden BIM mars 2020
  • Mon 30 Mar 2020 21:27

    Och jo, jag tror att jag hade ÄL för ca 3v sen. Det visade positivt på ÄL-test och jag hade ÄL-sekret och andra symtom. Men helt 100 är jag ju inte. Var dessutom första ÄL sen missfallet jag fick den 17 feb så kroppen kanske håller på och är ur fas.


    Anonym (Marsmånad) skrev 2020-03-30 15:53:34 följande:

    Strecket ska bli starkare, men det kan variera lite i början, men blir det svagare två dagar i rad så är det nog inte bra. Annars ska det bli starkare igen idag. BIM +7 borde dock strecket synas riktigt bra redan. Eller vet du när du ägglossade, är du söker att det var för 3 veckor sedan?. Att få en blödning kan absolut vara helt normalt också om du är gravid, jag fick det då jag var gravid och trodde allt var över men det gick bra. Men det kan också tyda på ett tidigt missfall som inte riktigt kommit igång än, särskilt då du säger att testen inte blir starkare på BIM+7.. Ledsen att jag är lite realist, har själv haft många tidiga missfall... Hoppas det går bra :)


  • Anonym (Marsm­ånad)
    Mon 30 Mar 2020 21:40
    Anni K skrev 2020-03-30 21:27:22 följande:

    Och jo, jag tror att jag hade ÄL för ca 3v sen. Det visade positivt på ÄL-test och jag hade ÄL-sekret och andra symtom. Men helt 100 är jag ju inte. Var dessutom första ÄL sen missfallet jag fick den 17 feb så kroppen kanske håller på och är ur fas.


    Jag förstår... Det är ju inte omöjligt att ägget inte lossade trots plus på stickan då. Men frågan är även då varför du hade blödning.. Usch vad jobbigt! Jag har också haft missfall som sagt. Jag skulle vänta några dagar och följa med vad testet visar, själv tycker jag Rfsu är bäst. Om testen blir svagare men ingen mens kommer så skulle jag kanske uppsöka gyn om någon vecka eller två..? Det är ju inte direkt bråttom. Eller kan blödningen ha varit en mens?
  • Mon 30 Mar 2020 21:54

    Hej! Är på bim+4 och tog idag ett gravtest som var neg.

    Har försökt i snart 6 månader och det börjar kännas jobbigt. Är bara 21, så räknade inte med att det skulle ta så lång tid...

    Förra veckan fick jag en konstig blödning som såg ljusrosa ut och höll i sig i typ 2 dagar och en jättekonstigt smärta i nedre delen av magen som höll i sig i typ en vecka. Har yrsel,illamående,halsbränna och gör även ont vid sex!

    Är det kört med att vara gravid denna månaden eller kan jag va låghormonare som inte har tillräckligt hcg kanske? Eller ska man få ett korrekt svar redan nu?? Hjälp

  • Anonym (Marsm­ånad)
    Mon 30 Mar 2020 22:05
    jossem skrev 2020-03-30 21:54:23 följande:

    Hej! Är på bim+4 och tog idag ett gravtest som var neg.

    Har försökt i snart 6 månader och det börjar kännas jobbigt. Är bara 21, så räknade inte med att det skulle ta så lång tid...

    Förra veckan fick jag en konstig blödning som såg ljusrosa ut och höll i sig i typ 2 dagar och en jättekonstigt smärta i nedre delen av magen som höll i sig i typ en vecka. Har yrsel,illamående,halsbränna och gör även ont vid sex!

    Är det kört med att vara gravid denna månaden eller kan jag va låghormonare som inte har tillräckligt hcg kanske? Eller ska man få ett korrekt svar redan nu?? Hjälp


    Om du är på BIM +4, och det betyder att du haft ägglossning för 2 veckor och 4 dagar sedan, så ska du nog se ett positivt resultat på testat. Sedan kan du ha ägglossat senare än du brukar och därmed kommer mensen också senare än den brukar. Omöjligt att säga, om du inte vet med din ägglossning.

    Kom ihåg att det är fullt normalt att försöka få barn i ett år :) Vet att det kan kännas tufft på vägen men även för en 21-åring är chansen typ 30% per månad, så varje månad är chansen större att du inte blir gravid än att du blir ;) Ta ingen stress!
  • Mon 30 Mar 2020 22:07

    Tack! Om mensen inte kommit till lördag så testar jag igen????

  • Anonym (Marsm­ånad)
    Mon 30 Mar 2020 22:08
    jossem skrev 2020-03-30 21:54:23 följande:

    Hej! Är på bim+4 och tog idag ett gravtest som var neg.

    Har försökt i snart 6 månader och det börjar kännas jobbigt. Är bara 21, så räknade inte med att det skulle ta så lång tid...

    Förra veckan fick jag en konstig blödning som såg ljusrosa ut och höll i sig i typ 2 dagar och en jättekonstigt smärta i nedre delen av magen som höll i sig i typ en vecka. Har yrsel,illamående,halsbränna och gör även ont vid sex!

    Är det kört med att vara gravid denna månaden eller kan jag va låghormonare som inte har tillräckligt hcg kanske? Eller ska man få ett korrekt svar redan nu?? Hjälp


    Det finns inget som låghormonare, det som är möjligt är att du ägglossat/embryot fäst sig några dagar senare än du trott, och därför syns svaret på testet också först lite senare. Men att embryot fäster senare är MYCKET ovanligt (även om alla önskar det vore så i stället för att man bara inte är gravid...). Att ägglossningen händer senare är däremot helt möjligt. :)
  • Mon 30 Mar 2020 22:08

    Tog i för sig äl test och hade ägglossning den 12 mars och det är tre veckor sedan

  • Mon 30 Mar 2020 22:39
    Anonym (Majs) skrev 2020-03-30 20:57:33 följande:

    Hur lång cykel brukar du ha? Tycker ändå att det låter hoppfullt att du har "menssymtom" men ingen mens, håller tummarna för att du plussar nu! Har du några andra symtom?


    Det här är min andra cykel sen mensen kom igång efter förlossning så jag vet inte riktigt. Men första var 32 dagar och innan dottern blev till hade jag 30-32 dagars cykler. Jag har inga höga förhoppningar :(

    Nej det tror jag inte !
  • Anonym (Marsm­ånad)
    Mon 30 Mar 2020 22:51
    jossem skrev 2020-03-30 22:08:51 följande:

    Tog i för sig äl test och hade ägglossning den 12 mars och det är tre veckor sedan


    Okej, så finnS det ju möjligheten att ägget inte lossnat trots plus på ägglossningsstickan... Mystiskt..! I 9 fall av 10 ska det synas på ett test i det här skedet, 18 dagar efter ägglossning. Kanske du inte ägglossat och cykeln är ur spel efter missfallet...? Kan blödningen förra veckan ha varit en konstig mens pga att ägglossningen uteblev till exempel?

    Jag tror jag skulle vänta och se om det börjar bli mens eller ny ägglossning eller vad kroppen visar... Min cykel blev normal över en månad efter missfallet, innan dess hade jag konstiga blödningar och smärta osv tills de märkte att allt inte kommit ut. Då var det motsvarande vecka 10-11, och graviditeten hade stannat vecka 6-7, så jag antar det inte är så sannolikt att allt inte kommer ut om missfallet är riktigt tidigt bara dagar efter plus på testet..? Såhär i Coronatider kanske bäst att avvakta och se vad kroppen gör, var det mens eller kommer mensen snart, det är ju inte bråttom till läkare. I bästa fall en sen ägglossning trots testet, och du är gravid?? Önskar lycka till och att allt går bra!:)
  • Tue 31 Mar 2020 06:08

    Jag har kompisar som har tagit negativt gravtest bim+7 och sen plussat bim+12 typ, vissa har högre halter av hormon i kroppen. Min mamma plussade inte med mig förräns bim+9 så det kan vara något i släkten också och dessutom har jag aldrig haft ett missfall men du blandare säkert ihop mig med någon annan i tråden

  • Anonym (Majs)
    Tue 31 Mar 2020 06:39

    Testade med rfsu test nu på morgonen, fick ett svagt sträck, även sambon såg det. Vågar inte tro något än dock...

  • Anonym (Majs)
    Tue 31 Mar 2020 06:46

    Streck* kanske det stavas förresten haha.. är för trött + nervös.

  • Anonym (Majs)
    Tue 31 Mar 2020 06:53

    Ska tillägga att min lutealfas är kort, 10-11 dagar så tror idag är ÄL+14/15

  • Anonym (Marsm­ånad)
    Tue 31 Mar 2020 09:18
    jossem skrev 2020-03-31 06:08:38 följande:

    Jag har kompisar som har tagit negativt gravtest bim+7 och sen plussat bim+12 typ, vissa har högre halter av hormon i kroppen. Min mamma plussade inte med mig förräns bim+9 så det kan vara något i släkten också och dessutom har jag aldrig haft ett missfall men du blandare säkert ihop mig med någon annan i tråden


    Ja ledsen jag blandade tydligen ihop dig. Men som jag skrev finns det inget som låghormonare. Jag vill inte vara envis men kolla upp med en läkare om du inte tror mig, ?låghormonare? är nåt folk skriver om på diskussionsforum, det är inte någon medicinsk term eller liknande, det är inte så att en del har lägre hormoner än andra, så att man inte skulle se det på ett vanligt graviditetstest två veckor efter ägglossning. Vid ivf finns det ett oerhört ovanligt fenomen då ägget inte fäster genast, men det är en annan sak. Din mamma har säkert inte mätt ägglossning för det kunde man knappast på den tiden, hon har helt enkelt ägglossat 9 dagar senare än vad hon trott eller räknat med, om hon bara tänkt på när mensen brukar komma. Så testet visade plus kring två veckor efter ägglossning. Och din kompis likaså. Men hur som helst så klart, jag försökte faktiskt bara hjälpa och berätta hur det förhåller sig med hormonerna, vill inte gnabbas här om du är övertygad om att det inte är så som jag skriver. Hoppas det går bra för er!
  • Tue 31 Mar 2020 10:25
    Anonym (Marsmånad) skrev 2020-03-31 09:18:13 följande:

    Ja ledsen jag blandade tydligen ihop dig. Men som jag skrev finns det inget som låghormonare. Jag vill inte vara envis men kolla upp med en läkare om du inte tror mig, ?låghormonare? är nåt folk skriver om på diskussionsforum, det är inte någon medicinsk term eller liknande, det är inte så att en del har lägre hormoner än andra, så att man inte skulle se det på ett vanligt graviditetstest två veckor efter ägglossning. Vid ivf finns det ett oerhört ovanligt fenomen då ägget inte fäster genast, men det är en annan sak. Din mamma har säkert inte mätt ägglossning för det kunde man knappast på den tiden, hon har helt enkelt ägglossat 9 dagar senare än vad hon trott eller räknat med, om hon bara tänkt på när mensen brukar komma. Så testet visade plus kring två veckor efter ägglossning. Och din kompis likaså. Men hur som helst så klart, jag försökte faktiskt bara hjälpa och berätta hur det förhåller sig med hormonerna, vill inte gnabbas här om du är övertygad om att det inte är så som jag skriver. Hoppas det går bra för er!


    Jag förstår dig absolut! Vi får se vad som händer, tänker ta ett test till helgen om mensen inte kommit då, vill absolut inte gnabbas, blir bara så uppgiven på detta nu och känner att jag måste se nåt snart
  • Tue 31 Mar 2020 16:09

    Mensen kom precis :(. Hoppas på ett plus för er andra <3

  • Tue 31 Mar 2020 21:49
    Anonym (Marsmånad) skrev 2020-03-30 21:40:46 följande:
    Jag förstår... Det är ju inte omöjligt att ägget inte lossade trots plus på stickan då. Men frågan är även då varför du hade blödning.. Usch vad jobbigt! Jag har också haft missfall som sagt. Jag skulle vänta några dagar och följa med vad testet visar, själv tycker jag Rfsu är bäst. Om testen blir svagare men ingen mens kommer så skulle jag kanske uppsöka gyn om någon vecka eller två..? Det är ju inte direkt bråttom. Eller kan blödningen ha varit en mens?
    Tack för din omtanke. Idag fick jag dock en riktig blödning, så jag antar att jag fått ett tidigt missfall. Tråkigt, men är just nu mest lättad, för jag hade börjat oroa mig för att jag skulle behöva göra kemisk abort, skrapning och allt möjligt.

    Visst hade du haft flera missfall? Har du gjort någon gynundersökning efter dem? Tänkte nu då jag haft två stycken två månader i rad kanske man borde kolla så allt är borta eller att det inte ser konstigt ut på något annat vis. Eller ska man utgå från att kroppen tagit hand om det man mår bra i övrigt?

    Nåväl...får sikta på april nu då.  
  • Anonym (Marsm­ånad)
    Tue 31 Mar 2020 22:02
    Anni K skrev 2020-03-31 21:49:34 följande:

    Tack för din omtanke. Idag fick jag dock en riktig blödning, så jag antar att jag fått ett tidigt missfall. Tråkigt, men är just nu mest lättad, för jag hade börjat oroa mig för att jag skulle behöva göra kemisk abort, skrapning och allt möjligt.

    Visst hade du haft flera missfall? Har du gjort någon gynundersökning efter dem? Tänkte nu då jag haft två stycken två månader i rad kanske man borde kolla så allt är borta eller att det inte ser konstigt ut på något annat vis. Eller ska man utgå från att kroppen tagit hand om det man mår bra i övrigt?

    Nåväl...får sikta på april nu då.  


    Jag har haft ett ?riktigt missfall? och de andra ?bara? tidiga missfall dvs vecka 5-6 typ. Såna räknas inte egentligen inom gynekologin eftersom det är så pass vanligt att man ser ett plus och sedan blir det svagare och man får en (kanske lite rikligare) mens några dagar senare... Minns jag rätt att dina varit såna tidiga missfall eller biokemiska graviditeter som man säger, innan man sett ett embryo på ultraljud? Då tror jag inte det behöver undersökas och det att du fick mens och till och med blev gravid igen visar ju att kroppen är igång och allt funkar, tycker jag. Jag tror inte det har något samband att du fick ett till biokemiskt, tvärtom. hade du haft nåt kvar i livmodern så skulle kroppen knappast ha ägglossat och tagit emot ett nytt embryo... Det är vad jag tror.

    Men om man fått tre ?riktiga missfall? så då får man göra en undersökning Min läkare sade att man oftast ändå inte hittar någon orsak så det är inte så stor idé att undersöka. Oftast får man ett barn trots att man fått även fler missfall, sade läkaren också.

    Jag fick bara höra att jag skulle se till att graviditetstestet blir negativt, och en blödning har kommit, så brukar kroppen sätta i gång igen. Du kan ju typ kolla ägglossning så vet du att kroppen är igång..? jag tror allt är i sin ordning och du har bara haft otur två gånger, tredje gången gillt sägs det ju ;)
  • Tue 31 Mar 2020 22:12
    Anonym (Marsmånad) skrev 2020-03-31 22:02:52 följande:
    Jag har haft ett ?riktigt missfall? och de andra ?bara? tidiga missfall dvs vecka 5-6 typ. Såna räknas inte egentligen inom gynekologin eftersom det är så pass vanligt att man ser ett plus och sedan blir det svagare och man får en (kanske lite rikligare) mens några dagar senare... Minns jag rätt att dina varit såna tidiga missfall eller biokemiska graviditeter som man säger, innan man sett ett embryo på ultraljud? Då tror jag inte det behöver undersökas och det att du fick mens och till och med blev gravid igen visar ju att kroppen är igång och allt funkar, tycker jag. Jag tror inte det har något samband att du fick ett till biokemiskt, tvärtom. hade du haft nåt kvar i livmodern så skulle kroppen knappast ha ägglossat och tagit emot ett nytt embryo... Det är vad jag tror.

    Men om man fått tre ?riktiga missfall? så då får man göra en undersökning Min läkare sade att man oftast ändå inte hittar någon orsak så det är inte så stor idé att undersöka. Oftast får man ett barn trots att man fått även fler missfall, sade läkaren också.

    Jag fick bara höra att jag skulle se till att graviditetstestet blir negativt, och en blödning har kommit, så brukar kroppen sätta i gång igen. Du kan ju typ kolla ägglossning så vet du att kroppen är igång..? jag tror allt är i sin ordning och du har bara haft otur två gånger, tredje gången gillt sägs det ju ;)Mi
    Ah ok, tack för infon! Visste inte att det är så man brukar resonera. Bra att veta. Mitt förra missfall var senare, i vecka 10 efter IVF. Men som sagt, fick ju ÄL och ett plus nu så kroppen verkar ju ha hämtat sig.
Svar på tråden BIM mars 2020