Vad är bäst för barn?
Föräldrar som håller ihop kärnfamiljen trots de egentligen inte passar ihop längre eller att de separerar och kanske får en bonusfamilj ?
Föräldrar som håller ihop kärnfamiljen trots de egentligen inte passar ihop längre eller att de separerar och kanske får en bonusfamilj ?
Egen erfarenhet som barn: jobbigast med skilsmässa var:
1. Om de pratade skit om varandra, antydde den andres olämplighet samt bråkade
2. Ambivalent beteende, om de varierade mellan negativt beteende och vänligt beteende. Då trodde jag att de skulle bli ett par igen (när de väl var vänliga).
3. Att uppfostran och rutiner var för stora skillnader
Det finns så många sorters skilsmässor och barns upplevelser av dessa.
Jag är personligen nu nöjd med att mitt ex skilde sig för många år sedan. Jag var ledsen första året men fick det sedan bättre än förut. Hade exet inte skilt sig hade vi lunkat på tryggt och barnen hade haft en bra stabil uppväxt.
Tyvärr mådde mitt ex inte bra och har inte haft det bra efter skilsmässan med jobbstress, depp och en sorts självvald social isolering. Barnens värld rasade samman och de har fått ta hand om sin ena förälder mycket. Hon har utvecklat en sorts hat mot mig och min nya familj. Hon lärde barnen i många år att förakta pappa och vägra träffa mig och bonusfamiljen. Det var hemskt för barnen, mig och båda släkterna. Mamman har ännu inte kommit över detta. Ingen myndighet kunde hjälpa barnen.. det tog flera år av lirkande för att barnen skulle kunna vara med pappa igen halvtid och leva vanligt Svensson-liv. Tyvärr är de rejält märkta av de deppiga arga åren med mamman. Självförtroendet i botten och mycket ilska mot det mesta..
Så om skilsmässor sker så gäller det att föräldrarna beter sig respektfyllt och samarbetar för barnens bästa..

Nu citerar jag inte ditt inlägg, Rudbeckius, men spinner vidare på det...
Det är nog rätt vanligt om det finns obalanser i familjen, att dessa har påverkan både på kärnfamiljslivet och senare livet efter skilsmässan. Det kanske t o m är så att problemen blir fullt synliga först iom skilsmässan. Då är det kanske lätt att som barn i familjen skylla alla problem på skilsmässan, och idealisera kärnfamiljslivet som fanns tidigare. Alternativt idealisera den ena föräldern och välja sida (ofta efter manipulation av den andra föräldern).
Kan undra när jag läser längre bakåt i tråden hur vissa är oerhört arga över sina föräldrars skilsmässa även nu när de är vuxna, om de kanske utsatts för sån manipulation av en förälder som upplevt skilsmässan som en kränkning, och framställt sig själv som ett offer och den som initierat skilsmässan som en förövare?