• Anonym (Molnet)

Vad är bäst för barn?

Föräldrar som håller ihop kärnfamiljen trots de egentligen inte passar ihop längre eller att de separerar och kanske får en bonusfamilj ?

• Svar på tråden Vad är bäst för barn?
  • Anonym (Olga)
    Anonym (Sol) skrev 2020-02-09 16:43:06 följande:

Fast det är ju inte skilsmässan som gör att ni inte känner tillit idag. Det är ju hur era föräldrar behandlat er. Skyll på rätt sak. En skilsmässa är en juridisk sak, handlar ju inte om känslor, uppfostran eller svek. Det är människor, i detta fall föräldrar, som sviker, behandlar illa osv. Risken är stor att ni ändå känt samma  sak idag, även om era föräldrar inte skilt sig. 

En skilsmässa i sig kan vara ett fruktansvärt trauma för ett barn trots att de vuxna är vänner och samarbetar. Det går inte att minimera konsekvenserna av att bryta upp ett hem till två och låta barnen pendla varannan vecka en hel barndom. Två hem och boendes i en kappsäck en hel barndom?! När ska psykologer och forskare sluta upp med att normalisera det? Jag är själv skilsmässobarn under dom förutsättningarna och det var otroligt tungt att behöva flytta VARJE VECKA från att man är fem år. Även om de vuxna samarbetar bra och beter sig bra. Det är inte en barndom jag önskar någon. Konstant oro och otrygghet inombords, som en blytyngd över bröstet, att aldrig få landa riktigt, oro över den föräldern som inte hade någon partner. Högst normala känslor för ett skilsmässobarn! Man tvingas växa upp direkt i det ögonblicket de vuxna berättar att de ska skiljas, tyvärr. Men inga vuxna vill höra detta...
  • Anonym (Molnet)

Låter som många skilsmässobarn i den här tråden har lite att bearbeta.

• pyssel

Att hålla ihop om det inte är massa bråk.

#inteensamaldrigglömd
  • velig13

Egen erfarenhet som barn: jobbigast med skilsmässa var:

1. Om de pratade skit om varandra, antydde den andres olämplighet samt bråkade

2. Ambivalent beteende, om de varierade mellan negativt beteende och vänligt beteende. Då trodde jag att de skulle bli ett par igen (när de väl var vänliga).

3. Att uppfostran och rutiner var för stora skillnader

• Anonym (Malin)
    Anonym (Olga) skrev 2020-02-09 16:58:11 följande:
    En skilsmässa i sig kan vara ett fruktansvärt trauma för ett barn trots att de vuxna är vänner och samarbetar. Det går inte att minimera konsekvenserna av att bryta upp ett hem till två och låta barnen pendla varannan vecka en hel barndom. Två hem och boendes i en kappsäck en hel barndom?! När ska psykologer och forskare sluta upp med att normalisera det? Jag är själv skilsmässobarn under dom förutsättningarna och det var otroligt tungt att behöva flytta VARJE VECKA från att man är fem år. Även om de vuxna samarbetar bra och beter sig bra. Det är inte en barndom jag önskar någon. Konstant oro och otrygghet inombords, som en blytyngd över bröstet, att aldrig få landa riktigt, oro över den föräldern som inte hade någon partner. Högst normala känslor för ett skilsmässobarn! Man tvingas växa upp direkt i det ögonblicket de vuxna berättar att de ska skiljas, tyvärr. Men inga vuxna vill höra detta...
    Äntligen någon som beskriver hur jag kände det! Tack! Och som du skriver, "inga vuxna vill höra detta".
  • Anonym (sara)
    Anonym (Molnet) skrev 2020-02-09 17:04:00 följande:

Eller tar bladet från munnen och berättar som det är för föräldrar uppe i det blå.
  • Anonym (Olga)
    Anonym (Molnet) skrev 2020-02-09 17:04:00 följande:

Jag har bearbetat mina erfarenheter, tack för omtanken. Men de som uttalar sig rosaskimrande om skilsmässor ser oftast förbi det reella problem som det innebär för ett barn att flytta mellan två olika hem. Vissa barn klarar av att anpassa sig till detta, medan vissa (mig inkluderat) blir otrygga av den ständiga omställningen. Alldeles oavsett hur taktfullt de vuxna agerar.
  • Anonym (Sol)
    Ja, det är tragiskt att era föräldrar inte lyckades få er att känna er trygga och älskade. 

Men din berättelse är inte en sanning, det är din berättelse och en konsekvens att dina föräldrars tillkortakommande.
  • Anonym (Olga)
    Anonym (Sol) skrev 2020-02-09 17:25:07 följande:

Ja, det är tragiskt att era föräldrar inte lyckades få er att känna er trygga och älskade. 

Men din berättelse är inte en sanning, det är din berättelse och en konsekvens att dina föräldrars tillkortakommande.

Det är din uppfattning men jag delar inte den med dig.
  • Neqbeth
    Tja, jag är uppväxt i kärnfamilj, och är fortfarande märkt av mina föräldrar och deras relation. Även om jag förstås inte kan veta hur det varit om de skilt sig så tror jag att jag hade mått bättre av detta än den ständigt förljugna fasaden och den kalla, trista och kritiska stämningen hemma och gråten bakom stängda dörrar. 

Så det är inte som att man slipper det du räknar upp, förutom flyttarna då, bara för att föräldrarna håller ihop i ett olyckligt äktenskap. 
Svar på tråden Vad är bäst för barn?