Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Vad tycker ni om SAS nya reklam?

Anonym (Hehe) skrev 2020-02-22 00:01:39 följande:
    Hahaha, du förstod verkligen inte poängen? Nåväl, då ska jag försöka leka pedagog...

Han skrev att det inte var dåligt av SAS att göra "outbildade nationalister" arga med sin reklam eftersom att de inte tjänar lika mycket pengar på dem som affärsresande. Då gjorde jag samma poäng med att säga att H&M lika gärna skulle kunna förnedra Afrikanska kvinnor och använda argumentet om att de ändå var så fattiga att de inte är vår främsta målgrupp.

Förstår du nu eller ska jag gå in ännu mer detaljerat?
    Din "poäng" faller ju platt eftersom SAS inte förnedrat någon. Jag har iaf inga problem med att höra om gemensamt ursprung och att alla lånar av varandra hej vilt. Det är ju så det är.

Samtidigt förstår jag hur nationalister kan känna sig kränkta av att deras nationalistiska världsbild krockar med vetenskapliga fakta.

Lite som att Flat Earth Society skulle bli kränkta av att se en SAS-reklam där man flyger runt ett jordklot
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Persbrandtkola skrev 2020-02-22 00:27:54 följande:
    Och du orkar inte ens svara... Grymt att du kan avgöra vad jag förstår... Säger rätt mycket mer om hur du är/tänker... Du är medveten om att frågan inte var ställd till dig nu va? Eller du kanske kör dubbelt? Fortfarande har du inte ens svarat på om du sett reklamen... Känns inte som att du har det! Du verkar vara här för att diskutera mig...
    Klart du inte har förstått. Du har ju ställt mig samma fråga om och om igen fast du fått svar för länge sedan.

På frågan om jag sett reklamen så har jag berättat min åsikt om den jämte detaljer som jag tolkat samt rekommenderat att du tittar på den från 1.33 och ändå anser du att "Har du sett reklamfilmen, det verkar inte så"  är en intelligent och befogad fråga att ställa???

Du tål ju inte att någon ser på saker annorlunda än vad du gör. Du bemöter alla som inte delar din uppfattning om filmen på samma sätt: antingen har de inte förstått den eller så har de inte sett den. För har de sett den och förstått den så måste de ju tycka som dig - en lovligt inskränkt inställning.

Du verkar bara vara här för att få medhåll.
  • nihka
    Anonym (Hehe) skrev 2020-02-22 01:04:41 följande:
    Jo fast alltså poängen var att jag aldrig sagt att SAS förnedrat någon. Jag har sagt att Smeckers argument inte håller när han säger att företag med en stor målgrupp inte gör några fel när de gör folk arga, därav min liknelse med H&M och Afrikanska kvinnor. Att ni vänstermänniskor har svårt att förstå att jag talade om principer är dock inte förvånande då ni själva saknar såna. Men för guds skull, försök åtminstone att greppa det jag säger.

Sen är jag dock intresserad av vad du menar med "nationalist"? Är det folk som tycker att det är bra att dela in världen i nationer? I sådana fall är jag en stark nationalist. Men era definitioner har en tendens att sväva runt väldigt lättvindigt, exempelvis som när Pewdiepie anklagats för att främja högerextremism, så definiera vad en nationalist är först och främst innan du kallar mig för det.

Jag är väl medveten om att du inte kommer att kunna ge något vettigt svar här utan att du kommer att fortsätta ljuga om vad jag sagt. Just lögner är a och o för vänsterns (förlåt Sokrates) retorik så det är i sig inte märkligt att du sysslar med. Men av ren artighet svarar jag.
    Aha. En liknelse utan likhet. För SAS har inte förnedrat någon.

Fast jag har inte påstått att du har sagt att SAS har förnedrat någon. Varför ljuger genom att säga att jag ljuger? Jag har sagt att din poäng faller platt pga att SAS inte förnedrat någon. Du kan inte likna något vid något som någon annan sagt och gjort när de inte sagt och gjort det.

"Era"? Ni? Vänsterfolk? Vänsterns? Jag är en person och röstar borgerligt. Vad svamlar du om?

Du är inte det minsta artig bara för att du svarar utan ditt svar är anklagande och ett taffligt försök att provocera. Jag brukar ha överseende med det och tänka att folk gör så gott de kan även om det inte alltid förslår så långt.

https://www.ne.se/uppslagsverk/ordbok/svensk/nationalist
  • nihka
    Persbrandtkola skrev 2020-02-22 02:24:27 följande:

Det var riktigt mycket skitsnack! Klar jag gjort, du ger inget svar, eftersom du inte har något att gå på. Du vet själv att du inte har något att hämta.

Nej, jag är här för att berätta vad jag tycker, vilket du har svårt med. Har du ens nämnt något som går att diskutera förutom att alla andra inte ser reklamen som man ska göra, enligt dig! Så du började titta från 1:33 då? Är det så jag ska tolka det? Vart det för jobbigt för dig att se början? 

Persbrandtkola skrev 2020-02-22 02:24:27 följande:

Det var riktigt mycket skitsnack! Klar jag gjort, du ger inget svar, eftersom du inte har något att gå på. Du vet själv att du inte har något att hämta.

Nej, jag är här för att berätta vad jag tycker, vilket du har svårt med. Har du ens nämnt något som går att diskutera förutom att alla andra inte ser reklamen som man ska göra, enligt dig! Så du började titta från 1:33 då? Är det så jag ska tolka det? Vart det för jobbigt för dig att se början? 

Slå upp ordet läsförståelse så får du lite uppslag om hur du ska tackla problemet.
  • nihka
    Persbrandtkola skrev 2020-02-22 02:55:59 följande:

Du har fortfarande inte förklarat vad "går koll" är? Ett inlägg långt tillbaka ställda jag massor med frågor till dig, som du inte svarade på, utan du började prata om något helt annat osv. Jag har varit helt öppen med att alla har rätt till sin åsikt, men när någon inte håller med dig, så går du helt bananas. Jag förstår att du tillhör de ca 10% som har svårt att förstå reklamen. Ändå är det du som skriker högst, vad beror det på? Du tycker att alla andra inte förstår och om man inte tycker som du, då är man nationalist, högerextrem eller korkad. Du kanske ska ta och sätta dig in i saker och ting, innan du börjar argumentera. 

Det måste vara skönt att tänka som du, att din världsåskådning är den riktiga, inget annat finns. Själv tycker jag det är fattigt som bara den. Jag förstår att du har en hög önskan om att saker ska vara på ditt sätt, men så funkar det inte alltid. Varför har du så lite tolerans mot andra som inte tycker som du? 

Jodå. Jag förklarade vad "går koll" betydet direkt faktisk, men det är inte mitt problem att du inte klarar av att se svaret som verkar vara helt dolt för dig i de två rader där svaret finns.

Så jag går "helt bananas" när någon inte håller med mig. Men enligt dig har jag ju inte uttryckt någon åsikt. Jag tror du behöver borsta lite inte bara på läsförståelsen utan även på logiken.

Vilken åsikt - som jag då enligt dig inte har uttryckt har jag sådana problem med att inte klara av när någon inte håller med mig?

Har du så sakleliga börjat förstå att din tolkning inte är den enda rätta? Hur något tolkas handlar ofta om var man står när man betraktar saken. Jag har full förståelse för den nationalistiska tolkningen. Försök att vara lite mer rörlig när du försöker flytta fokus. Det funkar liksom inte att stirra på samma fläck när man gör det. Det är ju inte åsikten som är korkad utan tron på att åsikten speglar den enda och rätta sanningen.

Sedan finns förstås korkade frågor. Du har ställt en hel del sådana som "Har Du sett filmen än?
  • nihka
    jeanette02 skrev 2020-02-22 05:08:18 följande:

Fascinerande att du fortfarande tror att det du påstår skulle vara det som gör människor irriterade. El kränkta eftersom det är ordet du använder.

Det är inte FAKTAN i sig människor stör sig på. Varför fortsätter du att påstå något så korkat? Det är ingen nyhet för människor att sakerna kommer från andra länder och kulturer som de nämner i reklamen. Hallå, ingen har något problem med det.

Utan det är sättet man förminskar Scandinaviskt/Scandinavien genom sin negativa, dystopiska stämning och ordalag som stör folk, iallafall mig.

Sedan just att man medvetet försöker få oss Scandinaver att framstå som idioter, ovetande människor. Tex när en kvinna i reklamen säger att - Midsommarstången då? Och ser helt uppgiven ut i ett grått trist klipp.

Nej Tyskland. Ja, men liksom DET VET vi redan att den kommer därifrån om man har lite bildning. Likaså med vindkraftverken, det såg jag som liten i USA första gången, varför tror SAS att människor i allmänhet går runt och tror att det är en Scandinavisk grej.

Varför tror de på SAS att vi så okunniga? Varför har de en sådan märklig syn på folket i Scandinavien? Känns som att det är grupp väldigt snäva människor som gjort denna reklam och de ser ned totalt på potentiella kunder och kunder de redan har.

Förstår du verkligen inte det minsta av kritiken mot denna reklamfilm?

Som sagt det har inte med den faktiska faktan att göra, att många tycker den är mindre lyckad. Nej.

Jag ser inte på filmen som du gör utan jag ser den som humoristisk. Ett exempel är den "uppgivna" kvinnan. Jag måste tydligen gå hem och träna mig på att känna mig lika kränkt som du gör. Hur gör man?
  • nihka

Jo, jag vet att du följer mig noga. Många nick och många anonyma identiteter, men din fascination för mig som person är inte besvarad. Försök att skriva ett inlägg till mig som inte handlar om mig.

• nihka
    jeanette02 skrev 2020-02-22 13:50:59 följande:

Kränkt? Det var ditt uttryck i ditt inlägg jag då tidigare citerade.

Du får gärna tycka den är humoristisk. Alla har rätt till sin åsikt om reklamfilmen.

Jag känner bara inget behov att bli otrevlig, så som du tydligen måste bli i slutet av ditt inlägg jag nu citerade.

Point taken. Jag måste tydligen gå hem och träna mig på att känna mig lika IRRITERAD som du gör. Hur gör man? Jag känner mig nämligen varken kränkt eller irriterad över reklamfilmen och är intresserad av att veta hur man hamnar där.
  • nihka
    jeanette02 skrev 2020-02-22 14:36:34 följande:

Har redan förklarat vad jag tycker reklamen förmedlar i denna tråd upprepade ggr. Kommer inte göra det igen. Du kan trycka på Visa endast i inlägget så ser man alla inlägg jag skrivit.

Försök vidga dina vyer och inse att andra kan ha en annan uppfattning än du helt enkelt.

Fast du har inte förklarat hur man hamnar där. Din uppfattning är en sak, du har din och jag har min, men att bli irriterad är en reaktion. Hur hamnar man där? Hur kan man bli irriterad på en SAS-reklam som vänder sig till personer som flyger mycket, som är travellers precis som vikingarna? Jag har en vidgad vy och inser att man kan ha olika uppfattningar, men jag förstår inte ilskan. Jag har förstås lagt märke till vad som gör nationalister arga, men jag förstår inte varför man ska bli arg. De är ju så jävla arga nästan hela tiden. Se bara i den här tråden. Arg, argare och argast. Nationalist.
  • nihka
    Persbrandtkola skrev 2020-02-22 14:38:51 följande:

Det måste vara jobbigt att inte ha något att komma med och sedan försöka trycka ner andra för att göra din röst hörd. Som en fågelunge som vill ha mat. Pinsamt! 

Hahaha! Helt otroligt! Du har alltså fortfarande inte lyckats med att identifiera mitt svar på frågan som du ställer om och om och om igen, argt anklagandes att jag inte svarat dig.

Låt mig ge dig lite ledtrådar. Inlägget är skrivet av mig och citerar ditt inlägg där du ställer din fråga. Svaret är tydligen en djungel av ord, hela två meningar och den första meningen är svaret på din fråga.

Klarar du dig själv nu eller behöver pippin skedmatas ytterligare?
Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?