• Persbrandtkola

Vad tycker ni om SAS nya reklam?

Här är reklamen: 
    ">

Själv tycker jag den är fruktansvärd och det är vidrigt hur SAS har bemött kritiken... Att det skulle ha varit en nätattack till det utbredda missnöjet känns inte så troligt pga vad reklamen säger. Nej tack, SAS sjönk som en sten i mina ögon. Berätta gärna vad ni tycker?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-21 18:41
    soundcloud.com/nyhetsbubbla/sas-raderar-reklamfilm-pa%2Fsets%2Ftorsdag-13-februari-2020&fbclid=IwAR1jdxzn8GKjxTamRt1h6Cf5SZjpCd-dADm38DEoLmVYchx8-LZ6gzsXZKI

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?
  • Padirac
    Anonym (Hehe) skrev 2020-02-29 15:20:10 följande:
    Vänta, stopp! Tror du på fullaste allvar att det INTE finns någon uppfinning i hela världshistorien som har en geografisk förankring? Så arkeologerna som hittade den här maskinen i Grekland var INTE geografiskt förankrad i Grekland, trots att den hittades där?

" target="_blank">

Så dynamiten var INTE uppfunnen i Skandinavien av en Skandinav? Haha! Lycka till med den inställningen hurrudu :D
    Uppfinningar kommer från personer som hittat lösningen på ett problem, detta problem kan vara universellt eller lokalt i någon mening, och personen har ett geografiskt område den befinner sig i och en kultur denne befinner sig i - men menar du att den geografiska platsen är ursprunget till uppfinningen? 

Tilldelar du uppfinningar eller uppfinnare en 'nedärvd essens' som är geografiskt bestämd?
  • Anonym (Hehe)
    Padirac skrev 2020-02-29 15:24:36 följande:

känner du fortfarande inte till "?" ?

Efter två uppenbarligen retoriska frågor ett påstående som motsäger att du ställer öppna frågor, just saying

Haha, som jag trodde så har du inget svar! Men jag kan ge dig ett svar: Det existerar Skandinaviska uppfinningar! Har du något argument som motsäger detta? Kan du bevisa att exempelvis långskeppet inte uppfanns i Skandinavien?
  • Anonym (Hehe)
    Padirac skrev 2020-02-29 15:28:59 följande:

Uppfinningar kommer från personer som hittat lösningen på ett problem, detta problem kan vara universellt eller lokalt i någon mening, och personen har ett geografiskt område den befinner sig i och en kultur denne befinner sig i - men menar du att den geografiska platsen är ursprunget till uppfinningen? 

Tilldelar du uppfinningar eller uppfinnare en 'nedärvd essens' som är geografiskt bestämd?

Nej, jag har aldrig sagt att det är det geografiska området som uppfann något utan vad jag säger är att uppfinningar kan ha ett geografiskt ursprung, dvs de kan komma från ett geografiskt område. Det är egentligen helt sjukt hur du inte kan förstå att det var det jag menade, men visst... :D :D
  • nihka
    Anonym (Hehe) skrev 2020-02-29 14:28:42 följande:
    Nej, allt detta är saker du påstår. Du påstår att uppfinningar inte kan bindas till en geografisk plats eftersom att den inspirerats av andra. Detta påståendet håller inte eftersom att vi då måste ifrågasätta huruvida det existerar någon som kan ta åt sig äran för något överhuvudtaget, då alla blivit inspirerade av andra. Detta avvisar du att du hävdat, varpå jag går tillbaka och frågar dig varför uppfinningar kan bindas till en person men inte till en geografisk plats? Detta svarar du inte på, antagligen för att du själv förstår hur absurt det är att påstå att det existerar uppfinnare och uppfinningar men att dessa omöjligt kan bindas till en geografisk plats. När något uppfinns så är det oftast någonstans det uppfinns, och om du ifrågasätter detta har du helt enkelt fel. För guds skull, du kan ju tom besöka platser där saker har uppfunnits (exempelvis Edisons eller Nobels labb). Så nej, detta påstående om dig är fullt relevant.

Vad gäller vänsteråsikter så står jag fast i att du troligtvis har vänsteråsikter. Men detta är inte bara i den här tråden. Jag minns i en tråd om Kapitalismen. Där hävdade du att kapitalismen inte alls var anledningen till att fattigdomen minskat. Jag har väldigt svårt att förstå hur en borgare inte kan känna till detta med kapitalismens korrelation med fattigdomsreduceringen och tillväxten? Men återigen, du har chansen att rätta till felet och förklara detta.

Och ja, sen var det Adam Smith. Du visste inte att Adam Smith grundade den moderna kapitalismen och hävdade att hans idéer var äldre. Det du inte kände till då var att det var skillnad mellan skråsamhällets kapitalism (utövad i Venedig och Genua) och Smiths kapitalism och att det är Smiths kapitalism vi använder oss utav idag.

Återigen, gång på gång visar du att du inte vet vad du pratar om och att det du säger inte har någon logik. Vi tar det mest basic: Hur kan en uppfinning vara förbu den med en person men absolut inte förbunden med en geografisk plats? Om en äldsta Kungshögen ligger i Gamla Uppsala borde den väl också vara förbunden med Gamla Uppsala? Eller om man idag upptäckt att nollan har sitt ursprung i Indien så borde väl det vara en indisk uppfinning? Återigen, allt detta borde vara basic men nej, det verkar vara tvärtom för dig.
    nihka skrev 2020-02-29 13:57:36 följande:

Var har jag sagt det? Citera!

Var har jag påstått att du sagt något om vad jag sagt?
    I dina fantasier har jag påstått en massa saker som du sedan ställer förvirrade frågor om. Jag orkar inte bemöta dem allihop. Av någon anledning gör du krumbukten att jag har sagt att uppfinnare finns men inte uppfinnarplatser.

Vi tar det mest basic: och om du inte gillar hur jag uttryckte mig här kan du ta ett allvarligt snack med dig själv, det finns uppfinningar och uppfinnare och upptäckter och upptäckare, men de har alltid i någon utsträckning en historia bakåt. Kallas utveckling. Vi människor lever i ett sammanhang där vi tar intryck av varandra (förlåt, det gäller inte riktigt alla) och därför är det sant när man säger att ingenting i grund och botten eller helt och fullt är någons.

Jo, jag visste. Jag förklarande att den kapitalism du talade hade föregångare. Du verkar fortfarande inte ha fattat det. Lite kan man ju ta det på benämningarna. För att det ska finnas en "modern" kapitalism torde det ha funnits någon variant före det. Kapitalism kanske?

Nej, jag har inte "vänsteråsikter". Ytterligare en av dina fantasifoster.

Återigen visar du upp en allt för förenklad och snäv syn. Fattigdomen i världen har inte minskat pga kapitalism utan det är som vanligt och vad som mestadels saknas i dina resonemang resultatet av ett smörgåsbord av samverkande orsaker.

Du har så begränsade kunskaper i det du uttalar dig om att du inte ser vad som finns utanför den tunnel du tittar in i. Ekonomiskt tillväxt handlar inte bara om finansiella system (kapitalism i det här fallet) utan sådant som rättsstaten, bekämpning av korruption och ökad fred på jorden. Fattigdom bekämpas även mha av sådant som tillgång till vård, medicin och utbildning. Vem inkomster gynnar mest är politiska beslut. Tror du Smith är ansvarig för allt detta?

Var har jag påstått att jag har sagt något om vad du har sagt?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Hehe) skrev 2020-02-29 15:02:53 följande:
    Haha, "förvirrade tankar"? Så du har aldrig påstått att inga uppfinningar kommer från Skandinavien? Isf så bra, då är diskussionen avklarad med slutsatsen att SAS har fel. Eller vad säger du?
    Nej, det har jag inte påstått och inte SAS heller.

Både jag och SAS - som jag tolkar det menar att vi har ett gemensamt ursprung och att vi lånar idéer från varandra och utvecklar varandras idéer.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • jeanette02
    Padirac skrev 2020-02-29 15:08:19 följande:

Tror du på riktigt att uppfinningar har ett geografiskt ursprung? 

Det är inte så att de personer som gjort uppfinningar befinner sig på en geografisk plats... Vad tror du?  

Nä, de befann sig på en okänd planet och bara, flög genom rymden och släppte ned sina uppfinningar och kulturella event på random platser till stackars förvirrade jordbor.

Finns inte någon människa som kan ta åt sig äran för något har SAS lärt mig ju. Allt bara flyger omkring...

Hehe, haha :)
  • Anonym (Hehe)
    nihka skrev 2020-02-29 15:32:46 följande:

I dina fantasier har jag påstått en massa saker som du sedan ställer förvirrade frågor om. Jag orkar inte bemöta dem allihop. Av någon anledning gör du krumbukten att jag har sagt att uppfinnare finns men inte uppfinnarplatser.

Vi tar det mest basic: och om du inte gillar hur jag uttryckte mig här kan du ta ett allvarligt snack med dig själv, det finns uppfinningar och uppfinnare och upptäckter och upptäckare, men de har alltid i någon utsträckning en historia bakåt. Kallas utveckling. Vi människor lever i ett sammanhang där vi tar intryck av varandra (förlåt, det gäller inte riktigt alla) och därför är det sant när man säger att ingenting i grund och botten eller helt och fullt är någons.

Jo, jag visste. Jag förklarande att den kapitalism du talade hade föregångare. Du verkar fortfarande inte ha fattat det. Lite kan man ju ta det på benämningarna. För att det ska finnas en "modern" kapitalism torde det ha funnits någon variant före det. Kapitalism kanske?

Nej, jag har inte "vänsteråsikter". Ytterligare en av dina fantasifoster.

Återigen visar du upp en allt för förenklad och snäv syn. Fattigdomen i världen har inte minskat pga kapitalism utan det är som vanligt och vad som mestadels saknas i dina resonemang resultatet av ett smörgåsbord av samverkande orsaker.

Du har så begränsade kunskaper i det du uttalar dig om att du inte ser vad som finns utanför den tunnel du tittar in i. Ekonomiskt tillväxt handlar inte bara om finansiella system (kapitalism i det här fallet) utan sådant som rättsstaten, bekämpning av korruption och ökad fred på jorden. Fattigdom bekämpas även mha av sådant som tillgång till vård, medicin och utbildning. Vem inkomster gynnar mest är politiska beslut. Tror du Smith är ansvarig för allt detta?

Var har jag påstått att jag har sagt något om vad du har sagt?

Återigen, du hävdar att det existerar uppfinningsplatser men du vägrar erkänna att vissa av dessa uppfinningsplatser är just i Skandinavien? Om inte, bra! Då är diskussionen avklarad. SAS har fel, det finns uppfinningar som kommer från Skandinavien.

Och sen jo, tillväxt har med vilket ekonomiskt system man har. Kapitalismen är det mest värdeskapande ekonomiska systemet vi någonsin haft i mänsklighetens historia. Det borde du som borgare vara väl medveten om (appropå okunnighet haha). Allt det andra är verktyg för att upprätthålla det ekonomiska systemet, i vårt fall kapitalismen.
  • Anonym (Hehe)
    nihka skrev 2020-02-29 15:39:15 följande:

Nej, det har jag inte påstått och inte SAS heller.

Både jag och SAS - som jag tolkar det menar att vi har ett gemensamt ursprung och att vi lånar idéer från varandra och utvecklar varandras idéer.

Hahahahaha och haha!

"What is truly Scandinavian? Absolutely nothing!" Varpå de rabblar upp hur alla saker vi "tror" är Skandinaviska inte kommer härifrån utan från andra länder.

Återigen, är dynamiten en Skandinavisk uppfinning eller inte?
    jeanette02 skrev 2020-02-29 15:43:15 följande:

Nä, de befann sig på en okänd planet och bara, flög genom rymden och släppte ned sina uppfinningar och kulturella event på random platser till stackars förvirrade jordbor.

Finns inte någon människa som kan ta åt sig äran för något har SAS lärt mig ju. Allt bara flyger omkring...

Hehe, haha :)

Haha, ja så måste det ha varit. Alla uppfinningar vi har i världen uppfanns över hela världen samtidigt ;)
  • Padirac
    Anonym (Hehe) skrev 2020-02-29 15:29:43 följande:
    Haha, som jag trodde så har du inget svar! Men jag kan ge dig ett svar: Det existerar Skandinaviska uppfinningar! Har du något argument som motsäger detta? Kan du bevisa att exempelvis långskeppet inte uppfanns i Skandinavien?
    Har jag eller SAS sagt att långskeppet inte uppfanns i Skandinavien?

Jag och SAS och många andra har sagt att det som en del tror är Skandinaviskt inte är Purely Scandinavien..

Förstår du skillnaden?  
  • Anonym (Konstigt och dumt)

Håller ni fortfarande på här..? 

Nu skriver jag det här för sista gången: det spelar ingen roll om SAS' budskap ens skulle VARA sant. Det intressanta är, om det var en bra reklamfilm för att få fler människor att välja just SAS - i en tid när det finns många lågprisbolag som konkurrerar, med likvärdig eller nästan likvärdig service. 

Och svaret på den frågan är uppenbarligen NEJ, eftersom så många människor blev arga, och gick ut med att de aldrig skulle flyga med SAS med, och aldrig köpa flygbiljetter ifrån SAS till jobbresenärer på sin arbetsplats mera (personer  som har makten att välja vilka reseföretag som ska anlitas). 

Och då var reklamfilmen ett MISSLYCKANDE, för en reklamfilm är just till för att få människor att köpa mer från det företag som man gör reklam för. Det måste den här reklambyrån helt ha missat - det grundläggande, att ta reda på vem den typiska SAS-resenären är, och vilket budskap han eller hon (oftast han) skulle kunna tänkas lockas av. (Hint, hint: den typiska SAS-resenären är inte en 20-årig tjej, militant vegan, globalist, klimataktivist och vänsterpartist...)

Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?