nihka skrev 2020-02-29 20:24:47 följande:
Det här är sammanfattningen av vad du tycker:
1. Uppfinningar kommer från en person.
2. Uppfinningar kommer från ett geografiskt område.
Då kommer min följdfråga: vad definierar du ens som en uppfinnare eller upptäckare? Person eller plats?
Hahaha, återigen läser du inte vad du själv skrev. Du sa inte ett ord om SKAPA tillväxt. Du skrev: "Tack vare kapitalismen har vi fått allt detta vi numera kan förgylla våra liv med". Och så räknade du upp en blandning av poster som kan sorteras under både skapa och förvalta. Dock inget inget om att de skulle delas upp i en SKAPA och FÖRVALTA. Jag att skrev att Smith inte är ansvarig för allt som gör att fattigdomen i världen minskat utan att det också handlar om hur man FÖRVALTAR tillväxten. Du som är borgare borde ha koll på skillnaden kan man tycka.
Så du känner inte till det faktum att kapitalism inte öppnar skolor hehehe. Eller att skolplikten i Sverige började 1842 och att det naturligtvis inte hade något med herr Smith att göra. Men skolorna kanske inte förstår att Anonym (Hehe) har bestämt sig för att allt under solen i en välfärdsstat har vi att tacka en ensam man vid namn Smith för?
Vad du tänker och vad du skriver är kanske inte riktigt samma sak, men jag måste gå på vad du faktiskt skriver och inte vad du BORDE ha skrivit om du hade klarat av att skriva med mer stringens.
Ehm... Ja, det stämmer. Uppfinningar kommer oftast från en person och den personen kommer oftast från en geografisk plats. Du kan också lägga till att uppfinningen oftast uppfinns på en geografisk plats också. Det var faktiskt exakt det jag sa! Då har du fått full pott. Bravo! *applåd* Skulle detta vara konstigt elöer iögonfallande enligt dig?
Haha, jag visst kan jag definiera en uppfinning. Varsågod:
en.m.wikipedia.org/wiki/Innovation
En upptäckt är nästan detsamma, men det kan inkludera fler saker som exempelvis att man upptäcker en ny plats eller ett nytt serum. Var det svårt att definiera tycker du?
Hahaha, läs igen:
Anonym (Hehe) skrev 2020-02-23 12:30:05 följande:
Men återigen, det var först när världen började att anamma Adam Smiths lära som tillväxt på allvar skedde.
Exakt hur omöjligt var detta att fatta för dig? Ditt motargument blir då följande: vadå, du sa ju inte att du INTE inkluderade "förvaltning" i ordet. Det borde ju säga sig själv, men när det gäller dig kan man aldrig veta. Detta är på riktigt humor på hög (läs: simpel) nivå haha! Du blev med andra ord tagen med handen i brödrosten och måste nu försöka rädda situationen genom att ljuga. Snyggt hurrudu, hahaha!!
Dock, appropå folkskolan 1842 (jag väljer att förlåta dig för att du inte vet om att folkskolereformen och skolplikten infördes vid två olika tillfällen), vet du ens om vad Adam Smith sa om utbildningen? Han sa att samhällets (statens) ansvar var att förvalta en god utbildning åt folket, liksom sjukvård, fattigdomsvård och rättsväsende. Hans poäng var följande: Den fria handeln skulle skapa tillväxt, vilket sedermera skulle förvaltas av staten. Så hur du än ser på det så var det Adam Smith som la grunden för detta. Ja, detta har jag koll på just eftersom att jag är borgare. Att du inte har koll på det som borgare är än mer iögonfallande. :D
Återigen, jag fattar ju att du inte är borgare utan att du ljuger om det! När har jag för övrigt sagt att vi ska tacka Adam Smith för allt under solen? Det säger jag inte. Jag är inte beredd att tacka Adam Smith för de många uppfinningar som gjorts genom historien. Det är uppfinnarna jag tackar för detta! Vi ska dock tacka honom för väldigt mycket, men det lär ju du aldrig göra, eller hur? ;)