• Persbrandtkola

Vad tycker ni om SAS nya reklam?

Här är reklamen: 
    ">

Själv tycker jag den är fruktansvärd och det är vidrigt hur SAS har bemött kritiken... Att det skulle ha varit en nätattack till det utbredda missnöjet känns inte så troligt pga vad reklamen säger. Nej tack, SAS sjönk som en sten i mina ögon. Berätta gärna vad ni tycker?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-21 18:41
    soundcloud.com/nyhetsbubbla/sas-raderar-reklamfilm-pa%2Fsets%2Ftorsdag-13-februari-2020&fbclid=IwAR1jdxzn8GKjxTamRt1h6Cf5SZjpCd-dADm38DEoLmVYchx8-LZ6gzsXZKI

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?
  • Anonym (Hehe)
    Padirac skrev 2020-02-29 16:07:17 följande:

Har jag eller SAS sagt att långskeppet inte uppfanns i Skandinavien?

Jag och SAS och många andra har sagt att det som en del tror är Skandinaviskt inte är Purely Scandinavien..

Förstår du skillnaden?  

Haha! "What is truly Scandinavian? Absolutely nothing!". Jo, SAS hävdar att långskeppet inte är en Skandinaviskt uppfinning...
  • Padirac
    Anonym (Hehe) skrev 2020-02-29 16:16:27 följande:
    Haha! "What is truly Scandinavian? Absolutely nothing!". Jo, SAS hävdar att långskeppet inte är en Skandinaviskt uppfinning...
    Så det tycker du att de säger? Det är inte vad jag skriver in i det reklamen säger.

Du har gott om _truly_ likasinnade upprörda snöflingor här https://www.flashback.org/t3119236
  • nihka
    Anonym (Hehe) skrev 2020-02-29 13:48:26 följande:
    Däremot har jag sagt att det existerar uppfinningar med ett geografiskt ursprung (exempelvis nollan: Indien; Algebra: Arabvärlden; Boktryckaren: Korea; Dynamiten: Skandinavien).
    Ja, nu blir det enligt dina definitioner komplicerat. Alfred Nobel, som var svensk, arbetade i den tyska staden Krümmel med att laborera med nya blandningar av det instabila nitroglycerinet som en italienare tidigare laborerat med i Italien. Så blir dynamiten GEOGRAFISKT tyskt då Nobel inte befann sig i Skandinavien/Sverige utan i Tyskland?

Nobel dog förresten i Italien. Relevans?

Idag är Dynamex ett vanligt sprängämne. Vilken GEOGRAFISK plats ska prisas?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • FDFMGA
    jeanette02 skrev 2020-02-29 06:55:21 följande:
    Fast det stämmer ju inte ens att de vill ha styrning av medier. De ville prata med ansvariga på PS då någon anställd brustit i opartiskhet. Bla Rebecka och Fiona. Det kunde likväl varit något annat parti som gjort precis samma sak. Oavsett vad tex Aftonbladets skribenter skriver.

Sedan får du ju ha din uppfattning om DDR men skulle nog råda dig att läsa på lite historia faktiskt. En uppfattning är ju inte samma sak som ett faktiskt händelseförlopp. Även om den också kan vara vinklad beroende vem som skriver. Men det finns bra info att hitta i både böcker och media. Bla åkte man ju till DDR från Sverige för att anamma deras skolväsende.

Alla som hade avvikande åsikter skrek man nazist, fascist åt. Väldigt smidigt sätt att tysta meningsmotståndare. Särskilt i Tyskland efter krigsåren. Känns igen lite i samhällsdebatten nuförtiden i Sverige...

Nordkorea är ju ett land också som inte gillar fria åsikter, fria människor.
    Haha, nej, det finns inget annat svenskt riksdagsparti som vill ha politisk styrning av public service av den DDR-modell SD eftersträvar.

För SD:s synsätt är ju inte deras "uppfinning" utan de har influerats av liknande kulturer - som den i DDR eller om vi går till vår egen samtid - den i Ungern, den i Kina, den i Ryssland och den i Polen.

Det finns ju egentligen inget som är tillräckligt inskränkt för att kunnas definieras som "Truly SD" - allt är influerat av utbölingsdogmer.

Där ser man - inte ens den mest inskränkta svenska subkulturen - kan kallas "Truly SD eller Truly svensk".

Själv brukar jag iofs tänka mig att det som kännetecknar oss svenskar - det som gör oss till världens mest extrema land enligt World Values Survey (https://www.iffs.se/nyheter/sverige-varldens-mest-extrema-land/) är att vi litar på andra, på samhället men trots detta är mycket individualistiska, antiauktoritära och dessutom anser vi att religion är en privatsak.

Men bara oss emellan, detta kännetecknar ju inte alla svenska subkulturer, t ex inte en del invandrarkulturer och heller inte SD-kulturen

Så för att återknyta till Almqvists "blott Sverige svenska krusbär har", så tycks det finnas en himla massa olika sorters krusbär på den buskenSkrattande
  • FDFMGA
    Anonym (Konstigt och dumt) skrev 2020-02-18 19:08:28 följande:
    Känns det inte konstigt för en feminist och kommunist, att försvara ett stort, kommersiellt, miljöförstörande bolag..?  :D Har du kollat in SAS' styrelse förresten: den består enbart av vita medelålders personer, och majoriteten män. Men de är säkert glada åt att du förstååååår dem! :D
    Är Nihka verkligen kommunist?

Du tror inte att du fått det om baknaveln eller kanske drabbats av naveltrångSkrattande

Jagt vet att hon har skrivit att hon röstar borgerligt, vilket sannolikt innebär C eller L.

Vilket av dessa partier är kommunistiskt enligt din forskningSkrattande
  • Anonym (Konstigt och dumt)
    FDFMGA skrev 2020-02-29 16:35:05 följande:
    Är Nihka verkligen kommunist?

Du tror inte att du fått det om baknaveln eller kanske drabbats av naveltrångSkrattande

Jagt vet att hon har skrivit att hon röstar borgerligt, vilket sannolikt innebär C eller L.

Vilket av dessa partier är kommunistiskt enligt din forskningSkrattande
    Tja, det finns ju falanger som ligger mer åt vänsterhållet i båda de partierna. I C representeras de av "gymnasielagen"-Annie Löfven, och i L tidigare av Birgitta Ohlsson, och den där otäcka gamla kärringen som ser ut som döden själv, som har vigt hela sitt liv åt att så många barn som möjligt ska avlivas (aborteras), minns inte vad hon heter nu. 

Egentligen är allt i Sverige utom Sd, M och Kd vänstervridet (och ibland tvivlar jag när det gäller Kd...).
  • Anonym (Hehe)
    Padirac skrev 2020-02-29 16:23:11 följande:

Så det tycker du att de säger? Det är inte vad jag skriver in i det reklamen säger.

Du har gott om _truly_ likasinnade upprörda snöflingor här www.flashback.org/t3119236

Haha, de säger det ordagrant. Svårt att missuppfatta då, men du kan ju alltid försöka. Sök för övrigt på "snowflakes" på Youtube. Nästan alla avser vänstermänniskor när de pratar om snöflingor, inte högerfolk. Att försöka få det till att vi som är höger är snöflingor för att vi kritiserar en reklamfilm är bara fjantigt. Men hur många av oss har krävt att sån reklam ska förbjudas? Och hur många av oss river ner reklamaffischer vi inte gillar? Och hur många av oss kräver lagändringar för att alla ska anpassa sig till vår världsbild? Det händer aldrig... Så vilka är det egentligen som är snöflingor? Haha!
    nihka skrev 2020-02-29 16:24:02 följande:

Ja, nu blir det enligt dina definitioner komplicerat. Alfred Nobel, som var svensk, arbetade i den tyska staden Krümmel med att laborera med nya blandningar av det instabila nitroglycerinet som en italienare tidigare laborerat med i Italien. Så blir dynamiten GEOGRAFISKT tyskt då Nobel inte befann sig i Skandinavien/Sverige utan i Tyskland?

Då blir det ännu mer komplicerat för dig eftersom att du i flera inlägg hävdat att uppfinningar visst kan ha ett geografiskt ursprung (uppfinningsplats), så varför vill du motsäga detta nu? Har du inte koll på vad du själv har skrivit? Haha!

Men för all del, vi kan ta andra uppfinningar om du vill. Långskeppet har hittats i Skandinavien och uppkom i Skandinavien. Ska du hävda att den uppfinningen inte är Skandinaviskt? Nej just det, du hävdade ju alldeles nyss att det existerar uppfinningsplatser och är överens med mig om att SAS ljuger.

Vi kan ta detta ett par steg längre. Du, som är så upplyst, känner väl till begreppet "guldålder"? När vi talar om exempelvis den muslimska guldåldern hävdar historikerna att det var en innovativ period i den muslimska världen (vilket då sträckte sig från Indien till Spanien). Ljuger dessa?
  • nihka
    Anonym (Hehe) skrev 2020-02-29 15:43:40 följande:
    Återigen, du hävdar att det existerar uppfinningsplatser men du vägrar erkänna att vissa av dessa uppfinningsplatser är just i Skandinavien? Om inte, bra! Då är diskussionen avklarad. SAS har fel, det finns uppfinningar som kommer från Skandinavien.

Och sen jo, tillväxt har med vilket ekonomiskt system man har. Kapitalismen är det mest värdeskapande ekonomiska systemet vi någonsin haft i mänsklighetens historia. Det borde du som borgare vara väl medveten om (appropå okunnighet haha). Allt det andra är verktyg för att upprätthålla det ekonomiska systemet, i vårt fall kapitalismen.
    Ja, vad du hävdar att jag sagt i DINA FANTASIER kan jag varken ansvara för eller förklara för dig.

Det finns uppfinningar och uppfinnare och upptäckter och upptäckare som befinner sig på olika geografiska platser, men innovationerna och upptäckterna  har alltid i någon utsträckning en historia bakåt. Kallas utveckling. Vi människor lever i ett sammanhang där vi tar intryck av varandra (förlåt, det gäller inte riktigt alla) och därför är det sant när man säger att ingenting i grund och botten eller helt och fullt är någons.

So  sagt, hur man förvaltar sin tillväxt är förstås politiska beslut. Kapitalism ger t ex inte skolor om vi inte VÄLJER att satsa pengar på skolor.

Apropå okunnighet? Obetalbar! Flört

Här får du en mindre historielös och mer nyanserad redogörelse för kapitalism än den du visat:

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/kapitalism
  • nihka
    Anonym (Hehe) skrev 2020-02-29 16:51:17 följande:
    Haha!

Då blir det ännu mer komplicerat för dig eftersom att du i flera inlägg hävdat att uppfinningar visst kan ha ett geografiskt ursprung (uppfinningsplats), så varför vill du motsäga detta nu? Har du inte koll på vad du själv har skrivit? Haha!

Men för all del, vi kan ta andra uppfinningar om du vill. Långskeppet har hittats i Skandinavien och uppkom i Skandinavien. Ska du hävda att den uppfinningen inte är Skandinaviskt? Nej just det, du hävdade ju alldeles nyss att det existerar uppfinningsplatser och är överens med mig om att SAS ljuger.

Vi kan ta detta ett par steg längre. Du, som är så upplyst, känner väl till begreppet "guldålder"? När vi talar om exempelvis den muslimska guldåldern hävdar historikerna att det var en innovativ period i den muslimska världen (vilket då sträckte sig från Indien till Spanien). Ljuger dessa?
    Det blir inte ett dugg komplicerat för mig:

Det finns uppfinningar och uppfinnare och upptäckter och upptäckare som befinner sig på olika geografiska platser, men innovationerna och upptäckterna  har alltid i någon utsträckning en historia bakåt. Kallas utveckling. Vi människor lever i ett sammanhang där vi tar intryck av varandra (förlåt, det gäller inte riktigt alla) och därför är det sant när man säger att ingenting i grund och botten eller helt och fullt är någons eller tillhör någon plats.

Långskeppet var förstås inte den första typen av skepp utan är en vidareutveckling från andra sjö- och havsfarkoster.

En guldålder kännetecknas av mycket utbyte mellan människor. Lite som att du kan lära dig av mig "som är så upplyst" Solig

Så bra att du nu är överens med både mig och SAS om att allting sker i symbios med världen runt omkring oss
  • nihka
    Anonym (Hehe) skrev 2020-02-29 16:51:17 följande:
    Haha!

Det blir inte ett dugg komplicerat för mig:

Det finns uppfinningar och uppfinnare och upptäckter och upptäckare som befinner sig på olika geografiska platser, men innovationerna och upptäckterna  har alltid i någon utsträckning en historia bakåt. Kallas utveckling. Vi människor lever i ett sammanhang där vi tar intryck av varandra (förlåt, det gäller inte riktigt alla) och därför är det sant när man säger att ingenting i grund och botten eller helt och fullt är någons eller tillhör någon plats.

Långskeppet var förstås inte den första typen av skepp utan är en vidareutveckling från andra sjö- och havsfarkoster.

En guldålder kännetecknas av mycket utbyte mellan människor. Lite som att du kan lära dig av mig "som är så upplyst" Solig

Så bra att du nu är överens med både mig och SAS om att allting sker i symbios med världen runt omkring oss
Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?