StevenDiese skrev 2020-02-25 14:59:50 följande:
Nej men ansvaret ligger hos den otrogna. Är ts vän med den otrognas fru så sårar hon ju nån. Känner de inte varann så är det enbart mannen som står för sårandet.
Deltar man i mobbning Är man ju mobbare och därför även skyldig. Dålig jämförelse.
Tycker du också att det är samhällets fel att ungdomsgäng rånar och fjuttar på bilar i förorten? Det är ju lite samma sak. Ansvarsförskjutning.
Att skylla på de som de facto inte begår det omoraliska förskjuter ansvaret från de som verkligen är skyldiga.
Men visst, jag har sett vänner som haft otrogna flickvänner som skyller allt på killen. Förstår inte alls det resonemanget. Ingår man ett förhållanden är det en överenskommelse att inte vara intima med andra. Likadant med vänner. Man pillar inte på vänners partners. Men med okända människor finns ingen sån överenskommelse.
Så du menar att du inte kan förstå skillnaden mellan att GÖRA något och att DELTA i att göra något? Är det samma sak menar du?
Det är väl ingen som sagt att den som ligger med en upptagen man är otrogen, det jag säger är att den som ligger med en upptagen man DELTAR i mannens otrohet? Förstår du skillnaden ? På vilket sätt menar du att den som mannen ligger med INTE deltar i otroheten när själva otroheten faktiskt görs med personen?
Mobbning eller vilken handling som helst är absolut en relevant jämförelse för det är liksom exakt samma sak där, DELTAR man i det någon gör mot en annan så har man ett ansvar för det. Det är snarare du som verkar blanda mannens ansvar för sin otrohet men deltagarens ansvar för sitt deltagande.
När du förstått skillnaden mellan ansvar för att göra och ansvar för att delta i att göra (dvs både och inte antigen eller) så kommer du förmodligen förstå att det inte är ansvarsförskjutning jag pratar om utan att ta ansvar för sina egna handlingar, både två. Och därmed blir svaret på din fråga enkel,. nej det är inte samhällets ansvar att vissa bränner bilar, för det är inte samhället som utförde handlingen det var personerna själva. Och det spelar ingen roll om det var kalle som tuttade på och nisse som "bara" höll i bensindunken, båda har ett ansvar för båda hjälptes ut att utföra handlingen. Men enligt ditt resonemang så är det ju bara kalle som är skyldig och nisse som deltog oskyldig för det kan ju bara finnas en skyldig.