• Tue 3 Mar 2020 13:46
    3425 visningar
    70 svar
    70
    3425

    Hur många månader ungefär innan ni blev gravida?

    Jag är snart 29 och önskar mig flera barn.

    Vi har försökt i 3 månader efter att vi fick ta bort ett MA sorgligt nog.

    Jag har en dipp just nu och hittar ingen motivation...

    Hur många försök tog det för er att bli gravida, och hur aktivt försökte ni? alltså flera dagar runt ÄL, bara nån dag innan ÄL?

  • Svar på tråden Hur många månader ungefär innan ni blev gravida?
  • Tue 3 Mar 2020 13:52
    #1

    Vi började i juni för 1.5 år sedan. En graviditet (vad vi vet) som slutade i missfall v.6-8 nånstans. Sen dess inget. Vi håller på att kolla upp det nu men jag är inte jätteorolig. Det kan ta lång tid innan det tar sig, det är normalt. Man får t.ex. inte söka hjälp hos RMC förrän man har försökt minst ett år.

  • Anonym (Elin7­9)
    Tue 3 Mar 2020 14:13
    #2

    Jag var 25 när jag blev gravid med mitt första barn. Jag visste ungefär när mellan två mensperioder som ÄL skulle inträffa och vi låg kanske 4 ggr den veckan? Minns inte exakt då det var ganska många år sedan.
    Jag blev gravid och fick en son.
    Sen när vi försökte få syskon så började vi öka på frekvensen i samlivet litegrann eftersom vi båda var exalterade och uppspelta inför detta. Första månaden blev det inget men andra månaden blev jag gravid. Den gången tog jag äl-tester så jag visste exakt när det hade visat starkast. 

  • Anonym (Tjej)
    Tue 3 Mar 2020 14:18
    #3

    Barn 1: Första försöket blev MA, andra försöket (mån efter blev barn). Hade sex en gång på ÄL då. 


    Barn 2: Gick på andra försöket, hade sex en gång två dagar innan ÄL den månaden. 


    Barn 3: Misslyckades just med 5e försöket trots sex varje dag från 3 dagar innan ÄL till ÄL så lite stressad över det nu... 

  • Tue 3 Mar 2020 14:27
    #4
    Bjoer skrev 2020-03-03 13:52:25 följande:

    Vi började i juni för 1.5 år sedan. En graviditet (vad vi vet) som slutade i missfall v.6-8 nånstans. Sen dess inget. Vi håller på att kolla upp det nu men jag är inte jätteorolig. Det kan ta lång tid innan det tar sig, det är normalt. Man får t.ex. inte söka hjälp hos RMC förrän man har försökt minst ett år.


    Okej. Tråkigt för er. Vi får nog ingen hjälp då vi har ett barn innan och så 2 missfall :/
  • Tue 3 Mar 2020 14:29
    #5
    Anonym (Elin79) skrev 2020-03-03 14:13:11 följande:

    Jag var 25 när jag blev gravid med mitt första barn. Jag visste ungefär när mellan två mensperioder som ÄL skulle inträffa och vi låg kanske 4 ggr den veckan? Minns inte exakt då det var ganska många år sedan.

    Jag blev gravid och fick en son.

    Sen när vi försökte få syskon så började vi öka på frekvensen i samlivet litegrann eftersom vi båda var exalterade och uppspelta inför detta. Första månaden blev det inget men andra månaden blev jag gravid. Den gången tog jag äl-tester så jag visste exakt när det hade visat starkast. 


    Vi använder oxå ÄL tester och har sex dagarna runt ÄL. Maken är inte jätte upphetsad över ha sex på beställning dessvärre så det blir inte så ofta som jag önskar att få till det.
  • Tue 3 Mar 2020 14:31
    #6
    Anonym (Tjej) skrev 2020-03-03 14:18:02 följande:

    Barn 1: Första försöket blev MA, andra försöket (mån efter blev barn). Hade sex en gång på ÄL då. 

    Barn 2: Gick på andra försöket, hade sex en gång två dagar innan ÄL den månaden. 

    Barn 3: Misslyckades just med 5e försöket trots sex varje dag från 3 dagar innan ÄL till ÄL så lite stressad över det nu... 


    Ungefär som här då. Känner mig oxå stressad just nu över att månaderna går när vi annars haft så "lätt". Väntar mens vilken dag som helst nu, så har inga större förhoppningar om ett plus denna månad heller.
  • Tue 3 Mar 2020 14:43
    #7

    Slutade med piller och exakt 2 månader senare var vi gravida. låg 2 gånger innan ÄL, slutade tyvärr i MA för 2 veckor sedan men är taggade att starta igång igen.

    Hoppas och ber att det går snabbt igen!

  • Tue 3 Mar 2020 15:04
    #8
    Önskarbebis2020 skrev 2020-03-03 14:43:46 följande:

    Slutade med piller och exakt 2 månader senare var vi gravida. låg 2 gånger innan ÄL, slutade tyvärr i MA för 2 veckor sedan men är taggade att starta igång igen.

    Hoppas och ber att det går snabbt igen!


    MA är så trist! :(

    Jag tycker det är himla svårt att tajma in sex runt ÄL. Brukar typ 2-3 dar innan funka, eller blir det för långt ifrån? Tycker vi har kört 2 dar innan, men blir inget :/
  • Anonym (Elin7­9)
    Tue 3 Mar 2020 15:05
    #9
    Undrandee skrev 2020-03-03 14:29:48 följande:
    Vi använder oxå ÄL tester och har sex dagarna runt ÄL. Maken är inte jätte upphetsad över ha sex på beställning dessvärre så det blir inte så ofta som jag önskar att få till det.
    Nej det kan vara lite knepigt. Nu sa ju inte jag till honom att jag hade testat och att det liksom var dags. Det var mer så att jag själv ville ha koll eftersom det var några år sen sist och jag verkligen verkligen ville veta att vi inte missade dessa dagar.
    Men spermierna kan leva rätt länge inuti kvinnan så viktigare i så fall att få till det innan så att dom finns där inne när ägget släpper. Tänker jag.
  • Anonym (Tjej)
    Tue 3 Mar 2020 15:14
    #10
    Undrandee skrev 2020-03-03 14:31:58 följande:
    Ungefär som här då. Känner mig oxå stressad just nu över att månaderna går när vi annars haft så "lätt". Väntar mens vilken dag som helst nu, så har inga större förhoppningar om ett plus denna månad heller.
    Vilken ålder har du haft när du blivit gravid innan? Jag tänker att det nog är det i mitt fall. Var 25 med barn 1, 35 med barn 2 och 38 nu. 
Svar på tråden Hur många månader ungefär innan ni blev gravida?