• Anonym (Fy)

    Feministiskt Initiativ lockar miljontals flyktingar till Sverige, klipp på arabiska, bra?

    Farida al-Abani från Feministiskt Initiativ, Twitter @AAFarida Skriver:

    Flyg kostar pengar och klimat och flygblad kostar också pengar och når några få. Tur att jag kan arabiska och att nätet kan nå miljontals. kortfattat säger jag ?Ett rasistiska parti sprider lögner, lyssna inte på dem, välkomna hit, det är inte fullt?Rött hjärta #welcometosweden #edirne

    Är V, MP, S, C för detta? Vill man ha hit miljontals flyktingar? Vart ska de bo? Vad ska vi skära ner i för att kunna betala för miljontals flyktingar i Sverige? Ska vi skära ner på sjukvården, äldre??

  • Svar på tråden Feministiskt Initiativ lockar miljontals flyktingar till Sverige, klipp på arabiska, bra?
  • klyban
    Anonym (Fy) skrev 2020-03-06 07:53:53 följande:
    Precis, dessutom skulle deras krig bara flyttas till Sverige, till viss del ser vi det även idag..
    Det är uppgörelser i den kriminellanätverken, det kommer aldrig lösas genom stänga gränsen ens.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (flyktingar viktigare än sveriges befolkning?)
    Akira Öken skrev 2020-03-06 10:30:19 följande:
    Till att börja med så varken har eller kommer Sverige att ta emot miljoner flyktingar. Många har öppnat sina hem och tagit emot flyktingar. Tänker du likadant om andra områden? Har du öppnat ditt hem för behövande etniska svenskar? Om inte, varför detta hyckleri? Vilka neddragningar har du upplevt i vår välfärd? Jag har nyligen fött barn och min restid var 15 minuter till förlossningen. Det finns ett väl utbyggt skyddsnät för äldre, dock vet inte alla om sina rättigheter. Vilka flyktingar talar du om som aldrig har lyft ett finger? Får de överhuvudtaget arbeta?

    Massor av förlossningsavdelningar har stängt ner på flera håll i landet, min närmsta förlossning är 1 och en halv timme bort då de stängde ner förlossningen på det närmsta sjukhuset, första barnet var ju inga problem, men är ju orolig när det kommer till nästa barn då förlossningen kan gå mycket snabbare och riskerar då att föda i bilen. Min vän som bor i norrbotten fick åka 30 mil till närmsta förlossning, är det okej att gravida måste åka 30 mil och riskera att föda i bilen?


    Här har de dragit ner på äldrevården, undersköterskor får sparken för att de inte har råd och de resterande undersköterskor som jobbar kvar går in i väggen pga stressen. men det är väl också okej.


    Pratar om de flyktingar som kommer till sverige som inte vill lära sig språket eller jobba. Trots att de har möjöigheter till det. Jag har träffat flera stycken av dessa.


    Har tagit in en familj som förlorade sitt hem i en brand, så ja, jag har öppnat mitt hem under några månader för behövande etniska svenskar.

  • Akira Öken
    Anonym (flyktingar viktigare än sveriges befolkning?) skrev 2020-03-06 10:45:00 följande:

    Massor av förlossningsavdelningar har stängt ner på flera håll i landet, min närmsta förlossning är 1 och en halv timme bort då de stängde ner förlossningen på det närmsta sjukhuset, första barnet var ju inga problem, men är ju orolig när det kommer till nästa barn då förlossningen kan gå mycket snabbare och riskerar då att föda i bilen. Min vän som bor i norrbotten fick åka 30 mil till närmsta förlossning, är det okej att gravida måste åka 30 mil och riskera att föda i bilen?

    Här har de dragit ner på äldrevården, undersköterskor får sparken för att de inte har råd och de resterande undersköterskor som jobbar kvar går in i väggen pga stressen. men det är väl också okej.

    Pratar om de flyktingar som kommer till sverige som inte vill lära sig språket eller jobba. Trots att de har möjöigheter till det. Jag har träffat flera stycken av dessa.

    Har tagit in en familj som förlorade sitt hem i en brand, så ja, jag har öppnat mitt hem under några månader för behövande etniska svenskar.


    Självklart inte ok att stänga ner förlossningsavdelningar. När det gäller Norrbotten gissar jag att det inte beror på nedläggningar utan om långa avstånd? Förstår dock inte hur du hittar en koppling till att Sverige tar emot flyktingar.

    Har de dragit ner på äldrevården på grund av flyktingar? Jag tror snarare att det handlar om att det ökande antalet äldre samt att äldreomsorgen är konkurrensutsatt. Jag tror inte det är flyktingarnas fel om en undersköterska blir sjuk av sitt arbete. Enligt min erfarenhet handlar det påfallande ofta om bristande ledarskap när arbetsmiljön inte är dräglig.

    Det finns alltid några som missköter sig oavsett vilka vi pratar om. Ska alla dömmas på grund av dem?

    Om du öppnat ditt hem för behövande tänker jag att du har förmåga till empati. Hur skiljer det sig i detta fall? Är flykt från krig en för avlägsen företeelse eller vad handlar det om?
  • Dr Nail

    Jag håller med, det är inte fullt norr om Arvidsjaur. Det finns vackra skogar där de kan tälta, plocka svamp och bär. Varför utgås det varenda gång från att de ska komma till södra Sverige??

    P.S. JÅ är en hjälte, brukar inte gråta men blev fan tårögt när jag läste om vad han gjorde. Så vackert och starkt var det!

  • Anonym (Monnap)

    Jag har inte tagit ställning för eller emot men förstår att det sticker när de får fina lägenheter och bidrag som betalas av kommunen. De som tycker mest illa om detta är de invandrare som kom tidigare och har jobbat och inte tagit emot en krona i bidrag. Träffat flera i min hemstad Malmö.

  • Anonym (V)

    Jag tycker det är viktigt att öppna upp ögonen lite och inse fakta. Jag arbetar nära politiken i en kommun och det är ganska klart att den höga invandringen fört med sig otroliga problem.

    Jag har alltid röstat S och kommer säkert fortsätta med det då jag tycker det är viktigt att rösta.

    Men problemen vi ser med neddragningar inom de flesta kommuner när det gäller sjukvård, äldreomsorg, skola, det handlar om att vi har fler som lever på bidrag än som förvärvsarbetar. Många utav dessa är invandrare. Det är fakta.

    Sen är det så att ex inom äldrevården arbetat det många utländska kvinnor som tyvärr inte kan hantera språket el de krav som finns på omvårdnad och dokumentation, därför måste man satsa extra på att utbilda och stödja dessa, det kostar enorma pengar det med.

    Sen är det fakta att stölder hemma hos de äldre och inom hemvård ökar. Vi har ett alvarligt problem som vi måste lösa. Vi behöver satsa mer på integration men det finns inget att satsa för pengarna finns inte.

    Jag är medveten om att detta låter illa i vissa öron men fakta är fakta. De flesta inom kommunal ledning vet detta och pratar om detta men det är svårt och ingen vågar säga något utanför mötesrummen. Men de flesta politikerna och tjänstemännen är medvetna om detta utan att vara rasister. Sen måste man också inse att de invandrare som kom på 90-talet och kämpade för att komma in i samhället, de är verkligt fientliga mot invandringen idag.

    Om vi bara skulle kunna prata mer öppet om detta skulle vi kanske kunna lösa det bättre.

  • Anonym (tobbe)

    För det första så kommer det varken göra från eller till. Flyktingarna har skit där dom är nu och kommer försöka komma där dom kan leva hyggligt oavsett vad Åkesson eller Fi gör. Sen får hon skriva vad hon vill. Det är yttrandefrihet. Och hon skriver ju inte under med alla svenskar vilket lögnaren Åkesson gjorde. Det han gjorde var betydligt värre och dessutom falsk information till flyktingarna eftersom Sverige är långt ifrån fullt. Men vilket som kommer inget av meddelandena påverka flyktingarna. För dom handlar det om liv eller död.

  • Anonym (tobbe)
    Anonym (V) skrev 2020-03-06 23:11:22 följande:

    Jag tycker det är viktigt att öppna upp ögonen lite och inse fakta. Jag arbetar nära politiken i en kommun och det är ganska klart att den höga invandringen fört med sig otroliga problem.

    Jag har alltid röstat S och kommer säkert fortsätta med det då jag tycker det är viktigt att rösta.

    Men problemen vi ser med neddragningar inom de flesta kommuner när det gäller sjukvård, äldreomsorg, skola, det handlar om att vi har fler som lever på bidrag än som förvärvsarbetar. Många utav dessa är invandrare. Det är fakta.

    Sen är det så att ex inom äldrevården arbetat det många utländska kvinnor som tyvärr inte kan hantera språket el de krav som finns på omvårdnad och dokumentation, därför måste man satsa extra på att utbilda och stödja dessa, det kostar enorma pengar det med.

    Sen är det fakta att stölder hemma hos de äldre och inom hemvård ökar. Vi har ett alvarligt problem som vi måste lösa. Vi behöver satsa mer på integration men det finns inget att satsa för pengarna finns inte.

    Jag är medveten om att detta låter illa i vissa öron men fakta är fakta. De flesta inom kommunal ledning vet detta och pratar om detta men det är svårt och ingen vågar säga något utanför mötesrummen. Men de flesta politikerna och tjänstemännen är medvetna om detta utan att vara rasister. Sen måste man också inse att de invandrare som kom på 90-talet och kämpade för att komma in i samhället, de är verkligt fientliga mot invandringen idag.

    Om vi bara skulle kunna prata mer öppet om detta skulle vi kanske kunna lösa det bättre.


    Få problem inom välfärden har med invandring att göra. I mitt landsting tex är det stora problemet att politikerna har dragit ner eftersom dom lägger enorma summor på stafetter och övertid. Invandrare och dom små bidrag dom får har inte påverkat mycket. Sen stölderna inom hemtjänsten har inte med invandring att göra det är helsvenskar som stjäl också. Problemet är att det är kris på personal så man anställer vem som helst. Sen har privatisering också skapat en del problem. Förövrigt har vi problem med flera män där jag bor bla en kille som har ett brottsregister som är aslångt. Men dom är alla vita infödda svenskar. 

    Sen när det gäller att det finns invandrare från 90 talet som är emot invandring så säger det inget om det är rätt att ta in invandrare eller inte. För dels finns det egoister även bland dom. Och det finns rasister bland dom. Tex är många Turkar som inte gillar tex Syrier. Klart att dom då klagar när det kommer många Syrier. Alla invandrare gillar inte alla andra bara för att dom själva är invandrare. 
  • Anonym (kajsa)

    Hon kan ju åka till Turkiet och fraternisera lite med den ottomanska invasionsarmén om hon är så sugen. Och sedan stanna där. Inte?

  • Anonym (V)
    Anonym (tobbe) skrev 2020-03-06 23:25:38 följande:

    Få problem inom välfärden har med invandring att göra. I mitt landsting tex är det stora problemet att politikerna har dragit ner eftersom dom lägger enorma summor på stafetter och övertid. Invandrare och dom små bidrag dom får har inte påverkat mycket. Sen stölderna inom hemtjänsten har inte med invandring att göra det är helsvenskar som stjäl också. Problemet är att det är kris på personal så man anställer vem som helst. Sen har privatisering också skapat en del problem. Förövrigt har vi problem med flera män där jag bor bla en kille som har ett brottsregister som är aslångt. Men dom är alla vita infödda svenskar. 

    Sen när det gäller att det finns invandrare från 90 talet som är emot invandring så säger det inget om det är rätt att ta in invandrare eller inte. För dels finns det egoister även bland dom. Och det finns rasister bland dom. Tex är många Turkar som inte gillar tex Syrier. Klart att dom då klagar när det kommer många Syrier. Alla invandrare gillar inte alla andra bara för att dom själva är invandrare. 


    Fast det stämmer inte att få problem skapats av invandringen. Sen är ju samhället komplext och problem beror inte enbart på det utan fler aspekter spelar in.

    Naturligtvis finns det också svenskar som stjäl och begår brott. Det kommer det alltid att finnas.

    Men det är att blunda anser jag när man inte vågar erkänna att invandringen, dess följder och vår brist på integration skapat större problem.

    Vi behöver vara mer taktiska för att sköta vårt samhälle när det nu ser ut som det gör. Vi kan inte bara ta in tusentals ensamma män som bör på trauma och lämna dem därhän. Vi kan inte heller ta in hur många kvinnor och barn som helst utan att hjälpa barnen och utbilda kvinnorna. Vi kan inte heller tillåta det förtryck och hedersvåld son pågår. Vi har kämpat hårt för vår mänskliga utveckling och kommer man hit måste man utbildas och följa de lagar vi har.

    Invandringen är ett problem bland många men vi kan inte sopa det under mattan och inte våga prata om det. Båda sidor måste mötas och öppna sina öron.
Svar på tråden Feministiskt Initiativ lockar miljontals flyktingar till Sverige, klipp på arabiska, bra?