• Anonym (Kotte)

    Hur Sverige hanterar Corona/ Covid19

    Hur tycker ni att Sveriges styrande myndigheter och regering handskas med corona-epidemin?

    Jag kan inte påstå att jag känner förtroende för dem. De agerar för lite, för sent.

    Och saknar samordnad beredskap för hur sjukvård mm ska agera. Samt saknar sjukvårdsmaterial. Och tar inte till sig de förmaningar andra smittade länder ger oss.

    Corona kommer sprida sig över hela landet. De tar inte längre tester på misstänkt smittade eller smittspårar, vilket tyvärr ändå har fungerat bristfällig ända från början. Till råga på detta ska folk fortsätta gå till jobb och skola och därmed utsätta sig och andra för smitta. Vilket är extra farlig för de i riskgrupper som verkligen borde få stanna hemma.

    De som tillhör riskgrupper bör om de har möjlighet isolera sig själva. Jag börjar undra om inte de styrande ser coronavågen som en utrensning av ekonomisk krävande grupper, dvs äldre och sjuka. Vilket också med största sannolikhet kommer märkas när dessa prioriteras bort till de få intensivvårdsplatser landet har.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-08 23:50
    Idag är 8 maj. Corona har funnits i Sverige ett tag nu! Många dör varje dag! Sett till antalet folkmängd har vi fler döda än i USA.
    Vårdpersonalen gör ett fantastiskt jobb och kämpar för att rädda smittade som blivit svårt sjuka. Men det har saknats skyddsutrustning.

    De riskgrupper samt deras samboende, som inte kan arbeta hemifrån, väntar fortfarande på att regeringen ska bli färdiga med beslut om ersättning. Så de kan isolera sig utan att gå under ekonomiskt.
    Det är dessa grupper, samt äldre, som råkar mest illa ut när de blir smittade. VARFÖR har inte Sverige skyddat dessa? Det borde vara prioritet 1!
    De har ordnat ekonomisk ersättning till företag och till kulturen, men inte till människor som kan dö om de blir smittade. Människor som kanske inte ens kommer få intensivvård om de behöver, för att de kan komma att sorteras bort till dem.

    Barn som tillhör riskgrupp eller bor ihop med någon i riskgrupp, ska fortsätta gå till skolan. Fast de sällan blir allvarligt sjuka, så får de i stort sett lika stor mängd virus som vuxna när de blir smittade och kan givetvis smitta sin familj som de såklart har nära kontakt med under längre tid. Och sina lärare.

    Äldreboenden och hemtjänst får in viruset, för att det saknas coronatester och skyddsutrystning till personal. Och att det saknas tydliga regler för hur de ska minska smittspridning, som att införa att en grupp personal blir tilldelad en grupp äldre. Så det blir färre personal som träffar enskilda äldre.

    Det glömdes bort att vi har många utlandsfödda som inte talar svenska, och som behöver information om viruset på sitt språk. För att kunna skydda sig och sin familj, och för att minska smittspridningen.

    Vi saknar en samordnad hjälp till de som sitter isolerade, men det har andra länder kunnat införa. Tex kan de anmäla sig via internet om att få hjälp med tex matinköp.
    Här är det som tur är, underbara frivilliga som ställer upp och handlar och hämtar mediciner till isolerade. Om det finns på den ort man bor, vill säga.

    Sjukhus sorterar bort folk till intensivvårdsplatser, även folk som skulle fått intensivvård innan corona. Och detta fast det inte ens är överbelagt.

    Viruset kan smitta innan man fått symptom, har de nu kommit fram till. Men Sverige har inte infört nya restriktioner med denna nya info.
    Men Coronakonstaterad vårdpersonal ska fortsätta jobba om de inte har symptom, vad hemskt när de smittar sjuka patienter, friska kollegor, och sin egen familj, som sedan kan sprida det vidare! Smittar de tex i kollektivtrafiken, i affären? I andra länder ska smittade sätta sig i karantän!

    Det är mycket i Sveriges hantering av detta virus som skulle kunna hanteras effektivare! Att vi har så många döda är ett bevis på att vår sk taktik inte är bättre än övriga världens taktik.
    Min känsla är att Sveriges styrande inte ser människoliv i dödssiffrorna, utan de ser bara siffror. För ser man människoliv som försvinner, borde man göra ALLT för att så få som möjligt blir smittade och dör!

  • Svar på tråden Hur Sverige hanterar Corona/ Covid19
  • AndreaBD
    klyban skrev 2020-07-03 14:06:52 följande:
    Man får inte skador utan symtom, och det var i Januari.

     


     


    Jag har för mig att jag läst någonstans att man har sett skador i lungorna hos någon eller några som har haft covid 19 helt symptomfritt. Det här viruset är så märkligt på många sätt, så jag tar inget för givet där.
  • klyban
    Anonym (hj) skrev 2020-07-03 14:35:43 följande:
    Det var inte i januari när personerna testades dock, utan det var i juni.

    Som sagt är det inte omöjligt att du har fel, men det är osäkert. Om man nu ska gå på konkreta fakta.

    Jag tror jag hade covid19 första veckorna i december eventuellt, då jag befann mig i Asien då och insjuknade två dygn efter det att jag kom hem. Med diarre, feber och en sex veckor lång hosta med en ovanlig och rosslig andning. Men jag är inte testad.

    Personen var sjuk i januari med luftvägssytomer, som promta återbesök.
    Det betyder kliniska fynd för COVID-19 och antikroppar bekräftar detta.


    Men ja, det är sant att detta är inte 100% fakta, då ett positivt COVID-19 test saknas, men resten finns där.
    Så man är i skalan inte alls till 100%, så ligger man extremt nära bekräftat.


    Jag tror tom om man letar att man kan hitta tidigare än December också, och med tanke på hur en del länder har hittat virus i folk redan i November.


    Det är inte otroligt du var smittad, vi kan aldrig få dom 100% att du var.
    Men ett antikroppstest kan bekräfta detta, om du inte har T-cells "antikroppar" som man först i dagarna sagt finns.
    Dock en fråga man ställde sig tidigt, och nu gett svar på.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    AndreaBD skrev 2020-07-03 19:17:55 följande:
    Jag har för mig att jag läst någonstans att man har sett skador i lungorna hos någon eller några som har haft covid 19 helt symptomfritt. Det här viruset är så märkligt på många sätt, så jag tar inget för givet där.

    Jag tycker man borde haft symtom om man får skador, som andfåddhet tex.


    Vet man sagt ett par ggr på PK att när man sen intervjuat de som sagt de inte haft symtom, att då har man funnit att det funnits någon symtom.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • AndreaBD
    klyban skrev 2020-07-03 19:26:20 följande:

    Jag tycker man borde haft symtom om man får skador, som andfåddhet tex.


    Vet man sagt ett par ggr på PK att när man sen intervjuat de som sagt de inte haft symtom, att då har man funnit att det funnits någon symtom.


    Ja, det kan man tycka, men helt säkert är det kanske inte. Det finns ju mekanismer som förstör något i kroppen långsamt. Kanske märker man för något när funktionen har blivit påtagligt sämre? Det är lite spekulation nu förstås. 
  • Anonym (hj)
    klyban skrev 2020-07-03 19:18:07 följande:

    Personen var sjuk i januari med luftvägssytomer, som promta återbesök.
    Det betyder kliniska fynd för COVID-19 och antikroppar bekräftar detta.


    Men ja, det är sant att detta är inte 100% fakta, då ett positivt COVID-19 test saknas, men resten finns där.
    Så man är i skalan inte alls till 100%, så ligger man extremt nära bekräftat.


    Jag tror tom om man letar att man kan hitta tidigare än December också, och med tanke på hur en del länder har hittat virus i folk redan i November.


    Det är inte otroligt du var smittad, vi kan aldrig få dom 100% att du var.
    Men ett antikroppstest kan bekräfta detta, om du inte har T-cells "antikroppar" som man först i dagarna sagt finns.
    Dock en fråga man ställde sig tidigt, och nu gett svar på.


    Det där om t-celler läste jag redan i februari, i samband med att man diskuterade att det var det folk ofta fick när de hade fått SARS och överlevt. Då var det personer som gissade att covid19 skulle fungera likadant, iom att det slår så hårt på immunförsvaret. Tror att covid19 på många andra sätt är jämförbart med SARS (jo, jag vet att det är en form av sars det med, men mycket mindre dödligt)
  • klyban
    Anonym (hj) skrev 2020-07-04 00:00:05 följande:
    Det där om t-celler läste jag redan i februari, i samband med att man diskuterade att det var det folk ofta fick när de hade fått SARS och överlevt. Då var det personer som gissade att covid19 skulle fungera likadant, iom att det slår så hårt på immunförsvaret. Tror att covid19 på många andra sätt är jämförbart med SARS (jo, jag vet att det är en form av sars det med, men mycket mindre dödligt)

    Jo, men här hånade man att antikropparna var så få procent, och att man inte fick rätt resultat med klientelet på VC, då testbilden blev fel pga folk inte gick till VC som vanligt.
    Och de vägrade lyssna på att man ställde frågan om andra sätt att vara immun på än med antikroppar.
    Att det nämnts är ju anledningen att vi tog upp det reda då, för mig det var ytterligare saker man skulle titta på som kanske erbjuder en helt eller delvis  immunitet.

    coronavirus är ca5-6000, så det finns både dödligare än "sars" och bra mildare än det som ger COVID-19.


    Hör en del röster säger nu att COIVD-19 är nått vi får leva med, och falla få.
    Sanningshalten i detta vet jag inte, men det har ju skett många ggr innan, så känns inte som ett otroligt påstående som så.


     


    Måste känna jag känner en stor nervositet för alla dessa vaccin man rushar fram, och med tanke på att bieffekter kan ta år att manifestera sig ibland.
    Och sen ger dom ett lågt skydd har jag hört, man pratar om de som kommer har ett 50% skydd i tester.
    Och idag vet vi ju också att vaccin inte ens hjälper de gamla alltid.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Disa35
    AndreaBD skrev 2020-07-03 21:09:42 följande:
    Ja, det kan man tycka, men helt säkert är det kanske inte. Det finns ju mekanismer som förstör något i kroppen långsamt. Kanske märker man för något när funktionen har blivit påtagligt sämre? Det är lite spekulation nu förstås. 
    Din spekulation är vettig, tycker jag.
    Det är på det sättet med t ex mesoteliom och asbestos - det kan ta rätt lång tid innan man upptäcker något, och i början känns det som sämre kondition.
  • Anonym (Kotte)

    Helt otroligt att riskgrupper och deras nära anhöriga ännu inte får ersättning.

    Anledningen beror på att dessa inte prioriteras. Man kan undra varför..

    Kultur-folks inkomst är viktigare än riskgruppers liv iallafall, det har vi lärt oss.

    Nu när ersättning äntligen ska bli av så skjuts det nu fram ändå till oktober!

    Sedan i mars har vi vetat om att Corona finns i landet!

    Och det går inte ut information till varken anställda på Försäkringskassan, läkare eller arbetsgivare hur detta ska handhavas. Tex ska läkarens intyg skrivas på en vanlig sjukpenningsintyg-blankett, men då fyllas i på ett specifikt sätt. Denna info har inte läkare fått, men går att hitta på Försäkringskassans hemsuda om man letar ordentligt. Och arbetsgivare kräver ett annat intyg från Försäkringskassan som ska visa att man får rätt att vara hemma från jobb pga riskgrupp, men de i sin tur kan inte tillhandahålla detta, än. Och då har man inte rätt att vara hemma iallafall. Skrattretande hur detta har sköts!

  • klyban
    Anonym (Kotte) skrev 2020-08-10 16:45:05 följande:
    Helt otroligt att riskgrupper och deras nära anhöriga ännu inte får ersättning.
    Anledningen beror på att dessa inte prioriteras. Man kan undra varför..
    Kultur-folks inkomst är viktigare än riskgruppers liv iallafall, det har vi lärt oss.

    Nu när ersättning äntligen ska bli av så skjuts det nu fram ändå till oktober!
    Sedan i mars har vi vetat om att Corona finns i landet!

    Och det går inte ut information till varken anställda på Försäkringskassan, läkare eller arbetsgivare hur detta ska handhavas. Tex ska läkarens intyg skrivas på en vanlig sjukpenningsintyg-blankett, men då fyllas i på ett specifikt sätt. Denna info har inte läkare fått, men går att hitta på Försäkringskassans hemsuda om man letar ordentligt. Och arbetsgivare kräver ett annat intyg från Försäkringskassan som ska visa att man får rätt att vara hemma från jobb pga riskgrupp, men de i sin tur kan inte tillhandahålla detta, än. Och då har man inte rätt att vara hemma iallafall. Skrattretande hur detta har sköts!

    Kan tyckas vara tråkigt, men det går inte fixa utan man fixar en struktur först.
    Och sen har du del nummer två, ingen riktigt vet vad som ska ingå heller.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Kotte)
    Anonym (Sansad) skrev 2020-08-10 19:40:13 följande:

    Sverige har hanterat detta mycket bra. Dock inte bristen på skyddsutrustnin  Men ingen lockdown och öppna skolor var helt rätt.

    Läs detta. sebastianrushworth.com/2020/08/04/how-bad-is-covid-really-a-swedish-doctors-perspective/


    Nej Sverige har inte hanterat detta bra. Antalet avlidna och antalet långtidssjuka är kvitto på det! Vi borde i början stängt ner en hel del, smittspårat bättre och satt folk i karantän. Och givetvis borde vi använda munskydd tex i kollektivtrafiken och alltid inom vården (en del läkare anv munskydd, vissa både munskydd och visir. Men en del vill inte använda varken munskydd eller visir när de träffar patienter , inte ens när de träffar riskgrupp-patienter).

    Länken du bifogat är EN läkares åsikter. Den läkaren har en udda syn på äldre, han tror att alla 70+ som dött av covid19 ändå skulle dött av hög ålder inom 1år, så det är ingen förlust för välden att de dog nu. Vilken nisse alltså..

    Han förnekar att en hel del blivit långtidssjuka av Covid19.

    Han tror att Covid19 var på tillfälligt besök och nu är över. Han inser inte att färre dör i covid19 nu bla för att folk i riskgrupper lyckats hålla sig isolerade under sommarlov/semester. Att vården lärt sig vilka mediciner som kan minska dödligheten hos svårt sjuka i covid19. Att många praktiserar avstånd och undviker onödiga sociala kontakter. Samt att många med tex kontorsjobb kunnat arbeta hemifrån. Han inser då inte heller att nya smittade kan öka igen om vi inte är försiktiga.

    Han är helt enkelt en riktig nisse den där läkaren.
Svar på tråden Hur Sverige hanterar Corona/ Covid19