• Litenmenhård

Här är vi alla vänner.

Hej och välkommen.

Slå dig ner och känn dig som hemma.

Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

Kom ihåg att hålla god ton!

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • Eurydike

I natt låg jag vaken till klockan 5 och redigerade text. Det blev många rödmarkeringar och tiden bara flög iväg. Tre timmar kändes som en halvtimme. Så vad skriver jag på? Just nu är det framförallt barnböckerna Veronika Varulv och Skolgårdens hemlighet. Men jag skriver också en mörk novell, som heter I jättens skugga. Novellen handlar om en kvinna som lever i skuggan av en jätte. Den handlar om hur rollerna kan se ut i en destruktiv relation. Hur någon kan växa på ens bekostnad och hur liten man kan bli i fel persons sällskap 🤔

• Anonym (Nytt alias?)
    Eurydike skrev 2023-03-04 17:24:48 följande:

I natt låg jag vaken till klockan 5 och redigerade text. Det blev många rödmarkeringar och tiden bara flög iväg. Tre timmar kändes som en halvtimme. Så vad skriver jag på? Just nu är det framförallt barnböckerna Veronika Varulv och Skolgårdens hemlighet. Men jag skriver också en mörk novell, som heter I jättens skugga. Novellen handlar om en kvinna som lever i skuggan av en jätte. Den handlar om hur rollerna kan se ut i en destruktiv relation. Hur någon kan växa på ens bekostnad och hur liten man kan bli i fel persons sällskap 🤔

En fabel jag skulle vilja läsa!
  • EmilijaPetrosiunaite
    Eurydike skrev 2023-03-04 17:24:48 följande:

Publicerar du skrifterna på något vis eller är det för eget behag? Jag hittade en bok som heter just I jättens skugga: www.bokborsen.se/view/Bertil-G-Lagerstr%C3%B6m/I-J%C3%A4ttens-Skugga-En-Bok-Om-Charlotte-Shaw-Och-H/2379978

• Eurydike
    EmilijaPetrosiunaite skrev 2023-03-04 18:24:02 följande:
    Publicerar du skrifterna på något vis eller är det för eget behag? Jag hittade en bok som heter just I jättens skugga: www.bokborsen.se/view/Bertil-G-Lagerstr%C3%B6m/I-J%C3%A4ttens-Skugga-En-Bok-Om-Charlotte-Shaw-Och-H/2379978

Oj då! Då får jag nog byta namn på den 😅 Det är bara ett arbetsnamn, så det är inte hela världen. Förhoppningsvis är inte själva texten identisk, det vore ju väldigt osannolikt. Jag har aldrig googlat titeln, men brukar göra det innan jag publicerar novellen i något format. Tror också att titlar får vara identiska, beroende på hur unika de är. Min novell är en metafor för en destruktiv relation, så den handlar egentligen inte om den destruktiva relationen i sig. Huvudpersonen vandrar fram i mörkret, över en öde is, med jätten bakom sig. Hon har försökt fly så länge, att flykten slutligen bara är en långsam vandring över isen. Hennes enda ljus i mörkret är elden hon gör upp varje kväll och värmer sig vid, men det blir allt svårare för henne att hitta ved att göra upp eld med. Till slut består den bara av några små stickor. Slutligen kommer hon på ett sätt att överlista jätten 🤔
  • Eurydike
    Anonym (Nytt alias?) skrev 2023-03-04 17:49:03 följande:
    En fabel jag skulle vilja läsa!
    Vad kul att höra! 🤩
  • Anonym (Nytt alias?)
    Eurydike skrev 2023-03-04 18:55:14 följande:

Oj då! Då får jag nog byta namn på den 😅 Det är bara ett arbetsnamn, så det är inte hela världen. Förhoppningsvis är inte själva texten identisk, det vore ju väldigt osannolikt. Jag har aldrig googlat titeln, men brukar göra det innan jag publicerar novellen i något format. Tror också att titlar får vara identiska, beroende på hur unika de är. Min novell är en metafor för en destruktiv relation, så den handlar egentligen inte om den destruktiva relationen i sig. Huvudpersonen vandrar fram i mörkret, över en öde is, med jätten bakom sig. Hon har försökt fly så länge, att flykten slutligen bara är en långsam vandring över isen. Hennes enda ljus i mörkret är elden hon gör upp varje kväll och värmer sig vid, men det blir allt svårare för henne att hitta ved att göra upp eld med. Till slut består den bara av några små stickor. Slutligen kommer hon på ett sätt att överlista jätten 🤔
    Oavsett titel: det där är något för mig. Berätta var du publicerar? 
  • EmilijaPetrosiunaite
    Eurydike skrev 2023-03-04 18:55:14 följande:

Det spelar ingen roll att det finns likadana titlar, det är sammanträffande och vissa ord och ordkombinationer är vanligare än andra. Din text är säkert helt annan gentemot boken med likadan titel.

Det där med öde is som skådeplats för berättelsen verkar som ett spännande inslag, ja den övriga sammanfattningen också. Det för tankarna lite grand till någon folksaga eller dylikt. Påhittigt hur som helst!
  • Freddie K
    Eurydike skrev 2023-03-04 17:17:19 följande:
    Spännande! Den har jag varit nyfiken på länge 🤩
    Det är också tung läsning och jag blev så utlämnande igen. Skäms
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Allmighty Torsten)

I ain't sayin nuthin 'bout nuthin!

Svar på tråden Här är vi alla vänner.