• Litenmenhård

Här är vi alla vänner.

Hej och välkommen.

Slå dig ner och känn dig som hemma.

Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

Kom ihåg att hålla god ton!

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • Carolatom07
    fultextad användarhandbok skrev 2023-06-03 20:20:41 följande:

Jag fanns inte på 90-talet, men jag tvivlar på att det var lättare då. Det är era efterkonstruktioner om hur det var då som upplevs som lättare. Att finna mentalt stöd i det förflutna är vanligt. Saker är varken svåra eller lätta, det är våra upplevelser som skiftar.

Ja, jag finner mentalt stöd i en tid jag växte upp, ska jag ärligt erkänna. Då jag inte gillar att det blivit så asocialt och att allt och mer och mer av de sociala kontakter folk har sker bara på internet. Jag saknar när man kunde ta kontakt med folk utan att ses som suspekt, när man kunde lära känna nya intressanta människor genom att prata med dem öga mot öga. Idag är det som att folk blivit så skraja och försiktiga att man inte vågar prata med varandra.

Och så denna internet-mobbning i vilket forum man än skriver, bittra människor som har ett trängande behov av att trycka ner och trycka till folk närhelst de ser sin chans.

Borde vi inte ha kommit längre år 2023 än att sänka oss till så låga nivåer?

• Freddie K
    Mortiscia80 skrev 2023-06-04 15:49:08 följande:
    Hähä x) Den här då?
    Den var faktiskt bra! Skrattande. Men kör du cha-cha-cha så slänger jag ut datorn genom fönstret, haha. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Mortiscia80
    Freddie K skrev 2023-06-04 15:54:11 följande:
    Den var faktiskt bra! Skrattande. Men kör du cha-cha-cha så slänger jag ut datorn genom fönstret, haha. 
    Haha ja det kommer inte hända, jag lovar! :D
  • Freddie K
    Mortiscia80 skrev 2023-06-04 16:12:49 följande:
    Haha ja det kommer inte hända, jag lovar! :D
    Tack, då litar jag på det. :-P.
  • Freddie K

Måste bara då dela denna. Skrattande

• Mortiscia80
    Freddie K skrev 2023-06-04 16:17:31 följande:

Måste bara då dela denna. Skrattande

Perfekt, nu snackar vi nostalgi :D
  • Freddie K
    Mortiscia80 skrev 2023-06-04 16:20:15 följande:
    Perfekt, nu snackar vi nostalgi :D
    Haha, ja, verkligen! Skrattande
  • fultextad användarhandbok
    Carolatom07 skrev 2023-06-04 15:50:44 följande:
    Ja, jag finner mentalt stöd i en tid jag växte upp, ska jag ärligt erkänna. Då jag inte gillar att det blivit så asocialt och att allt och mer och mer av de sociala kontakter folk har sker bara på internet. Jag saknar när man kunde ta kontakt med folk utan att ses som suspekt, när man kunde lära känna nya intressanta människor genom att prata med dem öga mot öga. Idag är det som att folk blivit så skraja och försiktiga att man inte vågar prata med varandra.

Och så denna internet-mobbning i vilket forum man än skriver, bittra människor som har ett trängande behov av att trycka ner och trycka till folk närhelst de ser sin chans.

Borde vi inte ha kommit längre år 2023 än att sänka oss till så låga nivåer?
    Det är inget fel i att finna stöd i det. Jag ska förstås inte förringa dina upplevelser, känner du så så gör du. Jag tycker i min tur snarare att en del av det sociala bara har ändrat karaktär eftersom begrepp som irl, i riktiga livet, inte längre går att särskilja från det som sker på nätet. Åtminstone i viss mån. Mycket annat har också blivit uppkopplat och sker via nätet, så det är inte konstigt att en del sociala beteenden också gjort det. För egen del tycker jag att mycket sociala interaktioner sker öga mot öga.

Ja där har du klart en poäng, fast jag tror att man får tänka tvärtom där. Förr i tiden när internet inte var så stort så var det kanske mindre mobbning där, men ju mer det växer, desto mer mobbning hittar dit då också fler människor använder nätet. En del krigföring sker ju också via nätet, så det är klart att även mobbning hittar sina vägar dit. Det är ju väldigt småaktigt på det sättet att man inte behöver stå till svars för det man skriver eller gör mot andra. En klar otrevlig följd av det. Att vara lite ironisk eller retsam är nog helt okej emellanåt, men absolut inte att näthata eller mobba andra. Hjulet behöver inte uppfinnas för varje ny generation, men insikten att inte göra illa verkar behöva förstås av nästan varje ny individ.
  • Carolatom07
    fultextad användarhandbok skrev 2023-06-04 18:13:21 följande:
    Det är inget fel i att finna stöd i det. Jag ska förstås inte förringa dina upplevelser, känner du så så gör du. Jag tycker i min tur snarare att en del av det sociala bara har ändrat karaktär eftersom begrepp som irl, i riktiga livet, inte längre går att särskilja från det som sker på nätet. Åtminstone i viss mån. Mycket annat har också blivit uppkopplat och sker via nätet, så det är inte konstigt att en del sociala beteenden också gjort det. För egen del tycker jag att mycket sociala interaktioner sker öga mot öga.

Ja där har du klart en poäng, fast jag tror att man får tänka tvärtom där. Förr i tiden när internet inte var så stort så var det kanske mindre mobbning där, men ju mer det växer, desto mer mobbning hittar dit då också fler människor använder nätet. En del krigföring sker ju också via nätet, så det är klart att även mobbning hittar sina vägar dit. Det är ju väldigt småaktigt på det sättet att man inte behöver stå till svars för det man skriver eller gör mot andra. En klar otrevlig följd av det. Att vara lite ironisk eller retsam är nog helt okej emellanåt, men absolut inte att näthata eller mobba andra. Hjulet behöver inte uppfinnas för varje ny generation, men insikten att inte göra illa verkar behöva förstås av nästan varje ny individ.
    Jag är okej med viss ironi och sarkasm, och ha inget emot att bli emotsagd på ett internetforum. Men vissa, främst på detta forum, verkar ha satt i system att försöka trycka ner folk vars åsikter och tankar de inte gillar.

Jag kunde önska att det fanns lite mer förståelse för de som inte haft det så lätt i livet (jag är en av dem). Även när jag skrivit inlägg som uppmanar till positivism och att tro på sig själv och sina möjligheter, har jag stött på hård patrull.

Som att man inte ska få vara positiv, livsbejakande, och se möjligheter. Det är det jag tycker är så tragiskt.

Svar på tråden Här är vi alla vänner.