• Mitsu8

    Inte bjuden

    Jag är ledsen mycket ledsen. Det är en baby shower i helgen som jag och min familj inte är bjudna till. Anledning är att de bara vill ha de abslout närmaste (deras föräldrar och vänner).

    Kan förstå det till viss del, att inte så många får plats hos dom och deras föräldrar står de närmare än mig (moster) men jag trodde jag var bland hans absolut närmaste så jag är lite knäckt nu. Jag vill ju vara delaktig o så.. Jag sa att jag tyckte det hade varit roligt att få vara med men jag får väl förstå att de är många och nära.

    Men jag är jätte ledsen, men vill inte säga hur ledsen jag är, deras första barn så vill inte börja bråka eller så!

    Ska jag bara låta det vara? Acceptera deras "gallring" ?Hur blir det med kommande födelsedagar för barnet sen då? Tänk om vi inte blir bjudna då heller! ????

  • Svar på tråden Inte bjuden
  • Mitsu8
    Anonym (.) skrev 2020-03-20 20:14:48 följande:

    Coronatider. Vi blåste precis av ett 40årskalas helt, just för att slippa att folk skulle känna sig exkluderade om bara de närmaste blev inbjudna.

    Ta det inte så allvarligt.


    Detta beslutades för flera månader sen tydligen, innan corona
  • Mitsu8
    Pascal skrev 2020-03-20 20:16:47 följande:

    Är du alltså barnets pappas moster? Ledsen att säga det men då hör du definitivt inte till den närmsta kretsen. Åtminstone inte i min värld. På en babyshower brukar det oftast bara vara den blivande mammans tjejkompisar, systrar och ev mamma om hon har en bra relation till henne. Aldrig nånsin hört att pappans mostrar/fastrar/farmor/mormor skulle närvara.

    Ta det inte så personligt TS, det här betyder ju inte att ni inte kommer få träffa barnet när det är fött! Det är en väldig skillnad på 1-årskalas och en babyshower tex :)


    Ja jag är den blivande pappans moster. Vi har alltid haft bra kontakt och jag har själv varit mycket barnvakt åt honom när han var liten. Enligt reglerna och vett och etikett så kan jag då förstå att jag inte är bjuden, jag har ingen erfarenhet av baby shower. Så då kanske jag inte behöver vara ledsen då! Känns ju skönt! Tack!

    Men att inte tillhöra de närmaste smärtar då han är min familj och bland mina närmaste. Då jag inte har varken föräldrar syskon eller andra släktingar så är jag ganska ensam.

    Men man kan visst vara närmast även om titeln är "bara" moster.
  • Mitsu8
    Anonymm20 skrev 2020-03-20 21:42:18 följande:

    Du är blivande pappans moster så är du inte inräknad till närmaste släkten. Och ja, vill de inte bjuda dig på födelsedagar etc så är det deras val.

    Varför skulle du vara en av hans absolut närmaste?


    Jag trodde detta var känsliga rummet!?
  • Mitsu8
    Anonym (.) skrev 2020-03-20 20:14:48 följande:

    Coronatider. Vi blåste precis av ett 40årskalas helt, just för att slippa att folk skulle känna sig exkluderade om bara de närmaste blev inbjudna.

    Ta det inte så allvarligt.


    Handlar inte om corona
  • Mitsu8
    Anonymm20 skrev 2020-03-20 22:22:55 följande:

    Du har väl hans mamma kvar?

    Jo, men du är inte närmaste släktningen till det blivande barnet.


    Nej hans mamma vill inte veta av mig på orättvisa grunder. ( en annan historia)
  • Mitsu8
    Anonym (???) skrev 2020-03-20 21:50:07 följande:

    Ja, men vi måste väl få svara ärligt. Eller menar du att alla skulle skriva att det är fel och att du borde visst få vara bjuden? Det fungerar inte så 

    Kan det vara så att du likställer babyshower med bröllop, dop, födelsedagskalas osv - tillfällen då man kanske har en bredare krets att bjuda? 


    Nej jag likställer det inte med något. Då jag knappt vet hur en baby shower går till.

    Ja så klart man ska vara ärlig. Det kan jag ta. Men jag skriver att jag är mycket ledsen av detta då jag inte är bjuden, alltså kanske man kan vara lite känsligare med hur man säger saker. Som sagt känsliga rummet! Jag läste på familjeliv.se innan jag postade ett inlägg i just känsliga rummet. Men jag kanske missförstod all text!
  • Mitsu8
    Anonym (???) skrev 2020-03-20 21:48:09 följande:

    Men en babyshower är något som ordnas av den blivande mammans kompisar, kanske syster osv. Inte en massa indirekt släkt till högre och vänster. Det är givet att du inte skulle vara bjuden till en sådan tillställning, tänker jag. Jag förstår inte hur du kan bli så ledsen för det? 


    Ja när du uttrycker det på detta sättet så låter det ju knasigt att bli ledsen.

    Men att jag INTE är bland hans närmaste gör mig ledsen. Han är min familj och inte släkt till höger och vänster. Jag har bakomliggande problematik med familj och släkt så att bli utesluten till detta blev jag mycket ledsen för. Men nu när jag får höra hur en baby shower går till så kanske jag kan tagga ner och inte ta det personligt!
  • Mitsu8
    Anonymm20 skrev 2020-03-20 23:38:17 följande:

    Tydligen så anser han inte ts som sin närmaste familj och det får ts helt enkelt acceptera.


    Tack livia!
  • Mitsu8
    Anonymm20 skrev 2020-03-20 23:38:17 följande:

    Tydligen så anser han inte ts som sin närmaste familj och det får ts helt enkelt acceptera.


    Tack livia!
  • Mitsu8
    Anonym (som möhippa) skrev 2020-03-21 23:36:30 följande:

    En baby shower är som en möhippa fast med fokus på en ofödd bebis istället för en blivande brud. Hade du blivit ledsen om du inte var bjuden till tjejens möhippa?

    [quote=80295309][quote-nick]Anonymm20 skrev 2020-03-21 22:55:09 följande:[/quote-nick]

    Nej, jag heter inte Livia


    Nej jag tackade inte dig heller
  • Mitsu8
    Anonym (som möhippa) skrev 2020-03-21 23:36:30 följande:

    En baby shower är som en möhippa fast med fokus på en ofödd bebis istället för en blivande brud. Hade du blivit ledsen om du inte var bjuden till tjejens möhippa?


    Varför frågar du det?
  • Mitsu8
    BernieLollo skrev 2020-03-22 17:30:42 följande:

    För att det är nästan exakt samma sak där. Festen är för blivande mamman/frun och inte ett släktkalas


    Ja jag har fått det förklarat för mig redan. Vad hjälper din fråga mig!? Jag tycker fler personer här i min tråd inte visar någon hänsyn att detta är känsliga rummet om jag ska vara ärlig...och det ska man ju vara. Känner mig mera påhoppad än hjälpt ????????????
  • Mitsu8
    BernieLollo skrev 2020-03-22 17:30:42 följande:

    För att det är nästan exakt samma sak där. Festen är för blivande mamman/frun och inte ett släktkalas


    Ja jag har fått det förklarat för mig redan. Vad hjälper din fråga mig!? Jag tycker fler personer här i min tråd inte visar någon hänsyn att detta är känsliga rummet om jag ska vara ärlig...och det ska man ju vara. Känner mig mera påhoppad än hjälpt ????????????
  • Mitsu8
    Vevoz skrev 2020-03-23 09:43:17 följande:

    Om du o din syster, barnets farmor, inte kommer överens kan jag förstå att du inte blev bjuden. O det är antagligen grund att inte bjuda in på kalas heller framöver. Dem kommer nog prioritera farmor över farmors syster i detta fallet, o många andra fall.

    Vill du undvika detta så jobba på er relation


    Det är inte därför jag inte blev bjuden eller övrig släkt för den delen heller. Detta beslut tog dom långt innan jag blev osams med barnens farmor. Så håll dina antaganden för dig själv tack.
  • Mitsu8
    Anonym (Alli) skrev 2020-03-23 03:05:47 följande:

    Att något postas i känsliga rummet förtydligar för folk att det är en känslig fråga, eller att du uppfattar det som en känslig fråga. Det betyder dock inte att deras svar måste vara känsliga.

    Eftersom det är främmande, mer eller mindre anonyma människor där ute som svarar dig, och de inte känner dig, så är det svårt för dem från början att ens försöka anpassa sina svar till dig så. Vissa kommer att försöka skriva på ett snällt sätt. Andra tänker att det snällaste är att vara ärlig.

    Om du är ledsen över något som folk tycker att du har missförstått och därmed inte behöver vara ledsen över kommer de att säga det eller försöka förklara det. Deras sätt att göra det kanske är det sätt de hade velat få det sagt till sig själva...

    För vissa är det enkelt och de tänker att det borde vara enkelt för dig att bara tänka om, och då finns ingen anledning till krusiduller liksom.

    Kan också i frågan säga att förutom att släkt inte är den av den vanliga kretsen att inbjuda (utöver typ systrar), precis som folk har sagt, så skulle jag oftast inte räkna mina fastrar till mina närmaste. De är underbara damer, de har varit med på kalas och sådant, på mitt bröllop, men jag räknar bara "the immediate family" till de närmaste, dvs. mamma, pappa, syskon, partner och barn.

    Kanske blir du ledsen i onödan även av detta med "de närmaste"? Det kanske inte har något att gör med hur nära ni är personligen, utan bara är rent biologiskt och likt min definition?


    mm precis jag förstår du menar..
    nu är det känsligt för mig på mera än 1 plan men det kan ju inte främlingar veta..hur illa vi har blivit behandlade av annan släkt m.m. så jag tar mycket personligt. 
    Jag har mina syskonbarn, DET är all min släkt och har i princip alltid varit så. Jag älskar dom och finns alltid här för dom. 
    Men har förstått att min systerson har fått en egen familj nu med sin sambo och hennes familj. Hoppas bara att jag får komma på födelsedagar och få vara med i deras liv ändå. 
    Ja för de personer som inte har haft det som mig med all problematik har väl svårt att förstå hur ledsamt detta kändes först. 
    Men hur som helst så är det inte vanligt med mostrar o fastrar på babyshowers så jag får trösta mig med det o hoppas att jag inte är utebliven i framtiden.
  • Mitsu8
    Anonym (Abc) skrev 2020-03-23 16:53:16 följande:
    Men har du förstått nu varför du inte blev bjuden? Att blivande pappans moster oavsett hur nära pappan hon står inte räknas som en av mammans kompisar? Att pappans släktingar inte har någon självklar plats alls på en babyshower?
    Jo jag förstår hur de riktiga babyshowers fungerar nu, så allt känns ju bättre då
    Även om blivande mammans pappa också var med så är jag ändå bara moster till blivande pappan
Svar på tråden Inte bjuden