• Anonym (Kurre)

För gammal för separation?

Hej,

Grubblar o grubblar...

Man 45 år.

Vi har det ganska bra, barn i skol- och förskoleålder, kan prata om mycket och delar syn på livet och intressen.

Men sexlivet är totalt stendött, ingen passion, ingen gnista och min fru vill ha det så.

Vi har provat allt det där med tid för varandra, ingen press osv osv men det är dött.

Jag har provat att ha någon vid sidan om men det var liksom inte det jag ville ha, smyga och ljuga är inte min grej upptäckte jag, samt att jag vill ha en riktig relation.

Min drömrelation är att vara särbo och bygga det hela på romantik snarare än att dela vardagsslit. Der jag funderar på är om mittt tåg redan gått så att säga? Inser nu i efterhand att jag kunde ha haft detta för 10 år sedan men förstod det inte då.

Så den eviga frågan är, skiljas eller leva vidare och ha det OK, men inte riktigt bra?

För om jag skiljer mig kan jag visserligen få en bättre relation med mer sex och kärlek, men mycket annat blir ju jobbigare med bostad, delad vårdnad etc

Så snälla kom med råd hur jag kan tänka och hur ni har tänkt!

Som sagt så kommer min fru inte att ändra sig, hon är inte längre attraherad av mig och så är det med den saken, så att prata med henne kommer inte att hjälpa, stannar jag kommer vår relation att se ut såhär.

• Svar på tråden För gammal för separation?
  • Fjäril kär
    Anonym (Kurre) skrev 2020-04-05 09:16:04 följande:

Har man inte sex så är den sexuella relationen per definition död. Man kan fortfarande ha en annan typ av relation som vänner, livspartners eller vad man nu vill kalla det, men ett kärlekspar är man inte.

Ja folk har väldig olika syn på det här märker jag, min fru pratar om ?en djupare form av kärlek? som på nåt sätt skulle vara finare än romantisk kärlek och inte nödvändigtvis innefattar sex, men jag delar inte den bilden, för mig hänger det ihop.

Hon försöker snarare rättfärdiga sitt strutsbeteende med att försöka få ett platoniskt äktenskap till ett lyckligt äktenskap. Det är en desperat åtgärd när man innerst inne fattar att det är kört. Hon vill nog ha kvar det bekväma livet. Skiljer hon sig måste hon ju stå ut med att nån kan visa intresse...
  • Anonym (Ja till passion)

43 år, separerad sedan ett år.

Hade jag förvägrats passion och sex (vi pratar ju inte bara om sex här, eller hur?) hade jag behövt lämna. Se över dina möjligheter, att leva ensam i en lägenhet bör vara en tillfällig lösning till du har hittat ett fungerande förhållande med en kvinna som du kan få uppleva passion med.

Jag hade förberett mig både ekonomiskt - byggt upp ett grundsparande så jag har pengar till ett nytt boende, satt upp mig i bostadsköer så jag får möjlighet till ett okej boende i okej områden, osv. Jag hade sett till att allt var förberett och klart för en separation, låtit det ta tid, och därmed känt på om det faktiskt är det jag vill.

Själv tycker jag det är roligt att dejta, jag är ff eftertraktad på marknaden. Härligt att träffa nya människor, ha sex, uppleva spänning. Bor i en storstad så det finns många att välja på här. Kan till och med vara skönt att träffa barnen vv, att få paus från intensiteten (yngsta är 3 år) det är med mig tre barn. Lika härligt att få tillbaks dem och njuta av dem i en hel vecka. Bara vara vi. Skapa egna relationer. Jag upplever att jag fått en mer nära relation till alla mina barn efter separationen. Min exfru och jag har ett jättebra samarbete. Vi är tillsammans som familj på barnens födelsedagar osv.

För mig är separationen det bästa jag gjort och jag känner mig lyckligare än på många, många år.

• Anonym (Margareta)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-04-05 08:53:52 följande:

Vi var helt olika syn på ett förhållande märker jag. Bara för att man inte har sex behöver ju inte relationen vara ?död? som du så fint uttrycker det. Men ja, ser man sex som det viktigaste här i livet så får man ju söka det då. Inget mer med det.

Man kan absolut ha ett underbart äktenskap utan sex men då måste ju båda två tycka att det är okej att inte ha sex längre. Att man har en överenskommelse mellan sig att sex är borta ur äktenskapet och båda är nöjda med det. Men så är inte fallet här med Ts.
  • Anonym (Libbsticka)

Alltså, min kompis mamma skilde sig vid 70+ för en ny kärlek.

Det finns inget "för sent" utom i ditt huvud. Har du slutat leva så mycket redan?

• Anonym (Kurre)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-04-05 09:24:53 följande:

Jaha är din fru och du bara kk? I och med att du pratar om sexuell relation? Ja men då förstår jag att du är sur över att du inte får sex. Trodde ni hade ett kärleksförhållande.

Ett kärleksförhållande är en typ av sexuell relation för mig. KK är en annan typ av sexuell relation.

Båda är sexuella relationer fast ändå skiljer de sig åt. Är du med på hur tänker?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Kurre) skrev 2020-04-05 10:06:19 följande:

Ett kärleksförhållande är en typ av sexuell relation för mig. KK är en annan typ av sexuell relation.

Båda är sexuella relationer fast ändå skiljer de sig åt. Är du med på hur tänker?

Nej inte riktigt, du borde ha skrivit i din ts att ni har ett kk-förhållande.
  • Anonym (Kurre)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-04-05 10:08:32 följande:

Vi är gifta, för mig är det en självklarhet att sex har en central plats i äktenskapet. Äktenskapet är för mig en typ av kärleksrelation. En kärleksrelation för mig innefattar alltid sex.
  • Anonym (Kurre)
    Anonym (Ja till passion) skrev 2020-04-05 09:35:58 följande:

43 år, separerad sedan ett år.

Hade jag förvägrats passion och sex (vi pratar ju inte bara om sex här, eller hur?) hade jag behövt lämna. Se över dina möjligheter, att leva ensam i en lägenhet bör vara en tillfällig lösning till du har hittat ett fungerande förhållande med en kvinna som du kan få uppleva passion med.

Jag hade förberett mig både ekonomiskt - byggt upp ett grundsparande så jag har pengar till ett nytt boende, satt upp mig i bostadsköer så jag får möjlighet till ett okej boende i okej områden, osv. Jag hade sett till att allt var förberett och klart för en separation, låtit det ta tid, och därmed känt på om det faktiskt är det jag vill.

Själv tycker jag det är roligt att dejta, jag är ff eftertraktad på marknaden. Härligt att träffa nya människor, ha sex, uppleva spänning. Bor i en storstad så det finns många att välja på här. Kan till och med vara skönt att träffa barnen vv, att få paus från intensiteten (yngsta är 3 år) det är med mig tre barn. Lika härligt att få tillbaks dem och njuta av dem i en hel vecka. Bara vara vi. Skapa egna relationer. Jag upplever att jag fått en mer nära relation till alla mina barn efter separationen. Min exfru och jag har ett jättebra samarbete. Vi är tillsammans som familj på barnens födelsedagar osv.

För mig är separationen det bästa jag gjort och jag känner mig lyckligare än på många, många år.

Låter härligt, det är väl ungefär så jag hoppas att jag skulle kunna få det också.

Ja du förstår mig verkligen; vi pratar inte bara om sex, vi har ju sex rent tekniskt men det är helt utan passion och något som hon tydligt gör enbart för min skull.
  • Anonym (Wattie)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-04-05 10:08:32 följande:

Har du ens läst?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Margareta) skrev 2020-04-05 08:48:11 följande:

Om sex inte finns och inte fungerar brukar det snabbt gå utför med andra saker också. Det liksom spiller över hela förhållandet. Bitterhet växer och det blir mer tjafs med tiden.

Jag tycker inte det är schysst att stanna i ett förhållande för barnens skull. Det finns inget som heter så. De får ju med sig fel saker i livet och man ska aldrig dumförklara sina barn.

Hårddraget så tycker din fru att du inte ska ha varken sexliv eller lyckligt förhållande. Hur schysst är det att förmedla det till era barn? Det är ju också ett sätt att stoppa huvudet i sanden och inte ta tag i det. Hon är ju knappast heller nöjd med livet för då hade hon ju varit villig att lösa problemet även om det innebär att hon väljer att separera. Nu blundar hon istället.

Min exman var 54 när vi skildes (idag 56) och han hittade rätt fort en ny jämnårig kvinna och de flyttade ihop nyss. Skilsmässan var mitt initiativ då det inte fungerade av många skäl samt att jag inte längre tände på honom. Jag är mycket yngre. Nu dejtar jag igen och har hittat tillbaka till sexlivet igen. Vi har barn och de tyckte inte det var några konstigheter, de fattade ju och såg att vi inte hade det bra.

Barn på halvtid är inget straff. Snarare en sund lösning där alla inblandade mår bäst av det. Jag har det bästa av två världar.

Du försöker lura dig själv. 

Barnen ska naturligtvis inte veta något om sina föräldrars sexliv. Barn (detta gäller även vuxna barn!) vill överhuvudtaget inte tänka sig att deras föräldrar har eller har haft sex. Så att TS skulle "förmedla" något om dåligt sexliv till sina barn är bara bullshit. Dåligt förhållande på andra sätt kan förstås hända att barnen märker - men det vet vi ju inget om. 

Barn vill så gott som alltid (om de inte själva utsätts för misshandel av en av föräldrarna) att deras föräldrar ska leva ihop, och även när föräldrarna har varit separerade i flera år, så brukar barnen ha en fantasi om att de ska bli tillsammans igen, och att alla ska leva ihop som en familj. Detta är medfött och grundläggande i oss. 

...sedan kan man förstås skilja sig ändå. Vi har bara ett liv, and all that. MEN man ska inte försöka lura sig själv eller andra att det är bättre för barnen, eller rentav är för deras skull. (Såvida, som sagt, man inte är gift med en barnmisshandlare - men i så fall blir det ännu värre när man skiljer sig, eftersom mannen i så fall blir ensam med barnen. För sin umgängesrätt kommer han - nästan säkert - att få i alla fall.)
Svar på tråden För gammal för separation?