• Anonym (Kurre)

För gammal för separation?

Hej,

Grubblar o grubblar...

Man 45 år.

Vi har det ganska bra, barn i skol- och förskoleålder, kan prata om mycket och delar syn på livet och intressen.

Men sexlivet är totalt stendött, ingen passion, ingen gnista och min fru vill ha det så.

Vi har provat allt det där med tid för varandra, ingen press osv osv men det är dött.

Jag har provat att ha någon vid sidan om men det var liksom inte det jag ville ha, smyga och ljuga är inte min grej upptäckte jag, samt att jag vill ha en riktig relation.

Min drömrelation är att vara särbo och bygga det hela på romantik snarare än att dela vardagsslit. Der jag funderar på är om mittt tåg redan gått så att säga? Inser nu i efterhand att jag kunde ha haft detta för 10 år sedan men förstod det inte då.

Så den eviga frågan är, skiljas eller leva vidare och ha det OK, men inte riktigt bra?

För om jag skiljer mig kan jag visserligen få en bättre relation med mer sex och kärlek, men mycket annat blir ju jobbigare med bostad, delad vårdnad etc

Så snälla kom med råd hur jag kan tänka och hur ni har tänkt!

Som sagt så kommer min fru inte att ändra sig, hon är inte längre attraherad av mig och så är det med den saken, så att prata med henne kommer inte att hjälpa, stannar jag kommer vår relation att se ut såhär.

• Svar på tråden För gammal för separation?
  • nihka
    Anonym (Kurre) skrev 2020-04-05 18:21:39 följande:
    Vi trivs i varandras sällskap, ja.

Alltså hon säger att hon älskar mig men samtidigt får hon inte ut något av att tillfredsställa mina behov, så jag vet inte riktigt vad det betyder.

Orsaken vet jag inte, inte hon heller. Hon tycker jag är attraktiv men hon är inte attraherad, ja det kanske låter konstigt men så är det.

Jag är attraherad av henne, ja.
    Om ni kan reda ut varför hon inte är attraherad av dig så finns det kanske hopp.

Kanske går ni bara igenom en medelålderskris, men ni hade försökt med mer tid tillsammans mm.

Är hon attraherad av någon? När du skriver att hon inte får ut något av att tillfredsställa dina behov låter det som hon inte känner något behov själv och att ha sex med dig eller vem som helst skulle handla om att ställa upp.

Handlar det bara om att du inte är intressant sexuellt längre eller kan hon ha kommit in tidigt i klimakteriet? Har hon sköra slemhinnor? Behöver hon östrogen? Annan medicinsk orsak? Har ni varit i kontakt med sjukvården? En del mediciner kan påverka sexlusten. 

Jag vill inte lägga skulden på henne, men ni får undersöka alla möjligheter och du har inte nämnt den här typen av bakgrund.
  • IngGaard

Själv lever jag i stabilt förhållande, ett medvetet val för att jag och Anders ska vara bra förebilder för tjejerna.
    Min syster har levt i många förhållanden, gift sig, separerat, ny man och nya barn. Senaste separationen var hon nära 50 år, inga problem, klär sig ungt och sexigt, kör på helt enkelt. Det enda är barnen som kommit i kläm, första fick hon i tonåren, han flydde till Irland och bröt kontakten, bara jag och Anders har varit en länk. De senaste barnen hon fick är fixerade av att vara snygga och sexiga, har inga jobb, slutat läsa i skolan, låter min syster dra hela lasset, inte alls som våra dom är peppade att ta plats, ha män som leksaker, knulla runt, klamydia och herpes är en troffeer och visar att man levt, jag tar med dem till de bekanta vi har kvar för att träna dem i härskartekniker.
    Mitt inlägg ska ge dig en inblick i hur olika det kan vara, vill du gå finns det alltid ett nytt liv att haka på.

• Anonym (Kurre)
    IngGaard skrev 2020-04-08 07:59:54 följande:

Själv lever jag i stabilt förhållande, ett medvetet val för att jag och Anders ska vara bra förebilder för tjejerna.

Min syster har levt i många förhållanden, gift sig, separerat, ny man och nya barn. Senaste separationen var hon nära 50 år, inga problem, klär sig ungt och sexigt, kör på helt enkelt. Det enda är barnen som kommit i kläm, första fick hon i tonåren, han flydde till Irland och bröt kontakten, bara jag och Anders har varit en länk. De senaste barnen hon fick är fixerade av att vara snygga och sexiga, har inga jobb, slutat läsa i skolan, låter min syster dra hela lasset, inte alls som våra dom är peppade att ta plats, ha män som leksaker, knulla runt, klamydia och herpes är en troffeer och visar att man levt, jag tar med dem till de bekanta vi har kvar för att träna dem i härskartekniker.

Mitt inlägg ska ge dig en inblick i hur olika det kan vara, vill du gå finns det alltid ett nytt liv att haka på.

Har du tråkigt på påsklovet eller?
  • Anonym (Hålla ihop)
    IngGaard skrev 2020-04-08 07:59:54 följande:

Ett incitament att det inte alltid är grönare på andra sidan visst?

Separationer kan innebära många dåliga konsekvenser.
  • Heranell
    Anonym (?) skrev 2020-04-05 15:56:15 följande:

Klart det inte är för sent och klart du ska skilja dig om det är det du vill. Men jag kan undra hur mycket kraft ni lagt/lägger på förhållandet? Om du älskar henne, är det inte värt att kämpa för att få det bättre? Nu har jag ingen aning om hur era liv eller förhållandet ser ut. Men får ni någonsin tid själva tillsammans? Hittar ni på saker ihop? Tar ni båda initiativ till att hitta på saker ihop? Överraska den andre? Visar ni uppskattning - på andra sätt än att ha sex? Hur ser det ut med romantiska gester osv? Lägger ni ner tid på relationen i övrigt? Umgås ni? Är det någon obalans i vem som gör mest emotionellt arbete?

Undrar då jag brukar se ett mönster i dessa trådar, män som är extremt oromantiska och initiativlösa, låter frun rodda det mesta hemma + med barnen och ägnar henne ingen större uppmärksamhet åt henne annat än sexuell sådan. Anstränger sig inte alls själv för att bidra till glöd och passion och sen undrar varför frun inte vill ligga...

Hur bidrar du med passion i förhållandet? Ser du henne? Ska inte dra dig över en kam, och vill vara tydlig med att jag säger inte ALLS att det behöver vara så hos er! Men vill bara ge en alternativ ingång då jag sett det så sjukt många ggr. Tänker att ditt svar på dessa frågor även kan ge en tydligare helhet om ert förhållande vilket kan bidra till strid får bättre råd här.

Är ofta kvinnor som kämpar för att få det mysigt med sin partner, planerar utflykter och dejter, gör små romantiska gester, bakar, köper en present apropå ingenting, kliar på ryggen m.m. Men när man ger och ger och ger och... aldrig får något tillbaka, år efter år så nog tröttnar man själv tillslut på att anstränga sig. Och nej, kåt är man definitivt inte. Inte på sin partner iallafall. Men fantasier om andra däremot....

Precis så är min upplevelse. Jag är 50+ och är på väg att separera. Dock så är det min sambo som tycker det är dött mellan oss. Men om man kollar texten jag citerat så kan jag säga att det stämmer helt. Min sambo har helt tagit sin hand från ansvar från hem och barn (vi har inga gemensamma barn, men varsin tonåring), han kör sitt race och ägnar i princip all ledig tid åt sin hobby. Han har i princip aldrig sagt att han kommit på nåt vi ska göra tillsammans, utom de ganska få gånger jag har följt med honom ut på sjön.Ska vi göra nåt med tonåringarna våra barnhelger är det jag som måste komma på vad vi ska göra, men han följer kanske inte med, om det inte är nåt han gillar att göra.

Jag har känslor kvar för honom, men har ändå ledsnat, för jag känner mig ensam, osynlig och ohörd. Har jag fört fram nåt önskemål blir han bara irriterad, och sitter i soffhörnet med sin mobil, om han inte fiskar då. Inte blir man kåt på en mansbebis som sitter i soffan när man själv sliter med 99% av hushållsarbetet, jag kan dammsuga runt fötterna på honom utan att han ser mig. Hade han dragit sitt strå till stacken hade jag nog varit mer villig, om jag känt att vi drog åt samma håll. Nej, även om det är jobbigt nu så tror jag att det blir bra i slutändan. Vi bråkar inte, som tur är, utan är hyfsat överens. Nu letar vi "bara" lägenhet så att en av oss kan flytta och den andra byta vår stora lgh till nåt mindre.

Jag separerade från min dotters pappa när jag var 45, det funkade hur bra som helst, vi var båda färdiga med varandra och det var ett vänskapligt uppbrott.

För dig och din fru skulle jag föreslå parterapi. Jag försökte få med min sambo på det, men han vägrar. Även om det är slut och man ska flytta isär kan det vara värt det anser jag. Det kan även vara ett sätt att hitta tillbaka till varann.

• IngGaard
    Anonym (Kurre) skrev 2020-04-08 15:36:36 följande:
    Har du tråkigt på påsklovet eller?
    Inte alls, vi umgås i familjen, gör utflykter i naturen och ser kultur i stan. Hur mår du själv?
  • IngGaard
    Anonym (Hålla ihop) skrev 2020-04-08 15:46:45 följande:
    Ett incitament att det inte alltid är grönare på andra sidan visst?

Separationer kan innebära många dåliga konsekvenser.
    Lite så men var och en lever sina liv på de sätt de vill/kan.
  • Anonym (Margareta)
    Eemmeelliiee11 skrev 2020-04-09 07:48:04 följande:

Om du inte klarar av att styra upp den här relationen och få den att funka, varför skulle du då klara av att styra upp en annan relation och få den att fungera?

Du drömmer om ett romantiskt särboliv, men lura dig inte till att livet med någon annan per automatik blir en dans på rosor. En bra fungerande relation kommer inte gratis, det är stundtals hårt jobb. Men det är definitivt värt det och det är fullt möjligt.

Tills dess att era barn flyttat hemifrån så är det bättre för den att du satsar på att lista ut varför du med tiden blev oattraktiv för henne och fixar det. Det är svårt men nödvändigt. Du har satt barn till världen och du är skyldig dem att ge den en bra uppväxt. Det handlar inte längre primärt om dig utan om dina barn. Så reparera det du har istället för att lura dig att det per automatik blir bättre med någon annan.

Din relation med frun verkar fungera bra, om jag uppfattat dig rätt så bråkar ni inte mer än något annat par och ni har ett praktiskt fungerande liv. Problemet Är att du blivit helt oattraktiv för henne och det är här som du behöver börja jobba med dig själv, oavsett om du lämnar relationen eller inte så är det nödvändigt att du tar tag i denna biten. Romantik uppstår nämligen ur attraktion, inte tvärt om.

Det finns ett antal böcker som handlar om detta. Married men sex life primer av Athol Kay är en bra början. Eventuellt även No more mr Nice Guy av Robert Glover är läsvärd, även om jag inte är helt hundra på att den sätter fingret på just ditt problem så är den i alla fall läsvärd. Mitt tips är att du börjar med att läsa de två böckerna, och ta sedan kontakt med en psykoterapeut som kan hjälpa dig genom din kommande förvandling. Lägg kraft och energi på det här, det kommer vara så värt det för hela din familj. Och väljer du sedan när barnen blivit större att ändå lämna relationen så står du så mkt bättre rustad för att klara av att behålla gnistan i bästa relation istället för att gå i samma fälla och bli oattraktiv även där.

Tag dig i kragen nu, kämpa på, jobba med dig själv. Lycka till!

Fast det betyder inte per automatik att ts är den som felar.

Man kan få slut på känslor även utan större anledning. Man kan ha en fantastisk partner på många sätt men det hjälper ju inte om inte just jag har rätt känslor. Ibland pratar man om att man växer isär och så är det för många par. Just familjetiden kan göra att intressen, åsikter och värdegrund förändras och omfördelas och sakta men säkert ändras även känslorna för ens partner och man blir mer kompis. Attraktionen dalar för att det blir kompisskap. Man vill kanske faktiskt ligga men det känns konstigt för att det saknas attraktion och till sist säger man ifrån. Allt det här är ju ingens fel utan ibland tar känslorna en annan väg och tar slut.
  • Anonym (?)
    Eemmeelliiee11 skrev 2020-04-09 11:00:08 följande:

Nej, det är min nödvändigtvis så att det är ts som felar, men ts kan bara ändra på sig själv. Man kan inte ändra någon annan. Vill han uppnå romantik igen och ta ansvar för familjen och situationen så är det bästa och det enda han kan göra att jobba på sig själv, eller att splittra familjen.

Du skriver att attraktionen dalar för att det blir konpisskap, jag ser det tvärt om. Det blir kompisskap för att attraktionen dalar.

Så länge det inte är en destruktiv relation utan en fungerande familj där barnen känner trygghet så anser jag att han bör hålla ihop familjen Några år till för barnens skull. Det är inte rättvist att barnen ska behöva lida för att pappan känner ett behov av romantik, som pappa/förälder är det viktigare att se till att barnen har en trygg uppväxt.

Så tills dess att barnen är vuxna så är det bästa och enda han kan göra att jobba på sin attraktion.

Jag håller med dig om att ?det blir kompisskap för att attraktionen dalar?. En romantisk, passionerad, långvarig relation är inget man får gratis, utan kräver hårt jobb! Från båda sidor. En relation är något man behöver vårda. Det kommer inte vara passionerat eller romantiskt jämt. Man kommer inte vara på topp jämt. Förälskelse kan man längta efter men det är bara ett kemiskt rus i hjärnan som varar i max runt ett år. Dvs inget som är värt att ge upp en relation för- om det inte är så att man inte trivs i relationen och vill ha den med någon annan. En djupare kärleksrelation kan dock göra att man får känna de där förälskelse- känslorna då och då, likväl som passion och djup kärlek.

När någon blir lat och inte anstränger sig går det sakta utför. Det är ett nästan konstant arbete. Felet många gör är att sluta ?dejta?, sluta anstränga sig för varandra och sluta uppvakta. Man kan själv välja att se på någon med vänliga ögon eller kritiska ögon. Man behöver fortsätta välja den andre och relationen, jämt. Fortsätta fundera på vad man vill göra med den andre härnäst. Fortsätta fundera på vad man kan göra för att förbättra relationen. När man får barn så är det väll naturligt att det stagnerar lite men det är viktigt att ta tid till varann ändå. Och då utan underliggande krav på att sex är en motprestation. Att bara se det som att få spendera tid i hop och njuta av det. Sex kan vänta. Missförstå mig rätt, det ÄR viktigt för en relation, men det är så många andra saker som är viktigare.

Med det sagt, så tror inte jag på konceptet att stanna ihop för barnens skull. Har man kämpat och försökt, i flera år, men ändå inte är lyckliga ihop, då är det bättre att lämna, just FÖR för barnens skull. Mina föräldrar har varit ihop mer eller mindre för vår skull. Och visst, det har varit mysigt med en kärnfamilj men det är också något som har skavt. Något osynligt som man känner, men inte vetat om, som ligger och gnager. Sen, nu när jag och min bror precis nästan blivit vuxna, så ska dem skiljas. Och helt plötsligt känns det som att vi levt en lögn. Helt plötsligt ser jag min ena förälder med helt andra ögon, och känner nästan avsky. Jag ser vår familjekonstellation, speciellt mina föräldrars relation, utifrån, och vill nästan spy och förstår inte hur jag inte sätt hur saker varit förns nu. Hur jag kunnat vara så lycklig över vår familj. Kanske var jag för liten och för naiv innan. Men nej, jag anser att barn mår bättre av att se sina föräldrar lyckliga i hälsosamma relationer än att se dem i dåliga, destruktiva relationer. Hur jobbigt skiljsmässor än är. Barn gör inte som vuxna säger, utan som vuxna gör, och behöver goda förebilder när det gäller kärleksrelationer. De behöver lära sig hur en hälsosam relation ser ut, för att själv kunna ha hälsosamma relationer. Mina föräldrars relation har påverkat mig på ett negativt sätt och sätter en omedveten förebild för mina relationer. Man påverkas av sin miljö.
  • FluffyAnna

När man har tappat attraktionen för varandra så är det ett väldigt tråkigt liv man går till mötes. Om den inte går att bygga upp, och om det är viktigt för dig så är det kanske bäst med separation. Vi har ETT liv....Och ju äldre män blir desto mer inser man just det.

Jag och mitt ex gicki sär när jag var 45. Nu är jag nygift och har aldrig haft det så bra som jag har nu.

Svar på tråden För gammal för separation?