• brallison

    Fråga till storstadsborna - vad ska ni göra i Påsk

    Intressant att veta hur folk planerar att spendera Påskhelgen i stora städer.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fråga till storstadsborna - vad ska ni göra i Påsk
  • Anonym (Egoister bryr sig ej)
    Anonym (Allvarligt) skrev 2020-04-09 20:18:57 följande:
    De kommer ha bekymmer med extremt hög dödlighet pga våld i hemmen, självmord pga ekonomiska problem som följden av den höga arbetslösheten. Inställa operationer är inte det allvarligaste då det bara är icke livsnödvändiga operationer man ställer in. De som man måste göra gör man fortfarande! Både här och där!!
    Det där kan jag förstå, det var de inställda operationerna du skrev om som jag inte förstod vad du menade med. 
  • Anonym (Allvarligt)
    Anonym (Egoister bryr sig ej) skrev 2020-04-09 20:35:38 följande:
    Det där kan jag förstå, det var de inställda operationerna du skrev om som jag inte förstod vad du menade med. 
    Jag har inte sagt något om inställda operationer... Jag tror att den som skrev om inställda operationer till dig försökte påpeka att totalt lock down inte innebär att man gör några mer operationer än vad man gör idag. Det skulle fortfarande bara vara nödvändiga och akuta operationer som man gjorde.... 
  • Anonym (Dotter)

    Kan svara för min mamma som bor i Sthlm och skulle ha kommit till mig i annan stad. Hon stannar hemma och vi ska laga mat och äta ihop över videosamtal.

  • Anonym (stadsbo, men ej storstad)

    Släktmiddagen ställdes in. Nu blir det familjen plus min mamma(som är i 50-årsåldern, bor 3 km bort och i vilket fall jobbar) som äter middag här. Tyvärr ingen kyrka och inga andra utflykter än ut i naturen. Det suger, men så är det.

  • brallison
    Anonym (eh) skrev 2020-04-09 17:03:54 följande:

    Förresten är det någon som vet hur lång tid det skulle ta om vi gick på att få flockimmunitet i Sverige? 60% infekterade minst säger de väl.


    De antar att det behövs 60% av befolkningen. Största problemet är att ingen vet hur länge man är immun (dvs coronavirus som vilket förkylningsvirus som helst kan mutera (kanske gör redan nu), dvs det kan vara t o m så att man kan aldrig uppnå flockimmunitet. Hur löser vi det?
  • Anonym (Johnny)
    brallison skrev 2020-04-10 17:57:51 följande:

    De antar att det behövs 60% av befolkningen. Största problemet är att ingen vet hur länge man är immun (dvs coronavirus som vilket förkylningsvirus som helst kan mutera (kanske gör redan nu), dvs det kan vara t o m så att man kan aldrig uppnå flockimmunitet. Hur löser vi det?


    Cirka 5 % tros vara smittade i Sth och det är ca 500 döda i Sth.

    Rädd för att det kommer bli massdödninnan det här avtar i styrka.
  • Anonym (stadsbo, men ej storstad)
    brallison skrev 2020-04-10 17:57:51 följande:

    De antar att det behövs 60% av befolkningen. Största problemet är att ingen vet hur länge man är immun (dvs coronavirus som vilket förkylningsvirus som helst kan mutera (kanske gör redan nu), dvs det kan vara t o m så att man kan aldrig uppnå flockimmunitet. Hur löser vi det?


    Man har sett att det muterar mycket lite och virus blir ofta snällare med tiden för att kunna smitta fler. Flera forskare anser att man blur helt immun för en kortare tid och sedan kan man få viruset igen, men i mildare form och viruset i sig kan också bli mildare med tiden. Skippa kinesiska studier och se till ....typ hela resten av världen.

    De andra snälla coronavirusen vi har kan mycket väl ha börjat som covid och många dog. Sedan kom immunitet, de flesta får det som barn och blir milt sjuka. Virusen i sig har blivit snällare för att kunna sprida sig bättre. I övrigt vet vi inte hut stor överdödlighet vi kommer att se i slutändan. Italien är ju inte ens uppe i siffrorna för sin senaste kraftiga flunsasäsong(25000 döda). Än i alla fall. Nu beräknas Italiens dödlighet till 0,5% och då är ju ändå alla asymtomatiska och milda fall inte kända än och Italien registrerar döda på ett generöst sätt. Vi ser detta som massdöd(bland annat) för att vi inte sett nedstängda samhällen förut.
  • Milissis
    brallison skrev 2020-04-10 17:57:51 följande:

    De antar att det behövs 60% av befolkningen. Största problemet är att ingen vet hur länge man är immun (dvs coronavirus som vilket förkylningsvirus som helst kan mutera (kanske gör redan nu), dvs det kan vara t o m så att man kan aldrig uppnå flockimmunitet. Hur löser vi det?


    Det är väl inget man antar utan nåt som räknas ut utifråbb smittalet. Sp säg att smittaletär 2.3 då kommer smitran väl avta när ca 4.3 miljoner är immuna. Från 4.3 är det 5.7 nilj jvat till tio miljoner då smittalet blir noll. Sp anatörmässigt räknat kommer det börja självdö när smuttalet är under ett dvs hmnör 4.3 mikkj plus 2.65 mil vs nör 6.85 milj är immuna om de har rätt i att deflesta saknar symptom så är smittaket hlfre och dp jrövs en störrw andel smitrade flr att det ska självdö
  • Anonym (Allvarligt)
    Milissis skrev 2020-04-10 23:18:15 följande:
    Det är väl inget man antar utan nåt som räknas ut utifråbb smittalet. Sp säg att smittaletär 2.3 då kommer smitran väl avta när ca 4.3 miljoner är immuna. Från 4.3 är det 5.7 nilj jvat till tio miljoner då smittalet blir noll. Sp anatörmässigt räknat kommer det börja självdö när smuttalet är under ett dvs hmnör 4.3 mikkj plus 2.65 mil vs nör 6.85 milj är immuna om de har rätt i att deflesta saknar symptom så är smittaket hlfre och dp jrövs en störrw andel smitrade flr att det ska självdö
    Kan du skriva om ditt inlägg utan alla stavfel... Antar du skriver på mobilen för det är så det ser ut iallafall. Men med så mycket fel är det jättesvårt att förstå hela texten... Det är främst sista meningen som jag inte helt förstår vad du menar...
  • Anonym (Katja)

    Självklart stannar vi hemma. Promenad och go mat inget mer. Ta ansvar det kommer fler påskar.

  • brallison
    Anonym (stadsbo, men ej storstad) skrev 2020-04-10 19:59:54 följande:
    Skippa kinesiska studier och se till ....typ hela resten av världen.

    De andra snälla coronavirusen vi har kan mycket väl ha börjat som covid och många dog. Sedan kom immunitet, de flesta får det som barn och blir milt sjuka.
    Det är just det jag gör - tittar på hela världen, och ser att ingen vet än exakt hur det är.
    Vi har ingen immunitet till andra coronavirus - det är ju virus som ger oss alla förkylningar och vi alla (typ alla) blir sjuka flera ggr per år.
  • Anonym (stadsbo, men ej storstad)
    brallison skrev 2020-04-11 19:17:12 följande:

    Det är just det jag gör - tittar på hela världen, och ser att ingen vet än exakt hur det är.

    Vi har ingen immunitet till andra coronavirus - det är ju virus som ger oss alla förkylningar och vi alla (typ alla) blir sjuka flera ggr per år.


    Viss immunitet kan finnas mot andra coronavirus. Man stöter på dem som barn, blir milt sjuk och sedan är det bra och man klarar sig från hårda fall som.vuxen.
  • Anonym (blå)
    Anonym (stadsbo, men ej storstad) skrev 2020-04-11 19:36:51 följande:
    Viss immunitet kan finnas mot andra coronavirus. Man stöter på dem som barn, blir milt sjuk och sedan är det bra och man klarar sig från hårda fall som.vuxen.
    Intressant, har du källa? Vill gärna läsa mer. 
  • Anonym (Y)
    Anonym (Lisa) skrev 2020-04-09 10:39:37 följande:

    Vi ska åka till fjällen, har hyrt en stuga tillsammans med några vänner och deras familjer.


    Jag undrar faktiskt hur du och de andra familjerna kan ha missat att man inte ska resa nu, särskilt inte till fjällen, det har ju stått jättemycket om detta, många ställen har till och med vädjat att folk ska stanna hemma så att byns sjukvård ska kunna fungera för de som bor där. Har du verkligen missat allt det? Och jo FHM avråder från alla icke nödvändiga resor, det står ju typ överallt att i år firar vi påsk hemma. Läser ni inte eller lyssnar särskilt mycket på nyheter?
  • Anonym (stadsbo, men ej storstad)
    Anonym (blå) skrev 2020-04-11 21:43:13 följande:

    Intressant, har du källa? Vill gärna läsa mer. 


    Läs tex på medicinreporter Amina Manzoors twitter, där hon länkar till olika intressanta studier.
  • Milissis
    Anonym (Allvarligt) skrev 2020-04-11 02:47:48 följande:

    Kan du skriva om ditt inlägg utan alla stavfel... Antar du skriver på mobilen för det är så det ser ut iallafall. Men med så mycket fel är det jättesvårt att förstå hela texten... Det är främst sista meningen som jag inte helt förstår vad du menar...


    Flåt. Jag menade i sista meningen att i det fall en stor del är smittade utan att veta det och utan symptom , dvs en mörk massa, så betyder det att smitt-talet är högre än 2,3 kanske till och med avsevärt högre. I sådant fall kommer en större andel behöva smittas än annars för att smittalet ska närma sig 1. Det kan vara oroväckande i det fall immuniteten är mycket kortvarig. Eftersom man då får svårt att nå ettan
  • Milissis
    Anonym (Allvarligt) skrev 2020-04-11 02:47:48 följande:

    Kan du skriva om ditt inlägg utan alla stavfel... Antar du skriver på mobilen för det är så det ser ut iallafall. Men med så mycket fel är det jättesvårt att förstå hela texten... Det är främst sista meningen som jag inte helt förstår vad du menar...


    Flåt. Jag menade i sista meningen att i det fall en stor del är smittade utan att veta det och utan symptom , dvs en mörk massa, så betyder det att smitt-talet är högre än 2,3 kanske till och med avsevärt högre. I sådant fall kommer en större andel behöva smittas än annars för att smittalet ska närma sig 1. Det kan vara oroväckande i det fall immuniteten är mycket kortvarig. Eftersom man då får svårt att nå ettan
Svar på tråden Fråga till storstadsborna - vad ska ni göra i Påsk