Inlägg från: Anonym (man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (man)

    Vårt förhållande blev bättre efter otroheten

    Oerhörd skrev 2020-04-13 10:07:05 följande:

    Jag tror att de som väljer att stanna sällan berättar för sin omgivning, och därför är det i princip noll relationer som vi känner till som överlever otrohet. Skammen som andra tillskriver den som förlåter är värre än sveket.


    Eller så KÄNNER den som blivit bedragen skam över att ha blivit bedragen, varit lättlurad, känna att man inte duger, etc, etc (givetvis friskt uppmuntrat av den som varit otrogen för att försöka lägga en del av skulden på sin partner och slippa lindrigare undan....) och TROR att alla kommer tycka man är knäpp som förlåter. och väljer därför att inte berätta för någon, men det har egentligen inte så mycket med andras reaktion att göra utan finns mest i ens eget huvud. För man har ju inte ens berättat för någon än och då vet man ju inte hur de kommer reagera och då kan man heller inte påstå att man blivit pålagd skam av andra.
  • Anonym (man)
    Sagoflickan skrev 2020-04-13 00:25:13 följande:

    Min man och jag befinner oss just nu i en otrohetskris och jag känner att vårt förhållande kommer att klara detta och förmodligen precis som du säger t o m bli bättre. I dagens samhälle är att stanna den nya skammen men det cyniska "en gång otrogen alltid otrogen" behöver verkligen inte stämma och man ska inte lyssna på andra.Man får se till person och situation och var och en känner själv vad som är rätt för dem och deras förhållande.


    Behöver inte stämma är inte detsamma som att påståendet är falskt. Det finns ju en anledning att "en gång otrogen, alltid otrogen" öht uppkommit och det beror på att det faktisk stämmer väldigt ofta (inte alltid).  Och det finns det faktiskt belägg för...så att kalla det cyniskt är ganska cyniskt i sig.

    https://www.expressen.se/halsoliv/sex--relationer/darfor-fortsatter-otrogna-att-vansterprassla-/

    Helt ok att förlåta om du vill, men om du ska göra det så gör det baserat på FAKTA och hur verkligheten ser ut och inte på önsketänkande, normalisering, rationalisering, förnekelse, etc....för det är bara självdestruktivt. Att bara fly in i en fantasibubbla där man intalar sig saker och stänger ute verkligheten är INTE ett bra sätt att hantera en otrohet för det innebär att man egentligen inte förlåter sveket i sin helhet utan förminskar den så mycket man bara kan så den ska kunna bli hanterbar, dvs man förlåter en förvanskad version av sveket för den riktiga versionen klarar man inte av att förlåta.
  • Anonym (man)
    Sagoflickan skrev 2020-04-14 15:05:20 följande:
    Jag skrev inte att påståendet är falskt utan just att det inte behöver stämma. Det stämmer såklart på vissa och inte på andra. Man kan inte dra alla otrogna över en kam för att använda den gamla frasen.

    Om jag förlåter gör jag det baserat på fakta, naturligtvis. Jag är en förnuftig och realistisk person som tar allt i beaktande. Jag vet inte varför du får för dig att jag flyr in i en fantasibubbla. 
    Rätt många för att det ska mynta ett uttryck. Och länken jag tog med visar varför det är så vanligt.

    Att dra alla över en kam är givetvis fel, men att anta att personen kommer göra om det baserat på att väldigt många gör det är heller inte fel eftersom det i så fall är en realistisk avvägning. 

    Säga vad man vill om att förlåta men hur man vrider och vänder på det så ÄR det i slutändan en chansning för man har ingen som helst möjlighet att veta om personen kommer göra om det. Man skulle tom kunna argumentera för att det är rent ologiskt eftersom personen precis bevisat att han/hon inte gick att lita på. Att ge någon en andra chans bygger ju ganska mycket på att man litar på (eller hoppas?) att personen säger sanning när den säger att han/hon aldrig kommer göra om det, men personen har ju samtidigt bevisat att hen inte gick att lita på.....

    Om du tar allt i beaktande så borde du oxå förstå att det är väldigt vanligt att otroheten repeteras, så varför kallar du att påpeka det för cysinkt?
  • Anonym (man)
    Anonym (Kärleken är stark) skrev 2020-04-14 15:44:08 följande:
    Jag tycker du väljer att vara elak och att du väljer att medvetet dra negativa slutsatser.
    Jag har läst Sagoflickans inlägg men jag drar inte alls samma slutsatser som du!
    Var det inte du som skrev samma sak i denna tråd.

    https://www.familjeliv.se/forum/thread/80316067-ateruppbygga-forhallande-efter-otrohet/1/nick/80330311

    Och när folk började ifrågasätta dina argument så vägrade du diskutera det och tyckte alla som inte höll med skulle lämna tråden?

    Tänker du göra likadant här?
  • Anonym (man)
    Anonym (A) skrev 2020-04-14 15:58:45 följande:
    Elak? Negativa slutsatser?

    Jag ställde en fråga, om något som hen själv tog upp. Varför skulle det vara elakt? Jag tycker att det skulle vara intressant att veta på vilken fakta hen baserar sitt beslut på när det gäller att förlåta.
    Om man ska utgå ifrån av det hon skrev i den andra tråden så verkar hon vara livrädd för att något i hennes val ifrågasätts och vill att alla enbart ska skriva positiva saker om att förlåta eller hålla tyst.
  • Anonym (man)
    Anonym (Kärleken är stark) skrev 2020-04-14 16:09:43 följande:
    Om du anonym (man) är samma medlem som anonym (jaha) så tänker jag bemöta dig lika.
    Jag har varit aktiv i FL:s forum av och till i mer än tio år och det finns bara en enda gång och en enda medlem där jag tvingats ta beslutet att inte fortsätta diskutera.
    Detta för att inte förstöra för TS och andra i tråden.
    Dock har jag aldrig tyckt att vare sig du eller någon annan ska lämna någon tråd, det är lögn från din sida.

    Med alla andra, även de som har ifrågasatt mina argument, har jag alltid valt att sakligt svara och diskutera.
    Men om du är samma så väljer jag att avstå från att diskutera med dig. Jag tar ansvar för att du och jag inte ska förstöra tråden för TS och andra. 

    TS och alla andra är dock mycket välkomna att fråga, diskutera och argumentera så ska jag gärna försöka svara efter min bästa förmåga.
    Nja, du ville inte bemöta NÅGON som inte gav TS eller dig medhåll, dvs inte bara mig. Så därför undrar jag om du tänker köra med samma stil här och avfärda alla som inte tycker förlåta är det bästaste i världen som bara såna som är negativa vill sabba?
  • Anonym (man)
    Anonym (Kärleken är stark) skrev 2020-04-14 16:38:46 följande:
    Ja, jag är samma och har inte ens försökt dölja det genom att ändra texten. Helt öppen och helt ok med detta.
    Jag föredrar oftast vara anonym i den här typen av trådar för det finns några speciella personer i forumet som verkligen lägger energi på att nedvärdera och göra personliga påhopp på sådana som har lyckats bra med att gå vidare efter otrohet.
    Ok, så att inte hålla med dig eller ifrågasätta det du skriver är detsamma som att "nedvärdera och göra personliga påhopp"?
  • Anonym (man)
    Anonym (Kärleken är stark) skrev 2020-04-14 17:41:46 följande:

    Otrohet är inte så dåligt. Trohet i överdrift är värre (hävdade redan Nils Kjaer på sin tid)


    Jasså, så svek, lögner och manipulation är inte så dåligt menar du? Hur många som blivit bedragna tror du håller med dig om det?
    Anonym (Kärleken är stark) skrev 2020-04-14 17:41:46 följande:

    TS och alla andra är dock mycket välkomna, även de som har ifrågasatt mina argument. Jag har alltid försökt att sakligt svara och diskutera, efter min bästa förmåga.



    Nja, "alltid svara" är väl inte riktigt sant, du är ju noga med att påpeka att det bara gäller vissa och andra inte. Då handlar det inte om förmåga utan om vilja och inte alltid utan när du känner för det.

  • Anonym (man)
    Anonym (Kärleken är stark) skrev 2020-04-14 18:26:30 följande:
    Ja men du måste väl ändå kunna läsa och förstå att det inte är jag som påstår detta,
    utan det är bara ett citat av den kända författaren Nils Kjaer, från någonstans omkring år 1900!

    Jag förstår att det blev ett litet missförstånd där.
    Men välkommen om du vill framföra något eller fråga om något som gäller det jag har skrivit i tråden?
    Ok, så nu vet vi att Nils Kjaer tyckte så omkring år 1900. Men på vilket sätt är det relevant för tråden och vad tycker du själv? Håller du med Nisse?
  • Anonym (man)
    Anonym (Kärleken är stark) skrev 2020-04-16 17:33:47 följande:
    Vet inte om du frågar mig?
    Om du läst mina inlägg så framgår att jag inte har förlåtit, utan jag har valt andra verktyg för att lägga det bakom mig och gå vidare i livet som en lycklig människa. Den händelsen definierar inte mig som person, ligger långt bakom mig och har ingen betydelse i mitt liv.
    Kärlek och en hel del andra positiva aspekter är sådant som har stor betydelse i mitt liv.

    För mig är det ingen fråga alls. Jag förstår inte varför jag skulle ställa mig den frågan, vad skulle vara syftet? Vad skulle svaren innebära och vad positivt skulle det kunna medföra, oavsett om svaret är ja eller nej?
    För mig personligen är det en helt ointressant frågeställning och svaret kan inte ge mig någonting.

    Du som ställer frågan, "miljonerkronorsfrågan", på vilket sätt anser du den vara relevant? Vad skulle det ge dig att få ställa frågan och vad skulle du få ut av svaret?
    Kanske du tänker typ att det ska vara rättvist, om du förlåter så måste också den andre förlåta, annars blir det inte rättvist?
    Kan det ligga något i denna min tolkning?

    Jag bryr mig inte särskilt mycket om att lägga energi på vad som eventuellt är rättvist eller orättvist. Jag konstaterar bara att världen inte är rättvis men att det är inget som jag låter påverka mitt liv eller mitt mående. Jag tycker att jag har det väldigt bra, om någon annan har det ännu bättre på någon punkt så är jag glad för hans eller hennes skull.
    Men det här hänger kanske delvis ihop med att jag sedan lång tid tillbaka aldrig låter avundsjuka eller svartsjuka påverka mig eller vårt liv.
    Så kort sagt ditt sätt att hålla ihop är att strunta i om hur ni beter er mot varandra är rättvist eller orättvist?

    Tja då är det väl i stort sett ok att göra lite som man vill och fullständigt strunta i vad en partner tycker och hur det påverkar ens partner för om det man gör är rättvist eller inte är ju helt ointressant?
  • Anonym (man)
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-04-16 17:57:23 följande:

    Väldigt intressant tråd. Jag har skrivit i min egna tråd om min mans otrohet några veckor efter vårt bröllop. Signaturen ?kärleken är stark?S tankar om att man inte måste förlåta men kan ändå gå vidare fångade mig och jag har funderat på det hela eftermiddagen. Det sätter huvudet på spiken. Jag vet fortfarande inte vad det bär hän men jag funderar starkt på att gå vidare med min man just för att kärleken är så stark och det var tacksamt att ta del av den här tråden för att få bort skuldkänslan av att vara naiv och agera ?fel?.


    Nja är det verkligen huvudet på spiken. Att man sällan förlåter en otrohet utan hittar bara sätt att gå runt det är ju inte direkt någon nyhet, det är något som sägs i stort sett all parterapi.

    Problemet ligger snarare i HUR man gör för att komma runt det. Och där blir det ju klart mer komplext. Och om man läser lite närmare i hur hon resonerat i sitt sätt att komma runt otroheten så kan man ju se en del ganska märkliga argument som tex att "rättvist eller orättvist" är totalt ointressant... vad betyder det i praktiken? Om rättvisa inte spelar någon som helst roll så är det i praktiken fritt fram att göra som man vill och totalt skita i vad det betyder för sin partner.. för om det man gör är rättvist eller ej är ju ointressant, eller?

    Vad gäller din erfarenhet så förstår jag absolut att du saknar din partner och i din tråd diskuterades det livligt varför du hela tiden försökte hitta sätt att förminska, normalisera och rättfärdiga hans beteende, och det mest för att du själv var livrädd för att förhållandet skulle ta slut, och du var själv medveten om att du stoppade huvudet i sanden.

    Så visst kan man förstå att allt som säger att det går att komma över en otrohet är tilltalande för dig, men innan du bara tar till dig "det går att rädda förhållandet" så borde du även fundera över HUR och till vilket pris och hur du kommer må i ett sånt förhållande. För det handlar inte bara om att förhållandet ska överleva, det handlar ju lika mycket om att du ska kunna trivas i ert förhållande och känna dig trygg... kommer du verkligen må bra av att bara lägga dig platt och låta din man bete sig precis hur han vill och du ska bara förlåta allt? Kommer du verkligen må bra i ett förhållande där man struntar i vad som är rättvist eller orättvist?

    Vilket förhållande som helst kan överleva om den ene läger sig platt, gör om lla sina värderingar, suddar bort all sin stolthet och accepterar allt från den andra. Men sen har vi ju frågan är hur kommer du må? Vad kommer det göra med din självkänsla?
  • Anonym (man)
    Anonym (Kärleken är stark) skrev 2020-04-16 18:54:33 följande:
    Det är dina tråkiga tolkningar, ditt sätt att se på livet och kärleken och det är den inställning som du själv väljer att ha.
    Allt det där får stå för dig.

    Jag kan inte finna något samband mellan dina egna negativa tolkningar och det som jag har skrivit.
    Inget i dina val av negativa tolkningar har för mig något som helst samband med mig, inget samband med att jag hellre väljer kärleken och inget samband med mitt sätt att leva mitt liv.
    Du gör självfallet ditt eget val och jag önskar dig lycka till.
    Jaha, hur ska jag då tolka att "rättvist eller orättvist" är ointressant?
    Om du gör något din partner tycker är orättvist, ska personen bara ignorera det?

    Så du menar att det inte finns något samband mellan att strunta i om ens handlingar är rättvisa eller orättvisa med hur det kommer påverka andra människor? Eller hur menar du?
Svar på tråden Vårt förhållande blev bättre efter otroheten