• Anonym (Hon...)

Pappan vill behålla?

Någon som varit i liknande situation som mig där det uppkommit en tidig graviditet där pappan (som är en helt fantastisk- men mkt upptagen sambo) är den som vill behålla men du (mamman) är osäker över huruvida man ska ta steget om att bli förälder eller ej?..  Jag menar man som kvinna uppoffrar ju det mesta medan pappan är mer en åskådare fysiskt och "ansvarsmässigt".. Jag menar det är ju kvinnan och den blivande mannan som kommer behöva axla den större delen av ansvaret... :/  Någon som varit i liknande oroliga situation? Jag menar oftast är det ju mamman som vill behålla och pappan abort... ? 

Vi har stadig relation.. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-29 08:20
    Och nej.. med upptagen menar jag inte någon otrohetsaffär... Man kan även bara sambo och upptagen av sina "måsten" om dagarna och därmed ha mkt lite tid över för annat som tex familj i framtiden..
  • Svar på tråden Pappan vill behålla?
  • fjanten

Din kropp, ditt val. Sedan ska du ju inte acceptera att ha huvudansvaret för barn, oavsett när ni skaffar (om ni nu gör det), allt utöver själva graviditeten kan man ju dela på (och han kan såklart underlätta när du är gravid genom att ta mer av hushållsarbetet än dig).

• GGN
    Anonym (Hon...) skrev 2020-04-28 15:37:54 följande:

Någon som varit i liknande situation som mig där det uppkommit en tidig graviditet där pappan (som är en helt fantastisk- men mkt upptagen sambo) är den som vill behålla men du (mamman) är osäker över huruvida man ska ta steget om att bli förälder eller ej?..  Jag menar man som kvinna uppoffrar ju det mesta medan pappan är mer en åskådare fysiskt och "ansvarsmässigt".. Jag menar det är ju kvinnan och den blivande mannan som kommer behöva axla den större delen av ansvaret... :/  Någon som varit i liknande oroliga situation? Jag menar oftast är det ju mamman som vill behålla och pappan abort... ? 

Vi har stadig relation.. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-29 08:20

Och nej.. med upptagen menar jag inte någon otrohetsaffär... Man kan även bara sambo och upptagen av sina "måsten" om dagarna och därmed ha mkt lite tid över för annat som tex familj i framtiden..

Verkar inte smart att skaffa barn då, nej.
  • Tow2Mater
    Anonym (Evyline) skrev 2020-04-29 09:19:12 följande:
    Jösses. Svårt med läsförståelsen mycket eller?
    Hur ska man annars försöka förstå att TS har en "stadig relation" med en sambo?
  • Anonym (Hon...)
    Tow2Mater skrev 2020-04-29 18:29:20 följande:

Hur ska man annars försöka förstå att TS har en "stadig relation" med en sambo?

För att förtydliga sambo och att vi har en bra och stadig relation och inget ?nytt? där vi känner oss osäkra på om vi vill vara med varandra eller ej?
  • engladprick

Har ni talat om förändringen ett barn skulle skapa i livet ang prioriteringar, hobbys, pengar? Vab och dagar förskolan är stängd?

Vill han ändå ha barn?

Men du låter tveksam och den känslan ska tas på allvar. Med ett barn är ni bundna till varandra som föräldrar till barnet.

• Anonym (det är barnets kropp)

Tänk dig in i hans situation, om någon bara kunde ta ditt barn av daga utan att du kunde göra något åt det.

• Anonym (Hon...)
    Anonym (V) skrev 2020-05-01 13:32:23 följande:

Håller helt med. TS, pilla ut "barnet" med en virknål och ge det till honom,

[quote=80372573][quote-nick]Anonym (det är barnets kropp) skrev 2020-05-01 13:23:29 följande:[/quote-nick]

Tänk dig in i hans situation, om någon bara kunde ta ditt barn av daga utan att du kunde göra något åt det.

Isåfall bör han väl kunna genomgå graviditeten själv med alla krämpor, mående och riskera nya jobbet mm? Vad jag vet är det min kropp och min kropp borde jag ha rätt till att bestämma över- liksom det står i lagen. Skulle däremot han kunna göra graviditeten själv så hade det varit enkelt. Då hade han fått göra det.
  • Anonym (Hon...)

Håller helt med. TS, pilla ut "barnet" med en virknål och ge det till honom, så får han sköta resten av graviditeten.

Det hade väl varit något. Vissa fattar inte vilka uppoffringar det är att som kvinna genomgå något sådant för någon annan... jag vägrar genomgå en förlossning för att någon annan vill ha. Tänker liksom inte agera surrogatmamma. :/
  • Anonym (det är barnets kropp)

Håller helt med. TS, pilla ut "barnet" med en virknål och ge det till honom, så får han sköta resten av graviditeten.

Anonym (Hon...) skrev 2020-05-01 16:05:27 följande:

Isåfall bör han väl kunna genomgå graviditeten själv med alla krämpor, mående och riskera nya jobbet mm? Vad jag vet är det min kropp och min kropp borde jag ha rätt till att bestämma över- liksom det står i lagen. Skulle däremot han kunna göra graviditeten själv så hade det varit enkelt. Då hade han fått göra det.

Anonym (Hon...) skrev 2020-05-01 16:07:40 följande:

Det hade väl varit något. Vissa fattar inte vilka uppoffringar det är att som kvinna genomgå något sådant för någon annan... jag vägrar genomgå en förlossning för att någon annan vill ha. Tänker liksom inte agera surrogatmamma. :/

Nu vet vi alla att det inte fungerar så. Biologi är biologi och det går inte att applicera genusflum här hur mycket man än önskar. "Min kropp"- resonemanget håller bara så länge det bara är den egna kroppen dom påverkas av ens beslut. Det är det inte i det här fallet. Det är barnets kropp.

Och självklart känner de flesta till att det inte är en enel sak att bära och föda barn. De flesta känner bara inte behov av atg gnälla över biologi. Vad sorgligt att sista inlägget ser en graviditet som något man gör för andra. Att unna barnet liv borde inte ens räknas som en uppoffring. Att ge sin nan ett barn är ju fint , men man ger också den gåvan åt sig själv. Man blir mor nu och för alltid.
  • Mimosa86
    Anonym (Hon...) skrev 2020-04-29 08:19:25 följande:

Givetvis min egna sambo som är otroligt upptagen med "sina måsten" för att förtydliga det. Rätt galet att folk tror det handlar om otrohet när man skriver sin sambo och att han är upptagen 

Ok, men är han redo att kanske gå ner i tid? Välja bort fritidsaktiviteter och hobbys? Kanske välja ett annat jobb som möjliggör för familjelivet- dvs sådana här frågor som blivande mammor hela tiden måste brottas med?

Om inte, då verkar han ju inte redo heller för barn.

Och självklart ska du inte förda barn om DU inte är redo för detta. Det är inte ens något att diskutera
Svar på tråden Pappan vill behålla?