• Anonym (Hon...)

Pappan vill behålla?

Någon som varit i liknande situation som mig där det uppkommit en tidig graviditet där pappan (som är en helt fantastisk- men mkt upptagen sambo) är den som vill behålla men du (mamman) är osäker över huruvida man ska ta steget om att bli förälder eller ej?..  Jag menar man som kvinna uppoffrar ju det mesta medan pappan är mer en åskådare fysiskt och "ansvarsmässigt".. Jag menar det är ju kvinnan och den blivande mannan som kommer behöva axla den större delen av ansvaret... :/  Någon som varit i liknande oroliga situation? Jag menar oftast är det ju mamman som vill behålla och pappan abort... ? 

Vi har stadig relation.. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-29 08:20
    Och nej.. med upptagen menar jag inte någon otrohetsaffär... Man kan även bara sambo och upptagen av sina "måsten" om dagarna och därmed ha mkt lite tid över för annat som tex familj i framtiden..
  • Svar på tråden Pappan vill behålla?
  • GGN
    Anonym (det är barnets kropp) skrev 2020-06-02 13:33:52 följande:

Nör är produkten då klar? Eftersom att en fullgången nyfödd bebis inte direkt är färdigutvecklad.... Men du kanske tycker att man kan döds dessa med.... Eller ta andra änden, en gammal och skör människa vars system inte längre fungerar. Är inte den heller en fullvärdig människa? En människa är en människa, är en människa. Du är du, är du, är du.

Jag tycker inte man ska döda någon. Inte ens spindlar dödar jag.

När det inte längre är en parasit utan kan klara sig själv så är det ett eget liv. Den gränsen har klättrat neråt tack vare den fantastiska vård vi har idag. Men innan vecka 18 är det väl ganska kört anar jag...

Min personliga abortgräns är vecka 16, hade inte gjort efter det.
  • Anonym (det är barnets kropp)
    GGN skrev 2020-06-02 14:34:30 följande:

Jag tycker inte man ska döda någon. Inte ens spindlar dödar jag.

När det inte längre är en parasit utan kan klara sig själv så är det ett eget liv. Den gränsen har klättrat neråt tack vare den fantastiska vård vi har idag. Men innan vecka 18 är det väl ganska kört anar jag...

Min personliga abortgräns är vecka 16, hade inte gjort efter det.

Spindlar inte ok att döda, men människor ok. Ja, det låter typiskt...

En människa är aldrig en parasit. Men du tycker alltså att en handikappad människa som behöver hjälp med precis allt är en parasit som man kan göra sig av med om man så har lust? Den har inget värde och är ett ingenting, kan möjligen få lov att existera på nåder. Jo, det är vad du säger.

Varför gör en vecka hit eller dit skillnad för dig? Det är samma människa, som dessutom klarar sig lika lite på egen hand i vecka 15 som i vecka 17. Finns det någon logik?
  • GGN
    Anonym (det är barnets kropp) skrev 2020-06-02 14:41:28 följande:

Spindlar inte ok att döda, men människor ok. Ja, det låter typiskt...

En människa är aldrig en parasit. Men du tycker alltså att en handikappad människa som behöver hjälp med precis allt är en parasit som man kan göra sig av med om man så har lust? Den har inget värde och är ett ingenting, kan möjligen få lov att existera på nåder. Jo, det är vad du säger.

Varför gör en vecka hit eller dit skillnad för dig? Det är samma människa, som dessutom klarar sig lika lite på egen hand i vecka 15 som i vecka 17. Finns det någon logik?

Jag anser ju inte att man dödar en människa.

Handikappade får hjälp av vården för att kunna leva, precis som förtidigt födda barn.

Vecka 16 har jag som personlig gräns eftersom en närstående gjorde abort då och har berättat mycket om upplevelsen.
    GGN skrev 2020-06-02 14:56:53 följande:

Jag anser ju inte att man dödar en människa.

Handikappade får hjälp av vården för att kunna leva, precis som förtidigt födda barn.

Vecka 16 har jag som personlig gräns eftersom en närstående gjorde abort då och har berättat mycket om upplevelsen.

Nej, jag har förstått det. Jag efterfrågar logik...

Exakt, födda människor kan behöva hjälp för att överleva. De kan dö på ett ögonblick om de inte får assistans av människor och teknik. De kan också ha ett mycket begränsat medvetande. Ändå anser du att de är människor och har ett värde och rättigheter. Att man inte kan döda dem för att man har lust. Precis som den ofödde behöver hjälp för att leva och fortsätta sin utveckling(rent krasst kanske man borde räkna ofödda som "mer" människa eftersom att de i de allra flesta fallen kommer att utvecklas till en människa som tids nog klarar sig själv, medan en gravt handikappad människa sitter där denne sitter. OBS detta är inte vad jag anser!), den ofödde kan också ha samma begränsade medvetande som en född människa. Vad är då skillnaden? Vad definierar en människa och ger denne ett värde och rättigheter? Varför är någon en människa i vecka 17, men inte i vecka 14? Var ditt barn inte ditt barn i vecka 14? Var du inte du? Varför är någon en människa bara när denne är önskad?

Suck.. Om jag då berättar om mitt hemska missfall flera veckor tidigare, där barnet ändå kom ut hel och i allra högsta grad var en människa, ändrar du då uppfattning? Bygger du inga egna åsikter? Vad hade varit skillnaden om din bekant gjort abort en vecka tidigare?
  • Anonym (Hon...)
    Anonym (det är barnets kropp) skrev 2020-06-02 15:19:06 följande:
    Nej, jag har förstått det. Jag efterfrågar logik...

Exakt, födda människor kan behöva hjälp för att överleva. De kan dö på ett ögonblick om de inte får assistans av människor och teknik. De kan också ha ett mycket begränsat medvetande. Ändå anser du att de är människor och har ett värde och rättigheter. Att man inte kan döda dem för att man har lust. Precis som den ofödde behöver hjälp för att leva och fortsätta sin utveckling(rent krasst kanske man borde räkna ofödda som "mer" människa eftersom att de i de allra flesta fallen kommer att utvecklas till en människa som tids nog klarar sig själv, medan en gravt handikappad människa sitter där denne sitter. OBS detta är inte vad jag anser!), den ofödde kan också ha samma begränsade medvetande som en född människa. Vad är då skillnaden? Vad definierar en människa och ger denne ett värde och rättigheter? Varför är någon en människa i vecka 17, men inte i vecka 14? Var ditt barn inte ditt barn i vecka 14? Var du inte du? Varför är någon en människa bara när denne är önskad?

Suck.. Om jag då berättar om mitt hemska missfall flera veckor tidigare, där barnet ändå kom ut hel och i allra högsta grad var en människa, ändrar du då uppfattning? Bygger du inga egna åsikter? Vad hade varit skillnaden om din bekant gjort abort en vecka tidigare?
    Tycker personligen att du går lite väl långt. Hur kan man se något som ett liv bara för att det tagit sig in i kvinnans kropp men som varken har armar eller ben? Då är ju spermierna lika mkt ett "barn" så fort dom kommit över i kvinnans kropp. Eller iof redan innan. Varje enskild har ju förmågan att bli ett foster i slutänden. Ska mannen i relationen äga kvinnan å rätten att bestämma över henne för att han gör henne gravid. Ett livslångt fängsel där mamman blir skyldig att ta hand om barnet medan fadern glatt kan glassa vidare. TYcker rimligen att mannen isåfall borde hålla koll på sina simmare. Och att dom inte ska vara någonstans än utanför testiklarna där dom hör hemma. 
    Anonym (Hon...) skrev 2020-06-02 15:35:06 följande:

Tycker personligen att du går lite väl långt. Hur kan man se något som ett liv bara för att det tagit sig in i kvinnans kropp men som varken har armar eller ben? Då är ju spermierna lika mkt ett "barn" så fort dom kommit över i kvinnans kropp. Eller iof redan innan. Varje enskild har ju förmågan att bli ett foster i slutänden. Ska mannen i relationen äga kvinnan å rätten att bestämma över henne för att han gör henne gravid. Ett livslångt fängsel där mamman blir skyldig att ta hand om barnet medan fadern glatt kan glassa vidare. TYcker rimligen att mannen isåfall borde hålla koll på sina simmare. Och att dom inte ska vara någonstans än utanför testiklarna där dom hör hemma. 

Nu har inte barnet tagit sig in i kvinnans kropp, utan två människor har skapat barnet och naturen har ordnat det så at barnet växer i sin mor.

Var exakt går jag för långt(jag raljerar inte utan är genuint intresserad)? Var överskreds gränsen? När exakt blir en människa en människa och får ett värde? Varför är armar och ben viktigt? Om det är viktigt, varför är då en lemlös född en människa?

Spermierna, liksom äggen, är en beståndsdel som bygger en människa. En spermie på egen hand blir inget.

Det handlar inte heller om mannens rätt. Det handlar om om barnets rätt. Människor borde ha koll på sina könsceller ja.
  • Anonym (!)
    Anonym (det är barnets kropp) skrev 2020-05-04 16:06:03 följande:

Nej, spermierna är inte ett människoliv. Det är vad vi talar om i tråden, är det inte? För det är väl inte så att du försöker avleda från ett obekvämt ämne här va?

Jag undrar varför du så stenhårt propsar på att det bästa alltid är att födas? Det är det verkligen inte. I synnerhet inte om mamman inte vill. Är du beredd att ta hand om alla dessa barn som föds till föräldrar som inte vill/kan ta hand om dem?
    Anonym (!) skrev 2020-06-02 16:33:50 följande:

Jag undrar varför du så stenhårt propsar på att det bästa alltid är att födas? Det är det verkligen inte. I synnerhet inte om mamman inte vill. Är du beredd att ta hand om alla dessa barn som föds till föräldrar som inte vill/kan ta hand om dem?

Därför att antingen så har människor ett värde och rätt till skydd(som inte är beroende av någons lust) eller så har de inte det. Därför att livet är en chans, döden är definitiv.

Därför borde det finnas större möjligheter att både ta hand om barn och att ge dem ett nytt liv. Vet du hur många som skulle önska att adoptera inom landet? Vet du hur många som önskar att adoptera bort/inte gla abort. Och för din information så är jag mamma till flera barn, ett av dem har jag inte fött. Både hon, jag(och maken förstås) och hennes nu döda biologiska mamma är så glada för att hon fick leva och komma till vår familj.
  • Anonym (!)

Jag blev själv mamma mot min vilja och det är inget jag rekommenderar. Mitt liv blev förstört som jag ser det och tyvärr påverkar det nog även mitt barn.

Det finns många anledningar till att oönskade graviditeter inte alltid bör fullföljas.

Adoption är nästintill omöjligt pga de hormoner man får som knyter en till barnet.

• Anonym (Pomona)
    Anonym (det är barnets kropp) skrev 2020-06-02 13:30:19 följande:

Jag svarar på din fråga, jag frågar om du inser proportionerna på det du säger och undrar om du menar allvar. Det är lite som när det diskuteras våld mot kvinnor och någon drar till med att män är så hemska att manspreading och våldtäkt är ett likvärdigt övergrepp. Det begriper var och en att det inte är. Samma här, en frukt och en människa går alls inte att jämföra. Inte ens lite. Därför är det menlöst.

Nej du svarar inte på min fråga utan fegar ur. Du måste ju också kunna se att om vi tittar på en äppelkärna finns alla förutsättningarna för att det skall bli ett äpple (precis som ett embryo kan bli en människa) och ändå skulle du kalla det kärna och inte äpple. Det blir ett äpple pga att förutsättningarna finns för växt.

Men om nu livet börjar vid befruktningen, betyder det att du anser att om en kvinna får plus på stickan och någon vecka senare får en blödning, skall hon försöka samla ihop det som kommer ur hennes kropp för att ordna en begravning? Det är ju så att varje människas kvarlevor enligt lag skall tas omhand och det är straffbart att underlåta att göra det. Hur gör vi med de som inte ens vet om att de är gravida när missfallet sker, skall de ?människorna? som då kommer ur kvinnokroppen inte ha samma rätt till begravning? Vad säger du, som värnar allt liv så mycket. Du måste väl ha en bra lösning på det också!
Svar på tråden Pappan vill behålla?