• Anonym (TS)

Att inte gå ner i vikt trots hårt kämpande

Jag är irriterad! Jag väger 84 kg till mina 165 cm. Jag ser vältränad ut, har ingen mage, men har bröst och rumpa och lite för stora armar och ben. Jag vill bli mindre i storlek. Men det händer ABSOLUT ingenting på vågen. Jag räknar kalorier. Har dragit ner till 1300 kcal om dagen (enligt Lifesum kan jag äta 1500 kcal om dagen, men då gick jag upp istället). Jag går 8-10 km om dagen. Räknar inte med detta i kaloriintaget. I övrigt har jag ett stillasittande arbete, så rör mig inte mer än det jag aktivt rör mig.

När jag googlar på nätet får jag bara upp en massa info om misstag folk gör som att glömma räkna de flytande kalorierna, äter mer än vad de tror etc etc, men det är verkligen inte så för mig. Jag är super noga. Räknar varje grej, väger maten och räknar varje ingrediens och måttar när jag gör recept. Jag har även testat varianter som att dra ner på kolhydrater, äta veganskt o.s.v. Varför händer ingenting???

Innan jag fick barn hade jag aldrig några problem med att tappa i vikt när jag gick in för det. Jag brukade sedda inför sommaren och det gick alltid enligt planen. Varför går det inte nu? Jag är inte i klimakteriet än, så det kan inte vara det.

Börjar bli desperat.

• Svar på tråden Att inte gå ner i vikt trots hårt kämpande
  • Anonym (Ok)

84 kg till 165 och du menar att det inte syns??! 30.9 i BMI är fetma... Så med det sagt är det lite svårt att ta dig på allvar när du säger att du inte överäter.

Tror helt enkelt att du har förminskar glasögonen på när du ser dig själv i spegeln och storleken på dina portioner.

Absolut inget fel i att vara stor, men man lär se verkligheten som den är innan man säger att man gör allt rätt och inte går ner i vikt.

• SvenOlsson

Åldern ställer till det en del. Jag äter mindre och väger mer i fyrtioårsåldern än jag gjorde i tjugoårsåldern, när det var det omvända som gällde. Kroppen förbränner färre kalorier när man blir äldre. Men, det ändrar inte på faktum att övervikt beror på man får i sig fler kalorier än man gör sig av med. Något annat är fysiskt omöjligt.

• Anonym (Superlätt)
    Anonym (Ok) skrev 2020-05-25 23:34:04 följande:

84 kg till 165 och du menar att det inte syns??! 30.9 i BMI är fetma... Så med det sagt är det lite svårt att ta dig på allvar när du säger att du inte överäter.

Tror helt enkelt att du har förminskar glasögonen på när du ser dig själv i spegeln och storleken på dina portioner.

Absolut inget fel i att vara stor, men man lär se verkligheten som den är innan man säger att man gör allt rätt och inte går ner i vikt.

BMI säger absolut inte alls. Nu är jag iof 173 cm men om jag väger 84 kh så är jag SMAL. Det säger inte BMI att jag är då kan jag ju säga
  • Touma

Nu har jag ej läst alla kommentarer men prova med periodisk fasta det hjälpte mig jätte mkt med 60 min rask promenad

• StevenDiese
    Anonym (Ok) skrev 2020-05-25 23:34:04 följande:

BMI är ett värdelöst mått. Bukomfång är mycket tydligare. Och då ska man gärna ha hälften av sin längd i omkrets. Helst under.
  • Anonym (Ok)
    StevenDiese skrev 2020-05-26 07:59:12 följande:

BMI är ett värdelöst mått. Bukomfång är mycket tydligare. Och då ska man gärna ha hälften av sin längd i omkrets. Helst under.

Men med den vikten och längden så måste man nästan bestå av svart materia för att inte se tjock ut.
  • Anonym (VV)
    Kvinnor ska ha midjemått helst under 80 cm för att inte ha förhöjd risk för sjukdomar. Men absolut under 88 cm. 

Jag har tidigare skrivit i tråden att jag inte haft behov av att gå ner i vikt - det stämmer då jag har ett stabilt BMI 22, min kropp vill inte röra sig så mycket åt något håll när det gäller vikt. Men jag hade ett midjemått på 86 cm och insåg att jag tillhörde de som har för mycket fett trots ett BMI som ligger inom normalspannet. Läste en intressant artikel om det på träningslära.se:
    https://traningslara.se/50-av-alla-tjejer-och-kvinnor-ar-overviktiga-trots-normalt-bmi/

(
    Tycker det är en bra sida med mycket information överhuvudtaget!)

Så jag fick börja träna rejält och tänka över vad jag åt och minskade midjemåttet med en cm i veckan tills jag kom ner till 79, då tog jag det lugnare igen men hade lärt mig mycket om kost och träning under tiden.
  • chrissepisse
    BMI ger trots allt en fingervisning om hur man ligger till viktmässigt. I kombination med midjemått blir det ännu bättre. 

Som jag har förstått det är det fler personer som har ett BMI under 25 men ett hälsofarligt midjemått än personer som har ett BMI över 25 och ett hälsosamt midjemått. Det är nog ytterst sällsynt att en kvinna som inte är proffsatlet har ett BMI över 30 och ett hälsosamt midjemått.
  • Anonym (kalla)

sluta räkna kalorier och ät riktig mat i stället, kött/kyckling/fisk, smör, ägg och lite ovanjordsgrönsaker som broccoli, blomkål etc. Ät när du är hungrig tills du är mätt. Skippa pasta, potatis, ris och annan onödig näringsfattig bukfylla.

• Anonym (TS)

Vill bara säga att när jag vägde mig imorse så stod vågen på 82,7 kg. Jag har stått still i flera veckor, men nu helt plötsligt så hade det hänt något. Känns så bra! Önskar som sagt att det gick lite fortare, men så länge det går neråt så är det åtminstone bättre än ingenting.

Svar på tråden Att inte gå ner i vikt trots hårt kämpande