• Anonym (TS)

Att inte gå ner i vikt trots hårt kämpande

Jag är irriterad! Jag väger 84 kg till mina 165 cm. Jag ser vältränad ut, har ingen mage, men har bröst och rumpa och lite för stora armar och ben. Jag vill bli mindre i storlek. Men det händer ABSOLUT ingenting på vågen. Jag räknar kalorier. Har dragit ner till 1300 kcal om dagen (enligt Lifesum kan jag äta 1500 kcal om dagen, men då gick jag upp istället). Jag går 8-10 km om dagen. Räknar inte med detta i kaloriintaget. I övrigt har jag ett stillasittande arbete, så rör mig inte mer än det jag aktivt rör mig.

När jag googlar på nätet får jag bara upp en massa info om misstag folk gör som att glömma räkna de flytande kalorierna, äter mer än vad de tror etc etc, men det är verkligen inte så för mig. Jag är super noga. Räknar varje grej, väger maten och räknar varje ingrediens och måttar när jag gör recept. Jag har även testat varianter som att dra ner på kolhydrater, äta veganskt o.s.v. Varför händer ingenting???

Innan jag fick barn hade jag aldrig några problem med att tappa i vikt när jag gick in för det. Jag brukade sedda inför sommaren och det gick alltid enligt planen. Varför går det inte nu? Jag är inte i klimakteriet än, så det kan inte vara det.

Börjar bli desperat.

• Svar på tråden Att inte gå ner i vikt trots hårt kämpande
  • Anonym (TS)
    Anonym (...) skrev 2020-05-24 17:30:30 följande:

Jag är 169 lång och vägde för två år sedan 86 kg. Kan tänka mig att jag såg ut ungefär som dig, mina kilon sågs inte som övervikt utan jag var bara större med en hel del muskler... Sprang en del men inte särskilt seriöst! När jag insåg hur mycket övervikt jag faktiskt hade bestämde jag mig att det var nog. Jag ville bli mindre för att orka mer och leva längre!

Började att dricka naturdiet i 5 veckor och gick ner 12 kg, sedan började jag löpträna varannan dag och tänkte på vad jag åt. Uteslöt bröd, pasta, potatis, ris, kakor, godis och läsk helt. Efter totalt 3 månader hade jag gått ner 20 kg! Trodde inte min kropp skulle svara så bra då jag inte kunnat gå ner tidigare. Idag löptränar jag någon/ett par gånger i veckan, äter fortfarande åt lchf-stuket och håller vikten :) Egentligen rekommenderar jag inte denna metod men vad fasen ska man göra när inget annat funkar??? Lycka till!

Kul att läsa en framgångssaga =)

Jag klarar inte att leva på Naturdiet (försökt flera ggr), men det fungerar verkligen inte.

Jag märker att om jag tränar kondition samtidigt som jag räknar kalorier så kan jag minska något gram lite då och då, men det går extremt långsamt. Springer också gärna, men har fått benhinneinflammation på sistone så nu kan jag bara promenera.
  • möjligt
    Anonym (TS) skrev 2020-05-24 22:10:10 följande:

Nej, det är ju bara vi som varit med om det själva och som vet att vi inte fuskar/fuskat som kan kan tro på varandra verkar det som. Jag ger dockningen upp för jag märker att saker händer ändå, men hade gärna tappat i vikt. Kommer väl tappa något halvkilo i månaden, men hade ju gärna sett att det gick liite fortare.

Fast det är den otrevliga verkligheten att om man är en förhållandevis liten, ej ung kvinna med ett ganska stillasittande liv då har man inte då mycket marginaler om man vill gå ned långsamt. Kanske bränner din kropp 1500-1600 kalorier normalt. Om du då skär ned på 300 kcal per dag och håller det strikt varenda dag så kommer du ändå inte ned mer än 1.2 kg på en månad. Fuskar du då en eller flera dagar så blir det ännu mindre.

Sen är det där som du talar om med svältläge en myt eftersom när det nämns så brukar det användas som anledning att man trots att man äter jättelite över lång tid inte går ned i vikt, vad dom däremot är helt sant är att om man drar ned födointaget så försöker kroppen mycket riktigt hushålla med energin men det är på sätt du själv kan påverka. Du kan känna dig kall så att du klär på dig lite mer och kroppen förbränner mindre på att hålla fig varm, du kommer att känna dig lite tröttare så att du kanske inte går lika mycket eller är lika aktiv generellt under dagen etc

Men om du istället går ut lite hårdare med neddragningen på kost så hamnar du i ren ketod vilket inte alls är ett sparläge, snarare kan det beskrivas som kroppens nödläge där de flesta plötsligt blir väldigt energiska. Fungerar ungefär som adrenalin och är troligtvis kroppens försvarsmekanism för att se till att du har ork och energi att ge dig ut och leta mat. Hade man bara blivit trött så hade urmänniskan inte överlevt.

Så det är oftast mycket lättare att gå ned om du går ned i kalorier så mycket att du kan rida på ketosenergin. Men sen måste man ju kombinera med att hitta en vardagsbslans för kosten i längden också.
  • Anonym (Superlätt)
    möjligt skrev 2020-05-24 22:27:49 följande:

Fast det är den otrevliga verkligheten att om man är en förhållandevis liten, ej ung kvinna med ett ganska stillasittande liv då har man inte då mycket marginaler om man vill gå ned långsamt. Kanske bränner din kropp 1500-1600 kalorier normalt. Om du då skär ned på 300 kcal per dag och håller det strikt varenda dag så kommer du ändå inte ned mer än 1.2 kg på en månad. Fuskar du då en eller flera dagar så blir det ännu mindre.

Sen är det där som du talar om med svältläge en myt eftersom när det nämns så brukar det användas som anledning att man trots att man äter jättelite över lång tid inte går ned i vikt, vad dom däremot är helt sant är att om man drar ned födointaget så försöker kroppen mycket riktigt hushålla med energin men det är på sätt du själv kan påverka. Du kan känna dig kall så att du klär på dig lite mer och kroppen förbränner mindre på att hålla fig varm, du kommer att känna dig lite tröttare så att du kanske inte går lika mycket eller är lika aktiv generellt under dagen etc

Men om du istället går ut lite hårdare med neddragningen på kost så hamnar du i ren ketod vilket inte alls är ett sparläge, snarare kan det beskrivas som kroppens nödläge där de flesta plötsligt blir väldigt energiska. Fungerar ungefär som adrenalin och är troligtvis kroppens försvarsmekanism för att se till att du har ork och energi att ge dig ut och leta mat. Hade man bara blivit trött så hade urmänniskan inte överlevt.

Så det är oftast mycket lättare att gå ned om du går ned i kalorier så mycket att du kan rida på ketosenergin. Men sen måste man ju kombinera med att hitta en vardagsbslans för kosten i längden också.

Fast för att hamna i ketos och driva kroppen med ketonkroppar, som tar av fett för att bildas, räcker inte att dra ner på födointaget. Här pratar vi ren fasta alternativt enbart fett ocj protein där proteindelen inte får vara för stor och Max cirka 20 gram kolhydrater per dag. Ska man hålla sig under 20 så talar vi om att man inte ens kan äta tomater utan det är grön sallad och fett och protein som gäller
  • möjligt
    Anonym (Superlätt) skrev 2020-05-24 22:52:18 följande:

Fast för att hamna i ketos och driva kroppen med ketonkroppar, som tar av fett för att bildas, räcker inte att dra ner på födointaget. Här pratar vi ren fasta alternativt enbart fett ocj protein där proteindelen inte får vara för stor och Max cirka 20 gram kolhydrater per dag. Ska man hålla sig under 20 så talar vi om att man inte ens kan äta tomater utan det är grön sallad och fett och protein som gäller

Dumheter

Du pratar om en keto-kost vilket är en helt annan sak. Ketos hamnar du även i när du äter mycket färre kalorier än du förbränner så att kroppen tvingas förbränna rejäla mängder av fettreserverna för att gå runt. Även med diet shakes som innehåller massa socker så hamnar du i ketos
  • möjligt

Ketos innebär inte att kroppen enbart drivs av nedbrutna fettceller utan bara till en stor del av nedbrutna fettceller.

• Anonym (Superlätt)
    möjligt skrev 2020-05-24 22:57:34 följande:

Dumheter

Du pratar om en keto-kost vilket är en helt annan sak. Ketos hamnar du även i när du äter mycket färre kalorier än du förbränner så att kroppen tvingas förbränna rejäla mängder av fettreserverna för att gå runt. Även med diet shakes som innehåller massa socker så hamnar du i ketos

Så har jag verkligen inte uppfattat det när jag läst om ketos, inte då enbart utifrån ketogen diet.

Hela grejen handlar ju om att göra slut på alla komhydratreserver för att kroppen skall kunna hamna i ett läge där den kan drivas av ketonkroppar. Fyller man på med kolhydrater så

Bryts ju detta?

Jag är väldigt intresserad av att läsa om att hamna i ketos på det sättet du säger att man kan men kan inte finna nåhot när jag googlar. Har du kolla på var jag kan läsa om detta? Vill gärna inte gå genom livet och ha missuppfattat begreppet ketos och hur man uppnår det.
  • Anonym (Superlätt)
    möjligt skrev 2020-05-24 22:59:15 följande:

Ketos innebär inte att kroppen enbart drivs av nedbrutna fettceller utan bara till en stor del av nedbrutna fettceller.

wellobe.aftonbladet.se/kampanj/artikel/22795783

Nej jag använder normalt inte Aftonbladet som källa. Men när jag googlar handlar allt om ketidiet. Detta var det närmaste jag kom i form av bara diskussion gällande vad ketos är
  • Anonym (s)

Skippa dieter. Titta på vad du äter så det är balanserat. Skippa sötsaker och söta drycker. Sen satsar du på högintensiv träning som tex olika intervallträning, eller tex köra burpees intensivt korta perioder. Sen ska du köra styrketräning för mer muskler förbränner mer fett. Promenader ger inte så mycket du måste få upp pulsen mer.

• möjligt
    Anonym (Superlätt) skrev 2020-05-24 23:13:46 följande:

Så har jag verkligen inte uppfattat det när jag läst om ketos, inte då enbart utifrån ketogen diet.

Hela grejen handlar ju om att göra slut på alla komhydratreserver för att kroppen skall kunna hamna i ett läge där den kan drivas av ketonkroppar. Fyller man på med kolhydrater så

Bryts ju detta?

Jag är väldigt intresserad av att läsa om att hamna i ketos på det sättet du säger att man kan men kan inte finna nåhot när jag googlar. Har du kolla på var jag kan läsa om detta? Vill gärna inte gå genom livet och ha missuppfattat begreppet ketos och hur man uppnår det.

Om du tänker med lite logik så ser du det. Tänk dig för enkelhetens skull att en person bränner 2000 kal/dag.

Personen äter blandkost om 1000 kal/dag.

Var kommer de övriga 1000 kal från? Jo från fettreserver.

Om du fortsätter på ett sådant kaloriunderskott så har kroppen ingen möjlighet att bygga upp några nya kolhydratdepåer utan fortsätter att bränna fett.

Först kommet den att bränna det du äter, när det är slut så bränner den fettet.

Testa själv att ligga på 500 kal per dag en vecka, de första dagarna blir du trött, hängig och hungrig och kroppen försöker få dig att sluta med dina ?idiotier? och börja äta igen. Fortsätter du med det låga kaloriintaget så har du övertygat kroppen om att ingen mer mat finns tillgänglig och ketosen kickar igång. Du märker då en ökad energi och att din andedräkt börjar lukta lite konstigt, acetonaktigt.

Naturligtvis förutsätter detta att du har lite fettreserver att ta av, har du inte det så är det en mycket dålig idé. Då leder det sannolikt till massiva blodsockerfall och hetsätning.

En ketokost handlar om att lyckas hålla ketos fast du går plus minus noll i kalorier vilket blir en helt annan sak.
  • Anonym (Superlätt)
    möjligt skrev 2020-05-24 23:30:17 följande:

Om du tänker med lite logik så ser du det. Tänk dig för enkelhetens skull att en person bränner 2000 kal/dag.

Personen äter blandkost om 1000 kal/dag.

Var kommer de övriga 1000 kal från? Jo från fettreserver.

Om du fortsätter på ett sådant kaloriunderskott så har kroppen ingen möjlighet att bygga upp några nya kolhydratdepåer utan fortsätter att bränna fett.

Först kommet den att bränna det du äter, när det är slut så bränner den fettet.

Testa själv att ligga på 500 kal per dag en vecka, de första dagarna blir du trött, hängig och hungrig och kroppen försöker få dig att sluta med dina ?idiotier? och börja äta igen. Fortsätter du med det låga kaloriintaget så har du övertygat kroppen om att ingen mer mat finns tillgänglig och ketosen kickar igång. Du märker då en ökad energi och att din andedräkt börjar lukta lite konstigt, acetonaktigt.

Naturligtvis förutsätter detta att du har lite fettreserver att ta av, har du inte det så är det en mycket dålig idé. Då leder det sannolikt till massiva blodsockerfall och hetsätning.

En ketokost handlar om att lyckas hålla ketos fast du går plus minus noll i kalorier vilket blir en helt annan sak.

Tack för fin förklaring. Detta förutsätter då att man verkligen håller mängden kalorier. Råkar du hamna på överskott i ett par dar kommer ketosen brytas?

Är ju samma sak med en ketokost. Bryter du den ett par dar så hamnar du ur ketos.

Tycker dock det är lite märkligt på ett sätt. Utifrån det du beskriver borde ju i princip alla som bangar hamna i ketos och få effekten man får vid ketogen kost. Alltså snabb viktnedgång och inget nedbrytande av muskler. Förutsatt att man svarar postorivy på den typen av kost.

Jag kan ju säga att om jah lägger mig på samma kaloriintag med vanlig kost vs ketoskost så går jag ner betydligt mindre på vanlig kost.

Men kanske handlar mer om individnivå då
Svar på tråden Att inte gå ner i vikt trots hårt kämpande