• Anonym (TS)

Att inte gå ner i vikt trots hårt kämpande

Jag är irriterad! Jag väger 84 kg till mina 165 cm. Jag ser vältränad ut, har ingen mage, men har bröst och rumpa och lite för stora armar och ben. Jag vill bli mindre i storlek. Men det händer ABSOLUT ingenting på vågen. Jag räknar kalorier. Har dragit ner till 1300 kcal om dagen (enligt Lifesum kan jag äta 1500 kcal om dagen, men då gick jag upp istället). Jag går 8-10 km om dagen. Räknar inte med detta i kaloriintaget. I övrigt har jag ett stillasittande arbete, så rör mig inte mer än det jag aktivt rör mig.

När jag googlar på nätet får jag bara upp en massa info om misstag folk gör som att glömma räkna de flytande kalorierna, äter mer än vad de tror etc etc, men det är verkligen inte så för mig. Jag är super noga. Räknar varje grej, väger maten och räknar varje ingrediens och måttar när jag gör recept. Jag har även testat varianter som att dra ner på kolhydrater, äta veganskt o.s.v. Varför händer ingenting???

Innan jag fick barn hade jag aldrig några problem med att tappa i vikt när jag gick in för det. Jag brukade sedda inför sommaren och det gick alltid enligt planen. Varför går det inte nu? Jag är inte i klimakteriet än, så det kan inte vara det.

Börjar bli desperat.

• Svar på tråden Att inte gå ner i vikt trots hårt kämpande
  • Anonym (Ätardag)

Något som till min förvåning hjälpt mig är att ha en s.k. ätardag i veckan. Det rekommenderas inte om man har problem med hetsätning, men annars kan det hjälpa. Denna länken kanske du finner intressant, det står en hel del om detta och förklarar varför det funkar och vad som händer i kroppen. fyratimmarskroppen.se/visa_artikel.php

Sedan är ju alla olika, men tänkte att det kunde vara något. 1300 kcal om dagen låter väldigt lite och då kanske kroppen får en knuff med ökat kaloriintag en dag i veckan. :)

Själv kör jag Viktväktarna nu och tycker att det funkar utmärkt, där sparar man ju bonuspoints så att man kan äta en del extra när man vill. :)

• Anonym (Hmm...)
    Anonym (Sofipropp) skrev 2020-05-27 21:34:28 följande:
    Så alla tjocka människor har väldigt sällsynta hormonstörningar som gör det omöjligt att gå ner i vikt...? Oavsett om du har brist på sköldkörtelhormon så kan jag garantera dig att du går ner i vikt om du äter 1200 kcal per dag.
    1200 kalorier per dag är vad de i My 600 Lb-life ordineras. De som följer dieten rasar i vikt första månaderna. Rekordet är en som gick ner 55 kg på en månad. Följt serien i alla år och det har aldrig varit nån där som inte gått ner som dragit ner på kaloriintaget. Gemensamt för de alla har dock varit att de inte fattat hur mycket de egentligen äter och vad som är normalt. Nu väger de iofs runt 300 kg allihopa, men även mindre feta underskattar oftast vad de äter.
    Minns inte vad tv-programmet hette, men det var engelskt och de smygfilmade tjockisar en vecka för att se vad de egentligen åt. De blev totalt chockade själva för de kunde inte fatta att det var så mycket mat de fick i sig. Många trodde att de hade nåt fel som gjorde att de inte kunde gå ner. Alla blev överbevisade om att så var inte fallet.
    Äter man mindre än man gör av med går man ner. Går man inte ner äter man mer än man tror. Det kan ju bero på flera saker. Räkna kalorier är inte lätt. Provade själv några veckor eller om det var månader och höll på att bli knäpp. Jag tror ingen orkar göra det i längden utan det måste handla om bättre och andra val i vardagen. John Dryden uttryckte det bra: "Du formar själv dina vanor- sedan formar de dig".
  • Anonym (,,,)
    Anonym (Sofipropp) skrev 2020-05-27 21:34:28 följande:
    Så alla tjocka människor har väldigt sällsynta hormonstörningar som gör det omöjligt att gå ner i vikt...? Oavsett om du har brist på sköldkörtelhormon så kan jag garantera dig att du går ner i vikt om du äter 1200 kcal per dag.
    Alla är det väl ingen som har sagt? Men många för det är en folksjukdom och knappast sällsynt. Jag har varit under 1200 utan att vågen rört sig en millimeter..
  • Anonym (......)
    Anonym (,,,) skrev 2020-05-28 00:50:43 följande:

Alla är det väl ingen som har sagt? Men många för det är en folksjukdom och knappast sällsynt. Jag har varit under 1200 utan att vågen rört sig en millimeter..

Det är tyvärr också en fråga om hönan eller ägget eftersom många med rejäl övervikt faktiskt får sköldkörtelproblem på vägen. Som sedan faktiskt kan bli bättre när de tappar i vikt.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4911848/

Det är såklart inte alla fall det handlar om men det är också lite kontroversiellt att tala om det.
  • Anonym (,,,)
    Anonym (......) skrev 2020-05-28 09:52:02 följande:
    Det är tyvärr också en fråga om hönan eller ägget eftersom många med rejäl övervikt faktiskt får sköldkörtelproblem på vägen. Som sedan faktiskt kan bli bättre när de tappar i vikt.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4911848/

Det är såklart inte alla fall det handlar om men det är också lite kontroversiellt att tala om det.
    Jag har alltid varit jättesmal tidigare. När sköldkörteln började krångla gick jag upp några kilo men de sitter som berget och jag måste i princip tokfasta för att något ska hända. Skulle jag äta ?normalt? skulle jag rulla fram..
  • Anonym (TS)
    Anonym (,,,) skrev 2020-05-27 21:26:25 följande:

Det är iofs du som förnekar hur en sjukdom ger symptom och kallar det för magi..

Kan bara hålla med dig här. Somliga vill bara inte inse att det verkligen finns många som har medicinska problem. En av tio kvinnor som fött barn är inte någon liten siffra. Det är statistik som visar på detta. Sen har vi klimakteriet som även den bevisligen sänker kvinnors ämnesomsättning betydligt. Det är inga medicinska under, utan fakta.

Nu tillhör inte jag någon av dessa grupper, menar förneka dess existens för den skull vore enbart ignorant. Personligen har jag nu kommit fram till att det helt enkelt är Lifesum som som räknat ut för högt intag för mig för att jag skulle kunna gå ner. Nu när jag ändrat manuellt händer saker.
  • Anonym (TS)
    Anonym (,,,) skrev 2020-05-28 00:50:43 följande:

För den som har fel på sköldkörteln så är det inte alls säkert att de kan gå ner på det. Det beror på hur stor rubbningen är och åt vilket håll. Det kan innebära att det blir helt omöjligt att gå upp i vikt utan medicinering också.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ätardag) skrev 2020-05-27 22:01:34 följande:

Något som till min förvåning hjälpt mig är att ha en s.k. ätardag i veckan. Det rekommenderas inte om man har problem med hetsätning, men annars kan det hjälpa. Denna länken kanske du finner intressant, det står en hel del om detta och förklarar varför det funkar och vad som händer i kroppen. fyratimmarskroppen.se/visa_artikel.php

Sedan är ju alla olika, men tänkte att det kunde vara något. 1300 kcal om dagen låter väldigt lite och då kanske kroppen får en knuff med ökat kaloriintag en dag i veckan. :)

Själv kör jag Viktväktarna nu och tycker att det funkar utmärkt, där sparar man ju bonuspoints så att man kan äta en del extra när man vill. :)

Jag är helt stillasittande förutom min mil om dagen, så 1300 är nog inte så lite då. Det verkar fungera i alla fall, så länge jag även gör min powerwalk. Missar jag den verkar ingenting hända ändå, så jag måste tydligen ligga på ca 800 kcal om dagen för att kunna gå ner i vikt (går ändå långsamt, men det händer åtminstone något nu) egentligen, men det är som det är. Känner att det fungerar, blir inte vansinnig av hunger.

Ätardag tror jag också på så länge det inte blir att man kastar i sig pizza, chips och godis i mängder den dagen utan att det mer handlar om att äta okej, men utan att räkna just den dagen. Det verkar nämligen fungera för mig. Jag tappar alltid efter att ha haft en sådan dag (men fungerar inte om jag aldrig räknar, utan det måste vara någon gång då och då).
  • Anonym (Sleevad)
    Anonym (TS) skrev 2020-05-24 13:53:16 följande:

Det är detta som irriterar mig så otroligt mycket. Jag VET att jag räknar rätt, så felet måste finnas någon annanstans.

Kan inte någon som tror på vad jag säger svara istället?

Det jag själv funderat på är om det beror på att jag är så pass stillasittande. Eller om kroppen går in i något slags svältläge (stänger ner vissa kroppsfunktioner) och därför bränner mindre kalorier. Man brukar ju säga att kroppen behöver minst 1200 kcal för att alls fungera, men tänk om det är så att min kropp gått ner på en förbränning som ligger på typ 800 kcal i månaden. Kan det vara så?

En annan sak som är irriterande är att när jag bett om hjälp hos sjukvården så säger de att jag inte ser överviktig ut och menar att jag inte behöver gå ner trots vikten. Jag lyckades tjata till mig en dietist under min andra graviditet, men hon sa mest: ?Du äter ju bra, så du får nog bara acceptera att din kropp är så här när du är gravid (dvs lägger på sig mycket)?. Då räknade jag dock inte kalorier.

Jag vägde 104kg till mina 165. Jag gjorde som dig, räknade kalorier och tränade. Gick inte ner. Vägde och mätte maten. Gick inte ner. Började skylla på lägre förbränning, svältläge mm. Andra talade om fakta, jag ville inte lyssna.

Jag valde att bekosta en gastric sleeve själv då jag inte orkade längre. Min magsäck är nu 2dl stor. Jag äter lite, ofta och uteslutit saker som magen inte tål (produkter med vete och laktos, för fet mat osv). Jag har rasat 35kg på 6 mån. Kroppen har verkligen svälts då jag de första 3 mån knappt fick i mig en dl mat. Så att kroppen spar är en myt..svältläge innebär att man går ner. Hår faller av, kroppen tar av fett för att organen ska få bränsle, hjärnan blir segare än segast. Man funkar inte. Men ner går man, i vikt.

Vad jag lärt mig- man behöver äta betydligt mindre än man tror. Eller snarare, jag åt betydligt mer än min kropp gjorde av med. Precis som vetenskapen säger. Har nu lagt om min livsstil och hela mitt ätmönster. Jag hade inte klarat av detta utan mitt verktyg för jag hade hungrat ihjäl. Behövde något som stoppade mig från att överäta. Psykiskt är jag dock inte i kapp och jag kämpar fortfarande med problematiken bakom ätmönster osv.

Lycka till med ditt mål.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Hmm...) skrev 2020-05-27 22:02:58 följande:

1200 kalorier per dag är vad de i My 600 Lb-life ordineras. De som följer dieten rasar i vikt första månaderna. Rekordet är en som gick ner 55 kg på en månad. Följt serien i alla år och det har aldrig varit nån där som inte gått ner som dragit ner på kaloriintaget. Gemensamt för de alla har dock varit att de inte fattat hur mycket de egentligen äter och vad som är normalt. Nu väger de iofs runt 300 kg allihopa, men även mindre feta underskattar oftast vad de äter.

Minns inte vad tv-programmet hette, men det var engelskt och de smygfilmade tjockisar en vecka för att se vad de egentligen åt. De blev totalt chockade själva för de kunde inte fatta att det var så mycket mat de fick i sig. Många trodde att de hade nåt fel som gjorde att de inte kunde gå ner. Alla blev överbevisade om att så var inte fallet.

Äter man mindre än man gör av med går man ner. Går man inte ner äter man mer än man tror. Det kan ju bero på flera saker. Räkna kalorier är inte lätt. Provade själv några veckor eller om det var månader och höll på att bli knäpp. Jag tror ingen orkar göra det i längden utan det måste handla om bättre och andra val i vardagen. John Dryden uttryckte det bra: "Du formar själv dina vanor- sedan formar de dig".

Jag tycker inte det är svårt att räkna kalorier så länge man inte äter ute på restaurang. Det är ju sånt man kan göra om man har en ätardag, men man ju ändå försöka välja ett någorlunda nyttigt alternativ (och inte välja pizza eller pommes, fläsk och gräddsås typ) om man har det. Så jag kan nog leva med att räkna sex av sju dagar i veckan. Det gör ju att att det bli lättare att upptäcka det där småätande som man annars missar. När jag inte räknar kalorier så hände det t.ex att jag kunde äta en ostskiva eller två lite då och då under dagen. Nu när jag räknar inser jag att det inte är värt att slösa kalorier på det. Färdiga sallader på Hemköp är vanskligt också, en liten sallad med räkor och couscous m.m innehåller ca 900 kcal (nästan hela mitt dagsbehov nu), men lätt att lura sig själv pga att det är ju sallad.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Sleevad) skrev 2020-05-28 10:30:46 följande:

Jag vägde 104kg till mina 165. Jag gjorde som dig, räknade kalorier och tränade. Gick inte ner. Vägde och mätte maten. Gick inte ner. Började skylla på lägre förbränning, svältläge mm. Andra talade om fakta, jag ville inte lyssna.

Jag valde att bekosta en gastric sleeve själv då jag inte orkade längre. Min magsäck är nu 2dl stor. Jag äter lite, ofta och uteslutit saker som magen inte tål (produkter med vete och laktos, för fet mat osv). Jag har rasat 35kg på 6 mån. Kroppen har verkligen svälts då jag de första 3 mån knappt fick i mig en dl mat. Så att kroppen spar är en myt..svältläge innebär att man går ner. Hår faller av, kroppen tar av fett för att organen ska få bränsle, hjärnan blir segare än segast. Man funkar inte. Men ner går man, i vikt.

Vad jag lärt mig- man behöver äta betydligt mindre än man tror. Eller snarare, jag åt betydligt mer än min kropp gjorde av med. Precis som vetenskapen säger. Har nu lagt om min livsstil och hela mitt ätmönster. Jag hade inte klarat av detta utan mitt verktyg för jag hade hungrat ihjäl. Behövde något som stoppade mig från att överäta. Psykiskt är jag dock inte i kapp och jag kämpar fortfarande med problematiken bakom ätmönster osv.

Lycka till med ditt mål.

Tror du inte att du låg långt under uträknat kaloriintag när du hade gjort en sleeve?

Jag märker nu, när jag dragit ner ytterligare att jag ju faktiskt går ner, men det är långt under rekommenderat intag.
  • Anonym (TS)

Nu har den här tråden dött, men vill säga att jag idag på morgonen vägde mig igen och hade gått ner ytterligare (81,9 kg). Det är en bra bit kvar, men jag är så lycklig över att det lossnade.

Tack så mycket för all stöttning, råd och tips.

• Glinda från Oz
    StevenDiese skrev 2020-05-27 13:46:14 följande:
    Det där stämmer inte.

Styrketräning har fördelen att det fortsätter bränna kalorier efter avslutat pass.

Vad ska man då välja? En kombination är nog vettigt tror jag.
    En muskulös person bränner mer än en som inte är det men det tar ett bra tag att bygga upp muskler och inget jag rekommenderar att göra bara för att gå ner i vikt. 
  • Anonym (TS)

Det går långsamt neråt. Jag väger 79,4 kg nu.

Det krävs väldigt lite för att vågen ska peka uppåt istället för neråt. Jag ligger just nu på ett kaloriintag minus förbränning som hamnar på ca 8-900 kcal om dagen. Då går jag ner ca 1 g om dagen. Men jag är glad att jag hittat ?mitt läge?. Måste röra på mig riktigt mycket, eftersom det inte fungerar att äta så pass lite, men det är helt okej, om än lite tidskrävande.

Om någon läser här så får ni gärna komma med tips på vad man kan göra för att motverka blåsor på fötterna (har testat alla möjliga skor) och tidseffektiv träning (vet att Tabata är bra, men vilka övningar?)

• Anonym (......)
    Anonym (TS) skrev 2020-06-18 09:31:06 följande:

Det krävs väldigt lite för att vågen ska peka uppåt istället för neråt. Jag ligger just nu på ett kaloriintag minus förbränning som hamnar på ca 8-900 kcal om dagen. Då går jag ner ca 1 g om dagen. Men jag är glad att jag hittat ?mitt läge?. Måste röra på mig riktigt mycket, eftersom det inte fungerar att äta så pass lite, men det är helt okej, om än lite tidskrävande.

Om någon läser här så får ni gärna komma med tips på vad man kan göra för att motverka blåsor på fötterna (har testat alla möjliga skor) och tidseffektiv träning (vet att Tabata är bra, men vilka övningar?)

Härligt att du hittat ditt läge så att du går ner!

Tror det blev lite fel dock, du kan knappast gå ned 1 g om dagen? :)

Går du ned 1 kg per vecka? Då ligger du på ett rejält underskott! Tänk bara på att inte skära för mycket i kosten om du ska köra i längden då det kan leda till olika typer av näringsbrist.

Compeed plåster och löparstrumpor i syntetmaterial gör susen mot blåsor.
  • Nonym

Mitt bästa tips om man vill gå ner i vikt är att strunta i promenader och lägga den tiden på styrketräning istället..

Jag själv är 160 cm lång och väger under 60 kg, äter som en häst, men äter (oftast) bara mat som ger näring och bränsle åt min kropp..

En timmes promenad bränner nästan inga kalorier alls, medan en timmes styrketräning (med eller utan vikter) bränner ganska många kalorier.. dessutom bygger man muskler och muskler behöver kalorier även i vila..

• Anonym (VV)
    Nonym skrev 2020-06-18 10:02:02 följande:

Mitt bästa tips om man vill gå ner i vikt är att strunta i promenader och lägga den tiden på styrketräning istället..

Jag själv är 160 cm lång och väger under 60 kg, äter som en häst, men äter (oftast) bara mat som ger näring och bränsle åt min kropp..

En timmes promenad bränner nästan inga kalorier alls, medan en timmes styrketräning (med eller utan vikter) bränner ganska många kalorier.. dessutom bygger man muskler och muskler behöver kalorier även i vila..

När jag tittar på Lifesum så räknar de med att styrketräning förbrukar lika mycket som promenad 5km/tim.
  • Nonym
    Anonym (VV) skrev 2020-06-20 15:36:23 följande:

När jag tittar på Lifesum så räknar de med att styrketräning förbrukar lika mycket som promenad 5km/tim.

Och hur pålitlig tycker du att lifesum appen verkar vara överlag?

Vad jag kan minnas så förbränner medelintensiv styrketräning dubbelt så många kalorier som en lågintensiv promenad (för 5 km/h är under nivån för lågintensiv promenad) och lågintensiv styrketräning +50% jämfört med lågintensiv promenad
  • Anonym (Maria)
    Anonym (TS) skrev 2020-06-18 09:31:06 följande:

Finns du kvar TS? Hur gick det?

/en som själv kämpar med kaloriräkningen
  • Anonym (M)
    Anonym (förnekelse) skrev 2020-05-24 13:42:06 följande:

Det är ren fakta att du kommer gå ned i vikt om ditt intag av kalorier är mindre är antalet kalorier du gör av med. Du, eller just din kropp, står liksom inte över fakta och biologi. Så trots att du intalat dig själv om att du gör allt rätt räknar du galet på något sätt. Många människor som lider av övervikt är duktiga på förnekelse. 

Håller helhjärtat med. Förvånansvärt många verkar ha en högst bristande förmåga att räkna samman sitt dagliga kaloriintag. 
Svar på tråden Att inte gå ner i vikt trots hårt kämpande