• Anonym (TS)

Att inte gå ner i vikt trots hårt kämpande

Jag är irriterad! Jag väger 84 kg till mina 165 cm. Jag ser vältränad ut, har ingen mage, men har bröst och rumpa och lite för stora armar och ben. Jag vill bli mindre i storlek. Men det händer ABSOLUT ingenting på vågen. Jag räknar kalorier. Har dragit ner till 1300 kcal om dagen (enligt Lifesum kan jag äta 1500 kcal om dagen, men då gick jag upp istället). Jag går 8-10 km om dagen. Räknar inte med detta i kaloriintaget. I övrigt har jag ett stillasittande arbete, så rör mig inte mer än det jag aktivt rör mig.

När jag googlar på nätet får jag bara upp en massa info om misstag folk gör som att glömma räkna de flytande kalorierna, äter mer än vad de tror etc etc, men det är verkligen inte så för mig. Jag är super noga. Räknar varje grej, väger maten och räknar varje ingrediens och måttar när jag gör recept. Jag har även testat varianter som att dra ner på kolhydrater, äta veganskt o.s.v. Varför händer ingenting???

Innan jag fick barn hade jag aldrig några problem med att tappa i vikt när jag gick in för det. Jag brukade sedda inför sommaren och det gick alltid enligt planen. Varför går det inte nu? Jag är inte i klimakteriet än, så det kan inte vara det.

Börjar bli desperat.

• Svar på tråden Att inte gå ner i vikt trots hårt kämpande
  • Anonym (TS)
    Anonym (Micke) skrev 2020-05-25 10:49:09 följande:

Orkar inte läsa allt som svarats i ditt inlägg så om det blir repris nu så gå inte i taket. Du räknar kalorier och äter därefter,du går varje dag men har för övrigt ett stillasittande liv,,,läste nån som skrev att äter du mycket går du upp i vikt och tvärtom. Visst,,men vad ska kroppen ta av när du äter mindre?? Att försöka bli av med de extra kilona blir svårare med åldern,men nu vet jag ju inte ålder på dig.

Men varför inte testa att äta som du gör samt att börja träna?

Appen du använder kan ju räkna fel oxå. Är ingen expert men har tränat x-antal år,och hittat vad som passar mig,gällande upp/ned viktgång.Vill jag bygga äter jag mer,och vill jag tunna ur käkar jag mindre MEN tränar samtidigt. Kanske inte funkar för alla men gör det för mig.

Jag är 39.

Jag ska nog testa att lägga in några styrkepass i veckan och se om det kan ge resultat.
  • amaliaj

Jag har kämpat med Aftonbladets app, och på egen hand i två år utan att gå ner ett hekto.

För en vecka sedan började jag med viktväktarna. Har gått ner 0,8 kg på en vecka och gillar tänket med poäng. Kan äta mig mätt, jätteskönt. Inte alls så krångligt dom jag trodde.

Har gjort storkok av linsgryta, 1 poäng, äter det antingen till lunch eller middag och då blir resten ganska enkelt. Kan äta 23 poäng totalt.

• amaliaj

Jag väger 68 kg till 165 cm, tränar ett par dagar i veckan och har stl 40 i kläder. Börjar bli en tjock tant. Trivs vid 62-63 kg.

• Anonym (TS)
    möjligt skrev 2020-05-25 16:47:27 följande:

Ja ok, då har du rätt, kroppen gör motstånd om man ligger på ett litet underskott hela tiden. Borde kallas sparläge snarare än svältläge.

Antingen får man då ligga på ett ännu mindre underskott(och riskera att man inte går ner något alls) eller på ett större underskott för att komma igång med fettförbränningen.

Något som fungerar ganska bra är att kombinera 6 dagars stort kaloriunderskott med en "ät dag" där du får äta rejält(men inte helt galet...). Det är ett ganska välbeprövat sätt för att hålla igång kroppens egen förbränning och undvika att kroppen går i besparingsläge.

I en sådan metod kanske du äter 1000-1200 kcal per dag(och helst lägga till en timmes extra rask promenad per dag) och sedan varje söndag så äter du kanske 2000 kcal. 

Om man bara har en sådan dag så blir det för de flesta inte samma omstartssträcka för att hitta tillbaka till fettförbränningen.

Det är såklart ingen långtidsstrategi utan till just för viktnedgång, men man kan köra samma princip men med justerade siffror även som en vardags metod för att hålla vikten.

Det här ska jag definitivt prova! Jag tror att det skulle kunna fungera på mig eftersom det alltid verkar som att jag kan gå ner lite efter en fiskedag. Jag har funderat på vad det kan bero på, men nu när du säger det så har jag ju faktiskt läst om det här fenomenet, dvs att det sätter igång förbränningen igen när man har haft en s.k. ätardag. Dock får man gå igenom s.k abstinens igen, som att motstå hunger och huvudvärk. Har jag rätt?
  • Anonym (Emma)

Hej du säger att du inte hamnat i klimakteriet och det är säkert så också.
    Tänkte bara berätta för dig om att jag hamnade där vid 42. Åren innan var jag i förklimakteriet och du det där med att försöka gå ner i vikt är f-n i mig stört omöjligt känns det som.

Jag hänger på i denna tråd för lite tips som jag kanske kan använda mig av.

Lycka till med din viktnedgång.

• möjligt
    Anonym (TS) skrev 2020-05-25 20:44:11 följande:

Det här ska jag definitivt prova! Jag tror att det skulle kunna fungera på mig eftersom det alltid verkar som att jag kan gå ner lite efter en fiskedag. Jag har funderat på vad det kan bero på, men nu när du säger det så har jag ju faktiskt läst om det här fenomenet, dvs att det sätter igång förbränningen igen när man har haft en s.k. ätardag. Dock får man gå igenom s.k abstinens igen, som att motstå hunger och huvudvärk. Har jag rätt?

Nja faktiskt inte, för de flesta i alla fall. Om du bryter mönstret ?rejält? en dag men sedan går ned till väldigt lågt kaloriintag direkt efter så hamnar du inte nödvändigtvis i den där jobbiga perioden igen, har ingen vetenskap bara erfarenhet egen och andras men är som att kroppen har en del inbyggd tröghet dvs gör man en ändring i bara en dag så hänger den liksom inte med.

Skulle du däremot 2-3 dagar i rad gå upp på bara strax över plus minus noll i kcal så behöver du igenom startsträckan igen.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Emma) skrev 2020-05-25 21:20:41 följande:

Hej du säger att du inte hamnat i klimakteriet och det är säkert så också.

Tänkte bara berätta för dig om att jag hamnade där vid 42. Åren innan var jag i förklimakteriet och du det där med att försöka gå ner i vikt är f-n i mig stört omöjligt känns det som.

Jag hänger på i denna tråd för lite tips som jag kanske kan använda mig av.

Lycka till med din viktnedgång.

Ja, jag är säker på att jag inte är ens i närheten av klimakteriet, men känner inte att jag vill gå gå in på varför jag vet det just nu.

Lycka till du också!
  • Anonym (TS)
    Anonym (Maybe) skrev 2020-05-25 15:22:36 följande:

Hej ts.

är inte jätteinsatt men har två grejer jag kom att tänka på när jag läste din tråd.

Dels så är den mesta forskningen som finns om kroppen gjorda på män där antagandet är att kvinnokroppen fungerar som en aningen mindre manskropp. Se på Ted talk "women are not small men" tror jag den hette. Det kan påverka dina resultat om du följer rekommendationer som är baserad på den forskningen.

Vidare så såg jag ett program där några läkare eller forskare pratade i en nyhetssändning om att ens dna kan berätta om vilken procentsuppsättning av proteiner, kalorier och fetter som just ens egen kropp mår bra av. Jag tror det var Milou, men är inte 100 % säker. Det kan också vara något som kan hjälpa dig.

Hoppas att du kommer tillrätta med ditt problem. Jag förstår att det måste vara superfrustrerande att anstränga sig så och inte få resultat.

Hej Maybe,

jag har fått några goda råd här i tråden och tänkte testa dem lite vart efter om det inte händer något. Tänkte börja med att lägga in tre styrkepass och att dra ner kaloriintaget ytterligare, men ha en dag i veckan där jag äter lite mer fritt (utan att det blir att jag äter allt jag så att säga sparat) och se om det ger något. Om inte, så testar jag något nytt.

Tack även för dina tips. Har du någon idé om hur man skulle kunna få veta hur man ska äta enligt sitt dna?
  • Anonym (TS)
    möjligt skrev 2020-05-25 21:55:05 följande:

Nja faktiskt inte, för de flesta i alla fall. Om du bryter mönstret ?rejält? en dag men sedan går ned till väldigt lågt kaloriintag direkt efter så hamnar du inte nödvändigtvis i den där jobbiga perioden igen, har ingen vetenskap bara erfarenhet egen och andras men är som att kroppen har en del inbyggd tröghet dvs gör man en ändring i bara en dag så hänger den liksom inte med.

Skulle du däremot 2-3 dagar i rad gå upp på bara strax över plus minus noll i kcal så behöver du igenom startsträckan igen.

Okej, hm, det kanske var med ketogen kost jag läste det där med abstinens. Men detta och att lägga in styrkepass är det första jag tänker testa nu.
  • möjligt
    Anonym (TS) skrev 2020-05-25 22:40:12 följande:
    Okej, hm, det kanske var med ketogen kost jag läste det där med abstinens. Men detta och att lägga in styrkepass är det första jag tänker testa nu.
    Ja som sagt jag har inget att styrka det med utom egen och andras erfarenhet men om du ligger på ett rejält(!) minus och lägger in en fri-dag så brukar man inte få de där jobbiga första 2-3 dagarna igen. Klart det kan kännas lite kämpigare precis dagen efter men inte den där tröttheten och hungern som kan komma precis i början.
    Dock kräver det som sagt ett rejält kalori underskott i veckorna om taktiken ska fungera för viktnedgång och som kvinna är det ju då bra om man kan skapa lite mer utrymme genom att öka motionen. 
    Tror en del av det du upplever är just att ämnesomsättningen saktar ned med åren vilket gör att alla marginaler blir mindre och därmed blir det långsammare och svårare att ligga på ett underskott
Svar på tråden Att inte gå ner i vikt trots hårt kämpande