• Anonym (TS)

    Att inte gå ner i vikt trots hårt kämpande

    Jag är irriterad! Jag väger 84 kg till mina 165 cm. Jag ser vältränad ut, har ingen mage, men har bröst och rumpa och lite för stora armar och ben. Jag vill bli mindre i storlek. Men det händer ABSOLUT ingenting på vågen. Jag räknar kalorier. Har dragit ner till 1300 kcal om dagen (enligt Lifesum kan jag äta 1500 kcal om dagen, men då gick jag upp istället). Jag går 8-10 km om dagen. Räknar inte med detta i kaloriintaget. I övrigt har jag ett stillasittande arbete, så rör mig inte mer än det jag aktivt rör mig.

    När jag googlar på nätet får jag bara upp en massa info om misstag folk gör som att glömma räkna de flytande kalorierna, äter mer än vad de tror etc etc, men det är verkligen inte så för mig. Jag är super noga. Räknar varje grej, väger maten och räknar varje ingrediens och måttar när jag gör recept. Jag har även testat varianter som att dra ner på kolhydrater, äta veganskt o.s.v. Varför händer ingenting???

    Innan jag fick barn hade jag aldrig några problem med att tappa i vikt när jag gick in för det. Jag brukade sedda inför sommaren och det gick alltid enligt planen. Varför går det inte nu? Jag är inte i klimakteriet än, så det kan inte vara det.

    Börjar bli desperat.

  • Svar på tråden Att inte gå ner i vikt trots hårt kämpande
  • Anonym (TS)
    Anonym (förnekelse) skrev 2020-05-24 15:16:48 följande:

    Jag menar jag vet inte riktig hur man ska kommunicera men någon som helt ärligt tror att hon är ett mirakel som står över fakta och forskning. Eller som tror att forskning funkar som så att man helt enkelt lyssnar på de testpersoner som man håller med mest om. Det är vanligt bland överviktiga att vara i förnekelse och alla tror alltid att de tillhör den lilla lilla minoritet som har en extremt låt metabolism trots att överviktiga som grupp snarare har en högre metabolism än genomsnittet. Men denna nivå av förnekelse? Känns som människorna på My 600-lb Life som gått upp i vikt efter sin viktminskningsoperation men bestämt hävdar till läkaren att de gjort allt rätt och det bara är vattenvikt.. 

    Jag "tror" inte att svältläge är en myt, det ÄR en myt. Dock inget du bör lyssna på mig för utan du kan googla själv och se. Saker händer absolut i kroppen när du äter väldigt lite men något svältläge där du inte kan gå ned i vikt existerar inte. Den skillnad i metabolism som uppstår är försumbar. 

    Och hela poängen med att vara i förnekelse eller att göra fel trots att du inte inser det är ju just det, att du inte vet eller ser det. Så nej du kan inte veta att så inte är fallet. Men visst om du vill fortsätta intala dig själv att anledningen till att du inte går ner i vikt är för att du är ett mirakel som motsäger sig all logik och vetenskap, gör det. Problemet är ju att du då kommer fortsätta inte gå ned i vikt. 

    Mina bästa råd till dig är att utesluta sköldkörtelproblem, undersöka vilken kalorimängd din kropp naturligt gör sig av med under en vanlig dag samt söka hjälp hos en dietist. Regelbunden träning ökar även antalet mitokondrier i dina celler samt antalet kapillärer vilket gör att du mår bättre och förbränner mer. Men träning är en väldigt liten del av viktnedgång, i slutändan är det maten som även huvudboven och där insisterar du på att stanna i förnekelse så jag vet inte. 


    Om det är någon som är i förnekelse så är det du. Du tar ju inte in vad jag skriver. Du fortsätter att tro att jag lever i förnekelse och EGENTLIGEN äter mer än vad jag tro. Vad kan jag får för hjälp av dig? Det går inte få hjälp av någon som bara har bestämt sig för att något är på ett visst sätt och sen vägrar att lyssna på hur det egentligen är.

    Att svältläge gör att du inte skulle gå ner i vikt alls har jag aldrig sagt och inte påstått. Det jag säger att att när kroppen är i ketos (det s.k svältläget), så bränner kroppen av sina ?fettlager?, men den gör allt för att slippa göra det eller för att ta så lite som möjligt. Jag tänker mig (men jag spånar nu) att vissa kanske bränner mindre pga det.

    Jag vill veta varför min kropp står stilla, men det kommer jag aldrig lyckas lösare någon som bestämt sig för att det jag säger är lögn.

    Jag tror inte själv att det är fel på min köldkörtel, så du behöver inte oroa dig för det. Dock vet jag att en av tio kvinnor som fått barn för problem med köldkörteln och jag känner flera som medicinerar och några som haft sådana problem att de fått operera (en kille där det gick åt mer energi för hans kropp att äta maten än vad han fick i sig), så visst finns det de som har problem, men de har ju också andra symtom. Några sådana känner jag inte av. Så det är nog inte så ovanligt som du tror. Du har kanske sett för många amerikanska dokumentärer på feta människor som tror att de äter normala mängder mat och så tror du det är fallet för alla som räknar kalorier och är noga med det också.

    Men som sagt, jag kan tänka mig att jag förbränner mindre än vad som gäller generellt sett, så ska möjligen prova att dra ner ännu mer på kaloriintaget.
  • Anonym (TS)
    Anonym (frodig) skrev 2020-05-24 15:10:38 följande:

    Jag väger några kilo mindre än du, är lika lång. Jag är rätt så säker på att jag äter mer än det rekommenderade. Jag har stillasittande jobb och är inte särskilt aktiv på fritiden. Klimakteriet avklarat. Men ändå håller jag någorlunda (över)vikten. 

    Vi brukar skoja om att jag, med min livsstil, borde väga 140 kg, minst. 

    Jag tror det ÄR skillnad på människor. 

    Inte för att det hjälper dig, men ändå.


    Jo, det borde vara skillnad. Vi vet ju att mer muskelmassa gör att man får högre förbränning så...
  • Anonym (förnekelse)
    Anonym (TS) skrev 2020-05-24 15:53:22 följande:
    Om det är någon som är i förnekelse så är det du. Du tar ju inte in vad jag skriver. Du fortsätter att tro att jag lever i förnekelse och EGENTLIGEN äter mer än vad jag tro. Vad kan jag får för hjälp av dig? Det går inte få hjälp av någon som bara har bestämt sig för att något är på ett visst sätt och sen vägrar att lyssna på hur det egentligen är.

    Att svältläge gör att du inte skulle gå ner i vikt alls har jag aldrig sagt och inte påstått. Det jag säger att att när kroppen är i ketos (det s.k svältläget), så bränner kroppen av sina ?fettlager?, men den gör allt för att slippa göra det eller för att ta så lite som möjligt. Jag tänker mig (men jag spånar nu) att vissa kanske bränner mindre pga det.

    Jag vill veta varför min kropp står stilla, men det kommer jag aldrig lyckas lösare någon som bestämt sig för att det jag säger är lögn.

    Jag tror inte själv att det är fel på min köldkörtel, så du behöver inte oroa dig för det. Dock vet jag att en av tio kvinnor som fått barn för problem med köldkörteln och jag känner flera som medicinerar och några som haft sådana problem att de fått operera (en kille där det gick åt mer energi för hans kropp att äta maten än vad han fick i sig), så visst finns det de som har problem, men de har ju också andra symtom. Några sådana känner jag inte av. Så det är nog inte så ovanligt som du tror. Du har kanske sett för många amerikanska dokumentärer på feta människor som tror att de äter normala mängder mat och så tror du det är fallet för alla som räknar kalorier och är noga med det också.

    Men som sagt, jag kan tänka mig att jag förbränner mindre än vad som gäller generellt sett, så ska möjligen prova att dra ner ännu mer på kaloriintaget.
    Ja många överviktiga förnekar att de gör något fel. Det är standard. Men fakta, logik och vetenskap ljuger inte. Och hur man med ett straight face kan övertala sig själv och andra om att man är ett mirakel som går emot vetenskapen är liksom.. ja det finns inga ord. Hur kan du säga det högt och inte inse att du låter galen?

    Människor som matar dina villfarelser kanske får dig att må bra i stunden men kommer inte hjälpa dig alls.

    Du är otroligt dåligt påläst om i stort sett allt som har med hälsa, vikt och kroppen att göra utifrån det du skrivit i tråden så ja jag skulle satsa pengar på att du har noll koll på att äta rätt också. Jag vet att du TROR att du gör rätt. Läs på lite så att du är påläst om hur kroppen, ämnesomsättning, "svältläge" och liknande fungerar så att du kan ta bättre, välgrundade beslut i framtiden. 
  • bullen1984

    Hur länge har du hållt på?
    Det tar tid att gå ned i vikt och i början brukar det stå still. 
    Tro inte att du ska rasa i vikt med det kaloriintaget. 1 kilo är 9000 kalorier och med ditt kaloriintag borde du gå ned 0,5 kilo i veckan så småningom. 
    Många ger upp efter 2-3 veckors försökande, men som sagt så tar det tid. 

  • furelise

    Stäng av tråden, du får bara skit här... Människor är manipulerad av 1-2 decenniers hatkampanj mot extra vikt och skuldbeläggning av människor som väger mer än normen. Kalori in och ut var en teori som dominerade lång tid, men idag ingen seriös forskare köper det. Bara webbsidor som vill sälja dig sina produkter som fortfarande pushar den här idén och människor utan kritisk tänkande med alldeles för mycket fritid som gillar att köra hatkampanj mot människor som du.

    Absolut, vissa människor behöver tough love och minska kaloriintaget drastiskt. Men du verkar inte tillhöra till den kategorin.

    När man var 20 åt man precis som man ville ändå hade man inte en halv kg övervikt. Idag skulle jag äta som jag åt då skulle jag förmodligen väga 140 kg. Samma antal kalori in och ut. Men ämnesomsättningen har förändrats.

    Lyssna på fakta, dvs det din kropp berättar för dig. Du har provat låg kaloriintag, hjälpte inte. Gå vidare, prova nya metoder. Som sagt för mig gjorde ingen, noll skillnad när jag åt 1200 kcal/8 timmar+16 timmars fasta (2 år) eller jag åt vanligt med familjen, hur jag ville. (Ändå hälsosamt mat med mycket fisk och sallader, en kanelbulle eller glas 2 ggr/månaden, alltså åt inte alls snabbmat utan normal mat, men mycket mer kalorier än förut.) Jag hade till o med några månader när jag vägde min drömvikt, gick när 8 kg under 6-8 veckor. 2 plötsligt dödsfall i närmaste familjen och min bröllop under loppet av 3 veckor, det var katastrofalt, hela familjen grät igenom hela bröllopet, otroligt stress och sorg, ville inte ens gå igenom med bröllopet. Vi med min man åt upp 5 tårtor som blev kvar och otroliga mängder mat, jag brydde mig inte alls, jag tyvärr hanterade sorgen genom att äta. Jag tappade vikt ändå... Vi är inte bilar när man vet att 30l bensin räcker till 500km. Människokroppen är mer komplicerad än så.

    Nu har jag bara veckor kvar tills förlossningen så allt jag kan göra är gravidyoga och promenad, men så snabbt det går vill jag prova träningsmetoder som sägs hjälper med ämnesomsättningen. Jag kommer dock inte läsa dumma webbsidor, det är var min syster som är dietist rekommenderar också. Lyssna på din egen kropp, testa fram vad funkar för dig. Du har inte sånt övervikt som skadar din hälsa, så du har tid att ta det lugnt och testa. Lycka till!

  • Anonym (förnekelse)
    furelise skrev 2020-05-24 16:41:29 följande:

    När man var 20 åt man precis som man ville ändå hade man inte en halv kg övervikt. Idag skulle jag äta som jag åt då skulle jag förmodligen väga 140 kg. Samma antal kalori in och ut. Men ämnesomsättningen har förändrats.


    Haha.. någon förstår uppenbarligen inte vad kalorier ut betyder. Nej, du hade inte samma kalorier in och ut. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Superlätt) skrev 2020-05-24 15:38:47 följande:

    Det tar en vecka i princip. Sedan kommer du sluta vara hungrig. Sååå mycket handlar om psykiskt och inte fysiskt när det gäller hunger.

    Jag och sambon började sluta äta frukost och har fått fem pers att haka på. Alla upplever samma.

    Vi har även under långa perioder ätit enbart en gång om dagen. Inga problem alls efter en vecka när man vant sig.

    Inget av detta har dock resulterat i viktnedgång för

    Någon av oss. Han behöver dock inte gå

    Ner i vikt utan har kört pga andra hälsoeffekter.

    För mig är ketogen kost, typ lchf, det enda som är

    Effektivt. Minus 12 kg på tre månader. Har du testat det?


    Ketogen kost fungerar tyvärr inte heller på mig. Jag går ner ett par kilo, men står sedan still. Tror det beror på att jag inte har så mycket fett på kroppen. Jag är större i modellen, men har normal fettprocent (enligt mätning).

    Periodisk fasta skulle kunna fungera. När jag var yngre åt jag bara en gång om dagen. Räknade inte kalorier, men var smal ändå, så det skulle kanske kunna vara något. Jag är som sagt rädd för hungern (vet att jag blir extremt hungrig efter några dagar om jag äter alldeles för lite och kämpar emot hunger), men får väl prova helt enkelt.

    Tack för pepp och råd.
  • Anonym (TS)
    StevenDiese skrev 2020-05-24 15:48:08 följande:

    Jag börjar direkt. Första dagen var ganska jobbig, andra bättre och 3:e var det inga problem. Men du kan väl fasa in det annars. Ta en proteindrink till frukost som du gör mindre och mindre varje dag kanske.


    Hm, ska läsa på om detta =)
  • Anonym (pompa)

    Äter man mer än vad man förbränner så går man upp i vikt och tvärtom. Det är den enkla förklaringen. Förstår inte varför du litar mer på lifesum än på din egen kropp. Uppenbarligen har den appen fel. Behöver inte betyda att appen är helt felaktig utan kan bara betyda att deras beräkningar inte är perfekta för alla.

Svar på tråden Att inte gå ner i vikt trots hårt kämpande