• Anonym (TS)

Att inte gå ner i vikt trots hårt kämpande

Jag är irriterad! Jag väger 84 kg till mina 165 cm. Jag ser vältränad ut, har ingen mage, men har bröst och rumpa och lite för stora armar och ben. Jag vill bli mindre i storlek. Men det händer ABSOLUT ingenting på vågen. Jag räknar kalorier. Har dragit ner till 1300 kcal om dagen (enligt Lifesum kan jag äta 1500 kcal om dagen, men då gick jag upp istället). Jag går 8-10 km om dagen. Räknar inte med detta i kaloriintaget. I övrigt har jag ett stillasittande arbete, så rör mig inte mer än det jag aktivt rör mig.

När jag googlar på nätet får jag bara upp en massa info om misstag folk gör som att glömma räkna de flytande kalorierna, äter mer än vad de tror etc etc, men det är verkligen inte så för mig. Jag är super noga. Räknar varje grej, väger maten och räknar varje ingrediens och måttar när jag gör recept. Jag har även testat varianter som att dra ner på kolhydrater, äta veganskt o.s.v. Varför händer ingenting???

Innan jag fick barn hade jag aldrig några problem med att tappa i vikt när jag gick in för det. Jag brukade sedda inför sommaren och det gick alltid enligt planen. Varför går det inte nu? Jag är inte i klimakteriet än, så det kan inte vara det.

Börjar bli desperat.

• Svar på tråden Att inte gå ner i vikt trots hårt kämpande
  • Anonym (TS)
    Anonym (förnekelse) skrev 2020-05-24 16:03:00 följande:

Ja många överviktiga förnekar att de gör något fel. Det är standard. Men fakta, logik och vetenskap ljuger inte. Och hur man med ett straight face kan övertala sig själv och andra om att man är ett mirakel som går emot vetenskapen är liksom.. ja det finns inga ord. Hur kan du säga det högt och inte inse att du låter galen?

Människor som matar dina villfarelser kanske får dig att må bra i stunden men kommer inte hjälpa dig alls.

Du är otroligt dåligt påläst om i stort sett allt som har med hälsa, vikt och kroppen att göra utifrån det du skrivit i tråden så ja jag skulle satsa pengar på att du har noll koll på att äta rätt också. Jag vet att du TROR att du gör rätt. Läs på lite så att du är påläst om hur kroppen, ämnesomsättning, "svältläge" och liknande fungerar så att du kan ta bättre, välgrundade beslut i framtiden. 

Nej, jag är inte dåligt påläst. Jag har t.o.m betyg i dietik. Dock är jag inte påläst om periodisk fasta.

Jag tror inte att jag är något mirakel. Jag vill veta vart felet ligger och det är INTE att jag räknar fel (vilket du vägrar utesluta). PUNKT.
  • Anonym (TS)
    bullen1984 skrev 2020-05-24 16:20:10 följande:

Hur länge har du hållt på?

Det tar tid att gå ned i vikt och i början brukar det stå still. 

Tro inte att du ska rasa i vikt med det kaloriintaget. 1 kilo är 9000 kalorier och med ditt kaloriintag borde du gå ned 0,5 kilo i veckan så småningom. 

Många ger upp efter 2-3 veckors försökande, men som sagt så tar det tid. 

Jag har bara hållit på i 4,5 vecka och har gått ner 1,5 kg (första två veckorna), sen har det stått helt stilla. Fuskade en dag (dvs jag räknade inte) och det märkliga var att dagen efter det hade jag gått ner ett halvt kilo. Gick upp det snabbt igen dock. Så jag står still på 83,5-84.0 (Pendlar däremellan).

Jag fortsätter försöka och jag träffade några vänner igår som direkt kommenterade ?har du gått ner i vikt?, så det syns kanske mer än vad det gör på vågen, men jag förstår inte hur det kan bli så.
  • Anonym (TS)
    MrsJenka skrev 2020-05-24 16:15:13 följande:

Lifesum är inte direkt en tillförlitlig app. Så det kan vara där problemet ligger.

Ja, kanske.

Någon rekommendation på något som är mer tillförlitligt?
  • Anonym (TS)
    furelise skrev 2020-05-24 16:41:29 följande:

Stäng av tråden, du får bara skit här... Människor är manipulerad av 1-2 decenniers hatkampanj mot extra vikt och skuldbeläggning av människor som väger mer än normen. Kalori in och ut var en teori som dominerade lång tid, men idag ingen seriös forskare köper det. Bara webbsidor som vill sälja dig sina produkter som fortfarande pushar den här idén och människor utan kritisk tänkande med alldeles för mycket fritid som gillar att köra hatkampanj mot människor som du.

Absolut, vissa människor behöver tough love och minska kaloriintaget drastiskt. Men du verkar inte tillhöra till den kategorin.

När man var 20 åt man precis som man ville ändå hade man inte en halv kg övervikt. Idag skulle jag äta som jag åt då skulle jag förmodligen väga 140 kg. Samma antal kalori in och ut. Men ämnesomsättningen har förändrats.

Lyssna på fakta, dvs det din kropp berättar för dig. Du har provat låg kaloriintag, hjälpte inte. Gå vidare, prova nya metoder. Som sagt för mig gjorde ingen, noll skillnad när jag åt 1200 kcal/8 timmar+16 timmars fasta (2 år) eller jag åt vanligt med familjen, hur jag ville. (Ändå hälsosamt mat med mycket fisk och sallader, en kanelbulle eller glas 2 ggr/månaden, alltså åt inte alls snabbmat utan normal mat, men mycket mer kalorier än förut.) Jag hade till o med några månader när jag vägde min drömvikt, gick när 8 kg under 6-8 veckor. 2 plötsligt dödsfall i närmaste familjen och min bröllop under loppet av 3 veckor, det var katastrofalt, hela familjen grät igenom hela bröllopet, otroligt stress och sorg, ville inte ens gå igenom med bröllopet. Vi med min man åt upp 5 tårtor som blev kvar och otroliga mängder mat, jag brydde mig inte alls, jag tyvärr hanterade sorgen genom att äta. Jag tappade vikt ändå... Vi är inte bilar när man vet att 30l bensin räcker till 500km. Människokroppen är mer komplicerad än så.

Nu har jag bara veckor kvar tills förlossningen så allt jag kan göra är gravidyoga och promenad, men så snabbt det går vill jag prova träningsmetoder som sägs hjälper med ämnesomsättningen. Jag kommer dock inte läsa dumma webbsidor, det är var min syster som är dietist rekommenderar också. Lyssna på din egen kropp, testa fram vad funkar för dig. Du har inte sånt övervikt som skadar din hälsa, så du har tid att ta det lugnt och testa. Lycka till!

Tack för underbart svar.

De flesta har varit bra här i tråden. Tror bara det är en person här som inte vill ta in vad jag skriver. Resten har varit vettiga och jag har fått några bra inputs.
  • Anonym (TS)
    Anonym (pompa) skrev 2020-05-24 17:08:47 följande:

Äter man mer än vad man förbränner så går man upp i vikt och tvärtom. Det är den enkla förklaringen. Förstår inte varför du litar mer på lifesum än på din egen kropp. Uppenbarligen har den appen fel. Behöver inte betyda att appen är helt felaktig utan kan bara betyda att deras beräkningar inte är perfekta för alla.

Kan vara så faktiskt. Har du tips på bättre sätt att räkna?
  • Anonym (Jag)

Det är så grymt. Har själv gjort detta, drack enbart Nutrilett under en månad och gick ner ett par kilo första veckan och sen stod jag helt still. Inte ett smack hände och då är jag betydligt tyngre än mig. Inte ett gram ner på tre veckor. Min smala kompis som är "expert" på vikt, eftersom hon verkligen lever för det, vägrade tro mig och hon tror fortfarande att jag åt saker men icke. Därför blir jag se ledsen när jag ser Biggest loser och experterna elakt säger att deltagarna har smygätit för att det är givet att man måste gå ner varenda vecka. Men det vet jag själv att det inte stämmer.

Jag gav upp. Självklart skulle jag ha gått ner om jag fortsatte, till slut gör man det. Men det kan ta en bra tid innan något händer.

• Anonym (Hh)

Som fler skrivit. Lyssna inte på dom som proppar på att du gör nåt fel. Jag är ett levande bevis på att kalori in kalori ut inte alltid stämmer.

Jag jobbar natt och under dessa två veckors perioder äter jag vääääldigt lite.

Och då har jag provat LCHF, lågkalori etc.

Jag har full koll på vad jag stoppar i mig, hur stor andel fett, protein och kolhydrater nåt innehåller då jag dessutom har diabetes typ1.

Jag tror helt enkelt att vissa människor ar svårare att gå ner och det behöver inte alltid ha med låg ämnesomsättning att göra. Jag tror på hormoner, hur man når psykiskt osv.

Sen att gå in i svältläge tror jag inte ett skit på heller. Då skulle inte alla i Robinson tex gå ner då så mycket som dom gör.

Jag har märkt dock att jag kan gå ner om jag äter typ 500 kalorier per dag, men det håller ju inte i längden.

Att röra på sig, må bra psykiskt, äta små och många portioner per dag. Det är förutsättningen. (och vara stabil i sköldkörteln)

• Anonym (Jag)
    Anonym (Jag) skrev 2020-05-24 17:26:01 följande:

Det är så grymt. Har själv gjort detta, drack enbart Nutrilett under en månad och gick ner ett par kilo första veckan och sen stod jag helt still. Inte ett smack hände och då är jag betydligt tyngre än mig. Inte ett gram ner på tre veckor. Min smala kompis som är "expert" på vikt, eftersom hon verkligen lever för det, vägrade tro mig och hon tror fortfarande att jag åt saker men icke. Därför blir jag se ledsen när jag ser Biggest loser och experterna elakt säger att deltagarna har smygätit för att det är givet att man måste gå ner varenda vecka. Men det vet jag själv att det inte stämmer.

Jag gav upp. Självklart skulle jag ha gått ner om jag fortsatte, till slut gör man det. Men det kan ta en bra tid innan något händer.

* än dig
Svar på tråden Att inte gå ner i vikt trots hårt kämpande