• Anonym (Eva)

    Varför skulle du inte vilja vara barnlös?

    Så vad tycker du?Fördelar?Nackdelar?

  • Svar på tråden Varför skulle du inte vilja vara barnlös?
  • Anonym (Snart sommar)

    Barn är meningen med livet. Så glad att jag har 4 barn, 2 av varje. Har även barnbarn. Trots mycket slit har det varit värt det varje sekund. Om jag inte fått barn hade jag blivit en bitter surkärring tror jag. Nu har jag man, barn, barnbarn, stor släkt o många vänner. Och än så länge hälsan. Men det hade inte varit värt nåt om jag inte fått mina barn. Är jag helt säker på

  • Anonym (Eva)
    Anonym (S) skrev 2020-05-27 11:00:37 följande:

    "Barnfri" heter det väl?


    Barnfri på heltid,hela livet!
  • Dandreon

    Barn är ju en stor del av meningen med livet tycker jag. Vad ska man liksom göra med andra hälften av ditt liv annars? vara ensam på ålderns höst när alla andra är omgivna av sina barn och barnbarn? Låter ensamt.

  • Anonym (tobbe)
    Dandreon skrev 2020-05-27 22:34:21 följande:

    Barn är ju en stor del av meningen med livet tycker jag. Vad ska man liksom göra med andra hälften av ditt liv annars? vara ensam på ålderns höst när alla andra är omgivna av sina barn och barnbarn? Låter ensamt.


    Nope man fortsätter att leva som vanligt och medans du umgås med dina barnbarn så hänger vi med polarna och är ute på äventyr. Och sen har man ju gott om andra släktingar och i mitt fall syskonbarn även om man inte har egna barn. Förstår att du ser ditt val som meningen med livet men det är det bara om man vill ha ett barn. För oss som inte vill det är meningen med livet att hinna med en massa och lära oss en massa vilket vi inte skulle kunna med barn. Sen har du verkligen inget du kan komma på att göra bara för att du blivit lite äldre. Håller man sig i form kan man ju göra i stort sett det man gjort som ung. Man kan åka bräda man kan surfa m.m.
  • Anonym (Eva)
    Dandreon skrev 2020-05-27 22:34:21 följande:

    Barn är ju en stor del av meningen med livet tycker jag. Vad ska man liksom göra med andra hälften av ditt liv annars? vara ensam på ålderns höst när alla andra är omgivna av sina barn och barnbarn? Låter ensamt.


    Det blir ensamt.Även för en del som har barn och barnbarn .Finns ingen garanti.
  • Dandreon
    Anonym (Eva) skrev 2020-05-28 06:49:08 följande:

    Det blir ensamt.Även för en del som har barn och barnbarn .Finns ingen garanti.


    Finns såklart aldrig någon garanti för någonting. Men med det sättet att tänka på kan man ju slita i allt.

    Barn och barnbarn ger ju en möjlighet att odla nära relationer när man blir äldre, att engagera sig i deras uppväxt och det tror jag skänker mening.
  • Anonym (S)
    Dandreon skrev 2020-05-27 22:34:21 följande:

    Barn är ju en stor del av meningen med livet tycker jag. Vad ska man liksom göra med andra hälften av ditt liv annars? vara ensam på ålderns höst när alla andra är omgivna av sina barn och barnbarn? Låter ensamt.


    Nu tänker du väldigt svartvitt. Min farfars storasyster var ogift och barnlös, hon satt aldrig ensam. Hon var en bra människa så hon var alltid välkommen hos oss, och vi kom till henne och firade när hon fyllde år. Min farmor hjälpte henne med räkningar och annat, och min pappa + ett par av hans barn hjälpte henne att flytta. Och när hon till slut skulle somna in satt min mamma där och tröstade henne.
  • Anonym (Eva)
    Dandreon skrev 2020-05-28 08:36:42 följande:

    Finns såklart aldrig någon garanti för någonting. Men med det sättet att tänka på kan man ju slita i allt.

    Barn och barnbarn ger ju en möjlighet att odla nära relationer när man blir äldre, att engagera sig i deras uppväxt och det tror jag skänker mening.


    Livets efterrätt?
  • Anonym (J)
    Anonym (Eva) skrev 2020-05-28 06:49:08 följande:

    Det blir ensamt.Även för en del som har barn och barnbarn .Finns ingen garanti.


    Det säger väl sig självt att oddsen för att ha barn och barnbarn omkring sig när man blir gammal ökar om man just skaffat barn? Eller?

    Håller med om att barn är den stora glädjen i livet. Finns ingen känsla som kan mäta sig med känslan att bli förälder.
  • Anonym (Eva)
    Anonym (J) skrev 2020-05-29 17:07:20 följande:

    Det säger väl sig självt att oddsen för att ha barn och barnbarn omkring sig när man blir gammal ökar om man just skaffat barn? Eller?

    Håller med om att barn är den stora glädjen i livet. Finns ingen känsla som kan mäta sig med känslan att bli förälder.


    Alla bor inte närä sina barn och träffas 1 gång om året?
  • Miss Skywalker

    Forskning har visat att man inte blir lyckligare av barn. Däremot mår änkor och änkemän som har barn som flyttat hemifrån bättre än de utan..

  • Anonym (tobbe)

    Har man inte barn då har man en massa andra intressen där man träffar människor och har en massa vänner och kontakter. Har man barn då har man inte många och när ungarna flyttar och det gör många långt från föräldrarna då sitter dom där medans dom som inte skaffade barn lever aktivt och intressant liv. Eftersom jag inte skaffat barn så har jag inga problem med att roa mig och kommer att vara i toppform långt upp i åren. Troligen är jag och surfar eller hoppar fallskärm eller något annat kul medans dom som skaffade sig barn sitter hemma och har tråkigt och väntar på att någon ska hälsa på. Ser många såna i området.

  • Anonym (J)
    Anonym (Eva) skrev 2020-05-29 18:20:59 följande:

    Alla bor inte närä sina barn och träffas 1 gång om året?


    Du förstår fortfarande inte.
    Anonym (tobbe) skrev 2020-05-30 23:03:44 följande:

    Har man inte barn då har man en massa andra intressen där man träffar människor och har en massa vänner och kontakter. Har man barn då har man inte många och när ungarna flyttar och det gör många långt från föräldrarna då sitter dom där medans dom som inte skaffade barn lever aktivt och intressant liv. Eftersom jag inte skaffat barn så har jag inga problem med att roa mig och kommer att vara i toppform långt upp i åren. Troligen är jag och surfar eller hoppar fallskärm eller något annat kul medans dom som skaffade sig barn sitter hemma och har tråkigt och väntar på att någon ska hälsa på. Ser många såna i området.


    Haha :D roligaste inlägget i tråden. Antar att du var ironisk.
  • Anonym (tobbe)
    Anonym (J) skrev 2020-05-30 23:10:13 följande:
    Du förstår fortfarande inte.
    Anonym (tobbe) skrev 2020-05-30 23:03:44 följande:

    Har man inte barn då har man en massa andra intressen där man träffar människor och har en massa vänner och kontakter. Har man barn då har man inte många och när ungarna flyttar och det gör många långt från föräldrarna då sitter dom där medans dom som inte skaffade barn lever aktivt och intressant liv. Eftersom jag inte skaffat barn så har jag inga problem med att roa mig och kommer att vara i toppform långt upp i åren. Troligen är jag och surfar eller hoppar fallskärm eller något annat kul medans dom som skaffade sig barn sitter hemma och har tråkigt och väntar på att någon ska hälsa på. Ser många såna i området.


    Haha :D roligaste inlägget i tråden. Antar att du var ironisk.
    Nope det är egentligen rätt enkelt. Tittar man på vilka som är mest aktiva och har mest intressen och som håller sig bäst i form då är dom oftast singlar. Tittar man på dom som sitter hemma och gnäller när dom är gamla är det oftast dom som klagar på att barnen inte kommer och hälsar på. Vi som inte har barn kommer inte gnälla för vi kan roa oss själv. Hur många ser man inte som saknar stor vänkrets och som inte vet vad dom ska göra när ungarna flyttat. Att påstå att barn är meningen med livet är att överskatta det rätt rejält. För dig kanske det är det men för oss andra så är det inte det vi vill göra en massa annat som man hindras från att göra med barn.
  • lövet2

    Varför skulle jag inte vilja vara barnlös? Hmmm ...

    En person som är väldigt musikalisk och älskar musik - hur skulle hon må om hon inte hade musik i sin vardag?

    En fotbollstalang som tycker att fotboll är det roligaste som finns - vad skulle hon tycka om att inte få ha tillgång till bollar?

    Jag är som gjord för att ha barn, jag älskar barn i största allmänhet och att vara mamma är min största talang. Om jag inte haft barn, så vet jag inte riktigt om jag skulle ha trivts särskilt mycket med tillvaron.

  • Anonym (Eva)
    Anonym (J) skrev 2020-05-30 23:10:13 följande:

    Du förstår fortfarande inte.Haha :D roligaste inlägget i tråden. Antar att du var ironisk.


    Hur menar du?
  • Anonym (Ture)

    Jag kan förstå valet att skaffa barn, oavsett om det är av egoistiska skäl eller inte. Sen finns det även andra saker som driver på, en del är slavar under sina biologiska drifter, en del viker sig för grupptryck och en del vet inte hur preventivmedel fungerar. De allra flesta verkar dock skaffa barn för att de vill.

    Själv kommer jag aldrig skaffa barn. Inte för att jag nödvändigtvis inte vill, en liten del i mig vill verkligen även om jag förtränger den biten. Den främsta anledningen är att jag inte är lämplig som förälder och jag tycker synd om den som skulle behöva ha mig som pappa. Jag får helt enkelt tänka ett steg längre här.

  • Anonym (Eva)
    Anonym (Ture) skrev 2020-05-31 09:55:38 följande:

    Jag kan förstå valet att skaffa barn, oavsett om det är av egoistiska skäl eller inte. Sen finns det även andra saker som driver på, en del är slavar under sina biologiska drifter, en del viker sig för grupptryck och en del vet inte hur preventivmedel fungerar. De allra flesta verkar dock skaffa barn för att de vill.

    Själv kommer jag aldrig skaffa barn. Inte för att jag nödvändigtvis inte vill, en liten del i mig vill verkligen även om jag förtränger den biten. Den främsta anledningen är att jag inte är lämplig som förälder och jag tycker synd om den som skulle behöva ha mig som pappa. Jag får helt enkelt tänka ett steg längre här.


    Bra tänkt tycker jag.
  • Lainie Kennedy
    Anonym (tobbe) skrev 2020-05-26 22:18:42 följande:

    Det handlar väl mest vad man vill få ut av livet och om man har barnlängtan. För någon som vill ha barn och inte vill göra sånt som man inte kan göra om man har barn så är det troligen underbart. För mig som inte har någon barnlängtan och som vill hinna med mycket i livet som ett barn skulle hindra mig från är det inte lika lockande. Så att dom som har barn tycker att det är det underbaraste dom varit med om och att det är så härligt är inte konstigt dom längtade efter det och vill leva så. För mig och andra skulle det kanske inte vara lika underbart eftersom vi då skulle tvingas skippa annat. Sen visst skulle det ske av misstag så skulle man givetvis älska barnet som vilken normal förälder som helst. Men vi som inte skaffar barn missar inget eftersom vi inte vill ha barn. På samma sätt missar dom som vill ha barn inget eftersom dom vill ha barn och troligen inte vill göra det som vi gör.


    Tänker likadant.

    Jag missar ju inget när jag inte får upplevelser jag inte vill ha, även om jag skulle ha gjort det bästa av situationen om den uppstod.
Svar på tråden Varför skulle du inte vilja vara barnlös?