• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Soff
    apan95 skrev 2021-01-15 09:44:01 följande:

Usch va trist <3 känner precis samma efter min graf förra månaden, va så hoppfull. ju mer hoppfull ja är desto hårdare blir fallet sen varje månad. så tufft är det!

Håller ändå tummarna för dig även om de skulle skita sig denna månad! Kram! <3

Mm man blir så nedslagen :( känns så hopplöst. Känns som det aldrig kommer gå. Tack <3
  • BoringBrick92

Fick ordentlig tempdipp i morse, mensen är beräknad till måndag. Antar att det med största sannolikhet är kört.. en liten del av mig hoppas ju dock att det är en implantationsdipp.
  • Cashili33
    Jenzia skrev 2021-01-15 10:43:26 följande:

Jag var lite hoppfull gällande min kurva denna cykeln, men negativt gravtest idag och även liten nedgång i tempen Så det var bara falsk marknadsföring! Snart 1,5 år utan ett plus så blir knappt besviken längre.

Jag har tyvärr lärt mig att perfekta kurvor inte säger Ngt om de inte oxå är fortsatt perfekta efter bim.
  • Jenzia
    Cattisl skrev 2021-01-16 09:21:25 följande:

Jag har tyvärr lärt mig att perfekta kurvor inte säger Ngt om de inte oxå är fortsatt perfekta efter bim.

Nä, precis. Går liksom inte att analysera före BIM :-/ Denna månaden tog jag gravtest för att få det överstökat och för att sen gå och hämta ut mina mediciner inför IVF. Men annars är ju tempkurvan det säkraste gravtestet har jag märkt
  • Nini

Ni som har bra koll, efter ägglossning ska ju tempen höjas typ 0.2-0.5 eller vad det var. Innan ägglossning sjunker ju temperaturen. Höjningen måste ju vara så att den överstiger basaltempen man har efter mens och inte tempen som sjunkit va? Min temp verkar ligga ungefär 36.3 efter mens, jag fick en dipp till 36.1 den 14 och 15 januari sen höjdes den till 36.4 och 36.5 ( de två var dock på helgen där vi drack lite vin så den tempen kan vara högre än den ska), sen sjönk tempen till 36.2 i två dagar och nu är den 36.4. Jag har även koll på flytningar och har haft ägglossningsflytningar den här veckan. För att jag ska räkna det som en höjning så måste väl tempen upp över 36.3 och inte en höjning över 36.1?

• norrsken91

Hur går det för alla tempisar? :) Jag har BIM på söndag och min temp har inte dippat helt ännu. Men tycker ändå den är lite för låg för att påvisa en graviditet men det kanske bara är för man jämför mot förra gången jag var gravid.

• Cashili33
    norrsken91 skrev 2021-01-21 07:57:27 följande:

Hur går det för alla tempisar? :) Jag har BIM på söndag och min temp har inte dippat helt ännu. Men tycker ändå den är lite för låg för att påvisa en graviditet men det kanske bara är för man jämför mot förra gången jag var gravid.

min temp dippar inte förrän på bim-dagen, när brukar din dippa?
  • jjkkll

Hej,

Har tempat i flera år med hyfsat jämn cykel! Men fick i November diagnosen PCOS. Har numera ingen naturlig äl och behöver därför letrozol och ovitrelle. 
    Är på min andra kur och tog ovitrelle den 19/1 (cd 13) och inte fått någon temphöjning och är idag på cd 16. Någon annan som varit med om detta?

Förra månaden fick jag en rejäl temphöjning 2 dagar efter ovitrelle. 
    Tacksam för svar :) Bifogar min kurva. 

• jjkkll

Hej,

Har tempat i flera år med hyfsat jämn cykel! Men fick i November diagnosen PCOS. Har numera ingen naturlig äl och behöver därför letrozol och ovitrelle. 
    Är på min andra kur och tog ovitrelle den 19/1 (cd 13) och inte fått någon temphöjning och är idag på cd 16. Någon annan som varit med om detta?

Förra månaden fick jag en rejäl temphöjning 2 dagar efter ovitrelle. 
    Tacksam för svar :) Bifogar min kurva. 

• Undrandee

Förväntas ha ÄL idag, har dock inga tester kvar, men med tempkurvan känns inte det möjligt? Har dock molvärk som jag brukar vid ÄL.

Vad tror ni?