• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Msofie

Hej,

Känner någon till vad blygsamma tempökningar säger om ens ÄL? Jag får alltid utslag på tester och kan även känna att jag får ägglossning. Dock stiger min temp nästan aldrig mer än 0,3 grader, ökningen sker även ofta över några dagar. Ser ju på mångas kurvor att de ofta får en tydligare ökning. Har det någon påverkan?

• apan95
    Msofie skrev 2021-04-04 07:45:14 följande:

Hej,

Känner någon till vad blygsamma tempökningar säger om ens ÄL? Jag får alltid utslag på tester och kan även känna att jag får ägglossning. Dock stiger min temp nästan aldrig mer än 0,3 grader, ökningen sker även ofta över några dagar. Ser ju på mångas kurvor att de ofta får en tydligare ökning. Har det någon påverkan?

Jag får sällan sånna där stora tempökningar faktiskt, min brukar höja sig 0,2-0,3 men NC bekräftar nästan alltid ägglossningen på rätt dag ändå. så tror egentligen inte det behöver betyda något dåligt! Månaden jag blev gravid så höjdes den bara 0,2 men det visade ju sig fungera ändå, även om inte graviditeten gick vägen!

Samt att jag får nästan alltid en dip under CL 2 dagar efter ägglossning, vet inte om det är en sån där fallback rise man hört om... <3
  • Steeph
    Msofie skrev 2021-04-04 07:45:14 följande:

Hej,

Hej!

Vad jag läst så har många en ?slow rise? vilken egentligen handlar om att progesteronet är lite segt på att komma upp i rätt nivån för att påverka tempen, men att det viktigaste är att tempen sen håller sig uppe minst 12 dagar och att man har en okej lutealfas det behöver inte betyda att man har problem med sin fertilitet.

Månaden jag blev gravid steg tempen 0.2 och höll sig uppe kanske runt 0.3 resterande av lutealfas, till jag fick ett plus på äl+11 och tempen sköt i höjden. Slutade dock i ma v 9 men hade inget att göra med det
  • Amandaastrom95
    norrsken91 skrev 2021-04-03 14:17:00 följande:

Planerar andra barnet och detta blir försök nummer 7. Trodde jag såg helt galet imorse när tempen visade 36.10. Det är vad den brukar gå ner till vid ÄL. Bara att hoppas på en positivt dipp. Har sett i tråden om dessa dippar som sedan visat på graviditet..

Min temp sjönk dramatiskt med. Har aldrig hänt innan. Konstigt!

• Msofie
    Steeph skrev 2021-04-04 09:53:53 följande:

Hej!

Vad jag läst så har många en ?slow rise? vilken egentligen handlar om att progesteronet är lite segt på att komma upp i rätt nivån för att påverka tempen, men att det viktigaste är att tempen sen håller sig uppe minst 12 dagar och att man har en okej lutealfas det behöver inte betyda att man har problem med sin fertilitet.

Månaden jag blev gravid steg tempen 0.2 och höll sig uppe kanske runt 0.3 resterande av lutealfas, till jag fick ett plus på äl+11 och tempen sköt i höjden. Slutade dock i ma v 9 men hade inget att göra med det

Tack för ditt svar! Då kan jag känna mig lite lugnare i det. Kommer även ta blodprov för att kolla progesteron nästa vecka. Känns hoppfullt att det gick vägen för dig, då kanske det finns en chans!
  • norrsken91
    Amandaastrom95 skrev 2021-04-05 10:10:53 följande:

Oj ja det var verkligen en dipp! Din höjdes ju rejält dagen efter. För min del gick den bara upp litegrann och verkar hålla sig där. BIM på onsdag så kan inte vara någon graviditet för min del då borde den visat högre tempo. Håller tummarna för dig :)

• Soffans

Min ägglossning / kurva forsätter spela mig spratt. Trodde jag haft ägglossning pga både positiva CB digitala test & NC temp ökning men verkar som om kroppen bara lurades då mensen inte har kommit än och nu skulle vart över 3 veckor sen om det stämt.

Dock fick jag massa grav symptom som stora bröst, värk i ljumske, bristningar (hormonella), högre temp under en längre period, lätt rosa flytning på det som ?skulle varit BIM? osv. Men såklart bara negativa test. Så gick till gyn för att reda hormonkaoset då jag inte mådde bra av det och hon trodde att jag inte haft ägglossning, såg ingen mens på G och skrev ur provera för att se om kroppen kan ?starta om sig och hamna rätt?

Nu inne på 10 dag och börjar se en höjning i temp sedan 3 dagar tillbaka, någon som ätit provera och fått tempohöjning av dem? Står inget i bipacksedeln om det men tänker att om fler märkt av det kanske man ska utesluta de dagarna.. och om inte är det väl bara mina hormoner som fortsätter spöka ????

• Soffans

Kan inte det vara implementationsdipp som ni ser? Speciellt om de stiger igen efteråt!????

norrsken91 skrev 2021-04-05 15:40:36 följande:

Oj ja det var verkligen en dipp! Din höjdes ju rejält dagen efter. För min del gick den bara upp litegrann och verkar hålla sig där. BIM på onsdag så kan inte vara någon graviditet för min del då borde den visat högre tempo. Håller tummarna för dig :)

• Soffans

Kan inte det vara implementationsdipp som ni ser? Speciellt om de stiger igen efteråt!????

norrsken91 skrev 2021-04-05 15:40:36 följande:

• jjkkll
    Soffans skrev 2021-04-05 22:17:26 följande:

Min ägglossning / kurva forsätter spela mig spratt. Trodde jag haft ägglossning pga både positiva CB digitala test & NC temp ökning men verkar som om kroppen bara lurades då mensen inte har kommit än och nu skulle vart över 3 veckor sen om det stämt.

Dock fick jag massa grav symptom som stora bröst, värk i ljumske, bristningar (hormonella), högre temp under en längre period, lätt rosa flytning på det som ?skulle varit BIM? osv. Men såklart bara negativa test. Så gick till gyn för att reda hormonkaoset då jag inte mådde bra av det och hon trodde att jag inte haft ägglossning, såg ingen mens på G och skrev ur provera för att se om kroppen kan ?starta om sig och hamna rätt?

Nu inne på 10 dag och börjar se en höjning i temp sedan 3 dagar tillbaka, någon som ätit provera och fått tempohöjning av dem? Står inget i bipacksedeln om det men tänker att om fler märkt av det kanske man ska utesluta de dagarna.. och om inte är det väl bara mina hormoner som fortsätter spöka ????

Provera är ju syntetiskt progesteron så därför höjs oftast tempen :)