• Aniiee

    Madicken (A.Lindgren) 7-8 år?

    Hon verkar nog vara som en 7-8-åring var DÅ. Du måste komma ihåg att Madicken  här i rappet är nästan 120 år gammal idag (altså "hon själv" om hon hade levat, hon var alltså 7-8 år under brinnande 1a världskrig), dvs jämngammal med Astrid själv, ungefär, som föddes 1907. Hon är ju också baserad på en av Astrid Lindgrens riktiga vänner.

    Barn på den tiden hade andra bekymmer än barn har nuförtiden, så Madicken kan uppfattas både som barnsligare och mognare än sina 8 år för oss, 100 år senare. Där finns varken rätt eller fel, bara uppfattningar.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee

    Tillägg - sen har ju vår syn på barn och vad de får och inte får göra och hur vi behandlar barn förändrats massor sedan des också. Även om Astrid Lindgren var barnrättsaktivist och hare bidrgit mycket till den förändrade synen så speglas ju den gamla i hennes böcker.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    Anonym (Kajsa) skrev 2020-07-07 18:34:32 följande:

    Min 6- åring är precis som Madicken både till utseende och sitt sätt att vara. Hennes lillasyster är som Elisabeth. Vi bor på landsbygden och jag upplever att flera barn i omgivningen uppträder ganska moget för sin ålder gentemot vad som förväntas av alla barn i samma ålder. Här ute är det brukligt, nödvändigt och älskvärt med barn som tar ansvar och har en självklar ansvarsroll och plats i familjen. Hade vi ansett att barn ska vara barn och få leva utan något som helst ansvar hade vi köpt hus i stan. Jag uppskattar Madickens ålder till 7-8 och Elisabeths till 5-6. Nu är vår lillasyster bara 3,5 men de är verkligen systrar och håller av varandra. Den stora skillnaden är att jag fick dra ut popcorn från lillasysters näsa istället för en ärta.


    Intressant att du uppfattar Lisabet som ett år äldre än hon fktiskt är.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    Anonym (Kajsa) skrev 2020-07-07 18:58:01 följande:
    Det var så jag uppfattade henne. En snorig, bortskämd skitunge som inte gör många knop utan att storasyster är med. Språket är välutvecklat. Exakt som vår 3,5 åring. De hade tipspromenad på förskoleavslutningen där lillasysters ålder var 6 enligt deras facit. Jag gissade på 4 och fick fel????
    Äh, jag måste nog läsa böckerna igen, men jag känner mig tvärsäker på att Lisabet omnämns som 5 år i Junibackens Pims. Men ja, jag kan ha fel....
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    Anonym (E) skrev 2020-07-07 19:04:19 följande:
    Madicken är 7 och Lisabet 5 i första boken. Sedan 8 och 6 förstås.
    Är du säker? Kan du minna dig om var i boken det står? Ett kapitel eller så?
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    fluu skrev 2020-07-07 19:21:27 följande:
    Hon skrivs ju in i skolan i sista kapitlet i Junibackens Pims så det är två års åldersskillnad mellan Madicken och Lisabet.
    Gör hon?

    .....

    Jag hittar det inte. Sista kapitlet i Junibackens Pims så är de "tillbaka" vid majelden i min bok, alltså i april. Den enda som påtalas vara i skolan i det kapitelt är Madicken, som är avis på att Lisabet får vara hemma med lillasyster Kajsa (jag håller i boken....). Men som sagt, jag behöver nog läsa om båda böckerna....
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee

    Ok, jag hittade något. På sidan 10 i Madicken står det faktiskt att Lisabet är "bara 5 år".

    Så, ok. Madicken är 7 och Lisabet är 5 i första boken. My bad.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    fluu skrev 2020-07-07 19:43:51 följande:
    När lillasyster Kajsa passas av Madicken och gubben Lindkvist kommer och vill ta Kajsa är mamma och Lisabet i stan och köper skolväska eftersom att hon ska börja efter sommaren. 
    Ah! Jag läser uppenberligen dåligt. Sån dag idag.

    Men i alla fall. Det får mig att, återkopplande till TS, se Lisabet som yngre än hon är och Madicken alldeles lagom. Intressant.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    fluu skrev 2020-07-07 20:00:25 följande:
    Alla kapitel i böckerna filmatiserades ju inte. Då hade det blivit väldigt långa filmer. 
    Fast egentligen är det väl inte så mycket som inte filmades? Apelkullen och gubben Lindkvist dyker inte upp i filmatiseringen. Vad mer? Är Abbes lunginflamation med?

    Hm... Svt play nästa.....
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    fluu skrev 2020-07-07 20:20:16 följande:
    Abbes lunginflammation är med. Bägge vändorna till Appelkullen är inte med och inte Lindkvist. Sista kapitlen med lillasyster Kajsa är inte med. Säkert finns det mer. Sedan är förstås de flesta kapitel mer avskalade för att få plats i filmerna. I serie-formatet gås det lite djupare in i historierna dock, varför jag föredrar dessa över filmerna. 
    Ja, filmerna är ju ihopklippta serieavsnitt, så.... Jag ser dem egentligen inte som olika saker, mer som att serien är "extended edition".
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
Svar på tråden Madicken (A.Lindgren) 7-8 år?