• Steeph

    Försök med första barnet - BIM augusti 2020

    Jenzia skrev 2020-08-18 22:25:56 följande:

    Jag började denna cykeln med att ta både och, men slutade med digitala efter 5 dagar efter som Lh:t vägrade stiga! Räknade precis att jag tagit 21 Lh-stickor + 5 digitala den här cykeln, haha! Crazy! Peaken kom ju mycket senare än vad jag trott! Tycker heller inte att de digitala är så bra, känns som om de visar positivt vääääldigt tidigt. Plus att jag gärna vill se att testen blir negativa efter peaken

    Läser du av dina tester med en app? Skulle du kunna tänka dig att ta en bild av dina tester de dagarna som du har positivt? Jag fick positivt både i söndags, igår och idag! Blev lite förvirrad av det även om peaken verkligen var i söndags förmiddags. Bara extremt förvirrad över när äl faktiskt har sett! Oh well, tur att jag tempar också

    Har du kört tempning genom hela cykler tidigare? Förstår din taktik att sluta efter höjningen. Jag blev ledsen när tempen dippade förra månaden, två dagar förtidigt! Men jag var iaf med på banan om varför mensen kom ?tidigare?, men först denna månaden kommer jag kanske få mer svart på vitt att min lutealfas ?bara? är 12,5-13 dagar. Är din lutealfas konstant?

    Jag är helt övertygad om att du kommer bli gravid igen detta året! Du funkar ju! Själv har jag ingen aning! Tyvärr aldrig känt mig fertil, av någon knasig anledning Så jag ser fram emot vad en utredning kan visa!


    Ja det går verkligen åt stickor ibland och allra helst om ägglossning förskjuts några dagar. Ja men precis, de blir positiva för tidigt (tror de är mer känsliga) vilket gör att jag isåfall skulle få glad gubbe i typ 5 dagar. Jag har läst av dom med app tidigare men ej gjort det denna cykel. Vet ej om jag missförstår dig nu men har tyvärr inga positiva tester kvar. Jag slänger dom alltid när jag väl fått negativt. Men så här såg det ut förra cykeln:



    Lägg gärna in en bild på dina ÄL test så ska vi se om vi kan slå våra kloka huvuden ihop. Du ska se att ägget släpper snart (om de redan inte gjort det). Har tempat sammanlagt 7 månader isch. 2 månader, sedan kom plusset och är nu inne på 5e månaden efter ma. Min lutealfas är i princip konstant på 13.5 dag men har någon månad kommit på dag 12.

    Känner mig mer lugn denna gång faktiskt och tänker att vi får kämpa på nu månad för månad. Någon gång ska det ändå vara både din och min tur!
  • Steeph
    Jenzia skrev 2020-08-19 16:27:02 följande:

    Ja, det är ju tydligt att du har peak två hela dagar på testerna förra månaden! Supertydligt! Här är bilder från aktuell cykel:

    Det var just ökningen igår igen som gjorde mig lite förvirrad Men jag tror det mest rimliga är att äl skedde i måndags, det blev ju ingen ny peak igår liksom.

    Du har ju helt rätt inställning! Man får ta det en månad i taget! Jag finner också ro i att de bra saker jag gör nu (inget kaffe, bra kost, lagom motion, minskad stress mm) ger effekt kommande månader Så jag tycker ju att pluset borde dyka upp i år iaf. Annars är jag inställd på IVF pga min och makens ålder.

    Så, är du med på äl+2 idag?


    Wow så starka du har! Är det babyplan? Jag ogillar testlagret och rfsu egentligen men endast de jag hade. Ja jag förstår att du blev konfunderad. Antingen så hade ägget lite svårt att släppa så kroppen körde på med mer lh eller så var det kanske bara en tillfällighet.

    Ja jag har nog slarvat lite mer med att äta mer gluten och druckit koffeinfritt kaffe men annars så håller jag samma goda kost med mycket grönsaker, kött, fisk, fågel. Gillar även chia pudding och njuter av att äta en massa färska bär. Hur gör du med socker, mejeri, gluten?

    Ja jag förstår. Du verkar så klok och lugn. Vi får hålla varandra uppdaterade. Jag är på ÄL+3 (tycker FF) men kan lika gärna vara på ÄL +2 haha
  • Steeph
    Jenzia skrev 2020-08-21 14:11:22 följande:

    Yes! Babyplan is da shit! Bara prövat deras stickor visserligen, men fått tydligt positivt varje cykel, så kan absolut rekommendera

    Är du gluten känslig då? Jag har ju läst en del på Vulverines hemsida och instagram, verkar mest som man ska undvika gluten om man är känslig för det. Annars verkar det ok Vilket koffeinfria kaffe dricker du? Jag köpte ett svindyrt på lokal kaffebutik, men det smakar inte gott! Haha! Så numera är det koffeinfritt té som gäller. Som helst kaffefri sedan tre veckor så känns det inte så farligt alls faktiskt, trodde det skulle vara mkt värre

    Duktig du är med kosten!! Det är först denna månaden som jag skärpt till mig, men det har slunkit ned lite pommes och två glassar förra veckan. Det är ju sommar, kan inte låta bli!

    Vilken fin uppåtkurva du fick efter äl!! Avis! Bra tecken på högt och bra östrogen vid äl! Min temp har segat sig uppåt fram till idag, inte alls nöjd med den Tecken på östrogbrist....Men vad tusan, nu är jag på andra sidan äl och har gjort vad jag kunnat! Så efter imorgon kommer jag sluta tempa Det ska bli skönt med en paus och bara chilla, vänta på mensen eller plus

    Hur mår du annars? Några andra känningar?


    Nja har varit känslig för gluten ibland (uppblåst mage) så kör därför säkra före det osäkra. Jag dricker från typ Ica.. det är nescafe snabbkaffe koffeinfritt. Dricker en halv kopp mer dag med lite havremjölk. Vad duktig du är, heja heja!!

    Ja alltså jag har också ätit socker haha. Både nån glass här och där, gjort nyttigare pajer (med lite socker), samt åt lite lösgodis för cirka 2 veckor sedan.

    Tror du tänker på progesteron va? Min temp må ha gått upp mycket först men hade bara 36.68 imorse och 36.75 igår så det verkar gå nedåt vilket jag inte gillar alls. Tar B6, zink, c vitamin och sen vanliga prenatals. Kommer tempa imorgon (för att se hur tempen ligger till så den inte går ned ännu mer) sen slutar jag också.

    Jag mår annars bra tack! Bara den jobbiga väntan hela tiden hahah. Har haft känningar i tjejmagen sedan äl men som börjat ge med sig. Hur mår du?
  • Steeph
    Jenzia skrev 2020-08-21 15:33:57 följande:

    Ahh! Men är det kaffet gott? Smakar det som vanligt kaffe?

    Ja, det är ju supersvårt att helt lägga socker på hyllan! Idag är jag tex super sötsugen, hmmm, får se om jag klarar att motstå eller om det blir en litenbit choklad efter maten.

    Jaaa, eller jag tänkte östrogen eftersom progesteronet verkar kika in fint dagen efter äl och därmed ökar din temp! Tänkte att du nog har fått en fin guldkropp från ditt ägg pga bra östrogen i follikulära fasen Jag har diagnostiserat mig själv med brist på både östrogen och progesteron. Jag får aldrig blinkande gubbe på CB Advanced och min lutealfas är för kall. Hoppas ju att ändring av mina kostvanor ska få bukt med det

    Förstår dig verkligen gällande tempen. Låter ju ändå som du ligger tillräckligt högt i mina öron Men jag har själv varit rätt ledsen pga att tempen vägrar stiga, men jag har förlikat mig med det nu. Börjar må lite bättre nu och håller mig busy med jobb, häng med maken och kompisar

    Brukar du få tydliga känningar efter äl? Jag får ju inte det, men igår och idag har jag haft lite molvärk till och från. Är ju alldeles för tidigt för gravsymptom, mer troligt kanske äl? Annars har jag noll symptom (och inte mkt hopp för denna cykeln tyvärr).

    Några mysiga planer för helgen då?


    Det duger hehe ja jag har också varit sötsugen hela dagen men har lyckats hålla mig borta från något. Tänker dock att en chokladbit här och där inte gör någon skada.

    Aha förstår nu vad du menar. Jag tog rosenrot denna månad men fick ändå ÄL så ?sent? som på dag 19. När jag åt piller fick jag ÄL runt dag 16-17 (jag hade ÄL trots minipiller). Så allt har blivit längre för mig. Dock så har jag läst att follikelfasen kan förskjutas något när man drar ned på kaffe. För vissa människor så ökar östrogenet i kroppen av koffein.

    Jag tror också att jag ligger lågt på östrogen då jag kan få vallningar, mitt äggvitesekret är totalt borta sedan ma. Har du äggvitesekret eller hur ser det ut för dig innan ÄL? Jag märker absolut av en skillnad i sekret och får mer vattnigt. Kan få liiiiite äggvitesekret men inte alls som förut.

    Ja det här med tempen är inte lätt vill du bifoga din tempkurva? Tänker att du kan prova med C vitamin, zink och b6. Brukar ej få supertydliga symtom vid ÄL men vissa månader får jag molvärk några dagar innan och efter.

    I helgen väntas träning, träffa lite familj och ladda för en ny vecka. Har du några planer?
  • Steeph
    Jenzia skrev 2020-08-22 10:26:45 följande:

    Jag unnade mig själv en bit choklad igår iaf

    Brukar du få äl sent eller? Jag har käkat rosenrot i tre månader nu. I juni hade jag äl på cd13, förra månaden hade jag äl på cd14 och denna först på cd18. Det normala för mig är nog runt CD13-16. Mkt oklart varför äl blev så sen denna månaden, men kanske på grund av att jag slutat med kaffet därå Visste faktiskt inte att koffein kunde öka östrogenet! Tack för infon!

    Kan också få vallningar! Vissa kvällar kan jag bli så varm, runt kl 21.00, att min man inte får röra mig för att jag får panik, haha! Brukar gå över efter 30 min eller så. När får du vallningar?

    Hmm, får du vattniga flytningar då? De är ju också fertila! Men förstår ändå att man vill ha äggvitesekret! Kanske skulle kolla upp det med gyn? Också iom att du sett skillnad efter MA.

    Mitt äggvitesekret är lite olika månad för månad. Vissa cykler har jag riktigt mycket en dag och andra får jag lite grann flera dagar i rad. Denna cykel var det mer sparsamt, men badade mycket och tror att det kan ha påverkat hur mycket jag kände och såg

    Åhh jag äter typ allt man kan äta! Högdos c-vitamin sedan sex månader, zink-tillskott sedan flera år, högdos b6 började jag först med denna månaden + högdos e-vitamin. Käkar också bidrottninggele (tre månader bakåt), q10, inositol och bisolvon (bara före äl), aminosyror, selen, b12+folsyra, omega3 och magnesium. Och så klart högdos d-vitamin dagarna runt äl Nästa cykel tänkte jag också testa munkpeppar, hahaha! Har jag missat något som ska vara bra för fertiliteten?

    Vad gillar du för träning? Jag borde börja med styrketräning, men trivs bättre med promenader och lugn yoga. ??Skickar med en bild på min tempkurva! Nu ligger har iaf runt 37 grader, får nog vara nöjd med det


    Helt rätt!! Ja alltså ÄL kommer mellan dag 18-20. Kollade när jag åt minipiller och då hade jag ÄL på allt från dag 15-23 men då tryckte man ju i sig konstgjorda hormoner så kanske inte så konstigt hahah. Kanske får låta kroppen försöka återhämta sig helt.

    Jag får endast vallningar ibland efter ägglossningen och denna gång tror jag att det är pga rosenrot. Blev nog mycket östrogen som sedan har sjunkit för snabbt när jag slutade med dom strax innan ÄL. Så håller mig borta från rosenrot framöver. Börjar också fundera på om jag ska ta en ?ren? cykel. Alltså utan munkpeppar, rosenrot eller nått annat. Det jag kommer ta är dock prenatals, zink, magnesium, d vitamin, omega 3. Cykeln jag blev gravid tog jag endast prenatals, omega 3 och EPA glandin. Tänker också ifall eventuell utredning/undersökning så kan det vara bra om jag har lite rena cykler som inte påverkas av diverse naturmedicin.

    Styrketräning är det som gäller här samt promenader. Kikade på din tempkurva och den kommer nog fortsätta uppåt ska få se. Kanske det också blir ett plus, vilket jag verkligen hoppas för dig
  • Steeph
    Bebis2021STHLM skrev 2020-08-24 09:24:10 följande:

    STÖRSTA LYCKAN! Bebis kommer cirka 5/5 2021, första försöket BIM 23/8!

    Jag har ännu inte haft ett konto men följt denna tråd (bland andra); och denna tråd verkligen träffade mig.

    Vi gifte oss 4/7, och beslutade oss att försöka efter bröllopet, då slutade jag äta mini-piller och redan månaden innan började jag mäta med natural cycles. 

    Idag 24/8 fick jag två streck på stickan; vi ska ha barn givet att allt går som det ska och som vi vill!

    Vi har haft ett ligg-schema som hete duga kring ägglossning, egentligen på nästan alla småröda eller helröda dagar, 1 gång/dag. Vi är inte vana att ligga i så men vi tänkte att det skadar inte.

    Sedan har jag visserligen inte avstått all alkohol men har dragit ner rejält och inte stressat. Sedan har brösten gjort ont i typ 2 veckor, känner en viss halsbränna som jag aldrig haft innan samt en smak i munnen som liknar den man får om man går på diet (ketos typ).

    Bara tänkte om någon kan vara hjälpt av dessa tips, vi är helt saliga här hemma.


    Stort grattis och hoppas allt kommer gå bra för er så kul!
  • Steeph
    Jenzia skrev 2020-08-25 07:32:29 följande:

    Jag är på äl+8 idag och har precis fått upp hoppet igen för den här cykeln, hu jeda mig! Tempen dippade 0.2 grad igår och steg idag igen med 0.23 grad, så huvudet snurrar just nu på hoppets ångor! ;-p Bestämt mig för att ta ett testa tidigt på fredag, äl+11/BIM-3 så jag slipper fundera på om mensen ska komma eller inte hela helgen.

    Vi startade också upp vår utredning igår! Min livmoder och slemhinna såg fin ut och jag hade haft äl från höger äggstock! Inte varje dag man få bekräftat äl via ultraljud, kändes galet lyxigt! Hade också massa fina äggblåsor i varje äggstock, så man blev ju lite stolt över sin kropp!!

    Hur är det med dig? Äl+9? Du var väl en dag före mig?


    Men åh, håller verkligen tummarna för er nu!! du tempar varje dag? Jag tempade imorse bara för att hahah. Hade 36.91 så vet ju iaf att jag haft ÄL men sen så får vi se vad som utvisar sig längre fram.

    Men vad glad jag blir du ser, skönt att det så fint ut och att ni vet att du har haft ägglossning och att slemhinnan såg fin ut. Jag är alltid så nervös för såna där utredningar/ultraljud för att jag är alltid rädd för vad man ska få för svar. Vi pratade lite igår och i februari 2021 har vi rätt till utredning. Vet inte varför då jag ändå lyckats bli gravid. Men ändå rädd att det var vår gyllene chans och att vi kommer ha problem nu. Så får vi se om vi hinner komma dit eller om vi hinner plussa innan dess.
  • Steeph
    Jenzia skrev 2020-08-25 07:32:29 följande:

    Jag är på äl+8 idag och har precis fått upp hoppet igen för den här cykeln, hu jeda mig! Tempen dippade 0.2 grad igår och steg idag igen med 0.23 grad, så huvudet snurrar just nu på hoppets ångor! ;-p Bestämt mig för att ta ett testa tidigt på fredag, äl+11/BIM-3 så jag slipper fundera på om mensen ska komma eller inte hela helgen.

    Vi startade också upp vår utredning igår! Min livmoder och slemhinna såg fin ut och jag hade haft äl från höger äggstock! Inte varje dag man få bekräftat äl via ultraljud, kändes galet lyxigt! Hade också massa fina äggblåsor i varje äggstock, så man blev ju lite stolt över sin kropp!!

    Hur är det med dig? Äl+9? Du var väl en dag före mig?


    Är på ÄL+8/9 då jag inte vet riktigt när ägget släppte är dock helt säker på att det inte blev något denna gång igen. Försöker att inte bli för ledsen eller orolig dock. Vi försökte verkligen ordentligt och det är ju tråkigt om vi ska ha stora problem nu.
  • Steeph
    Jenzia skrev 2020-08-25 12:42:48 följande:

    Tack fina du! Jag hade noll i hopp om denna cykeln innan tempdippen igår och ökningen idag, men vi får väl se om några dagar vad utgången blir detta försöket! Än så länge har jag tempar varje dag denna cykeln. Vad skönt att du fått din äl bekräftad iaf!

    Skulle egentligen lagt av efter helgen, men tänkte att jag tar bara en dag till och då kom ju dippen! Då kunde jag heller inte riktigt sluta utan att se att tempen vände uppåt igen. Så lättad över att den gjorde det, du kan inte ana! Nu tänker jag att jag tempar en dag till, tar en dags paus, tempar igen på fredag, men innan jag kikar på termometern så tänkte jag ta ett testa tidigt gravtest. Så beroende på vad gravtestet visar kommer jag kolla på termometern eller inte. Knasig plan? Hade ju varit fint att få en full kurva om det faktiskt är en graviditet! (suck, hoppet är tydligen det sista som lämnar mig!)

    Jag har sagt det tidigare, men tror verkligen ett plus kommer detta året! <3 Känner det på mig! Men skönt att ni ändå kan få tid för utredning i februari (om ni vill det?). Anledningen till att vi hoppade på utredningståget är ju för att vi är relativt gamla. Och ingen av oss har någonsin varit gravida tidigare, tydligen är det en faktor som talar emot att man är fertil Aja! Ska ändå fröjdas över min vackra livmoder och fina äggstockar Men jag håller med, var ju skitnervös! Och hade sådan huvudvärk igår kväll av alla spänningar, haha!


    Jag kikade på din kurva och oj vad jag blev nyfiken och hoppfull för er. Det ser väldigt bra ut med att kurvan går uppåt igen förstår dig hihi! Jag kanske tempar imorgon, vi får se.

    Åååh spännande! Jag kanske också tar ett test på fredag eller lördag. Förra månaden tog jag inte ett enda test hahah. Var så säker och är väl det nu med. Men det finns väl alltid lite hopp inom en.

    Har du några symtom??
  • Steeph
    Jenzia skrev 2020-08-25 12:46:00 följande:

    Åhh jag förstår dig så! <3 Tycker man kastas mellan hopp och förtvivlan! Tidigare i denna cykeln trodde jag ju inte ens att äl skulle komma. Och nu sitter jag här och hoppas att jag är gravid trots allt! Så knasigt.

    När vi var på utredningen igår så betonade läkaren att det är väldigt normalt att det tar 1 år att bli gravid. Det faktum att man lyckats tidigare talar för att det ska gå igen! Tänkte att det sista är positivt för dig!


    Ja jag vet, man är ju så känslig också mitt i allt. Jag får helt enkelt sitta lugnt i båten och se vad framtiden visar
  • Steeph
    Elvii91 skrev 2020-08-25 15:09:24 följande:

    Jag är på äl+9 och imorse dippade min temp från 36,91 igår till 36,64 idag. Kan det vara en implantationsdipp? Hur stor brukar en sån dipp vara?

    Jag har ju inte tempat så länge så jag har bara förra månaden att jämföra med. Då hade jag förhöjd temp från äl till dagen efter mensen börjat. Jag försöker att inte bli allt för exalterad för man vet ju aldrig.

    Jag har BIM på fredag, vilket borde göra att jag är på BIM-3 idag om jag har räknat rätt?

    Hur går det för dig?


    Jadu jag tror det kan skilja sig faktiskt och att det inte riktigt finns några regler kring det. Tänker dock att om tempen går upp idag så kan det mycket väl vara en implantationsdipp. Nej det här med graviditet verkar vara ytterst olika för alla och resan till plus även det.

    Hur lång lutealfas har du?

    Jag känner mig så negativ denna månad också så vet inte om jag ska ta något test om några dagar. Är på ÄL+8/9, ytterst oklart. Har du några symtom annars?
  • Steeph
    Elvii91 skrev 2020-08-25 19:30:51 följande:

    Då får jag se imorgon bitti om tempen har gått upp igen. Lite spännande ändå!

    Ja, väldigt olika.. Vi har försökt ett tag nu och det vill sig bara inte.. detta är försök 11 tror jag och jag längtar verkligen efter att få ett plus!

    Jag har lutealfas på 11 dagar.

    Okej, då hade vi äl typ samtidigt då. När har du BIM? Har du några symptom?

    Mina bröst är svullna och ömma som blåmärken typ.. Sedan har jag humörsvängningar också men det brukar jag ha innan mens dock inte så här många dagar innan men jag brukar ändå ha det. Så det kan lika gärna vara tecken på att mensen är på g. Lite oklart.


    Åh jag förstår, jag ska nog inte klaga. Vi blev gravida på 2a försöket men fick ma. Nu är vi på 5e försöket efter och det verkar inte vilja ta sig. Även fast jag är mer nyttig nu så det faller sig verkligen olika.

    Åh härligt, ömma bröst brukar ju annars vara en indikator på en liten hoppas hoppas för er skull!!

    Nej jag har endast lite kramper av och an i tjejmagen samt känt mig frusen både igår och idag. Men tror att det bara är pms då jag har haft samma kramper de andra månaderna utan plus.
  • Steeph
    Elvii91 skrev 2020-08-26 18:52:18 följande:

    Jag kände för att klaga redan efter 3-4 försöket även om jag visste att det var helt orimligt men jag ville så gärna bli gravid på direkten! Nu har jag blivit mer ödmjuk och insett att det får ta den tid det tar även om jag fortfarande gärna vill. Beklagar ma.. :(

    Tack! Jag håller tummarna för att det tar sig för er denna gången!!

    När har du BIM?

    Min temp gick upp lite imorse efter dippen igår men jag vaknade och behövde kissa strax efter 5 imorse så jag vågar inte riktigt lita på tempen jag fick imorse vid 06:20. Jag brukar ta tempen mellan 06:15 och 06:30 varje morgon så toalettbesöket pajade liksom min sömn lite.. jag brukar aldrig vara uppe under natten annars men sov kanske lite oroligt.. Jag vet inte.


    Ja jag förstår. Man blir ju ganska deppig där ett tag men så känner jag att för att få barn så får man Bara fortsätta kämpa så länge man orkar. Tack <3

    Har bim om 2 dagar men har insett att det inte är något denna gång. Det känns okej. Jag blir väldigt snabbt peppad att försöka igen. Hade dock älskat att få ett sommarbarn så jag hoppas att vi får ett plus inom närmsta månaderna.

    Åh jag håller tummarna för er! När har du bim?
  • Steeph

    Några som har börjat testa? här vet jag redan att det inte blev något men hade varit så kul med lite plus i vår tråd

  • Steeph
    Elvii91 skrev 2020-08-30 00:49:25 följande:

    Ja, så är det ju! Det är bara att ladda om och på?t igen! Fördelen är väl att man får ha mycket sex, haha :D

    Okej, men så länge du inte fått mens så finns det ju en chans!

    Jag hade BIM i fredags, så jag har redan fått min mens..tyvärr inget plus denna månaden heller. Men rätt som det är så händer det väl! Så jag hoppar vidare till september-tråden.


    Vad snäll du är men tog ett test ÄL +11 som var super negativt så mensen kommer idag eller imorgon. Jag har också hoppat vidare till september tråden!

    Vi kämpar på tillsammans tycker jag! Alla som är i samma situation
Svar på tråden Försök med första barnet - BIM augusti 2020