• Staus

    BF 2021, för de 35+

    En grupp där gravida över 35 kan samtala om pågående graviditet och funderingar.

  • Svar på tråden BF 2021, för de 35+
  • isabelle81
    SpändFörväntan skrev 2021-02-10 19:55:30 följande:

    Haha ja jag gissar som sagt att det inte blir odelat glada miner. Både 13-åringen och 11-åringen tycker att 5-åringen är en riktig pina som låter mycket, stör och är jobbig. En liten bebis som inte ens har vett att sova på nätterna lär inte få dom att hoppa av glädje. Men jag tror dom vänjer sig. Min kompis fick en sladdis förra året. Hennes äldsta (då 13) blev helt förkrossad, smällde i dörrar och sa att hon inte tänkte bo kvar (skulle flytta till sin pappa istället). Så blev det såklart inte, nu är hon en mycket stolt storasyster.

    Skönt att du börjar bli piggare! Jag mår riktigt bra nu. Mådde pyton vecka 6-11, men nu är det som vanligt. Uppsvälld mage kvällstid och jag har känt lite fisksprattel i magen vid ett fåtal tillfällen, men annars skulle jag kunna vara ogravid.


    Nä man får räkna med alla känslor de kära tonåringarna lever med ;) Min äldsta var aldrig så men så är han kille också ;) Han har hela tiden varit lugnet själv. Stora tjejen AVGUDAR sin lillasyster så det lär hon göra med nästa med som jag även tror är en tjej till. Inte mått illa alls med mina pojkar nämligen ;)

    Vad mysigt att redan känna lite!! Minns knappt men tror det är först i v 16/17 för min del. Jag har inte mått jättedåligt men så himla överdrivet trött och sen illamående men inte så farligt och aldrig så jag kräkts.
  • Zvartaliljan86

    Hej! Hoppar in här ???? fyller 35 i sommar och precis plussat med fyran BF 22/10. Mina barn är 15, 11 och 9 år och minst ingen har tjatat om att bli storebror lääänge. Vi har dock fått kämpa hårt för att bli gravida och förra året hade jag 3 mf ??

    Jag är nu bara i v.3+5 och plussade starkt + illamående redan 3+3! Och bara blivit starkare och starkare, vilket är annorlunda från mina mf graviditeter då de plussen aldrig blev starkare. Så jag har mycket hopp att det ska gå vägen denna gång ????

  • Värphönan
    Zvartaliljan86 skrev 2021-02-11 05:09:18 följande:

    Hej! Hoppar in här ???? fyller 35 i sommar och precis plussat med fyran BF 22/10. Mina barn är 15, 11 och 9 år och minst ingen har tjatat om att bli storebror lääänge. Vi har dock fått kämpa hårt för att bli gravida och förra året hade jag 3 mf ??

    Jag är nu bara i v.3+5 och plussade starkt + illamående redan 3+3! Och bara blivit starkare och starkare, vilket är annorlunda från mina mf graviditeter då de plussen aldrig blev starkare. Så jag har mycket hopp att det ska gå vägen denna gång ????


    Kanske är tvillingar när det blir starkt så tidigtGlad
  • Zvartaliljan86
    Värphönan skrev 2021-02-12 19:57:20 följande:

    Kanske är tvillingar när det blir starkt så tidigt


    Det vore kaos men med tanke på att jag gått på fertilitetsmedicin så finns ju en ökad ?risk?

    Detta test är taget idag i v.3+6 med vanligt urin utan att hålla mig alls! Har dock haft lite små blödningar idag så jäkligt orolig för mf igen!
  • valentina2012
    Zakopane skrev 2021-01-28 23:07:20 följande:

    Jag hann ha det rätt soft med mina två äldsta födda 06 och 08, vi reste mycket och gjorde allt möjligt kul. Men i ett visst läge så slutar ju barn i allmänhet vara intressserade av att hänga med sina päron.... jag tycker att det är skittråkigt nu för de vill just aldrig hänga med på nåt, även om det i och för sig är helt i sin ordning - de är ju tonåringar.

    Men jag tycker det är lite märkligt, det här som många uttrycker att äntligen är småbarnsåren över, äntligen... eller? som att det bara är en transportsträcka, ett nödvändigt ont?

    Jag fick två sladdisar 2018 och 2019... tror att jag är gravid nu igen, dessutom.


    håller med, jag bävar för att de ska sluta vilja hänga med oss sen... Det är det bästa jag vet att hänga med mina kids! Därför det skulle vara mysigt att dra ut på tiden lite med en till liten....
  • Värphönan
    Zvartaliljan86 skrev 2021-02-12 21:01:08 följande:

    Det vore kaos men med tanke på att jag gått på fertilitetsmedicin så finns ju en ökad ?risk?

    Detta test är taget idag i v.3+6 med vanligt urin utan att hålla mig alls! Har dock haft lite små blödningar idag så jäkligt orolig för mf igen!


    Och ju äldre man blir ökar det också. Grymt starkt test så tidigt! =D

    Vi kollade det relativt tidigt då jag har många tvillingar i släkten så va jag lite orolig men hade flax att det endast är en. Det va skönt att pusta ut! Tre barn under två år hade jag nog inte orkat med hehe. Men känner mig rätt säker på om vi skulle skaffa en trea sen så kommer garanterat en fyra hänga med på köpet hehe.

    Åå hoppas att det bara är en känslig tapp och inget annat :(
  • socute

    Halloj! 35 år i Mars. Väntar barn Nr 4. Är I vecka 11. Kub test 26e februari. Spänd,orolig,förväntansfull. Min äldsta grabb kommer att fylla 16 år månaden efter bf och troligen har han flyttat till en helt ny stad då! Övriga 2 pojkar är 11 år och 6 år!


    Theo 05-10-27
  • Stayalive

    Här är en till ?äldre? på 38 år som beräknas få 19 juli.

    Varit en lång resa hit med 4 missfall innan. Egentligen 3 för det fjärde kan knappt räknas. Hann vara gravid i 4 dagar ungefär.

    Första barnet eftersom jag kom på väldigt sent att jag faktiskt vill ha barn.

    Får nog erkänna att det enda jag känner är oro. Dom första 12 veckorna var jag glad när jag passerade mina missfall. Hann aldrig med någon full missfallsutredning men fick ändå lutinus och trombyl. Lutinusen var bara den en mardröm i sig eftersom den såklart rann ut.

    Fick superdåligt resultat på KUB. 1:11 på 21 och 1:300 på dom andra. Vägrande invasiv diagnostik och fick NIPT som visade bra. Två veckor ångest där.

    Tur i oturen så har jag alltid haft ett blodtryck som gränsar mot högt. Nu har det dock varit lågt för att vara mig. Men det gör att dom har extra koll på mig.

    I v 16+3 var jag hos läkare och diskuterade medicinering och la upp en graviditetsplanering. Sa att jag var orolig och läkaren var så snäll så innan jag gick undrade hon om jag ville kika. Allt såg bra ut med en livlig krabat med morderkaka i framvägg.

    RUL av läkare nu på torsdag och är såklart orolig igen.

    Jag känner ingenting och har inte fått någon bula. Har molvärk på kvällarna och vad jag tror är lätta foglossningar. Även bröst som jag gärna byter bort.

    Är dock lång och har kanske lite mer fett än vad jag skulle önska över magen så jag antar att det kan göra att man inget ser.

    Hade slutat röka innan mina andra graviditeter och inga problem alls med att sluta men denna gången var svårare så det har också varit ångestskapande (jag vet hur jäkla dumt rökning är och hur mycket det skadar så vi kan hoppa över påhopp om barnmisshandel och att jag inte borde få bli mamma). Tänkte skriva och be om tips i början men fick ångest när jag läste alla trådar där rökande blivande mödrar blev så nertryckta.

    Jag är med andra ord orolig för det mesta och har hängt här inne där det känns som om alla får sena missfall. Vilket såklart inte stämmer eftersom dom som inte råkar ut för det inte har något intresse av att skriva.

    Blev ett långt inlägg men känner ändå att det är viktigt att dryfta. Särskilt med tanke på min ålder och jag är ganska säker på att inte vara ensam om att inte kunna njuta av min graviditet just på grund av tidigare missfall och ålder.

  • Värphönan
    Stayalive skrev 2021-02-14 06:16:19 följande:

    Här är en till ?äldre? på 38 år som beräknas få 19 juli.

    Varit en lång resa hit med 4 missfall innan. Egentligen 3 för det fjärde kan knappt räknas. Hann vara gravid i 4 dagar ungefär.

    Första barnet eftersom jag kom på väldigt sent att jag faktiskt vill ha barn.

    Får nog erkänna att det enda jag känner är oro. Dom första 12 veckorna var jag glad när jag passerade mina missfall. Hann aldrig med någon full missfallsutredning men fick ändå lutinus och trombyl. Lutinusen var bara den en mardröm i sig eftersom den såklart rann ut.

    Fick superdåligt resultat på KUB. 1:11 på 21 och 1:300 på dom andra. Vägrande invasiv diagnostik och fick NIPT som visade bra. Två veckor ångest där.

    Tur i oturen så har jag alltid haft ett blodtryck som gränsar mot högt. Nu har det dock varit lågt för att vara mig. Men det gör att dom har extra koll på mig.

    I v 16+3 var jag hos läkare och diskuterade medicinering och la upp en graviditetsplanering. Sa att jag var orolig och läkaren var så snäll så innan jag gick undrade hon om jag ville kika. Allt såg bra ut med en livlig krabat med morderkaka i framvägg.

    RUL av läkare nu på torsdag och är såklart orolig igen.

    Jag känner ingenting och har inte fått någon bula. Har molvärk på kvällarna och vad jag tror är lätta foglossningar. Även bröst som jag gärna byter bort.

    Är dock lång och har kanske lite mer fett än vad jag skulle önska över magen så jag antar att det kan göra att man inget ser.

    Hade slutat röka innan mina andra graviditeter och inga problem alls med att sluta men denna gången var svårare så det har också varit ångestskapande (jag vet hur jäkla dumt rökning är och hur mycket det skadar så vi kan hoppa över påhopp om barnmisshandel och att jag inte borde få bli mamma). Tänkte skriva och be om tips i början men fick ångest när jag läste alla trådar där rökande blivande mödrar blev så nertryckta.

    Jag är med andra ord orolig för det mesta och har hängt här inne där det känns som om alla får sena missfall. Vilket såklart inte stämmer eftersom dom som inte råkar ut för det inte har något intresse av att skriva.

    Blev ett långt inlägg men känner ändå att det är viktigt att dryfta. Särskilt med tanke på min ålder och jag är ganska säker på att inte vara ensam om att inte kunna njuta av min graviditet just på grund av tidigare missfall och ålder.


    Helt normalt att vara orolig över det mesta. Fick ett mf i november men hade "turen" att plussa igen i december. Va sjukt orolig de veckor fram tills efter det första mf skett. Sen började jag slappna av och i v 10+0 va vi på ultraljud och de sa att allt de kunde så såg fint och normalt ut. Då slappnade vi av och började till och med berätta för våra vänner och kände oss trygga med att allt skulle gå bra. 


    Tre veckor senare skulle jag göra kub men då började hvetet istället. Fick veta i måndags att min bebis har onormala vätskeansamlingar i magen och igår fick jag träffa en läkare som gjorde nytt ultraljud. min man fick vara med då skönt nog och hon visade att ryggen även var krökt och att det är stora avvikelser och magen har en stor bulle som går ut från hjärtat och ner mellan benen som gör att ena benet skjuts ut åt sidan. De kan inte svara på vad vätskan är eller vad som orsakar den. Inte heller om ryggen var deformerad sedan innan eller om det är vätskan som gör att trycks ut. Den stora magen var också osäkert om det var tarmar som åt utanför bukhålan eller om det är vätska som orsakar tryck där också eller något annat. 


    Moderkaksprov på måndag och sen är det 10-14 dagars väntan på fullständiga resultatet men det verkar inte vara förrän vid rul som vi kan få veta mer om missbildningar i kroppen och hur det påverkar vår bebis. Så nu går man omkring, är gravid men vet inte om vi borde avsluta den eller om det finns chans för ett värdigt liv för vår knodd Gråter eller ett liv som är rättvist för vår dotter som bara är dryga året nu. Vi fick kämpa länge för henne och blev så glada när det gick så fort nu med syskon. 


    Så du är inte ensam om att inte kunna njuta av din graviditet.. det va det jag ville komma fram till. Sånna här saker är ovanliga att det kommer efter vecka 13-14 så vill inte alls skrämma dig, bara dela vår verklighet just nu.


    Om du har moderkakan i framvägg så tar det längre tid innan man känner något och att det syns också. Med dottern så kände jag inga rörelser förrän i vecka 23-24 och då hade jag ändå moderkakan i bakvägg. 


    mvc brukar ha bra stöd för att få hjälp att sluta röka. Kan förstå att det inte är lätt när det är något man gjort länge och dessutom är orolig. 

Svar på tråden BF 2021, för de 35+