• Staus

BF 2021, för de 35+

En grupp där gravida över 35 kan samtala om pågående graviditet och funderingar.

• Svar på tråden BF 2021, för de 35+
  • AstoriaGBG

Hej!

41 år och gravid i vecka 6 (5+0) har 2 pojkar födda 13,14 och en änglatjej född 16.

Bor strax utanför Göteborg.

VN
  • Favolosa

36 år och väntar mitt första barn till februari 2021. Bor utanför Göteborg.

Gjorde privat NIPT förra veckan och väntar på svar så innan dess vågar vi inte riktigt andas ut...

Vi försökte bli gravida i ett år och gjorde till slut en utredning i maj där de konstaterade att jag verkade ha blockerade äggledare. Bokade direkt in IVF privat för att inte behöva vänta i flera månader. Tre dagar innan första läkarbesöket för att gå igenom vår IVF så plussade jag! Enligt de ultraljud jag nu gjort så har det visat sig att jag troligtvis redan var gravid vid det sista besöket för utredningen där de konstaterade att mina äggledare var blockerade. Helt galet!

• AstoriaGBG
    Favolosa skrev 2020-08-11 09:34:14 följande:

36 år och väntar mitt första barn till februari 2021. Bor utanför Göteborg.

Gjorde privat NIPT förra veckan och väntar på svar så innan dess vågar vi inte riktigt andas ut...

Vi försökte bli gravida i ett år och gjorde till slut en utredning i maj där de konstaterade att jag verkade ha blockerade äggledare. Bokade direkt in IVF privat för att inte behöva vänta i flera månader. Tre dagar innan första läkarbesöket för att gå igenom vår IVF så plussade jag! Enligt de ultraljud jag nu gjort så har det visat sig att jag troligtvis redan var gravid vid det sista besöket för utredningen där de konstaterade att mina äggledare var blockerade. Helt galet!

Grattis! :)

Var gjorde du nipt? Och får du reda på kön där?

Bor också utanför Göteborg och ska göra nipt i Gbg men vet inte vilken klinik jag ska välja?

Vill gärna få reda på kön också när man betalar 5.000kr :)
    VN
  • Miew

37, snart 38 och plussade i lördags. Detta blir 4:e barnet för mig men 1:a för min fästman. Mina barn är 17, 16 och 11. Är jättenervös över hur det ska gå men samtidigt otroligt glad. Tog ut spiralen i maj och haft mens 2ggr så det gick mycket snabbare än vad vi trott. har räknat ut att BF är i april men har ingen aning om vilken vecka eller så jag är i än, är nog lite i chock

• Favolosa
    AstoriaGBG skrev 2020-08-11 13:59:11 följande:

Grattis! :)

Var gjorde du nipt? Och får du reda på kön där?

Bor också utanför Göteborg och ska göra nipt i Gbg men vet inte vilken klinik jag ska välja?

Vill gärna få reda på kön också när man betalar 5.000kr :)

Jag gjorde NIPT hos Sokolova Gynklinik. De är billigast, bara 4500 kr och då ingår förutom trisomierna även könskromosomavvikelser. De andra klinikerna tar 5900 kr och då ingår endast trisomier. Könet kan du nog alltid be att få veta vid NIPT.

Anledningen att vi valde Sokolova var dock inte för att de är billigast utan för att de är den enda klinik där man just nu får ta med sin partner. OCH man får filma under ultraljudet!

Övriga kliniker i Gbg som erbjuder NIPT tillåter inte att partner följer med pga Corona och det är strikt förbjudet att filma.

Jag är jätteglad att min man kunde följa med och se den lilla krabaten röra sig. Det är ju en helt annan upplevelse än att bara få se några stillbilder i efterhand. Dessutom hade de andra klinikerna inga tider när jag ville boka för de hade semesterstängt. Som om kvinnor inte blir med barn under sommaren... Sokolova hade tider med hyfsat kort varsel.
  • AstoriaGBG
    Favolosa skrev 2020-08-11 20:31:44 följande:

Jag gjorde NIPT hos Sokolova Gynklinik. De är billigast, bara 4500 kr och då ingår förutom trisomierna även könskromosomavvikelser. De andra klinikerna tar 5900 kr och då ingår endast trisomier. Könet kan du nog alltid be att få veta vid NIPT.

Anledningen att vi valde Sokolova var dock inte för att de är billigast utan för att de är den enda klinik där man just nu får ta med sin partner. OCH man får filma under ultraljudet!

Övriga kliniker i Gbg som erbjuder NIPT tillåter inte att partner följer med pga Corona och det är strikt förbjudet att filma.

Jag är jätteglad att min man kunde följa med och se den lilla krabaten röra sig. Det är ju en helt annan upplevelse än att bara få se några stillbilder i efterhand. Dessutom hade de andra klinikerna inga tider när jag ville boka för de hade semesterstängt. Som om kvinnor inte blir med barn under sommaren... Sokolova hade tider med hyfsat kort varsel.

Å tack för all info! :) det låter ju jättebra! Ska också boka tid där :))
    VN
  • PaulinaW

Hej!

37 år, två barn sen tidigare (15 och 9 år) bf i april ????

Haft symtom sen långt innan jag +. Extremt ömma och stora bröst. Uppsvälld mage, illamående, gråt, så otroligt förlamande trött.

Orolig för att ngt ska vara fel eller att få missfall.

Yngsta sonen född i v 25. Rädd att det ska upprepas.

Ska göra tidigt UL.

• isabelle81

Hej! Jag är 39 och plussade med femte barnet i söndags :) Mina barn är 1, 10, 13 resp snart 18 år :) Jag har inte kontaktat mvc än men borde nog göra det inom kort. Hur mår ni? Någon mer i v 5-6? Mitt största problem är alltid NÄSTÄPPA, är kroniskt beroende i vanliga fall så nu är det 100 ggr värre. Brukar vara förskonad annars från det mesta. Om jag börjar må lite illa snart så är det en tjej i magen ;) Är ganska säker på att det är det redan. Har två av varje sedan innan. Bf 19/5-21 och vår yngsta är född 13/5. Har två snitt i bagaget så lär bli det denna gången. Med och en vecka innan 19/5 blir 12 maj ;)

Väntar femte barnet
  • Maria Maruschka

Hej!!

35 år och gravid för allra första gången. Överlycklig och livrädd! Påbörjade vecka 6 i lördags, 19 september, och uträknad BF 21 maj 2021. Har milda symtom: lite ont i brösten, lite molande mensvärk emellanåt och idag som först någon form av illamående, som en klump i halsen mest. Varit förstoppad, vilket jag aldrig brukar, så tror det kan vara ett symtom!

Tog sista p-sprutan i oktober förra året. Mensen började smått i maj och sedan juni följde vi min ägglossning som aldrig dök upp på sticka. Gissa min förvåning vid 2 streck på ett rent kontroll-graviditetstest som jag tog 11 september eftersom vi tänkte ta lite alkohol på kvällen där :)

Väntar hälsosamtal till att börja med på MVC den 8 oktober, inget planerat innan dess. Vi har inga privata kliniker i närheten.

Hur tidigt berättar/berättade ni om graviditeten för någon/alla? Jag känner mig så ensam men samtidigt vågar jag inte berätta för någon alls, för då blir det ju så verkligt och jag är nog lite rädd för att hoppas på för mycket.

• Maria Maruschka

Får man verkligen inte veta om fostret fortfarande lever förrän kring vecka 18 Rynkar på näsan? Det känns väldigt grymt Gråter

Svar på tråden BF 2021, för de 35+