• LedsenMama

ÅNGEST över valp omplacering!

Hej,

Jag mår inte bra jag har MYCKET ångest och inte kan sluta gråta och vara riktigt ledsen!

Vi har pratat i flera år om att skaffa hund då vi har bara ett barn i skolåldern, vi ville ha en fjärde familjemedlem som kan dela med oss vardagen och alla roliga aktiviter vi gör. Efter mycket sökning hittade vi det mest FINASTE valpen man kan tänka sig, hon är så fin och smart, snäll och modig. Eftersom jag har inga hursomhelst hund erfarenhet var första veckan mycket TUFFT med henne, kiss överallt, vägrade att äta mm andra veckan började bli lite bättre och vi började få in rutiner. Det som hände är att jag började känna mig otrolig STRESSAD och överarbetad, sov mycket dåligt, hade väldigt litet tid för mig själv och för mitt barn, min man hjälpt också såklart men jag kände mig utbränd, helt slut och bara ovanligt trött. Det var mycket mer jobb och ta hand om en valp än vad jag trodde. Min man hittade ett par med mycket hund erfarenhet och frågade om de kan ta över valpen (INTE SÄLJA HENNE) och de tog henne för en vecka för att känna hur det är och ta hand om en valp då var det ca 10 år sedan de hade en valp. Problemet är att jag SAKNAR henne otroligt mycket!!! Jag kan inte sluta gråta, Jag kan inte sluta tänka på henne, jag drömmer om henne,  jag känner mig en riktigt hemskt människa som har svikit och övergett denna fina hund. Jag bad min man flera ggr om att be paret att lämna tillbaka hunden men han vägrar då han vill hålla sitt ord om en vecko- provning! 

Hon tog över familjen och vardagen och jag var inte bredd på det! 

Jag är mycket besviken på mig själv och är full med ångest. Hela veckan har jag nu gråtit och min bostad känns MYCKET tomt utan henne! 

Jag SAKNAR min valp jag vill att hon ska komma tillbaka hem igen

• Svar på tråden ÅNGEST över valp omplacering!
  • lostandfound

[quote=80546358][quote-nick]Liindsi skrev 2020-07-26 21:19:44 följande:[/quote-nick]För att det ska bli bra med en hund i hemmet krävs att båda parter är överens. Din man verkar inte känna att det fungerade. Det är mycket mycket jobb de två första åren iaf. Upp till 1 1/2 kan det vara så frustrerande, stressigt och pusslande. Mitt råd är att låta valpen få sitt forever hem där den är nu och sedan i framtiden, när ni landat lite i det liv ni lever kan ta över en äldre omplacering där mycket av grunderna är lagda och det är mindre jobb (om ni är nogranna med vilken hund ni tar över dvs ingen problem hund).[/quote

+1 på den!

• Henrie
    EvilNala skrev 2020-07-26 15:32:31 följande:

Man läser väl på ordentligt innan man tar ett så stort beslut som att skaffa hund. Att de kissar inne och kräver massor av tid är inte direkt något konstigt, förstår man inte det är man inte redo att ha hand om en levande varelse

I dom bästa världar gör man saker helt korrekt... Och ja, att skaffa valp är stort ansvar och man behöver tänka över beslutet noga och ta reda på allt ansvar som rör att vara hundägare. Men det jag reagerar över hur många har behov att trycka ner någon som redan känner sig dålig - ts vet redan att det inte blev så bra och har stor ångest över det - ingen behöver påminna henne om misslyckandet. Jag tror personligen inte att ts köpte en valp som hon trodde att hon senare inte skulle klara av, hennes mål var nog att det skulle gå bra. Det visade sig senare att det blev för mycket trots allt. Ja, synd om valpen - men att strö salt i sår, hjälper nog varken henne eller valpen. Huvudsaken är att valpen får ett nytt tryggt där den får stanna. Så varför tala om för ts att hon är sämre än vad hon redan känner sig? Vad är syftet?
  • lostandfound
    Henrie skrev 2020-07-26 21:26:26 följande:

I dom bästa världar gör man saker helt korrekt... Och ja, att skaffa valp är stort ansvar och man behöver tänka över beslutet noga och ta reda på allt ansvar som rör att vara hundägare. Men det jag reagerar över hur många har behov att trycka ner någon som redan känner sig dålig - ts vet redan att det inte blev så bra och har stor ångest över det - ingen behöver påminna henne om misslyckandet. Jag tror personligen inte att ts köpte en valp som hon trodde att hon senare inte skulle klara av, hennes mål var nog att det skulle gå bra. Det visade sig senare att det blev för mycket trots allt. Ja, synd om valpen - men att strö salt i sår, hjälper nog varken henne eller valpen. Huvudsaken är att valpen får ett nytt tryggt där den får stanna. Så varför tala om för ts att hon är sämre än vad hon redan känner sig? Vad är syftet?

De flesta här vill inte strö salt i såret och som ett flertal skrivit ovan - det är okej att misslyckas. Men TS verkar inte besitta självinsikt och vill nu till varje pris ha valpen åter. TS vill alltså rucka på den trygghet valpen nu har i sitt nuvarande hem. Då måste man få säga ifrån och förklara att det inte är lämpligt.
  • Mortiscia80
    lostandfound skrev 2020-07-26 21:29:50 följande:
    De flesta här vill inte strö salt i såret och som ett flertal skrivit ovan - det är okej att misslyckas. Men TS verkar inte besitta självinsikt och vill nu till varje pris ha valpen åter. TS vill alltså rucka på den trygghet valpen nu har i sitt nuvarande hem. Då måste man få säga ifrån och förklara att det inte är lämpligt.
    Precis det här. Valpen kan inte skickas runt fram och tillbaka mellan olika hem, den måste få stanna där den är nu. Att ta tillbaka valpen i det här läget är enbart egoistiskt!
  • LedsenMama
    Henrie skrev 2020-07-26 21:26:26 följande:
    Stort tack !
  • LedsenMama
    lostandfound skrev 2020-07-26 21:29:50 följande:
    Nej såklart inte till varje pris! Men det är vad mitt hjärta önskar! Jag vill att hon ska komma tillbaka hem!
  • Mortiscia80
    LedsenMama skrev 2020-07-26 21:37:22 följande:
    Nej såklart inte till varje pris! Men det är vad mitt hjärta önskar! Jag vill att hon ska komma tillbaka hem!
    Jo, men vad du vill och vad som är bäst för valpen är tyvärr inte samma sak och det behöver du ta till dig.
  • lostandfound
    LedsenMama skrev 2020-07-26 21:37:22 följande:

Jo men det blir ju till "varje pris" i och med att du verkar strunta i att valpen tar stryk av att behöva flytta ytterligare. Det är fint att ditt hjärta önskar henne tillbaka, men att stå emot din önskan till förmån för hundens välmående (alltså att låta den få stanna där den är nu) är det rätta att göra i denna situation. Erbjud dig att bli dagmatte/passare till hunden när den blivit äldre. På så vis får hunden sin trygghet och du kan fortfarande få träffa den för att stilla ditt sug.
  • Henrie

[quote=80546423][quote-nick]LedsenMama skrev 2020-07-26 21:37:22 följande:[/quote-nick]Nej såklart inte till varje pris! Men det är vad mitt hjärta önskar! Jag vill att hon ska komma tillbaka hem![/quote

Mitt råd till dig är att prata igenom saken med din man, är ni inte överens avråder jag dig att ta tillbaka valpen - det kan annars bli en grej ni i framtiden kan bråka om. Men om ni båda vill ha tillbaka den och är stensäkra på ert beslut med allt ansvar och jobb det innebär - ta hem den. Får valpen sedan ett föralltihem hos er, kommer det nog att bli bra. Det finns nog valpar som fått bo hos andra en liten tid pga tex sjukdom, olyckor osv,, och klarar sig fint om den får ett tryggt fortsatt liv hos sina ägare. Men tänk över beslutet noga och inte för länge. Du vet nog vad som är rätt i ditt hjärta utan att behöva ta skit här

• LedsenMama
    Henrie skrev 2020-07-26 21:50:30 följande:

[quote=80546423][quote-nick]LedsenMama skrev 2020-07-26 21:37:22 följande:[/quote-nick]Nej såklart inte till varje pris! Men det är vad mitt hjärta önskar! Jag vill att hon ska komma tillbaka hem![/quote

Mitt råd till dig är att prata igenom saken med din man, är ni inte överens avråder jag dig att ta tillbaka valpen - det kan annars bli en grej ni i framtiden kan bråka om. Men om ni båda vill ha tillbaka den och är stensäkra på ert beslut med allt ansvar och jobb det innebär - ta hem den. Får valpen sedan ett föralltihem hos er, kommer det nog att bli bra. Det finns nog valpar som fått bo hos andra en liten tid pga tex sjukdom, olyckor osv,, och klarar sig fint om den får ett tryggt fortsatt liv hos sina ägare. Men tänk över beslutet noga och inte för länge. Du vet nog vad som är rätt i ditt hjärta utan att behöva ta skit här

Håller med 100%
Svar på tråden ÅNGEST över valp omplacering!