• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Enkeli
    Lunaymar skrev 2020-10-27 08:21:26 följande:

Det är nyttigt att sörja <3

Jag tror att det där med frysen är lite som lotteri, ibland vinner man och ibland inte. Så tänk inte så mycket på det utan fokusera på att ta hand om kroppen och återhämta dig innan nästa behandling :)

Tack snälla! Är så jättelycklig- fick lite brunt på pappret idag och har lite mensvärk. Så det kanske betyder att nästa riktiga mens kommer i slutet av november. Tänker mig sörjt klart när blödningen klar sen..

Och en till sak- svärföräldrarna erbjöd sig ge lite pengar för vårt nästa försök! Det behövs kan jag säga så är en tröst verkligen..
  • Enkeli
    eeerica skrev 2020-10-27 05:48:51 följande:

Så ledsamt att höra att det inte gick bra för dig <3

Alla är vi olika, jag har tex aldrig ätit p-piller pga ?risker i släkten? har aldrig blivit gravid naturligt, fick inga till frys på mitt första äggplock, på andra fick jag 3 till frysen och en et. Jag gick på samma protokoll och mediciner, skillnaden jag gjorde inför andra ÄP var att jag fick akupunktur och såg till att få i mig alla vitaminer, men tänker att det inte kan göra så stor skillnad.. Så nej, jag tror inte dina ägg är urkassa.

Skickar lite styrkekramar och hoppas jag orkar spendera tid här snart igen. Jag mår så fruktansvärt dåligt men tackar han där uppe för att jag jobbar hemifrån.

Tack snälla för pepp! Ja- jobb hemifrån är guld värt i dessa lägen, när man mår dåligt. Jag är också glad för det, vet inte hur jag hade orkat annars- hade nog sjukskrki it mig. Är du illamående eller? Och en fråga- är detra just din andra IVF?
  • Clemmentina
    Ölandstoka skrev 2020-10-26 20:42:47 följande:

Ja här är det 18 dagar efter återföring. Men om det inte tar sig får jag spottings runt ruvdag 14 och isf testar jag för att kunna sluta med lutinus. Jag hoppas slippa det, och i så fall testar jag då på fredagen. Jag har bara ett test hemma så jag spar på det.

Härligt att det är på g, inte många sprutor kvar ens. Det låter som att du har en bra känsla :)

Låter som en bra plan! Då hoppas vi spottings uteblir och att fredagen den 13:e är din turdag. :)

Ja jag hoppas det är så! Skönt att det fanns en hel del ägg på gång. Börjar kännas en hel del i magen nu faktiskt.
  • Clemmentina
    Lunaymar skrev 2020-10-27 08:19:18 följande:

Vad spännande Clemmentina! :) hoppas du får mogna och fina ägg !

Tack snälla!
  • Ölandstoka
    Sussna85 skrev 2020-10-27 13:37:44 följande:

Ja! Hade sambon att ta kort nu senast gången på själva ET och på den lilla. Blev mer verkligt efteråt när man kunde se tillbaka på en bild..

Får partnes vara med hos dig? Här är det fortfarande totalt besöksförbud, det känns konstigt att göra allt ensam.

Visst är det kul att ha en bild som säger att det faktiskt hände :) Tänk vad häftigt att kunna säga till sitt barn att det där är du när du var 5 dagar gammal :)
  • Sussna85
    Lunaymar skrev 2020-10-27 14:51:27 följande:

Tack! Ska definitivt testa det :) tusen tack för hjälpen.

Imorgon har jag läkartid för att diskutera nästa steg.

Tror du/ni att det är rimligt att fråga efter att ta hormoner som stimulerar tillväxt av slemhinnan? För de nämnde att de ville bara köra i helt naturlig cykel. Samtidigt så har jag en känsla av att att de bara kör på utan att tänka på vad som är verkligen bäst för patienten :(

Nå så lite så :) jag tycker att du absolut ska fråga,det är alltid bra att vara lite "på" i sin behandling. Ibland känns de som de bara går på i samma rullor. Det finns ju naturpreparat/vitaminer som oxå ska bygga på slemhinnan. Kan ju oxå pröva sånt om du känner för det :)
  • Sussna85
    Ölandstoka skrev 2020-10-27 16:21:19 följande:

Får partnes vara med hos dig? Här är det fortfarande totalt besöksförbud, det känns konstigt att göra allt ensam.

Visst är det kul att ha en bild som säger att det faktiskt hände :) Tänk vad häftigt att kunna säga till sitt barn att det där är du när du var 5 dagar gammal :)

Jo,klinikerna i Finland låter partnern vara med. Jag vet vilken tur jag har...så jobbigt att ni måste gå själva på allt <3 Ja! Det är inte alla föräldrar som kan göra det inte :D
  • Clemmentina
    Lunaymar skrev 2020-10-27 14:51:27 följande:

Tack! Ska definitivt testa det :) tusen tack för hjälpen.

Imorgon har jag läkartid för att diskutera nästa steg.

Tror du/ni att det är rimligt att fråga efter att ta hormoner som stimulerar tillväxt av slemhinnan? För de nämnde att de ville bara köra i helt naturlig cykel. Samtidigt så har jag en känsla av att att de bara kör på utan att tänka på vad som är verkligen bäst för patienten :(

Så himla svårt det där! Tycker absolut du ska fråga varför de tycker du ska göra i naturlig cykel och inte på något annat sätt. Har du egen regelbunden ägglossning? Då kanske naturligt är bäst för dig. Jag har gjort en återföring då jag åt Letrozol dag 3-7 i cykeln, annars inga hormoner och en återföring då jag åt Progynon och sen tog Lutinus. Jag mådde så mycket bättre den cykeln då jag inte fick massa extra hormoner men samtidigt skulle jag nog köra stimulerad nästa gång. Även om Lutinus ger biverkningar tycker jag det känns tryggt med extra progesteron.
  • Sussna85
    Enkeli skrev 2020-10-27 14:55:43 följande:

Ok- låter ändå som att det är billigare i Finland än här. Vårt försök kostade 35000, plus mediciner och blodprover blir typ 40000, hade varit smartare ta det där paketet om 3 försök för 75000 men då tänkte vi att vi lyckas nog med första. Jaja det är som det är! Som sagt värt det när man väl lyckas.. önskar er stort lycka till verkligen !

Jo,kollade på Carl von linne kliniken först. Där låg ett försök på 38000 kr om jag kommer ihåg rätt. Och 3 försök på 80.000 kr. Så det är lite skillnad finland och Sverige emellan. Här i finland finns inte sånt där paketpris,iallafall inte på de kliniker jag har haft kontakt med,eller tittat på. Tack! Och jag önskar er detsamma<3

Läste att det hade kommit lite lite blod nu för dig,hoppas det är pågång ut allt nu och du kan ta nya tag snart igen. Kram!
  • Always choklad
    Enkeli skrev 2020-10-27 14:57:05 följande:

Åhh vilken otur!! Hemskt trist men samtidigt- bäst att man är i bra form först!! Gäller det vid nästa ägglossning då eller?

Hej

Ja det blir nästa ägglossning. Så jag skall ringa dem när jag har mens nästa gång så börjar vi om å planera ultraljud, ägglossningsstickor etc.

Jag har även en ägglossningsspruta just in case att hämta ut om det riskerar att bli på en helg, de har stängt då.

Just nu lite svårt att fokusera på det springer på toa typ varje kvart med UVI. Men det finns en plan
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020