• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • eeerica
    Enkeli skrev 2020-10-09 16:40:47 följande:

Tack snälla! Och tack för alla tummar.. hur går det för dig?

Tjaaa...här är långsamma dagar...men jag mår bra. Fick återföring av en 5-dagars i måndags och Flyter det på som det ska är det testdag nästa lördag :)
    Enkeli skrev 2020-10-09 16:40:47 följande:

Tack snälla! Och tack för alla tummar.. hur går det för dig?

Förstår inte riktigt hur den här sidan funkar..hahaha!! Man kan kanske redigera sina svar, men lägger ett tillägg, jag fick ett fryst insatt. Vi är inne på ett syskonförsök. Fick en dotter för snart 5 år sen och hade två 5-dagars kvar i frysen. Tänkte nu eller aldrig...
  • Enkeli
    Pan21 skrev 2020-10-09 18:18:51 följande:

Jag vet faktiskt inte! Vi fick även vänta 2 månader från första IVF besök till sprutstart, då var det labbet som hade skitmycket att göra, tror att det faktiskt bara handlar om tidsbrist från Sahlgrenskas sida.. Läkaren sa även ?förhoppningsvis innan årsskiftet?, vilket inte gjorde mig superglad men vad kan man göra .. vet inte om han förväntar sig att min cykel kanske kommer att vara knäpp också? Det är iofs inga fel på mig utan vi har manlig faktor så vet inte varför han skulle tro det heller egentligen, men återstår att se!

Vad spännande med återföring! Är det första IVF:en?

Ja det är första ivf, vi har ett barn på naturlig väg men mina äggledare blivit på ngt sätt skadade efter blindtarmsoperation..trist för er att vänta men skönt ändå att vara igång!
  • Enkeli
    eeerica skrev 2020-10-09 18:48:28 följande:

Tjaaa...här är långsamma dagar...men jag mår bra. Fick återföring av en 5-dagars i måndags och Flyter det på som det ska är det testdag nästa lördag :)Förstår inte riktigt hur den här sidan funkar..hahaha!! Man kan kanske redigera sina svar, men lägger ett tillägg, jag fick ett fryst insatt. Vi är inne på ett syskonförsök. Fick en dotter för snart 5 år sen och hade två 5-dagars kvar i frysen. Tänkte nu eller aldrig...

Inte helt lätt med sidan- håller med! Spännande, nästa lördag låter ju supersnart! Vi har en 4,5 åring på naturlig väg.. Hursom- mysigt att ev kunna få ett syskon!! Håller alla tummar för er- ska du tjuvtesta tro? ????
  • Clemmentina
    Pan21 skrev 2020-10-09 18:18:51 följande:

Jag vet faktiskt inte! Vi fick även vänta 2 månader från första IVF besök till sprutstart, då var det labbet som hade skitmycket att göra, tror att det faktiskt bara handlar om tidsbrist från Sahlgrenskas sida.. Läkaren sa även ?förhoppningsvis innan årsskiftet?, vilket inte gjorde mig superglad men vad kan man göra .. vet inte om han förväntar sig att min cykel kanske kommer att vara knäpp också? Det är iofs inga fel på mig utan vi har manlig faktor så vet inte varför han skulle tro det heller egentligen, men återstår att se!

Vad spännande med återföring! Är det första IVF:en?

Usch vad trist att det är så lång väntetid nu. Vi ska påbörja ivf2 på Sahlgrenska när mensen kommer (om någon vecka). Jag vill så himla gärna färskåterföring men läkaren varnade för totalfrys. Men tråkigt att behöva vänta flera månader sen. Håller tummarna att du får tid innan årsskiftet!
  • Pan21
    Enkeli skrev 2020-10-09 18:51:59 följande:

Ja det är första ivf, vi har ett barn på naturlig väg men mina äggledare blivit på ngt sätt skadade efter blindtarmsoperation..trist för er att vänta men skönt ändå att vara igång!

Fy vd tråkigt, men då vet ni ju ändå att ni kan lyckas, bara att det behövs lite hjälp i ett skede nu, håller tummarna!

Ja, riktigt less på väntan, men man vänjer sig konstigt nog. Är också vår första IVF.
  • eeerica
    Enkeli skrev 2020-10-09 18:54:02 följande:

Inte helt lätt med sidan- håller med! Spännande, nästa lördag låter ju supersnart! Vi har en 4,5 åring på naturlig väg.. Hursom- mysigt att ev kunna få ett syskon!! Håller alla tummar för er- ska du tjuvtesta tro? ????

Det är ju ?bara? en vecka till. Är ganska säker på att jag väntar...som doktorn sa: grattis, nu är du gravid tills motsatsen bevisas. Tar honom på orden, för tidigt test innebär nog att man nojar...

Jag tycker också att det skulle vara sååå mysigt med ett litet syskon :)
  • Chajsa
    Enkeli skrev 2020-10-09 13:24:52 följande:

Nu är mitt äggplock klart, blev 19 ägg- helt sjukt! Känns helt ok med allt. Och gjorde knappt ont tycker jag. Nu blir det bara mysa!

Stort grattis till fint resultat, hoppas på många blastisar :)
  • Sussna85
    Scasm skrev 2020-10-09 13:58:25 följande:

Jajjemän, de ringde aldrig så nu har jag ett embryo insatt samt ett till frysen. Av 13 ägg hade 9 befruktats så de odlar även vidare några i några dagar till. Så nu håller jag tummarna för alla våra små blobbar.

Yeyy grattis!
  • Chajsa
    Sussna85 skrev 2020-10-08 18:09:36 följande:

En rackare är ju egentligen allt som behövs Men jo, det skulle va härligt att få nån till frysen med...

Detta blev nu vår 3:dje misslyckade ivf försök.

Om du frågar varför så många av äggen slutar dela sig är för att de får en s.k fragmentering, när äggen delar sig så ska de släppa sitt skal på nått sätt, men för oss så blir det inkapslat som "skräp" i ägget och då blir ägget inte lika livsdugligt längre

Vi har haft höga grader av fragmentering varje gång, vi har fått grad 4 på de 2 insättningar som ändå har blivit, grad 5 så sätter de inte ens in ägget för de vet att de inte har en chans att bli en graviditet ändå...De andra har slutat dela sig på typ dag 3 just för att fragmenteringen har varit för stor.

Och ja om du frågar varför vi inte kan få till det naturligt är för att jag tydligen har blockad i båda äggledare,vilket jag nu börjar tvivla på...har aldrig haft en infektion eller blivit opererad. Så jag tror att vi får den här skadan på ägget i våra naturliga försök oxå,samt att sambon har lite nedsatt spermiekvalitet har det visa sig nu under ivf försöken.

Och det var ett jäkligt långt utlägg från mig,sorry! Haha

Förlåt jag missade ditt svar! Har aldrig hört om fragmentering men vilken bra förklaring. Så jobbigt att få en förklaring som du inte känner stämmer. Hoppas verkligen på att det går vägen snart för er! När ska ni göra nästa försök?
  • Sussna85

Jag håller mina tummar för er som har en litet embryo insatt i denna stund! Och för alla er andra som är mitt i karusellen <3

Här har jag försökt bara vara jag för en stund, med en god vän,lite drinkar och trevlig samvaro. Det är lätt att bli i sin lilla ivf bubbla,har varit de nu sen maj detta år,då vi börja med ivf nr 1,nu är vi snart på ivf nr 4 och jag kände att denna helg vill jag bara leva livet tills november kommer. Då det börjas än en gång med alla sprutor,gynbesök,oro,förhoppningarna,drömmar och besvikelse blandat om varann. Jag har glömt bort lite att det finns ett liv bortom detta som innefattar ivf känner jag....ville bara skriva av mig lite <3

Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020